kpb

Weekend z Cyfrowym Planete Doc Review 2010

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:

piątek, 7 maja
18.00  WIDEOKRACJA | VIDEOCRACY
reż. Erik Gandini, Szwecja/Dania/Wielka Brytania/Finlandia 2009, 82’

2009 - Toronto Film Festival - nagroda dla najlepszego dokumentu
2009 - Sheffield Film Festival - Nagroda Specjalna Jury
2009 - Golden Graal - Nagroda Sergio Cittiego dla Erika Gandiniego
2009 - Venice Film Festival, Chicago Int. Film Festival, Sao Paolo Int. Film Festival, IDFA International Documentary Festival Amsterdam
2010 - Visions du Reel

Zaczęło się skromnie - w 1976 jedna z lokalnych stacji pokazała późnym wieczorem teleturniej, w którym po każdej poprawnej odpowiedzi obecna w studio gospodyni domowa zdejmowała kolejną część swojej garderoby. Następnego dnia do stacji telewizyjnej wpłynęły skargi od miejscowych przedsiębiorców, bo większość oglądających program mężczyzn, nazajutrz spóźniła się do pracy. Wydarzenie to pokazało przyszłość telewizji. Jej głównym przekazem stała się zabawa. A najlepszą zabawę włoskiej widowni telewizyjnej zapewniają tłumy roznegliżowanych kobiet.

Od ponad 30 lat włoskim społeczeństwem rządzi telewizja. Kontroluje ją jeden człowiek. Właścicielem największych stacji telewizyjnych jest włoski premier Silvio Berlusconi. Komercyjne programy Berlusconiego są przez wielu uważane za odzwierciedlenie jego własnego gustu i osobowości. A dla ponad 80% Włochów telewizja to główne albo jedyne źródło informacji o świecie... Temat zgłębia Erik Gandini, włoski reżyser od lat mieszkający w Szwecji, znany z bezkompromisowych obrazów współczesności w filmach, takich jak Nadprodukcja. Terror konsumpcji i GITMO – nowe prawa wojny.

19.30  DEBATA KRYTYKI POLITYCZNEJ:
CZY ŻYJEMY W DEMOKRACJI, CZY W WIDEOKRACJI?

W ramach Weekendu z Cyfrowym Planete Doc Review, Krytyka Polityczna zaprasza do dyskusji o związkach mediów z polityką oraz wpływie mediów na kształtowanie współczesnego społeczeństwa. Jak powinny wyglądać środki masowego przekazu? Co dzieje się ze społeczeństwem, które nie ma dostępu do informacji? Jak przerwać dyktaturę małego ekranu? Wstępem do rozmowy będzie film WIDEOKRACJA w reżyserii Erica Gandiniego, który opowiada o Silvio Berlusconim i imperium medialnym, które zbudował we Włoszech.

W debacie udział wezmą: Adam Leszczyński (Gazeta Wyborcza), dr Anna Nacher (medioznawca, ISzA UJ), Samuel Nowak (UJ)

Prowadzenie: Sebastian Liszka (Krytyka Polityczna).


sobota, 8 maja
16.30 
GOOGLE BABY | GOOGLE BABY
reż. Zippi Brand Frank, Izrael 2009, 76’

2009 - International Documentary Film Festival Amsterdam
2009 - Toronto International Film Festival

„Nazywam się Doron. Mam firmę produkującą dzieci”
 - tak przedstawia się jeden z bohaterów Google Baby. Jakiś czas temu skorzystał wraz ze swoim partnerem z dobrodziejstw rozwoju współczesnej medycyny, umożliwiającej sztuczne zapłodnienie. Już jako szczęśliwy ojciec małej Talii, postanowił pomóc innym homoseksualnym parom w realizowaniu marzeń o posiadaniu dzieci.

W warunkach globalnego kapitalizmu i błyskawicznego rozwoju medycyny jego biznes prosperuje znakomicie. Ponieważ w jego rodzinnym Izraelu mrożenie zarodków jest nielegalne, wysyła je pocztą kurierską do USA, gdzie zajmują się nimi specjalistyczne laboratoria. Stamtąd trafiają do Indii, gdzie inne laboratoria umieszczają je w ciałach profesjonalnych surogatek. Cały proces jest kontrolowany za pomocą Internetu - Doron czułym głosem informuje zatroskanych rodziców o miejscu, gdzie aktualnie znajdują się ich plemniki.

Twórcy filmu, nie popadając w tanią publicystykę, zadają pytania o kwestie fundamentalne dla współczesnych społeczeństw - kim właściwie jest człowiek, powstały w wyniku kilku kliknięć w googlach i przelewu z karty kredytowej?

18.15  CONTACT - AUSTRALIJSKA ODYSEJA KOSMICZNA | CONTACT
reż. Bentley Dean, Martin Butler, Australia 2009, 78’

2009 - IDFA International Documentary Festival Amsterdam
2009 - Sydney Film Festival - nagroda dla najlepszego dokumentu
2009 - Nagroda Gildii Reżyserów Australijskich za najlepszą reżyserię filmu dokumentalnego

Yuvali ma 62 lata. Należy do ludu Martu, australijskich Aborygenów, którzy żyli na Wielkiej Pustyni Piaszczystej na zachodzie kraju. W 1964 roku, gdy Yuvali była nastolatką, po raz pierwszy w życiu spotkała białych ludzi. Spotkanie to zostało zarejestrowane na taśmie filmowej przez dowódcę patrolu Waltera MacDougalla. Materiał ten jest uważany za jeden z najbardziej niezwykłych dokumentów australijskiej historii. Dziś możemy poznać to spotkanie takim, jakim zapamiętała je Yuvali.

Kilkunastoletnia Yuvali, wraz z 20-osobowową grupą dzieci i kobiet, prowadziła tradycyjne życie koczownicze. Byli ostatnimi przedstawicielami Aborygenów nie mających żadnego kontaktu z nowoczesną Australią. Na początku lat 60. cywilizacja gwałtownie wkroczyła w życie plemienia. Australijczycy prowadzili wtedy testy pocisków balistycznych Blue Streak. Ich miejscem lądowania były tereny, na których żyli Martu i z powodów bezpieczeństwa podjęto decyzję o przesiedleniu miejscowej ludności. Wydarzenia te zostały opisane przez antropologów Sue Davenport i Petera Johnsona oraz przez samą Yuwali w książce Cleared Out: First Contact in the Western Desert, która zainspirowała twórców filmu.

20.00  GRACZ | PLAYER
reż. John Appel, Holandia 2009, 85’

2009 IDFA International Documentary Festival Amsterdam - nagroda dla najlepszego dokumentu holenderskiego

Hazard - granie, wygrywanie i przegrywanie. W szerokim znaczeniu tych pojęć. Film Johna Appela, jednego z najbardziej cenionych filmowców holenderskich, to wnikliwa analiza duszy hazardzisty, oparta na wspomnieniach reżysera o własnym ojcu. Obrazy niewinnych zabaw i gier z dzieciństwa prowadzą do późniejszych zachowań ojca o znacznie większym stopniu ryzyka. Stopniowo poznajemy wydarzenia, które doprowadziły do upadku dobrze prosperującego agenta sprzedaży nieruchomości.

Uzależnienie od gier hazardowych przejmuje kontrolę nad życiem graczy. Emocjom i ekstazie związanym z grą towarzyszy cierpienie i samotność w relacjach międzyludzkich. Co kieruje graczami? Co powoduje, że tak trudno wyjść z tego uzależnienia? Appel ma w dorobku już ponad 30 dokumentów. André Hazes - She Believes in Me przyniósł mu w 1999 roku główną nagrodę na festiwalu IDFA. Parę lat temu, na Planete Doc Review, było prezentowane jego Ostatnie zwycięstwo (2003).


niedziela, 9 maja
18.00
 TĘCZOWI WOJOWNICY | THE RAINBOW WARRIORS OF WAIHEKE ISLAND
reż. Suzanne Raes, Holandia 2009, 89’

2009 - IDFA International Documentary Festival Amsterdam
2010 - MFF Berlin

„Rainbow Warrior” to już legenda. To właśnie przy pomocy tego statku od końca lat 70. Greenpeace prowadziła swoje pierwsze kampanie w obronie wielorybów. Służył on też w akcjach chroniących akweny przed zrzucaniem do nich toksycznych i nuklearnych odpadów. W 1985 roku „Rainbow Warrior” wyruszył w tournée „Nuclear Free Pacific”. W tym samym roku, 10 lipca, został zniszczony przez bomby podłożone przez francuskie służby specjalne...

Grupa pionierów ruchu ekologicznego wspomina swoje sukcesy i niepowodzenia. Dziś mieszkają razem na małej nowozelandzkiej wysepce Waiheke. Po latach oceniają, czy ich ideały były rzeczywiście możliwe do zrealizowania. Co tak naprawdę udało im się osiągnąć?

20.00  OSTATNI POCIĄG | LAST TRAIN HOME
reż. Lixin Fan, Kanada/Chiny/Wielka Brytania 2009, 87’

2009 - IDFA International Documentary Festival Amsterdam - Nagroda dla najlepszego filmu pełnometrażowego
2009 - Whistler Film Festival - nagroda dla najlepszego dokumentu
2009 - Rencontres International de Documentaire - nagroda dla najlepszego filmu kanadyjskiego
2010 - Sundance Film Festival

Miliony pracowników chińskich fabryk szyjących dla nas dżinsy i bawełniane koszulki to mieszkańcy wiosek, którzy zostawili swoje rodziny, by zarabiać na ich utrzymanie w dynamicznie rozwijających się miastach, oddalonych o tysiące kilometrów od ich rodzinnych stron. Raz w roku, wszyscy robotnicy próbują spotkać się ze swoimi rodzinami, aby spędzić z nimi Chiński Nowy Rok. Chińskie miasta pogrążają się wtedy w totalnym chaosie - tłumy ludzi próbują za wszelką cenę dostać się do przepełnionych pociągów, by wyruszyć w daleką drogę do domu.

Debiutujący, chińsko-kanadyjski reżyser Lixin Fan (pracował wcześniej przy produkcji filmu W górę Jangcy) koncentruje swoją opowieść na wiejskiej rodzinie z prowincji Syczuan. Na początku lat 90. małżeństwo Changhua i Sugin Zhang zostawiło pod opieką dziadków roczną córeczkę Qin, wyjeżdżając do pracy w fabryce. W 2006 roku, gdy poznajemy rodzinę Zhang, ich 16-letnia córka ma własne plany, sprzeczne z marzeniami rodziców. Dziewczyna rzuca szkołę i szuka dla siebie pracy. W fabryce.

Filmy prezentowane w ramach Weekendu z Cyfrowym Planete Doc Review.


ZAPRASZAMY!