kpb

Letnie Tanie Kinobranie: Księżna, Juno - i inne kobiety w różnym wieku

WAKACYJNY PRZEGLĄD FILMOWY
LETNIE TANIE KINOBRANIE

TYDZIEŃ 8
28 SIERPNIA - 3 WRZEŚNIA:

KSIĘŻNA, JUNO - I INNE KOBIETY W RÓŻNYM WIEKU


zobacz lub pobierz program ramowy na Tydzień 8. - TUTAJ


W programie (w kolejności alfabetycznej)
:

(N) - Sala Niebieska
(C) - Sala Czerwona


W programie
:

3 KOBIETY W RÓŻNYM WIEKU | 3 ZAN
reż. Manijeh Hekmat, Iran 2008, 94'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 28 sierpnia, godz. 16.00 (C)
sobota, 29 sierpni
a, godz. 21.00 (N)
niedziela, 30 sierpnia, godz. 18.00 (C)


MFF Berlinale 2008
MFF Edynburg 2008
MFF Melbourne 2008


Znakomity, irański obraz. Bez żadnych efektownych środków reżyserka Manijeh Hekmat zrobiła piękny i prowokacyjny dramat rodzinny, film o trzech pokoleniach Iranek zawieszonych między tradycją a nowoczesnością. Paweł T. Felis, Gazeta Wyborcza

3 kobiety, 3 pokolenia, 3 osobiste podróże... Opowieść o 3 pokoleniach kobiet, reprezentujących wciąż koegzystujące ze sobą, ale zupełnie odrębne światy, które dzieli przepaść mentalna, obyczajowa i kulturowa.

Sześć lat po kontrowersyjnym debiucie Więzienie kobiet (Women’s Prison, 2002) Manijeh Hekmat powraca przejmującym, realistycznym dramatem o irańskich kobietach szukających własnych korzeni i dziedzictwa.

Trzy kobiety z różnych pokoleń - babka, matka i córka - są zagubione we współczesnym świecie. Przebojowa, 40-letnia Minou, konserwator dywanów, szuka swojej córki Pegah, która od kilku dni jest poza domem i nie odbiera telefonu. W międzyczasie Minou musi zawieźć chorą na amnezję matkę do lekarza. Po drodze jednak postanawia spotkać się z handlarzem, od którego chce odzyskać drogocenny, historyczny dywan obiecany wcześniej Narodowemu Muzeum Dywanów. Mimo, że udaje jej się go odzyskać (a raczej bezczelnie zabrać) niebawem traci go z oczu, podobnie jak matkę.

W tym czasie Pegah wędruje przez pustynne tereny Iranu wraz z nowo poznanym autostopowiczem, którego podwozi do wykopalisk archeologicznych. Chłopak od razu zauważa zagubienie i kryzys Pegah. Dla rozwiedzionej Minou bezskuteczne poszukiwania matki, córki i dywanu stają się pretekstem do rozmyślań nad własnym życiem. Dochodzi do wniosku, że tak naprawdę nie zna własnej córki.

Podczas swych oddzielnych wędrówek, te trzy kobiety odnajdują własną tożsamość. Jednak czy są w stanie odnaleźć się nawzajem, by ocalić swe dziedzictwo i dom rodzinny?

Motywem łączącym te trzy historie jest dywan, który pojawia się w życiu każdej z nich w innych okolicznościach. Dywan ma w Iranie szczególne znaczenie. To jeden z najważniejszych obiektów sztuki, mający ponadczasową wartość, analogiczną do wartości obrazów w kulturze Zachodu.

4 KOBIETY | NAALU PENNUNGAL
reż. Adoor Gopalakrishnan, Indie 2007, 105'
 
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 28 sierpnia, godz. 17.00 (N)
sobota, 29 sierpni
a, godz. 22.15 (C)
niedziela, 30 sierpnia, godz. 15.00 (N)


4 kobiety
dowodzą, że kino indyjskie to nie tylko komercyjne, kolorowe, roztańczone Bollywood. Film Adoora Gopalakrishnana opowiada o różnych rolach, do których muszą dostosować się kobiety w społeczeństwie indyjskim. Wszędzie - zarówno w Indiach, jak i zagranicą, gdziekolwiek jest pokazywany - kobiety mocno się z nim identyfikują.

Film opisuje historie czterech kobiet, z których każda należy do innej warstwy społecznej. Bohaterkami są: prostytutka, która chce zmienić swoje życie, młoda mężatka, której z mężem nic nie łączy, bezdzietna gospodyni domowa, bardzo pragnąca dziecka i stara panna należącej do klasy średniej, która musi stawić czoło swej samotności.

W każdym z epizodów, bohaterka podporządkowuje się obowiązującym normom społecznym, które musi respektować z racji na swą płeć. Chociaż Kerala to miejsce, gdzie od lat panuje matriarchat i gdzie jest silna pozycja kobiet, paradoksalnie, każda z tych norm oferuje kobietom niemal w równiej mierze wolność, jak i zniewolenie.

Adoor Gopalakrishnan jest jednym z najczęściej honorowanych i najbardziej docenianych współvczesnych reżyserów indyjskich. 4 kobiety to wyjątkowa okazja do zapoznania się z tym nieznanym w Polsce autorem. 

8 KOBIET
| 8 FEMMES
reż. François Ozon, Francja/Włochy 2002, 103'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 28 sierpnia, godz. 22.15 (C)
sobota, 29 sierpni
a, godz. 18.00 (C)
niedziela, 30 sierpnia, godz. 17.00 (N)


MFF w Berlinie 2002
Srebrny Niedźwiedź za szczególne osiągnięcia artystyczne dla zespołu aktorskiego

8 kobiet to wysmakowana stylistycznie i wizualnie komedia o kobietach z intrygą kryminalną w tle.

W rolach głównych występuje osiem wielkich aktorek francuskiego kina: Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Emmanuelle Béart i Fanny Ardant, Virginie Ledoyen, Danielle Darrieux, Firmine Richard oraz Ludivine Sagnier. Reprezentują one w tym filmie osiem różnych typów kobiet, osiem wymiarów kobiecości, osiem kobiecych tajemnic. Do tego, każda z gwiazd wykonuje w trakcie filmu znaną francuską piosenkę we własnej aranżacji.

Środek zimy. Domostwo na odludziu. Osiem kobiet - żona, siostra, kochanka, córki, służące - podejrzanych jest o zabójstwo pana domu. Każda ma motyw, by zabić, każda ma alibi... Każda ma sekret. Jedna jest winna. Która?

Trup mężczyzny to jednak zaledwie pretekst, by największe gwiazdy francuskiego kina ukazały w całym blasku i złożoności różne twarze kobiecości.

Śmierć pana domu wyzwoliła w kobietach prawdziwe emocje, nic już nie trzeba ukrywać: złości, nienawiści, miłości, pragnień, słabości. Obnażają swoje prawdziwe oblicza. W ciągu jednej nocy dowiadują się o sobie wszystkiego.

Reżyser, igrając z konwencją filmową, łączy w przewrotny sposób elementy powieści kryminalnej w stylu Agathy Christie, z komedią, melodramatem i musicalem. Różnorodności gatunkowej towarzyszy różnorodność nastrojów. Groza przeplata się z humorem i nostalgią, a żartobliwy i lekki ton łączy się z refleksją nad miłością i związkami rodzinnymi. 

ANNIE HALL
| ANNIE HALL
reż. Woody Allen, USA 1977, 93'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 28 sierpnia, godz. 21.00 (N)
sobota, 29 sierpni
a, godz. 15.00 (N)
niedziela, 30 sierpnia, godz. 16.00 (C)


4 Oscary 1977:
najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka - Diane Keaton, najlepszy scenariusz oryginalny
5 nagród BAFTA: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka - Diane Keaton, najlepszy scenariusz, najlepszy montaż

Jeden z najsłynniejszych filmów Woody'ego Allena, zawierający wątki z jego własnej biografii.

Akcja rozgrywa się w Nowym Jorku. Alvy Singer (Woody Allen), pochodzący z biednej żydowskiej rodziny, jest komikiem nie mogącym poradzić sobie z własnymi lękami i obsesjami na temat śmierci i seksu. Na domiar złego porzuciła go właśnie dziewczyna, córka zamożnych anglosaskich protestantów ze środkowego Zachodu. Alvy rozpamiętuje wspólne chwile z Annie (Diane Keaton), zaś winą za rozpad ich burzliwego związku obarcza trudne dzieciństwo i własną niezdolność do stworzenia udanych relacji z kobietami.

Deszcz nagród, m.in.: cztery Oscary, Nagroda Krytyków Nowojorskich oraz Brytyjskiej Akademii Filmowej za film, reżyserię, scenariusz i główną rolę kobiecą (Diane Keaton). Annie Hall znalazła się na liście stu najlepszych amerykańskich filmów, sporządzonej w 1998 roku przez Amerykański Instytut Filmowy.

ANNIE LEIBOVITZ: ŻYCIE W OBIEKTYWIE

| ANNIE LEIBOVITZ. LIFE THROUGH A LENS
reż. Barbara Leibovitz USA 2006, 85'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 1 września, godz. 15.00
(N)
środa, 2 września, godz. 18.00
(C)
czwartek, 3 września, godz. 21.00
(N)

Annie Leibovitz - jedna z najsłynniejszych i najbardziej znanych artystek fotografików na świecie. Twórczyni intymnych i bardzo osobistych sesji największych gwiazd i ikon współczesnej amerykańskiej popkultury. Jej zdjęcia pojawiają się w magazynach Vogue, The New York Times Magazine i The New Yorker. Jest szefową działu fotografii Rolling Stone i Vanity Fair. Autorka zdjęć, które przeszły do historii, takich jak: ostatnia sesja Johna Lennona i Yoko Ono zrobiona w dniu śmierci artysty, kontrowersyjna i prowokacyjna sesja Demi Moore w ciąży, Whoopi Goldberg kąpiąca się w wannie pełnej mleka.

Dokumentalistka Barbara Leibovitz, siostra Annie, przez rok filmowała jej codzienną pracę i życie prywatne. Usłyszymy też wypowiedzi gwiazd show-biznesu, m.in.: Micka Jaggera, Whoopi Goldberg, Bette Midler, Demi Moore, Arnolda Schwarzeneggera, Julii Roberts i Yoko Ono.

CZTERY NOCE Z ANNĄ | CZTERY NOCE Z ANNĄ
reż. Jerzy Skolimowski, Polska/Francja 2008, 101'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 28 sierpnia, godz. 15.00 (N)
sobota, 29 sierpni
a, godz. 17.00 (N)
niedziela, 30 sierpnia, godz. 22.15 (C)


33. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2008
wyróżnienie Jury za reżyserię filmu
najlepszy dźwięk, najlepsza scenografia
nagroda organizatorów festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą

Orły, Polskie Nagrody Filmowe 2009:
najlepsza reżyseria, najlepsze zdjęcia - Adam Sikora 

Jerzy Skolimowski, twórca Rysopisu, Walkoweru czy Fuchy, współautor scenariusza do Noża w wodzie Polańskiego, przerwał trwające szesnaście lat milczenie. Artysta powrócił do kina, by opowiedzieć intymną historię miłosną. Miłość, o której mówi Skolimowski w swoim najnowszym filmie, jest delikatna, bezwarunkowa i bezinteresowna, a jednocześnie bywa niepokojąco obsesyjna i mroczna.

W szpitalu w prowincjonalnym miasteczku pracuje pielęgniarka Anna (Kinga Preis) i zakochany w niej Leon (Artur Steranko). Kobieta nie zauważa introwertycznego adoratora. On tymczasem podejmuje próby zbliżenia się do niej. Odurza Annę środkami nasennymi, a nocami wkrada się do jej domu. Obserwując śpiącą kobietę czerpie radość z jej widoku i bliskości. Każdej kolejnej nocy jest o krok od wyznania jej swojego uczucia...

Jerzy Skolimowski w swoim najnowszym filmie nie boi się stawiać pytań o naturę miłości i o to, gdzie leżą granice "normalnych" uczuć. Aktorski duet Kinga Preis i Artur Steranko tworzy na ekranie atmosferę napięcia i niejednoznaczności. 

Porzucając film Skolimowski przez ostatnich piętnaście lat z sukcesem zajmował się z malarstwem. Dlatego zaprosił do współpracy nad historią Cztery noce z Anną operatora Adama Sikorę, malarza kamery, znanego ze zdjęć do filmów Lecha Majewskiego: Angelus i Wojaczek.

GODZINY
| THE HOURS
reż. Stephen Daldry, USA 2002, 114'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 28 sierpnia, godz. 18.00 (C)
sobota, 29 sierpni
a, godz. 16.00 (C)
niedziela, 30 sierpnia, godz. 21.00 (N)


Oscary 2003: najlepsza aktorka: Nicole Kidman
8 nominacji, m.in.: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz adaptowany - David Hare, najlepsza muzyka - Philip Glass, najlepsza aktorka drugoplanowa - Julianne Moore, najlepszy aktor drugoplanowy - Ed Harris

Złote Globy 2003: najlepszy film - dramat, najlepsza aktorka w dramacie - Nicole Kidman
5 nominacji: najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza aktorka w dramacie - Meryl Streep, najlepsza muzyka, najlepszy aktor drugoplanowy - Ed Harris

MFF w Berlinie 2003
Srebrny Niedźwiedź - najlepsze aktorki: Meryl Streep, Nicole Kidman, Julianne Moore

Liryczny tryptyk trzech kobiet namalowany przez Stephena Daldry'ego (Billy Elliot).  

Nowy Jork u schyłku XX wieku. Londyn 1923. Los Angeles w 1949 roku. 

Podlondyńska rezydencja Woolfów, rok 1923 - Virginia (Kidman) ma trudności z pracą, staje się coraz bardziej neurotyczna, marzy o wyjeździe do Londynu. Los Angeles, 1949 rok - Laura (Moore), wzorowa gospodyni domowa, zajmująca się głównie wychowywaniem dzieci dojrzewa do decyzji porzucenia dotychczasowego życia. Nowy Jork, czasy współcześnie - Clarissa (Streep) pracująca w wydawnictwie przygotowuje przyjęcie na cześć swego byłego męża, wybitnego pisarza (Harris), umierającego na AIDS.

Trzy epoki, trzy opowieści i trzy kobiety. Trzy elementy historii, które, niczym ogniwa łańcucha, tworzą ciąg zdarzeń będących sednem Godzin. Ich bohaterki żyją nieświadome tego, że siła wspaniałego dzieła literackiego nieodwracalnie je połączy. Trzy historie przeplatają się, by spotkać się w zaskakującym momencie rozwiązania tajemnicy.

Michael Cunningham, inspirując się powieścią Virginii Woolf Pani Dalloway napisał Godziny ponad 75 lat później.

W filmie wystąpiły niekwestionowane gwiazdy kina naszych czasów. Znalazły się wśród nich, oprócz Meryl Streep, Julianne Moore i Nicole Kidman - Ed Harris, Toni Collette, Claire Danes, Jeff Daniels, Stephen Dillane, Allison Janney, John C. Reilly, Miranda Richardson, Eileen Atkins i Linda Basset.

JUNO
| JUNO
reż. Jason Reitman, USA/Kanada 2007, 96'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 31 sierpnia, godz. 17.00
(N)
środa, 2 września, godz. 21.00
(N)
czwartek, 3 września, godz. 16.00
(C)

Oscary 2008: najlepszy scenariusz oryginalny - Diablo Cody
- 3 nominacje: najlepszy film, najlepsza aktorka - Ellen Page, najlepsza reżyseria

Nagrody Brytyjskiego Przemysłu Filmowego BAFTA 2008: najlepszy scenariusz oryginalny - Diablo Cody
- nominacja: najlepsza aktorka - Ellen Page

Złote Globy 2008 - 3 nominacje: najlepszy film - musical lub komedia, najlepsza aktorka w musicalu lub komedii - Ellen Page, najlepszy scenariusz oryginalny

„Może załatwimy to oldskulowo? Dzieciaka zapakuję do koszyka, puszczę w szuwary i tam wyłowicie swojego Mojżeszka.”
 - Juno 

Poznajcie Juno, pewną siebie i do bólu szczerą nastolatkę, która podbiła serca widowni na całym świecie. Błysktoliwa, kameralna komedia z jej udziałem stała się niespodziewanie wielkim przebojem.

Podczas gdy jej szkolne koleżanki przesiadują całymi dniami na myspace.com, Juno nie poddaje się żadnym modom i podąża własną drogą. Pewnego nudnego popołudnia postanawia przespać się z niepozornym Bleekerem (Michael Cera). Gdy zaskakuje ją wiadomość o ciąży, razem z najlepszą przyjaciółką Leą (Olivia Thirlby) zaczyna przeglądać ogłoszenia w poszukiwaniu idealnych rodziców zastępczych. Jej wybór pada na zamożną parę - Marka i Vanessę Loring (Jennifer Garner i Jason Bateman), którzy od dawna starają się o adopcję. Ojciec i macocha Juno (J.K Simmons i Allison Janney) wspierają decyzję córki i towarzyszą jej w trudnych chwilach. Kiedy zbliża się wielki dzień sprawy się komplikują... 

Kluczem do sukcesu okazał się błyskotliwy i pełen soczystych dialogów scenariusz byłej striptizerki Diablo Cody, nagrodzony Oscarem. Dodatkowym atutem jest fenomenalna kreacja nominowanej za swoją rolę do Oscara Ellen Page, pamiętnej z filmu Pułapka. To dzięki niej niepozorna Juno jest, wśród postaci zaludniających młodzieżowe filmy, bohaterką bezspornie wyjątkową.

Film wyreżyserował Jason Reitman, znany także jako twórca Dziękujemy za palenie. W filmie występują również Michael Cera (Supersamiec), Jennifer Garner (Królestwo, Daredevil), Jason Bateman (As w rękawie, Królestwo).

KARMEL
| SUKKAR BANAT
reż. Nadine Labaki, Francja/Liban 2007, 95'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 31 sierpnia, godz. 16.00
(C)
wtorek, 1 września, godz. 21.00
(N)
środa, 2 września, godz. 17.00
(N)

MFF w San Sebastian 2007
nagroda publiczności

Niezwykły debiut libańskiej reżyserki Nadine Labaki znakomicie przyjęty na festiwalu w Cannes.

Karmel przypomina najlepsze dokonania Pedro Almodóvara. Od hiszpańskiego mistrza młoda libańska reżyserka, Nadine Labaki, przejęła umiejętność portretowania barwnego świata kobiet.

Nadine Labaki stworzyła czarujący film o pięciu przyjaciółkach w różnym wieku, które zawsze spotykają się w salonie piękności w centrum Bejrutu. Barwny świat kobiet odsłaniających swoje sekrety przykuwa uwagę i fascynuje. Jest w nim oczywiście miejsce na pogawędki o seksie i problemach z mężczyznami, ale także na osobiste rozmowy o religii, niełatwych relacjach z bliskimi, poważnych problemach. Te kobiety potrafią również się wspierać i pomagają sobie w najtrudniejszych sytuacjach. 

Tytuł filmu odnosi się do słodkiej papki używanej do depilacji. Nadine Labaki uczyniła z niego symbol: przenikania się przyjemności i bólu, słodyczy i cierpienia.  

Karmel to nowy gatunek filmu wprost z Libanu. Pomija kwestie wojny, polityki i odwołuje się do uniwersalnych, wspólnych wszystkim ludziom prawd o miłości i namiętności.

Karmel jest także głosem z patriarchalnego świata, w którym opinie kobiet zwykle nie są słyszalne. Dlatego warto przyjrzeć się pięciu bohaterkom Karmelu i posłuchać, co ciekawego mają do powiedzenia o sobie i otaczającym je świecie, często pełnym hipokryzji i wydumanych barier społecznych. Ich głosy brzmią interesująco i są warte uwagi. Choć tytuł filmu mógłby sugerować samą słodycz, to w rzeczywistości jego smak jest słodko-gorzki.

KOBIETY | THE WOMEN
reż. Diane English, USA/Wlk. Brytania 2008, 114'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 31 sierpnia, godz. 22.15
(C)
środa, 2 września, godz. 19.00
(N)
czwartek, 3 września, godz. 15.00
(N)

Gwiazdorska kobieca obsada w klasycznej opowieści o kobietach z Nowego Jorku!

Kobiety to inteligentna i błyskotliwa komedia o sile przyjaźni i istocie kobiecości w XXI wieku, oparta na filmie George'a Cukora z 1939 roku i sztuce Clare Boothe z 1936 roku. 

Mary Haines (Meg Ryan) ma idealne życie: piękny dom w Connecticut, cudowną córkę, męża - rekina na Wall Street i pracę projektantki w odzieżowej fabryce ojca. Jest kobietą wszechstronną, świetnie zorganizowaną, a wszystko robi perfekcyjnie.

Mary zawsze może liczyć na wsparcie oddanych przyjaciółek: Sylvii o nienagannym stylu (Annette Bening), redaktorki naczelnej czasopisma dla kobiet, Edie (Debra Messing), ekscentrycznej matki wciąż powiększającej się gromadki dzieci oraz Alex (Jada Pinkett Smith), dysponującej niezwykłym darem mówienia ludziom rzeczy, których z pewnością nie chcieliby usłyszeć.

Niestety łańcuch wydarzeń zamieni życie przyjaciółek w piekło.

Kłopoty zaczynają się, gdy Mary dowiaduje się od Sylvie o zdradzie męża. Idąc za radą matki, zaszywa się wraz z nią i córką w letniej posiadłości. W tym czasie Sylvie zmaga się z reaktywacją magazynu. Postanawia zatrudnić znaną autorkę rubryki towarzyskiej, Bailey Smith (Carrie Fisher), jednak będzie musiała zapłacić za to wysoką cenę. Sylvie wybierze karierę kosztem wieloletniej przyjaźni.

Dla Mary zdrada Sylvie będzie ciosem cięższym od zdrady męża. Uratuje ją udział w obozie kondycyjnym dla kobiet, gdzie pozna Leah ps. „Hrabina” (Bette Midler), krzykliwą amatorkę skrętów i hollywoodzką agentkę. Po powrocie do Nowego Jorku Mary odnajdzie dawną siebie.

Film odkrywa przed nami kobiecy świat w sercu Manhattanu, gdzie miesza się bogactwo i wpływy świata finansów, mediów i mody. Mężczyźni przedstawieni są barwnie i z rozmachem, lecz ... nie pojawiają się na ekranie. Podziwiamy za to całą galerię typów kobiecych, od post-feministycznych baby-boomers po kobiety po menopauzie. Film jest wyrazem zafascynowania współczesną kobietą, uznania jej wysiłków w wykonywaniu wielu ról społecznych, wypełnianiu obowiązków i podejmowaniu trudnych decyzji. Z przymrużeniem oka pokazuje kobiece wzloty i upadki, chwile triumfu i klęski.

Występują Meg Ryan (Miasto Aniołów, Kate i Leopold), Annette Bening (American Beauty, Julia), Eva Mendes (Królowie nocy), Debra Messing (seriale Will i Grace, Kroniki Seinfelda), Jada Pinkett Smith (Królestwo niebieskie, Zakładnik), Candice Bergen (Niebieski żołnierz, Porozmawiajmy o kobietach), Bette Milder (Dorwać Małego, Żony ze Stepford), Carrie Fisher (Gwiezdne Wojny).

KSIĘŻNA | THE DUCHESS
reż. Saul Dibb, Wlk. Brytania 2008, 110'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 31 sierpnia, godz. 21.00
(N)
wtorek, 1 września, godz. 18.00
(C)
środa, 2 września, godz. 16.00
(C)

Złote Globy 2009: nominacja - najlepszy aktor drugoplanowy - Ralph Fiennes
Oscary 2009: najlepsze kostiumy
- 1 nominacja: najlepsza scenografia

Film oparty na prawdziwych wydarzeniach, ukazuje historię Georgiany Spencer, XVIII-w. księżnej Devonshire, przodkini księżnej Diany.

Księżna Georgiana Cavendish (Keira Knightley) wiodła ekstrawaganckie życie, pełne politycznych i miłosnych intryg. Już jako 16-latka wyróżniała się wśród innych arystokratek urodą i wdziękiem. Udało się jej zwrócić uwagę samego księcia Devonshire (Ralph Fiennes). Perspektywa małżeństwa z tak wysoko postawionym człowiekiem i możliwość awansu społecznego sprawiły, że Georgiana odrzuciła zakochanego w niej Charlesa Greya. Jednak wbrew jej wyobrażeniu życie u boku Księcia nie przypominało bajki, a młoda Księżna szybko poznała gorzki smak życia na dworze.

To historia niezwykłej, popularnej wśród współczesnych kobiety, znanej z wierności swoim uczuciom, za co musiała zapłacić wysoką cenę.

Księżna to produkcja przygotowana z wielkim rozmachem. Przepiękne pejzaże, wysmakowana scenografia oraz zachwycające stroje pochodzące z XVIII wieku. Film jest adaptacją bestselleru Amandy Foreman zatytułowanego Georgiana, Duchess of Devonshire.

W filmie wystąpili znakomici aktorzy: Keira Knightley (Pokuta, trylogia Piratów z Karaibów, Obłęd), Ralph Fiennes (Czerwony smok, Wierny ogrodnik), Charlotte Rampling (Pod piaskiem, Klucze do domu), Dominic Cooper (Mamma mia!, Z piekła rodem, Śniadanie na Plutonie).

OPOWIEDZ MI O DESZCZU | PARLEZ-MOI DE LA PLUIE
reż. Agnès Jaoui, Francja 2008, 94'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 1 września, godz. 17.00
(N)
środa, 2 września, godz. 22.15
(C)
czwartek, 3 września, godz. 18.00
(C)

Agnès Jaoui, twórczyni niezapomnianych filmów Popatrz na mnie i Gustów i guścików, powraca w wielkim stylu komedią obyczajową o odwiecznych potyczkach męsko-damskich. Doskonałą, bo diablo inteligentną i słodko-gorzką. Błyskotliwe dialogi i pełnokrwiści bohaterowie, których nie da się nie lubić, przywodzą na myśl filmy Woody’ego Allena czasów Annie Hall i Manhattanu.

Opowiedz mi o deszczu to pełna humoru opowieść o ludziach, którzy szukają pomysłu na siebie i swoje życie. Reżyserka portretuje bohaterów z właściwą sobie ironią, ale też czułością. Oglądamy na ekranie współczesną wersję „wojny płci”, w trakcie której okazuje się, że stereotypy dotyczące męskich i kobiecych ról w życiu są równie niezmienne, co zabawne.

Agathe Villanova (Agnès Jaoui) to kobieta sukcesu. Jest osobą publiczną, znaną aktywistką, która zasłynęła z wielu śmiałych poglądów, piętnujących mężczyzn i patriarchalne społeczeństwo. Agathe świetnie radzi sobie w świecie zdominowanym przez mężczyzn, choć jej radykalnie feministyczne poglądy dla wielu są nie do przyjęcia. Ale czy równie dobrze radzi sobie ze swoim prywatnym życiem?

Poznajemy ją w momencie, gdy na kilkanaście dni przyjeżdża do rodzinnego domu na południu Francji. Tam jej kolega z dzieciństwa, Karim (znany z Amelii Jamel Debbouze) i jego znajomy Michel Ronsard (Jean-Pierre Bacri, także współscenarzysta filmu), postanawiają skorzystać z okazji i nakręcić o znanej feministce dokumentalny film z serii „Kobiety sukcesu”. Mimo iż każdy z nich próbuje zatuszować życiowe porażki i zaprezentować się koleżance jako intrygujący i pewny siebie mężczyzna sukcesu, dla Agathe są jednak tylko parą beznadziejnych nieudaczników. W końcu spirala nieporozumień narasta tak bardzo, że wszyscy, a zwłaszcza sama Agathe, będą musieli przewartościować swoje przekonania.

Opowiedz mi o deszczu już w pierwszym tygodniu od swej premiery uplasował się na pierwszym miejscu francuskiego box office’u.

SCHYŁEK LATA | A LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
reż. Tran Anh Hung, Wietnam/Francja/Niemcy 2000, 112'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 31 sierpnia, godz. 15.00
(C)
wtorek, 1 września, godz. 22.15
(N)
czwartek, 3 września, godz. 17.00
(N)

Tran Anh Hung jest jednym z najbardziej znanych reżyserów wietnamskich. Mimo że w dzieciństwie osiadł z rodzicami w Paryżu, pielęgnuje swoje korzenie, a jego nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmy uosabiają azjatycką wrażliwość. Autorski styl Tran Anh Hunga w latach 90. XX wieku spadł na Zachód niczym wilgotny, połyskliwy monsun, wzbudzając falę zainteresowania wschodnim kinem.

W Zapachu zielonej papai (1993) w paryskim studiu z detalami odtworzył klimat życia wietnamskiego mieszczaństwa, opowiadając o pracy i miłości młodej służącej. W Rykszarzu (1995) z ulic Sajgonu uczynił pełną brutalnego piękna scenerię, w której rozgrywa się dramat chłopaka zmuszonego poznać ciemną stronę miasta.

Schyłek lata rozwija jego fascynacje formalną stroną filmowego medium. To pozbawiona gwałtownych ruchów medytacja nad kolorem, fakturą, kompozycją kadru. Ludzkie twarze, przedmioty, rośliny i zwierzęta zostały tu potraktowane z uwagą i czułością, właściwą mistrzom malarstwa. 

Schyłek lata opowiada historię trzech sióstr, świętujących rocznicę urodzin swoich nieżyjących rodziców. Każda z nich znajduje się na innym etapie życia, boryka z odmiennymi problemami. Razem tworzą zmieniającą się w czasie figurę kobiecości, raz tajemniczej, innym razem naiwnej, albo doświadczonej przez los, próbującej utrzymać rodzinę w stanie niczym nie zakłóconej harmonii. W roli najmłodszej siostry wystąpiła gwiazda wszystkich filmów Tran Anh Hunga, jego żona - Tran Nu Yen Khe.

SEKRETY | TAJNOSTI
reż. Alice Nellis, Czechy 2007, 95'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 31 sierpnia, godz. 18.00
(C)
środa, 2 września, godz. 15.00
(N)
czwartek, 3 września, godz. 22.15
(C)

Czeskie Lwy 2008
najlepszy film, najlepsze zdjęcia - Ramūnas Greičius, nagroda krytyki
nominacje: najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz - Alice Nellis, najlepszy aktor - Karel Roden, najlepsza aktorka - Iva Bittová, najlepsza aktorka drugoplanowa - Martha Issová, najlepsza muzyka, najlepszy montaż, najlepszy dźwięk

Julie ma wszystko. Dorosłą córkę, młodego kochanka, bogatego męża. Meblując swój wymarzony dom, pewnego ranka uświadamia sobie, że brakuje w nim... pianina! Spontaniczne pragnienie powoduje, że Julie postanawia porzucić bezpieczną codzienność, aby odnaleźć to, co w życiu najważniejsze. Po drodze musi zmierzyć się z przeszłością i przyszłością, zrozumieć swoje uczucia i odkryć prawdziwe wartości.

Okazuje się, że wystarczy jeden dzień, by zmienić wszystko. Przemierzając samochodem praskie dzielnice w rytmie muzyki Niny Simon, Julie krok po kroku zrywa krępujące ją więzy i realizuje swoje najskrytsze pragnienia. Zostawia młodego kochanka, odkrywa na nowo swoją nastoletnią córkę, poznaje prawdziwe oblicze swojego męża i nawiązuje niezwykłą relację z młodym muzykiem poznanym w sklepie z instrumentami.

Dla mnie ten film jest opowieścią o poszukiwaniu punktu zerowego. Punktu, w którym można zacząć wszystko od początku – z czystą świadomością. Aby to zrobić, trzeba najpierw znaleźć punkt zero - mówi reżyser filmu, Alice Nellis.

Sekrety to film na podstawie jej scenariusza, wyprodukowany przez nagrodzonego Oscarem Jana Svěráka. Ta poetycka opowieść o jednym dniu wyrwanym z pozornie idealnego życia została nagrodzona trzema Czeskimi Lwami.

Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.

ZAPRASZAMY!

BILETY na wszystkie filmy TYLKO 6 ZŁ!