Adaptacja słynnej tragedii Eurypidesa nakręcona przez znakomitego włoskiego reżysera - Piera Paolo Pasoliniego.
Czarownica Medea zakochuje się w młodym herosie Jazonie, przywódcy Argonautów. Pomaga mu zdobyć złote runo, a podczas ucieczki zabija swego brata Apsyrtosa, by w ten sposób opóźnić pościg. Gdy po kilku latach Jazon postanawia pojąć za żonę córkę króla Koryntu, zazdrosna Medea spala ją przy pomocy czarów, po czym zabija swoje własne dzieci...
Pasolini zainspirowany dramatem zdradzonej kobiety tworzy film niemal niemy i pozbawiony muzyki. Na szczególną uwagę zasługują tutaj kontrasty plastyczne, które wyznaczają granice kultur i oddzielają sfery klimatów duchowych i stanów emocjonalnych.Pasolini odnalazł w dziele Eurypidesa powiązania ze współczesnością, czyniąc z filmu parabolę stosunków pomiędzy zachodnią cywilizacją a "trzecim światem". Medea to udany melanż baśni filozoficznej i intrygi miłosnej wydobywający zderzenie pomiędzy starym światem religii i nowym światem laickim.
Pasolini zdecydował się kręcić zdjęcia w plenerach naturalnych - tam, gdzie rozgrywa się tragedia Eurypidesa opisująca wyprawę Jazona po złote runo, uczucie Medei i przywódcy Argonautów, a wreszcie skutki jego zdrady. Wybudowane przez znakomitego scenografa, Dante Ferretiego, dekoracje są wyraźnym odwołaniem do współczesności, stając się po latach świadectwem stylu obowiązującego w latach 60. ubiegłego stulecia.
Główną, niemal niemą rolę Medei, która zabija nikczemnego kochanka Jazona i ich wspólnych synów zagrała Maria Callas - największa diva operowa wszechczasów.
Film prezentowany w ramach odbywających się w Krakowie Dni Pasoliniego.