- MFF w Cannes 2008 - główna nagroda w sekcji Un Certain Regard Prize, Prix de la Jeunesse, Nagroda Ministra Edukacji Narodowej Francji
- MFF w Karlowych Warach 2008 - East of the West Award, NETPACK Award
- MFF w Zurychu 2008 - Nagroda za Najlepszy Film
- MFF w Reykjaviku 2008 - Discovery of the Year - New Visions
- MFF w Tokio 2008 - Grand Prix
Debiut fabularny znakomitego rosyjskiego dokumentalisty Siergieja Dworcewoja.
Film rozgrywa się na Głodowych Stepach - pustynnej, suchej i surowej wyżynie w Kazachstanie; prawie niezamieszkałym rejonie, w którym nieliczni pasterze-nomadzi wiodą życie pełne trudu. Pośrodku bezkresnego stepu Dworcewoj postanowił odpowiedzieć na pytanie, czym jest szczęście.
A szczęścia szuka w filmie Asa (Askhat Kuchinchirekov), młody marynarz, który po ukończonej służbie wojskowej wraca w rodzinne strony. Asa chce wiele: samodzielności, własnego domu, stada owiec, wielbłądów, ale także - komfortowego życia, jakie zna z kolorowych magazynów. Tymczasem, aby zdobyć stado i móc zapewnić sobie byt, Asa musi najpierw znaleźć żonę. A to nie jest wcale takie proste. Jedyną szansą Asy jest dziewczyna o rzadkim imieniu Tulpan. Jak się okazuje, nie tylko Asa ma marzenia. Tajemnicza Tulpan odtrąca zaloty, za pretekst podając odstające uszy marynarza. Także ona zaplanowała już swoją przyszłość...
Własne stado, spełnienie marzenia Asy, staje się więc coraz mniej realne, tym bardziej, że romantyczne wyobrażenia chłopaka na temat pasterstwa zostają skonfrontowane z twardą rzeczywistością. I kiedy wszystko wydaje się już być beznadziejne, wydarza się cud. Cud życia. Asa musi podjąć pierwszą dojrzałą decyzję w życiu. Kolejne przyjdą mu już o wiele łatwiej. Asa zrozumie, że szczęście nie ukrywa się za horyzontem, jest w zasięgu ręki.
- Myślę, że każdy jest taki sam. Wszyscy ludzie myślą, że szczęście czeka na nich gdzieś tam, daleko. Ale ono jest wszędzie, nawet tam, gdzie żyje się ciężko i biednie - mówi reżyser i współautor scenariusza Sergiej Dworcewoj. - Mój bohater, Asa dojrzewa i zaczyna rozumieć, że można żyć szczęśliwie bez anteny satelitarnej, jeśli tylko pozna się uczucie prawdziwej miłości i bliskości z ludźmi.
W świecie przedstawionym przez Dworcewoja, na pierwszym planie znajdują się nie trud życia i pracy pośród burz piaskowych i niedostatków, ani nie dywagacje o upadku pierwotnych społeczeństw na skutek skażenia cywilizacją Zachodu, ale radość życia i godność osobista bohaterów.
- Gdy jesteś w stepie, pierwsza rzecz, jaką odczuwasz, to po prostu przestrzeń. Ale stopniowo zaczynasz sobie zdawać sprawę z tego, że w stepie jest wszystko. Ptaki, przyroda. W miastach zatraciliśmy kontakt z naturą. Kazachowie mają dużą wiedzą np. o fazach księżyca, mówią o różnych jego twarzach. Dla nas to po prostu lampa, dodatkowe źródło światła. Może nie prowadzą wygodnego życia, ale ich dusze są w równowadze - mówi reżyser.
Zdjęcia do filmu wykonała znakomita dokumentalistka Jolanta Dylewska (Po-lin. Okruchy pamięci). Film powstał m.in. w polskiej koprodukcji.
Siergiej Dworcewoj jest autorem słynnych, wielokrotnie nagradzanych dokumentów: Szczęście, Dzień chleba, Trasa oraz W ciemności. Dwa pierwsze nagrodzono statuetkami Złotych Smoków na festiwalu w Krakowie.
Dzięki organicznej mieszance naturalizmu i poezji reżyserowi udało się sprawić, że dźwięki, zapachy i proste przyjemności życia w stepie stają się dla widza niemal namacalne, odczuwalne. (...) Kamera prowadzona przez Jolę Dylewską - a zwłaszcza wyraziste sceny plenerowe oraz poruszająca intymność wnętrz jurt - nadaje filmowi majestatyczność, przywodzącą na myśl filmy Andreja Tarkowskiego. Alissa Simon, Festival Central/Variety
Kameralna, subtelna fabuła, która łączy się w Tulpan z dużą dawką etnograficznej obserwacji, jest po prostu zniewalająca. Jonathan Romney, Screen Daily
Film prezentowany w ramach przeglądu Letnie Tanie Kinobranie, tydzień 7: Kino jest kobietą.
ZWIASTUN (z angielskimi napisami):