kpb

2. Festiwal O MIŁOŚCI MIĘDZY INNYMI

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM FESTIWALU:


piątek, 16 października
19.30
GDYBY ŚWIAT BYŁ MÓJ | WERE THE WORLD MINE
reż. Tom Gustafson, USA 2008, 95’

Triumfator kilkunastu festiwali filmowych LGBT (m. in. Floryda, Indianapolis, Los Angeles, Neshville, Filadelfia, Seattle, Toronto), także w kategorii - nagroda publiczności. Musical Gdyby świat był mój to stworzona przez debiutantów uwspółcześniona adaptacja szekspirowskiego Snu nocy letniej. Uczeń szkoły średniej Timothy, narażony ze względu na swoją orientację seksualną na niewybredne ataki rówieśników, pocieszenia szuka w kranie marzeń. Sen staje się jawą, gdy w trakcie przygotowywania się do roli Puka w szkolnej inscenizacji Snu nocy letniej Timothy znajduje receptę magicznego napoju miłości i dzięki niej dokonuje miłosnego przewrotu w rodzinnym miasteczku oraz zapewnia sobie przychylność kapitana drużyny rugby.

21.15 W OBCEJ SKÓRZE | FREMDE HAUT 
reż. Angelina Maccarone, Austria/Niemcy 2005, 97’

Trzydziestoletnia Fariba (Jasmin Tabatabai) jest tłumaczką z Iranu, która musiała opuścić swój kraj, gdy odkryto jej romans z inną kobietą. Ponieważ za związki homoseksualne grozi w Iranie kara śmierci, Fariba ubiega się o azyl polityczny we Frankfurcie. Podczas pobytu w obozie dla uchodźców, przyjmuje tożsamość zmarłego przyjaciela i już jako mężczyzna opuszcza obóz w poszukiwaniu pracy.


sobota, 17 października
19.30 SYNOWIE MARNOTRAWNI
| PRODIGAL SONS
reż. Kimberly Reed, USA 2008, 86’
po seansie spotkanie z reżyserką poprowadzi Michał Oleszczyk

Portret rodziny, niezwykły nie tylko ze względu na sposób ujęcia tematu, ale także za sprawą opowiedzianej w nim historii. Kimberly Reed przedstawia historię swojej rodziny, koncentrując się przede wszystkim na swoich relacjach z dwoma braćmi: Toddem oraz Markiem. Zadziwiających losów trzech braci (trzecim z nich jest właśnie reżyserka filmu) nie sposób opisywać bez pozbawiania widza przyjemności poznawania ich historii.

22.00 URBANIA | URBANIA
reż. Jon Matthews, USA 2000, 103’

Wydarzenie festiwalu w Sundance w roku 2000 (Specjalna Nagroda Jury). Charlie (doskonała rola Dana Futtermana) odbywa swoistą Odyseję po ciemnych zaułkach Nowego Jorku. Z mozaiki wspomnień, epizodycznych wydarzeń wyłania się tajemnica osamotnienia i tęsknoty głównego bohatera. Napięcie filmu buduje nie tylko zagadkowa przeszłość Charliego, ale także fascynujący obraz pełnego zagrożeń miasta oraz podporządkowanie historii ramom gatunkowym thrillera.


niedziela, 18 października
19.30 KATZENBALL
| KATZENBALL
reż. Veronika Minder, Szwajcaria 2005, 87’
 
Veronika Minder otrzymała za swój film prestiżową nagrodę Teddy'ego, przyznawaną co roku na festiwalu w Berlinie filmom o tematyce gejowsko-lesbijskiej. Katzenball opowiada historię społecznego coming outu lesbijek szwajcarskich, rozpisaną na kolejne dekady dwudziestego wieku. Od "szalonych lat dwudziestych", z ich obyczajową swobodą i upodobaniem do wszelkiej ekscentryczności, poprzez wojny - tę "drugą" i tę "zimną" - kiedy to i męskość, i kobiecość okopywały się w swych szańcach, byle tylko nie dopuścić do życia poza ich porządkiem, aż do lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, kiedy po raz pierwszy odmienność wyszła z podziemia i zamiast mówić - jak dotąd - językiem niedopowiedzeń i aluzji, sięgnęła po język polityki.

21.15 QUERELLE | QUERELLE
reż. Rainer Werner Fassbinder, Niemcy/Francja 1982, 108’

Ostatni film R. W. Fassbindera nazywany testamentem twórcy, zrealizowany na podstawie prozy Jeana Geneta. Młody marynarz Querelle (Brad Davis) po przybyciu do portowego Brestu morduje handlarza narkotyków. Równolegle morderstwa w porcie dopuszcza się także Gil - turecki murarz. Wkrótce bohaterów połączy zbrodnia, przyjaźń i miłość.

Querelle jest filmem niepokojącym. Niektóre ujęcia są wręcz obsesyjne, bo wybucha w nich seksualizm Fassbindera, jego poczucie niemożności spotkania drugiego człowieka, a nawet pogarda dla bycia kochanym. Miłość przyciąga i przeraża zarazem marynarza Querelle’a, zaklina ją więc przez śmierć lub zdradę kochanka. (Anne Kieffer)


poniedziałek, 19 października
19.30 BOSKO! HISTORIA KINA QUEER
| FABULOUS! THE STORY OF QUEER CINEMA
reż. Lesli Klainberg, Lisa Ades, USA 2006, 81’

Film prezentuje stopniowe przenikanie wątków homoseksualnych do kinematografii amerykańskiej, poczynając od eksperymentalnych filmów z lat 40., poprzez społeczne dokumenty z lat 80., nowe kino queer, aż po produkcje filmowe ostatnich lat. Twórczynie dokumentu wątkom lesbijskim i gejowskim przyglądają się zarówno w kinie niezależnym jak i mainstreamowym, przeprowadzając dziesiątki wywiadów z twórcami kina: m.in. Angiem Lee, Gusem van Santem, Johnem Cameronem Mitchellem, Toddem Haynesem.

21.15 SPINNIN’ | SPINNIN’
reż. Eusebio Pastrana, Hiszpania 2008, 110’

Młodym i zakochanym Omarowi i Garate do pełni szczęścia brak jeszcze dziecka. Iskierka nadziei pojawia się, gdy spotykają ciężarną Raquel, której partner zmarł na AIDS. Razem z przyszłą matką bohaterowie zaczynają tworzyć niekonwencjonalną rodzinę. Kolaż różnorodnych historii, nietypowych postaci i 101 queerowych pocałunków tworzy tę na przemian zabawną i przejmującą opowieść.


wtorek, 20 października
19.30 WRANGLER: ANATOMIA IKONY
| WRANGLER: ANATOMY OF AN ICON
reż. Jeffrey Schwarz, USA 2008, 85’

Wrangler zaczynał karierę jako dziecko. W latach 70. został gwiazdą gejowskich filmów porno. Zagrał w ponad 80 filmach pornograficznych. Zdobył także nagrody jako reżyser teatralny. Był jednym z producentów broadwayowskiego hitu Dream z 1997 roku. Dokument o jego życiu Wrangler: Anatomia ikony zdobył nagrodę GayVN Award za najlepszy alternatywny film.

21.15 PRAWIE NIC | PRESQUE RIEN
reż. Sébastien Lifshitz, Belgia/Francja 2000, 100’

Film Sébastiena Lifshitza, twórcy prezentowanego i docenionego w Polsce obrazu Wild Side. Osiemnastolatek, Mathieu, przyjeżdża z matką i siostrą na wakacje do Nantes (wybrzeże francuskie). Główny bohater to introwertyk przytłoczony depresją matki, wybuchami nadpobudliwej ciotki, u której goszczą, i nastrojami siostry przechodzącej okres dojrzewania. Nad morzem spędza ostatnie wakacje swego dzieciństwa, od października zaczyna studia. Wakacje te okażą się pożegnaniem z dzieciństwem nie tylko pod względem formalnym, lecz również w innym wymiarze, wymiarze bardzo osobistym - emocjonalnym, mentalnym. Nie będą one - w przeciwieństwie do poprzednich - nudnym czasem spędzonym samotnie na plaży. W tym roku coś się wydarzy... Mathieu pozna Cédrica. Znajomość z nim pozwoli mu poznać siebie. Odkryje własne emocje, z którymi będzie zmuszony się skonfrontować.


środa, 21 października
19.30 YOSSI & JAGGER
| YOSSI VEJAGER
reż. Eytan Fox, Izrael 2002, 65’

Eytan Fox - podobnie jak w pozostałych swoich filmach (Bubble, Time Off, Gotta Have Heart) - opowiada o homoseksualizmie w militarystycznej kulturze Izraela. Yossi, dowódca plutonu patrolującego pogranicze z Libanem niespodziewanie zakochuje się w swoim podwładnym - Jaggerze. Każdy z nich inaczej jednak postrzega swoje miejsce w armii, własną przyszłość oraz łączące ich uczucie. Wkrótce kończy się czas służby Jaggera, co zmusza Yossiego do dokonania wyboru między uczuciem a zabieganiem o społeczną akceptację.

21.15 PIOSENKI MIŁOSNE | LES CHANSONS D’AMOUR
reż. Christophe Honoré, Francja 2007, 100’

Owoc współpracy Christophe’a Honoré oraz Alexa Beaupaina, francuskiego kompozytora i chansonisty, który Piosenki miłosne zamienił w prawdziwą dźwiękową perłę (muzyka do filmu została nagrodzona Cezarem). Główny bohater - Ismaël Bénoliel (Louis Garrel) - za późno doceni uczucie, jakie łączyło go z Julie. Po jej odejściu pocieszenia szuka w przyjacielskich związkach, przypadkowych spotkaniach, tymczasowych miłościach, u kochanek i kochanków.

Do obrazu gwałtownych i kapryśnych namiętności reżyser wybrał młode gwiazdy francuskiego kina: uwodzicielskiego Louisa Garrela (nieprzypadkowo występującego w filmach odtwarzających wydarzenia roku 1968: najpierw w Marzycielach Bertolucciego, a następnie w Zwyczajnych kochankach Philippe’a Garrela), wzruszającą Chiarę Mastroianni czy niewinną Ludivine Sagnier (Basen).


czwartek, 22 października
19.30 KOBIETY FASSBINDERA
| FÜR MICH GAB'S NUR NOCH FASSBINDER
reż. Rosa von Praunheim, Niemcy 2000, 90’

Obraz Rosy von Praunheim - ojca niemieckiego ruchu LGBT - składa się z wywiadów przeprowadzonych z twórcami, którzy współpracowali z Fassbinderem. Reżyser znany z niekontrolowanych wahań nastroju oraz agresywnego, a nawet sadystycznego stosunku do członków ekipy filmowej mieszał życie prywatne z ekranowymi opowieściami. Fenomen tego niezwykle płodnego, fascynującego twórcy, a jednocześnie despotycznego manipulatora, ujęty został w opowieści aktorek, m.in. Hanny Schygulli i Jeanne Moreau - „kobiet Fassbindera”.

21.15 MADAME X - ABSOLUTNA WŁADCZYNI
| MADAME X - EINE ABSOLUTE HERRSCHERIN
reż. Ulrike Ottinger, Niemcy 1978, 147’

Ulrike Ottinger - artystka totalna: malarka, fotografka, reżyserka, producentka, autorka zdjęć, scenografii, kostiumów - w jednym z najsławniejszych swoich obrazów, Madame X, opowiada o utopijnym państwie kobiet. Akcja filmu rozgrywa się na pokładzie okrętu Chiński Orlando, którego przywódczynią jest tytułowa Madame X. W miarę upływu czasu rejs przekształca się w dyskusję z tradycyjnymi schematami kultury - także filmowej. Dwie główne postacie filmu: Noa-Noa (egzotyczna piękność) oraz Miss Blow-Up (femme fatale) uosabiają dominujące sposoby przedstawienia kobiet przez męskich twórców filmowych.


Projekcje z nośnika DVD, z wyjątkiem MADAME X (16 mm)


Filmy prezentowane w ramach 2. Festiwalu O MIŁOŚCI MIĘDZY INNYMI.

ZAPRASZAMY!