kpb

Letnie Tanie Kinobranie: Miś, Młode wino - i inne powody do śmiechu

WAKACYJNY PRZEGLĄD FILMOWY:
LETNIE TANIE KINOBRANIE

TYDZIEŃ 3
24 - 30 LIPCA:
MIŚ, MŁODE WINO - I INNE POWODY DO ŚMIECHU

zobacz lub pobierz program ramowy na Tydzień 3 - TUTAJ


W programie (w kolejności alfabetycznej):

(N) - Sala Niebieska
(C) - Sala Czerwona


GUZIKOWCY | KNOFLÍKÁŘI
reż. Petr Zelenka, Czechy 1997, 102'

TERMINY POKAZÓW:
niedziela, 26 lipca, godz. 15.00 (N)
wtorek, 28 lipca, godz. 22.00
(C)
środa, 29 lipca, godz. 18.00 (C)

Czarna komedia Petra Zelenki to sześć niezależnych opowiadań, które twórca połączył wspólnymi motywami. Epizody ze współczesnej Pragi, japońskiej Kokury i pokładu niesławnego bombowca Enola Gay łączą tajemnicze związki, którymi jest przesiąknięty bieg zdarzeń. Tytuł filmu oznacza fikcyjną przypadłość, na którą cierpi jeden z bohaterów - guzikowcy wkładają sobie protezy zębowe między pośladki i wyrywają nimi guziki w tapicerowanych meblach.

Jak pisze o filmie jego czeski dystrybutor, jest to film o przypadkach, cudach i związkach między nimi. Także o pluciu na pociąg, brzydkiej pogodzie, zrzucaniu bomby atomowej, czy wystrzeleniu ludzkiej spermy do galaktyki Andromedy, ale też o niewierności i wybaczeniu.

HAPPY-GO-LUCKY, CZYLI CO NAS USZCZĘŚLIWIA | HAPPY-GO-LUCKY
reż. Mike Leigh, Wlk. Brytania 2008, 118'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 27 lipca, godz. 15.00 (N)
wtorek, 28 lipca, godz. 21.00
(N)
środa, 29 lipca, godz. 16.00 (C)

MFF w Berlinie 2008: Srebrny Niedźwiedź - najlepsza aktorka: Sally Hawkins
Złote Globy 2009: najlepsza aktorka w komedii lub musicalu
Oscary 2009 - nominacja: najlepsza aktorka

Komedia Mike’a Leigh, twórcy nagrodzonych Złotą Palmą Sekretów i kłamstw.

Poppy jest nauczycielką, która mieszka ze swoją koleżanką z pracy i razem z nią poszukuje partnera na życie. Jest błyskotliwą, atrakcyjną kobietą z wielkim poczuciem humoru. Choć wie, co należy traktować poważnie, a kiedy dworować sobie z problemów, wydaje się nieco zagubiona, zwłaszcza w kontaktach z dziwaczną rodziną, konfliktowym instruktorem jazdy i w trakcie wyczerpujących lekcji flamenco. Niespodziewanie pojawi się jednak ktoś, kto obudzi w niej nadzieję na zupełnie nowe życie.

Już w pierwszej scenie swojego nowego filmu Mike Leigh ukazuje niezwykłość bohaterki Happy-Go-Lucky ( Sally Hawkins w kreacji nagrodzonej na festiwalu w Berlinie w 2008 roku). Poppy jedzie rowerem przez centrum Londynu, radośnie obserwując otoczenie, od czasu do czasu machając do mijanych ludzi. Jej pogodnego usposobienia nie zmąci obojętność sprzedawcy, z którym spróbuje flirtować w księgarni, ani nawet kradzież roweru, pozostawionego na ulicy.

Oto cała Poppy: przyjazna każdemu człowiekowi, który po bliższym poznaniu nie będzie mógł jej się oprzeć. Kocha swoich uczniów i wkłada wiele wysiłku w swoją pracę. Przyjaźni się ze swoją współlokatorką, szaleje w klubach co weekend i z równym zapałem podchodzi do lekcji flamenco jak i do ćwiczeń na trampolinie. Odnalazła szczęście w sobie i dzieli się nim z innymi.

JABŁKA ADAMA | ADAMS ÆBLER
reż. Anders Thomas Jensen, Dania/Niemcy 2005, 94'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 24 lipca, godz. 15.00
(N)
sobota, 25
 lipca, godz. 21.00 (N)
niedziela, 26 lipca, godz. 16.00
(C)

zwycięzca 21. Warszawskiego Festiwalu Filmowego 
duński kandydat do Oscara 
 
Jabłka Adama w reżyserii Andreasa Thomasa Jensena to pełna absurdu i czarnego humoru opowieść o walce dobra ze złem. Reżyser jest laureatem Oscara i dwóch nominacji za filmy krótkometrażowe. Polskim widzom znany jest jako współscenarzysta filmu Willbur chce się zabić oraz dzieł dogmy: Mifune, Król żyje i Otwarte serca.
 
Do wiejskiego kościółka przybywa w ramach resocjalizacji neofaszysta Adam. Ivan, miejscowy pastor, który opiekuje się skazańcami ma specyficzne podejście do bliźnich. Proponuje Adamowi, by zrobił coś dobrego dla innych. Pierwszym zadaniem przybysza ma być upieczenie szarlotki. Jabłka musi zerwać sam z jabłoni rosnącej przed kościołem. Kiedy ptaki, robactwo a nawet pioruny niszczą drzewo, pastor wierzy, że to Szatan wystawia ich na próbę. Adam uważa jednak, że zło nie istnieje, wobec czego sprawcą nieszczęścia może być tylko Pan Bóg. Kiedy pastor popada w kryzys wiary, na plebanię przybywają nieproszeni goście, a chaos sięga zenitu, kiedy okazuje się, kto naprawdę sprowadził plagę na jabłonkę.

KAWA I PAPIEROSY | COFFEE AND CIGARETTES
reż. Jim Jarmusch, USA 2003, 95'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 27 lipca, godz. 20.00 (C)
środa, 29 lipca, godz. 22.05
(C)
czwartek, 30 lipca, godz. 15.00 (N)

Humorystyczna seria 11 czarno-białych miniatur, których bohaterowie, paląc papierosy i leniwie popijając kawę rozmawiają na przeróżne tematy i omawiają między innymi: możliwość użycia nikotyny jako środka owadobójczego, sposoby na przyrządzenie prawdziwej angielskiej herbaty, wynalazki Nikoli Tesli, przygody członków nieistniejącego zespołu rockowego o nazwie SQÜRL, Paryż w latach 20. i co tak naprawdę stało się z Elvisem Presleyem.

W filmie wystąpiła plejada gwiazd: m.in. Tom Waits, Bill Murray, Cate Blanchett, Iggy Pop, Roberto Benigni.

Pomysł filmu długo dojrzewał w głowie reżysera, Jima Jarmuscha, znakomitego autora takich filmów, jak Broken Flowers czy Ghost Dog: Droga samuraja. Początkowo w 1986 roku nakręcił dwie parominutowe etiudy pod tym samym tytułem, wzbogacone w 1993 roku o kolejną. Właśnie one stały się one podstawą do powstania pełnometrażowego filmu w 2004 roku. Dowcip sytuacyjny, połączony z dużą ilością zabawnych dialogów, tworzy niepowtarzalną atmosferę. Relacje między bohaterami zacieśniają się i ewoluują przy filiżance dobrej kawy i dymku z papierosa...

Czarno (kawa) biała (papierosy) konwencja filmu jest w pełni rozpoznawalną wizytówką Jima Jarmuscha.

MIŚ | MIŚ
reż. Stanisław Bareja, Polska 1980, 111'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 24 lipca, godz. 18.00
(C)
sobota, 25
 lipca, godz. 15.00 (N)
niedziela, 26 lipca, godz. 22.00
(C)

Kultowy film Stanisława Barei, ukazujący absurdy PRL-owskiej rzeczywistości ze Stanisławem Tymem w roli głównej. 
Jedna z najbardziej udanych komedii w historii polskiego kina.

Prezes klubu sportowego "Tęcza", Ryszard Ochódzki zwany Misiem, ma wyjechać do Londynu. Jednak ktoś wyrwał z jego paszportu kartki i wyjazd staje się niemożliwy. Ryszard podejrzewa żonę Irenę, która chce dotrzeć do Anglii przed nim. Niegdyś założyli w Londynie wspólne konto, a po rozpadzie związku nie doszło do zgodnego podziału pieniędzy. Zatem, ten, kto pierwszy dotrze do stolicy Wielkiej Brytanii, zgarnie całą pulę...
 
MŁODE WINO
| BOBULE
reż. Tomas Barina, Czechy 2008, 90'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 27 lipca, godz. 16.00 (C)
wtorek, 28 lipca, godz. 20.00
(C)
czwartek, 30 lipca, godz. 21.00
(N)

Ciepła i zabawna czeska komedia o przyjaźni, miłości, morawskim winie i... o tym, że kiedy w życiu dość już błądziłeś, najlepsze co możesz zrobić, to wrócić do domu.


Honza to sympatyczny inteligentny oszust, który wraz ze swoim, nie bardzo rozgarniętym kumplem Jiřím, prowadzi nie całkiem legalne interesy. Honza przypadkiem dowiaduje się, że jego dziadek jest śmiertelnie chory. Postanawia spełnić największe marzenie jego życia. Organizuje wyprawę za ocean do Argentyny. Zanim jednak dziadek opuści swoją winnicę, Honza musi obiecać, że będzie jej doglądał podczas jego nieobecności. Zapowiada się piękna pogoda, a przez te kilkanaście dni przecież nic nie może się wydarzyć... ale czy na pewno?

Pełna spiżarnia, wyborne morawskie wino... i urocza sąsiadka Klara, w której Honza zakochuje się od pierwszego wejrzenia, to dopiero początek wakacyjnej przygody.

Kiedy przyjeżdża jego kumpel Jirka, wspólnie wybierają się na objazd po okolicznych morawskich winnicach i winiarniach. Po drodze czeka ich mnóstwo drobnych wpadek i komicznych sytuacji.

Scenariusz do tego filmu powstał częściowo w oparciu o rzeczywistą historię Lukasa Kohouta‚ fałszywego asystenta Jana Kavana, czeskiego ministra spraw zagranicznych.

Sam Kohut tak opowiada o swoich wybrykach: Ten film jest wspaniały. Obejrzałem go czterokrotnie, bo nie mogłem się nim wprost nasycić. Myślę, że doskonale oddaje, jakie ze mnie ziółko. U socjaldemokratów nie działał faks. Musiałem zatem udać się do politycznej konkurencji. W Unii Wolności faks działał. Dzięki temu zwiedziłem 99 krajów w 120 dni. Na koniec zdradzę tylko tyle, że podróże te kosztowały mnie zaledwie 20 tys. koron. A posłowie nie potrafią odwdzięczyć się wyborcom... Więcej znajdziecie w filmie. 

OBSŁUGIWAŁEM ANGIELSKIEGO KRÓLA
| OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKEHO KRALE
reż. Jiri Menzel, Czechy 2006, 120'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 24 lipca, godz. 21.00
(N)
sobota, 25
 lipca, godz. 18.00 (C)
poniedziałek, 27 lipca, godz. 17.00 (N)

MFF Berlin 2007: Nagroda FIPRESCI
Czeskie Lwy 2007: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsze zdjęcia - Jaromír Šofr, najlepszy aktor drugoplanowy - Martin Huba

Obsługiwałem angielskiego króla
to film, który stał się legendą juz na kilka lat przed premierą. Ekranizacja jednej z najbardziej osobistych powieści słynnego czeskiego pisarza, Bohumila Hrabala, zelektryzowała opinię publiczną nie tylko nad Wełtawą.

Hrabal i Menzel stanowili zgrany tandem przez ponad 30 lat i do śmierci pisarza dorobili się pięciu prawdziwie mistrzowskich adaptacji. W 1968 roku ich wspólne dzieło - Pociągi pod specjalnym nadzorem - zostały nagrodzone Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.

Obrosły legendą film Obsługiwałem angielskiego króla czekał na swój czas kilkadziesiąt lat. Być może los wiedział, co robi - Hrabalowskie gawędy wydają się dojrzewać z czasem jak ołomucki ser. Jest w tym filmie wszystko, co w Czechach najpiękniejsze: atmosfera legendarnych na całym świecie gospód, nieco Szwejkowska w wymowie historia i słodko-gorzki humor, którego tak bardzo zazdrościmy naszym sąsiadom zza Olzy.

Film Menzla rozgrywa się w serii retrospekcji, w których główny bohater, Jan Dziecię, wypuszczony po prawie 15 latach z więzienia, odtwarza najważniejsze wydarzenia ze swojego życia. Młody sprzedawca parówek postawił sobie za cel życia bycie milionerem. Już jako kelner do tego celu dążył konsekwentnie, w miarę możliwości, jakie dawał mu wykonywany zawód. Etapy na drodze jego życia wyznaczały kolejne miejsca, w których znajdował pracę. Poprzez kelnerowanie w knajpie, następnie w pałacu, aż do najbardziej luksusowej restauracji w Pradze. Jego szczęście jednak nie trwało długo.

OPOWIEŚCI O ZWYCZAJNYM SZALEŃSTWIE | PŘÍBĚHY OBYČEJNÉHO ŠÍLENSTVÍ
reż. Petr Zelenka, Czechy/Niemcy 2005, 107'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 28 lipca, godz. 16.00 (C)
środa, 29 lipca, godz. 17.00 (N)
czwartek, 30 lipca, godz. 22.00 (C)

Film o poszukiwaniu szczęścia, tęsknocie za miłością, zmaganiu z samotnością i brakiem porozumienia między ludźmi. Szaleństwo staje się tu jedynym sposobem na zmierzenie się ze światem.
 
Bohaterami tej tragikomedii są ludzie uwikłani w dziwne związki emocjonalne. Jana wydzwania do kochanków z budki telefonicznej pod swoim domem; Petr, aby zatrzymać dziewczynę, sięga po indiańskie rytuały; Alicja i Jirí płacą postronnym ludziom, aby ich obserwowali w łóżku, bo inaczej nie mogą się kochać. Wszyscy składają się na portret zbiorowości, w której samotność stała się normą, a miłość ma coś z fast foodu - nie może trwać zbyt długo, bo następni klienci czekają w kolejce.

Petr jest młodym mężczyzną, który powinien już radzić sobie ze swoim życiem. Ciągle jednak wpada w wir absurdalnych sytuacji, które skutecznie niszczą jego życie miłosne i początkowo dobrze zapowiadającą się karierę dyspozytora lotów. Z wieży nawigacyjnej ląduje za kierownicą wózka widłowego na lotniskowym terminalu przeładunkowym, a związek z ukochaną Janą zastępuje mu podglądanie sąsiadów, którzy do "tego" potrzebują widzów. Również rodzice Petra nie są standardowi. Opętana dobroczynnością matka bombarduje paczkami ze znoszoną odzieżą ofiary wojen i katastrof żywiołowych na całym świecie. Ojciec, który niegdyś dźwięcznym głosem odczytywał komentarze do socjalistycznych kronik, dziś ze wzruszającą bezradnością nie potrafi odnaleźć się w nowych, wolnych czasach. Jeden przypadkowy telefon i odrobina czarnej magii puszczają w niepohamowany ruch karuzelę komicznych sytuacji, pełnych absurdu codziennego "zwyczajnego szaleństwa".

Na podstawie własnej sztuki teatralnej scenarzysta i reżyser Petr Zelenka (Rok diabła, Bracia Karamazow) nakręcił komediowe love story o różnych obliczach miłości. W swoim filmie Zelenka wierny jest czeskiej tradycji humoru spod znaku Haszka, Hrabala, Havla i Menzla. Potrafi jednocześnie pokazać jej uniwersalne doświadczenie - dla wielu dwudziesto- i trzydziestolatków jego twórczość stała się pokoleniowym manifestem. Zelenka dotyka bowiem najbardziej czułego punktu młodych ludzi - potrzeby życia w związku. Jego bohaterowie bez końca poszukują partnera, a ich desperacja graniczy z szaleństwem.

POCIĄGI POD SPECJALNYM NADZOREM | OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY
reż. Jiří Menzel, Czechy 1966, 92'
 
TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 28 lipca, godz. 17.00
(N)
środa, 29 lipca, godz. 15.00
(N)
czwartek, 30 lipca, godz. 20.00
(C)

Oscar 1968 w kategorii: najlepszy film nieanglojęzyczny
Grand Prix na MFF Mannheim 1966

Jedno z mistrzowskich dokonań czechosłowackiej Nowej Fali.

Adaptacja prozy Bohumila Hrabala, pełnometrażowy debiut Jiříego Menzla.

Lata 40. XX wieku, II wojna światowa zmierza do końca. Milosz Hrma rozpoczyna swoją pierwszą pracę - dyżurnego ruchu na małej stacyjce kolejowej, gdzie życie płynie spokojnym rytmem. Jedynym przejawem wojny są przetaczające się przez stację tytułowe "pociągi pod specjalnym nadzorem" z zaopatrzeniem dla niemieckiej armii na froncie wschodnim.

Jednak kino Menzla nie ma w sobie nic z pompatycznego kina wojennego. To historia nieśmiałego młodzieńca i ironiczny portret mieszkańców czechosłowackiej prowincji. Film gdzie czeski humor miesza się nieuchronnie z wojenną tragedią. 

REZERWAT | REZERWAT
reż. Łukasz Palkowski, Polska 2007, 115'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 28 lipca, godz. 18.00
(C)
środa, 29 lipca, godz. 20.00
(C)
czwartek, 30 lipca, godz. 17.00
(N)

XXI Tarnowska Nagroda Filmowa - Srebrna Statuetka Leliwity - Nagroda Specjalna
Kazimierz Dolny - Janowiec Festiwal Filmu i Sztuki "Dwa Brzegi" - Nagroda Publiczności

32. FPFF w Gdyni 2007: najlepszy debiut reżyserski, najlepsza drugoplanowa rola kobieca - Sonia Bohosiewicz
nagroda publiczności (widzów Silver Screen), nagroda dziennikarzy

Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2007 - Sonia Bohosiewicz
Paszport Polityki - Łukasz Palkowski
Orzeł 2008 - odkrycie roku: Sonia Bohosiewicz

Debiutant Łukasz Palkowski zabiera widzów w filmową podróż do zakątków Warszawy, których próżno szukać w oficjalnych przewodnikach. Rezerwat to ciepła, słodko-gorzka opowieść o mieszkańcach stołecznej Pragi - dzielnicy o specyficznym i niepowtarzalnym klimacie.

Fotograf Marcin Wilczyński (Marcin Kwaśny), po rozstaniu z dziewczyną, wprowadza się do podupadłej kamienicy na Pradze. Właściciel budynku (Krzysztof Janczar) zleca mu wykonanie serii zdjęć ilustrujących fatalny stan posesji. Marcin, fotografując sąsiadów i okolice kamienicy, odkrywa zupełnie nowy świat, który stopniowo zaczyna go fascynować. Zauroczony sąsiadką - zmysłową fryzjerką Hanką B. (Sonia Bohosiewicz), trafia na czarną listę zamieszkującego u niej porywczego kryminalisty Ryśka (Tomasz Karolak). Marcin doświadcza też specyficznych dowodów sympatii ze strony pewnego rudego łobuza. Chłopak najpierw tłucze mu szyby i lustra, a potem kradnie aparat fotograficzny. Jednak to dopiero początek serii zdarzeń, które zmienią życie Marcina, przysparzając mu nowych przyjaciół... i wrogów.

SAMOTNI | SAMOTARI
reż. David Ondříček, Czechy 2000, 105'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 27 lipca, godz. 18.00 (C)
środa, 29 lipca, godz. 21.00
(N)
czwartek, 30 lipca, godz. 16.00 (C)

16. Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy: Nagroda Publiczności

Tragikomedia z życia praskich dwudziestolatków.

Głośny obraz Davida Ondříčka (Jedna ręka nie klaszcze) według scenariusza Petra Zelenki (Opowieści o zwyczajnym szaleństwie, Bracia Karamazow).

Film opowiada o losach 7 osób, z których każdy usiłuje nawiązać i utrzymać poważne związki. Dwójka bohaterów - Petr i Hanka - rozstaje się, ale nie są pewni czy jest to właściwa decyzja. Ich znajomi również borykają się z samotnością i szukają poważniejszych związków uczuciowych: Vesna przyjeżdża do Pragi szukać ojca, były chłopak Helenki namawia ją, by do niego wróciła, Jakob - podpalający trawkę muzyk - stara się wszystkim pomagać, ale w efekcie doprowadza tylko do jeszcze gorszego zamieszania.
 
SEKSMISJA | SEKSMISJA
reż. Juliusz Machulski, Polska 1984, 119'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 24 lipca, godz. 17.00
(N)
sobota, 25
 lipca, godz. 20.10 (C)
niedziela, 26 lipca, godz. 18.00
(C)

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych 1984
Srebrne Lwy Gdańskie

Kultowa polska komedia fantastyczna Juliusza Machulskiego z udziałem Jerzego Stuhra i Olgierda Łukaszewicza.

Sierpień 1991 roku. Telewizja transmituje epokowy eksperyment. Dwóch śmiałków, Maks i Albert, dobrowolnie poddają się hibernacji. Budzą się dopiero w roku 2044. Od opiekującej się nimi doktor Lamii dowiadują się, że w czasie ich snu na Ziemi wybuchła wojna nuklearna. Jednym z jej efektów było całkowite zniszczenie genów męskich, w związku z czym są obecnie prawdopodobnie jedynymi mężczyznami na planecie, a kobiety, dzięki partenogenezie od dawna rodzą same dziewczynki. Przed głównymi bohaterami bardzo trudne zadanie przywrócenia męskich genów.

SZEF WSZYSTKICH SZEFÓW | DIREKTOREN FOR DET HELE
reż. Lars von Trier, Dania/Szwecja 2006, 99'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 24 lipca, godz. 16.00
(C)
sobota, 25
 lipca, godz. 22.15 (C)
niedziela, 26 lipca, godz. 21.00
(N)

Szef wszystkich szefów odsłania nową twarz słynnego duńskiego reżysera, Larsa von Triera, autora m.in. Tańcząc w ciemnościach, Idiotów czy Przełamując fale. Jest to pierwsza czysta komedia w filmografii Triera.

Właściciel firmy IT wymyślił fikcyjnego, niewidzialnego szefa, który za niego ogłaszał wszelkie niepopularne decyzje. System funkcjonował doskonale do momentu, w którym rzeczony właściciel nie postanowił firmy sprzedać. Szef w obawie przed spotkaniem z kontrahentami postanowił zatrudnić aktora, który "odegra" jego rolę. Następuje seria niespodziewanych zwrotów akcji.

Lars von Trier nakręcił swój film metodą Automavision, systemem rejestracji zdjęć, w którym kamerą steruje komputer. Nie tylko kamerą, komputer odpowiada również za rejestrację dźwięku i światła! Jak tłumaczy swoją decyzję  "reżyser", pragnął on oczyścić w ten sposób swój film z wszelkich artystycznych inklinacji. W ostatnich latach czułem się coraz bardziej przytłoczony jałowymi przyzwyczajeniami i narastającą presją. Czułem, że czas zrobić z tym porządek.

TAJNE PRZEZ POUFNE | BURN AFTER READING
reż. Joel i Ethan Coenowie, USA/Francja/Wlk. Brytania 2008, 96'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 24 lipca, godz. 20.00
(C)
sobota, 25
 lipca, godz. 17.00 (N)
poniedziałek, 27 lipca, godz. 22.00
(C)
czwartek, 30 lipca, godz. 18.00 (C)

Nagrody Brytyjskiego Przemysłu Filmowego BAFTA:
3 nominacje - najlepszy scenariusz oryginalny - Joel i Ethan Coenowie, najlepszy aktor drugoplanowy - Brad Pitt, najlepsza aktorka drugoplanowa - Tilda Swinton
Złote Globy 2009: 2 nominacje - najlepsz film - komedia lub musical, najlepsza aktorka drugoplanowa 

Błyskotliwa satyryczna komedia szpiegowska w mistrzowskim wykonaniu braci Coen. Występują George Clooney, Brad Pitt i John Malkovich.

Osbourne Cox (John Malkovich) jest tajnym agentem CIA, który - wyrzucony z pracy - postanawia w ramach rewanżu opisać  działania agencji wywiadu. Szkic wspomnień trafia do szalonej pracownicy siłowni Litzke (Frances McDormand), która właśnie nawiązała romans z egocentrycznym i cynicznym Harrym Pfarrerem (George Clooney), pracownikiem Ministerstwa Skarbu. Litzke i jej głupkowaty kolega Chad Feldheimer (Brad Pitt) uznają, że materiały Osbourne'a są znakomitą okazją zbicia majątku. Przekonani, że posiadają ściśle tajne informacje, przekazują je Rosjanom.

Kwestie miłosne i te wagi państwowej splatają się ze sobą tworząc intrygującą, zabawną historię. Wszystko kręci się wokół jednej zasady: nikomu nie można ufać.

Występują George Clooney (Syriana, Michael Clayton), Brad Pitt (Babel, Zabójstwo Jesse Jamesa przez tchórzliwego Robera Forda), Frances McDormand (Fargo, Daleka północ), John Malkovich (Być jak John Malkovich, Niebezpieczne związki) i Tilda Swinton (Michael Clayton, Broken Flowers).

ŻYCIE I CAŁA RESZTA | ANYTHING ELSE
reż. Woody Allen, USA 2003, 108'
 
TERMINY POKAZÓW:
niedziela, 26 lipca, godz. 20.05 (C)
poniedziałek, 27 lipca, godz. 21.00 (N)
wtorek, 28 lipca, godz. 15.00 (N)

Komedia Woody'ego Allena.

Młody nowojorski pisarz Jerry (Jason Biggs) bezskutecznie próbuje uporządkować swoje życie uczuciowe. Jego związek z Amandą (Christina Ricci) wisi na włosku. Wina za ten stan rzeczy leży w znacznym stopniu po stronie Amandy, która cierpi na... chroniczną niewierność. Za radą starszego kolegi po piórze (Woody Allen) Jerry podejmuje walkę o uratowanie związku. Przede wszystkim będzie musiał pokonać własne lęki i frustracje. Neurotyczny charakter młodego pisarza nie będzie jedyną przeszkodą, która stanie na drodze do szczęścia młodych ludzi.

W znakomitych kreacjach w filmie występują Jason Biggs, Christina Ricci i niezrównany Woody Allen!

Życie i cała reszta to wszystko, czego możecie się spodziewać po Woody Allenie... a nawet więcej.

ŻYWOT BRIANA | LIFE OF BRIAN
reż. Terry Jones, Wlk. Brytania 1979, 94'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 24 lipca, godz. 22.00
(C)
sobota, 25
 lipca, godz. 16.00 (C)
niedziela, 26 lipca, godz. 17.00
(N)

Legendarny film jeszcze bardziej legendarnej grupy Monty Pythona. Brawurowa kpina słynnego zespołu komików Monty Pythona z hollywoodzkich widowisk biblijnych i wszelkich religijnych i politycznych fanatyzmów, zwieńczona słynnym finałem.

Judea, rok 33 naszej ery. Skromny Brian Cohen (Chapman) zostaje omyłkowo wzięty za religijnego przywódcę i proroka. W dodatku wplątuje się w walkę pomiędzy Rzymianami a Narodowym Frontem Wyzwolenia Judei kierowanym przez Rega (Cleese), co pociąga za sobą daleko idące konsekwencje... Brawurowa kpina słynnego zespołu komików Monty Pythona z hollywoodzkich widowisk biblijnych i wszelkich religijnych i politycznych fanatyzmów, zwieńczona słynnym finałem.

Film wywołał prawdziwy skandal. Twórców oskarżano o bluźnierstwo i profanację. Kontrowersyjne przyjęcie filmu wynikało z nieporozumienia. Zarzucano Pythonom, ze nakręcili parodię Nowego Testamentu. Nie pomogło umieszczenie w filmie postaci Chrystusa ukazanego wcale nie parodystycznie. Kamieniem obrazy stała się scena ukrzyżowania. Nie chciano pamiętać, że krzyżowanie było pospolitym w owych czasach sposobem egzekucji. Ostrze satyry w Żywocie Briana skierowane było przeciw fanatyzmowi, dogmatyzmowi i nietolerancji.

Prezentowana wersja jest nowa, ze zregenerowanym obrazem i dźwiękiem.

Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.

ZAPRASZAMY!


BILETY na wszystkie filmy TYLKO 6 ZŁ!