kpb

The Invisible Frame

tytuł oryginalny: The Invisible Frame

reżyseria: Cynthia Beatt
aktorzy: Tilda Swinton

czas trwania: 60 min.
produkcja: Niemcy/Germany/Deutschland 2009

Dwadzieścia jeden lat po pierwszej podróży, Cynthia Beatt i Tilda Swinton, która w tym czasie zdobyła międzynarodowe uznanie i sławę, przemierzają tę samą trasę. W dwudziestą rocznicę upadku muru berlińskiego wyruszają na wyprawę, tym razem po obu stronach nieistniejącej już granicy. Obrazowi towarzyszy komentarz Tildy Swinton - prowadzony przez nią monolog wewnętrzny. Za pejzaż dźwiękowy filmu, którego tytuł nawiązuje do istniejącego wciąż w mentalności Niemców podziału ich kraju na część wschodnią i zachodnią, odpowiada Simon Fisher Turner, współpracownik Tildy Swinton i Dereka Jarmana w latach 80.

In June 2009, Cynthia Beatt and Tilda Swinton re-traced the line of the Wall that once isolated Berlin from East and West Germany. The Invisible Frame describes this journey, the print of a second foot, a Wall’s fall and 21 years later, through varied landscapes, this time on both sides of the former Wall. The stagnation of organic growth that characterized the areas separated by the Wall, is now replaced by unchecked nature and building development. The rhythmic interaction of fixed camera and tracking shots combine in a vibrant orbiting of Berlin, visually intertwining west and east. Tilda Swinton’s personal reflections are integrated as inner monologues and complete the film’s soundscape composed by Simon Fisher Turner, who collaborated with Derek Jarman and Tilda Swinton in the 80’s.

21 Jahre später, im Juni 2009, sind Cynthia Beatt und Tilda Swinton noch einmal jene Linie nachgefahren, die die Mauer durch Berlin geschnitten hat. In The Invisible Frame folgten sie dem gleichen Weg durch die vielfältigen Grenzlandschaften,
dieses Mal aber auf der West- und Ostseite Berlins. Wo einst der Stillstand des organischen Wachstums durch den Mauerbau die
Landschaft prägte, verwischen 20 Jahre nach dem Fall der Mauer unkontrolliertes Wachstum oder Bebauung die Spuren des Grenzverlaufs. Im rhythmischen Zusammenspiel von festen Einstellungen und Kamerafahrten ergibt sich eine pulsierende Kreislaufbewegung, ein Umkreisen Ost- und Westberlins, das beide Seiten ineinander verwebt. Persönliche Reflexionen von Tilda Swinton als innere Monologe ergänzen die aus Originaltönen komponierten Soundscapes von Simon Fisher Turner, der bereits in den 80er Jahren mit Derek Jarman und Tilda Swinton zusammenarbeitete.


Pokaz filmu w ramach wydarzenia Cycling the Frame & The Invisible Frame.