kpb

50. Krakowski Festiwal Filmowy - 5 czerwca

50. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY

PROGRAM projekcji w KPB:

C - Sala Czerwona
N - Sala Niebieska

sobota, 5 czerwca

C  12.00  SHORT MATTERS 2
- Peter w świecie radia | Peter In Radioland
reż. Johanna Wagner, Wielka Brytania 2009, 10’
- Remont | Renovare | Renovation
reż. Paul Negoescu, Rumunia/Niemcy 2009, 24’
- M jak morderstwo | Lägg M för Mord | Tile M For Murder
reż. Magnus Holmgren, Szwecja 2008, 8’
- Co nam zostało | Was Bleibt | What’s Left
reż. David Nawrath, NIemcy 2008, 17’
- Lekcja pływania | Zwelmes | Swimming Lesson
reż. Danny de Vent, Holandia 2008, 10’
- Poste Restante
reż. Marcel Łoziński, Polska 2008, 14’

N  12.30  TOP TEN KRAKÓW 3
- Muzykanci, reż. Kazimierz Karabasz, 1960, 9’
Zapis próby kolejarskiej orkiestry dętej. Portrety niemłodych już ludzi, dla których żywy kontakt z muzyka musi być czymś bardzo ważnym, jeśli poświęcają jej czas po pracy. Złoty Smok Wawelski (1961).
- Labirynt, reż. Jan Lenica, 1962, 14’

Trudno pozostać człowiekiem w surrealistycznej rzeczywistości. Trudno też z niej uciec. Złoty Smok Wawelski (1963).
- Nazywa się Błażej Rejdak. Mieszka we wsi Rożnica w jędrzejowskim powiecie.
reż. Krystyna Gryczełowska, 1968, 16’
Portret tzw. chłoporobotnika - mieszkańca wsi, który uprawia ziemię, ale pracuje także poza wsią, jako robotnik kolejowy. Przenikliwy socjologicznie dokument wypełnia osobisty, pełen ciepła stosunek realizatorów do bohatera. Złoty Lajkonik (1969).
- Apel, reż. Ryszard Czekała, 1970, 7’
Apel w obozie koncentracyjnym. Padają komendy: „Padnij! Powstań!”. Człowiek, który się sprzeciwił, zostaje natychmiast zastrzelony. Wtedy powstają powoli pozostali więźniowie. Giną. Pozostał jeden, który skulił się, gdy inni stali... Brązowy Lajkonik (1971).
- Szkoła podstawowa, reż. Tomasz Zygadło, 1971, 16’
Obraz ideologicznej indoktrynacji zaczynającej się już w podstawówce. Wypowiedzi dzieci, lekcja wychowawcza. Lecz dzieci niekoniecznie okazują się łatwym materiałem dla ideologicznej „obróbki”. Złoty Smok (1971).
- Elementarz, reż. Wojciech Wiszniewski, 1976, 8’
Film ukazuje stan świadomości Polaków lat siedemdziesiątych. Autor zespala tu symboliczny obraz z alfabetem i tkwiącym głęboko w tradycji narodowej wierszem Kto ty jesteś?. Złoty Lajkonik (1981).
- Siedem kobiet w różnym wieku, reż. Krzysztof Kieślowski, 1978, 15’
Subtelna poetycka opowieść o ludzkim przemijaniu pokazana poprzez historie siedmiu baletnic, od młodziutkiej uczennicy po emerytowaną primabalerinę. „Cierpliwe oko” kamery obserwuje momenty triumfu i chwile porażek. Złoty Lajkonik (1979).
- Tango, reż. Zbigniew Rybczyński, 1980, 8’
W czterech ścianach pokoju rozgrywają się równocześnie wydarzenia, będące udziałem różnych jego lokatorów, w różnym czasie. Wyrafinowany formalnie eksperyment, a jednocześnie nośna filozoficznie metafora. Brązowy Lajkonik (1981). Oscar '82 (1983).
- Robotnice, reż. Irena Kamieńska, 1980, 16’
Wstrząsający dokument o kobietach z Krośnieńskich Zakładów Przemysłu Lniarskiego, robotnicach pracujących bardzo ciężko, nisko opłacanych i pozbawionych elementarnych zabezpieczeń socjalnych. Złoty Smok (1981).
- Wszystko może się przytrafić, reż. Marcel Łoziński, 1995, 39’
Sześcioletnie dziecko (w tej roli Tomek, syn reżysera) nawiązuje w parku znajomości z siedzącymi na ławkach starymi ludźmi. Konfrontacja doświadczeń osiemdziesięciolatków z dziecięcą naiwnością i ciekawością świata. Złoty Smok (1985).

C  14.30  GDZIEŚ W EUROPIE 4
Towarzysze mody
| Comrade Couture, reż. Marco Wilms, Litwa, Niemcy, 2009, 90’

Gdy wokół szalał socjalizm oni bawili się w najlepsze. Szykowni, szarmanccy i silni - tak nazywała siebie jedna z grup modowego podziemia we Wschodnim Berlinie. W kontrowersyjnych pokazach garściami czerpali z zastanej rzeczywistości tworząc w jej centrum własny świat na opak. Obecnie są statecznymi obywatelami po czterdziestce. Marco Wilms postanawia zgromadzić swoich idoli, którzy wprowadzali ferment w szarą rzeczywistość lat 80-tych i we wspólnym projekcie wskrzesić minioną epokę.

15.30 PANORAMA FILMU POLSKIEGO 9 (TVP Kraków prezentuje)
- Budka
, reż. Grzegorz Zariczny, 6'
Opowieść o starszej kobiecie, która każdego dnia spędza kilka godzin w sklepiku z chlebem. Z perspektywy swej budki obserwuje wiejski świat. Banalne sytuacje, jak kobiety idące do kościoła czy pies wałęsający się po okolicy, urastają do rangi najważniejszych wydarzeń dnia.
- Dzieci wolności, reż. Miłosz Kozioł, 20'
Film przedstawia sylwetkę Pawła Zyzaka, autora kontrowersyjnej biografii Lecha Wałęsy, książki, która wywołała skandal polityczny w kraju. Autor reportażu stawia pytania dotyczące granic wolności słowa w Polsce i tożsamości pokolenia, którego reprezentantem jest Zyzak.
- Prywatne śledztwo majora Zakirowa, reż. Jarosław Mańka, 15'
Bohaterem filmu jest Oleg Zakirow, oficer KGB, który narażając własne życie, zdecydował się na wywiezienie akt sprawy katyńskiej do Polski.
- Nahacz, reż. Anna Maria Mączka, 20'
Opowieść o Mirku Nahaczu, jednym z najzdolniejszych pisarzy młodego pokolenia, który w wieku dwudziestu trzech lat popełnił samobójstwo.
- Zabita Czeczenia, reż. Magda Siemion, 20'
Dramat Czeczenii z punktu widzenia dziennikarki, która spędziła piętnaście lat w Rosji.
- Cena wolności, reż. Mateusz Mularski, 20'
Kompozytor Mendi Mengjici, uczeń Krzysztofa Pendereckiego, mieszkał w Kosowie dziesięć lat. W 2002 roku powrócił w rodzinne strony, a sześć lat później jego utwór Europa stał się hymnem nowego państwa. Drugim bohaterem dokumentu jest doktor Marek Gąsior, lekarz medycyny sądowej, który mieszka w Kosowie od dziewięciu lat.
- Dezerterzy, reż. Jerzy Zięty, 20'
Historia pięciu mężczyzn, którzy zdecydowali się na dezercję z Ludowego Wojska Polskiego. Film z udziałem Macieja Maleńczuka i Andrzeja Stasiuka.

C  17.00  FOCUS ON ISRAEL 6
Samotny samarytanin
| Shomroni Boded | Lone Samaritan
reż. Barak Heymann 2009, 50’

Kiedy Samarytanin pozostaje przed wyborem: sekta czy rodzina, żadna decyzja wydaje się nie być słuszna. Baruch i Tova Tzedaka zostali wykluczeni ze społeczności, ponieważ nie wyrzekli się córki, która sięgnęła po zakazany owoc - poślubiła mężczyznę spoza sekty. Czy konieczność przestrzegania surowej tradycji powinna stać w konflikcie ze zwykłymi ludzkimi odruchami?

N  18.15  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 10 (STUDIO MUNKA prezentuje)
- po pokazie spotkanie z reżyserami poprowadzi przedstawiciel Studia Munka
- Gdyby ryby miały głos, reż. Tomasz Jurkiewicz, Polska 2010, 27'

Trzydziestoletni Wojtek wierzy w legendę o Wielkiej Rybie pływającej w jeziorze w pobliżu jego miasta. Mężczyzna, niczym współczesny Piotruś Pan, nie chce dorosnąć. Złowieniu Wielkiej Ryby poświęca cały swój czas i pasję. Niewiele interesuje to Władę, charyzmatyczną i nadopiekuńczą matkę Wojtka, która postanawia za wszelką cenę w końcu ułożyć synowi życie: znaleźć dziewczynę, kupić mieszkanie i zrobić z niego nowoczesnego menedżera.
- Kawałek lata, reż. Marta Minorowicz, Polska 2010, 23'

Koniec lata, koniec wakacji. Do dziadka pracującego w bieszczadzkich lasach przyjeżdża wnuk. Osaczeni dziką przyrodą, zdani tylko na siebie, starają się odbudować łączącą ich więź. Kamera obserwuje bohaterów i ich relację względem samych siebie oraz pięknego, ale surowego świata, który ich otacza.
- Wszystkie małe kłamstwa Anny, reż. Krzysztof Bizio, Polska 2009, 30’

Kameralna opowieść o kobiecie, która odnajduje pozornie utracony sens życia. Pewnego wieczoru 35-letnia Anna wypija zbyt dużo wina, co wywołuje falę wspomnień. Wyraźnie już podpita, rusza w miasto, co kończy się wizytą w izbie wytrzeźwień. Spotyka tam Adę, przyjaciółkę z dzieciństwa. To spotkanie odmienia życie obu kobiet, pozwalając spojrzeć na swoje problemy z dystansu.
- Krajobraz nizinny z kołyską, reż. Arek Biedrzycki, Polska 2009, 18’

Portret alkoholika, z uporem i świadomie niszczącego swoje życie. Popęd śmierci, któremu poddaje się bohater - samotny sześćdziesięcioletni mężczyzna z małej mazurskiej wioski - jest częścią siły drzemiącej w naturze, bezwzględnej i rządzącej się własnymi prawami. Poprzez niezwykle sugestywne zdjęcia, brak komentarza, unikalny klimat i bliskość, z jaką autor towarzyszy bohaterowi, film wymyka się pokusie taniego moralizatorstwa.
- Serca dwa, reż. Anna Kuśmierczyk, Polska 2010, 15’

Orkiestra przed domem panny młodej - jak czterdzieści lat temu - wywija skoczne oberki. Wersja rozszerzona - z porwaniem panny młodej, wersja dla odważnych - z nocą poślubną, ale szczypta poezji też tu jest: serca idące przez pustynię, gołębie lecące do nieba z obrączkami w dzióbkach, wirujące kaskady blasków...

19.30  RETROSPEKTYWA JONASA MEKASA 6
- 13 z 365 | 13 from 365 Day Project, reż. Jonas Mekas, USA 2007, 78'
 
Mekas zainspirowany zbiorem Petrarki Canzoniere, obejmującym 366 utworów, nakręcił 365 krótkich filmów wideo portretujących każdy dzień 2007 roku. Filmy, będące zapisem prywatnego życia twórcy, są poświęcone drobnym codziennym przyjemnościom, celebracji urody życia oraz małym świętom odkrywanym w powszedniości. Mekas udostępniał swe filmy na bieżąco za pośrednictwem Internetu. 3 from 365 Day Project jest wyborem 13 filmów z 30-godzinnego materiału.
- List z Greenpoint | A Letter from Greenpoint, reż. Jonas Mekas, USA 2005, 80’

Zapis przeprowadzki Mekasa z dzielnicy SoHo, w której spędził blisko trzydzieści lat życia, do Greenpointu na Brooklynie. Mekas zaznajamia się z nowym miejscem i jego mieszkańcami, odwiedzając okoliczne puby, kościoły i ulice, a także poznając redakcję kulturalnego miesięcznika „Brooklyn Rail”. Artysta uznaje ów film za swoje pierwsze prawdziwe dzieło zrealizowane za pomocą kamery wideo, która staje się dla niego „przedłużeniem oka i ciała”.

N  20.45  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 11
- Perecowicze, reż. Sławomir Grunberg, Polska 2009, 52’

Historia żydowskiej szkoły w Łodzi. Szkoła została zamknięta wskutek kampanii antysemickiej w Polsce w 1968 roku. W efekcie absolwenci szkoły im. Pereca są obecnie rozrzuceni pomiędzy USA, Izraelem, Polską a innymi krajami. Złe i dobre wspomnienia ze swojej młodości w powojennej Polsce łączą Perecowiczów do dzisiaj.
- Aleksandra jedzie do Polski, reż. Jacek Wasilewski, Polska  2010, 52’

Historia Mirandy, młodej Buriatki, która z determinacją walczy o lepsze życie w ziemi obiecanej. Takim miejscem jest dla niej Polska, kraj jej prapradziadków, powstańców styczniowych. Rodzice poznali się w NRD, po kubańskim ojcu ma ciemną skórę. Chce wyjechać do Polski, na spotkanie nowego życia. Nie chce i nie ma na co czekać w rodzinnej Buriacji. Wyrusza do Polski...

Pokazy w ramach 50. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

ZAPRASZAMY!