kpb

Birma VJ

tytuł oryginalny: Burma VJ: Reporter i et lukket land

reżyseria: Anders Østergaard

czas trwania: 84 min.
produkcja: Dania 2008

Nagroda Jorisa Ivensa na Festiwalu Dokumentów w Amsterdamie 2008
World Cinema Documentary Film Editing Award na festiwalu Sundance 2009 dla montażystów Janusa Billeskov-Jansena i Thomasa Papapetrosa

Nielegalnie przemycona na Zachód relacja z wolnościowego powstania w Birmie w 2007 roku, zwanego Szafranową Rewolucją od koloru szat buddyjskich mnichów, którzy licznie wzięli w niej udział. Iskrą, która wywołała protesty i demonstracje w imię godności, demokratyzacji, liberalizacji i sprawiedliwych rządów w kraju, była podwyżka cen paliw i żywności. Na ulice wyszły tysiące mieszkańców Rangunu. Powstanie zostało brutalnie stłumione, żołnierze użyli siły, zginęli ludzie. Rządząca w Birmie od 1988 roku, wojskowa junta rozpoczęła regularne polowania na zagranicznych dziennikarzy, aby uniemożliwić im przekazywanie niezależnych relacji z wydarzeń w stolicy. Zachodni świat obiegło wtedy zdjęcie żołnierza, który z zimną krwią zastrzelił japońskiego dziennikarza Kenji Nagai.

Materiał powstał dzięki poświęceniu kilkudziesięciu reporterów birmańskiej telewizji na wygnaniu z główną siedzibą w Oslo - Democratic Voice of Burma, którzy filmowali demonstracje ukrytymi w rękawach kamerami i telefonami komórkowymi i szmuglowali filmy za granicę. Głównym łącznikiem był Birmańczyk o pseudonimie Joshua, który po początkowych problemach z policją wyjechał do Tajlandii, by stamtąd koordynować działania. W filmie zobaczymy zrekonstruowane sceny jego komunikacji z reporterami. W ostatnich dniach powstania policjanci odkryli tajną kryjówkę telewizji w Rangunie, aresztowali część dziennikarzy, zarekwirowali dokumenty i materiały. Joshua zamierza odbudować siatkę kontaktów i nadal walczyć o wolność.

O reżyserze:

Andres Østergaard - urodził się w 1965 r., w 1991 r. ukończył Duńską Szkołę Dziennikarstwa. Debiutował Gensyn med Johannesburg w 1996 r. Łączenie żywego dokumentu z elemetami autorskiej kreacji stało się cechą charakterystyczną jego filmów. Po raz pierwszy zwrócił uwagę duńskiej publiczności w 2006 r. głośnym dokumentem Gasolin, opowiadającym o kultowej duńskiej grupie rockowej, która nigdy nie zdobyła rozgłosu poza granicami Danii. Międzynarodową sławę przyniósł reżyserowi Tintin et moi w 2003 r. Jego Birma VJ - unikalny film, nakręcony amatorskimi kamerami przez birmańskich reporterów, poświęcony wojskowemu reżimowi, zdobył główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych IFDA w Amsterdamie, jak i nagrodę World Cinema Documentary Editing Award w Sundance na początku tego roku.

Film prezentowany w ramach 3. Festiwalu Filmów Wietnamskich.


ZWIASTUN: