MFF w Berlinie 2009
Nagroda im. Alfreda Bauera (za innowacyjność)
Europejska Nagroda Filmowa 2009: Nagroda FIPRESCI dla najlepszego europejskiego filmu roku
Film Andrzeja Wajdy oparty na opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza, jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy. Wajda już po raz trzeci adaptuje prozę Iwaszkiewicza, za każdym razem w doskonałym stylu (Brzezina, Panny z Wilka). Najlepszy europejski film roku 2009 zdaniem krytyków FIPRESCI.
MARTA (Krystyna Janda), kulturalna kobieta w średnim wieku, która jest żoną DOKTORA (Jan Englert) z małego miasteczka, nie zdaje sobie sprawy ze swojej śmiertelnej choroby. Pewnego dnia poznaje znacznie młodszego mężczyznę, BOGUSIA (Paweł Szajda), który oczarowuje ją swoją młodością i prostotą. Ich niewinne spotkania na brzegu rzeki są naznaczone wzajemną fascynacją, lecz kres kładzie im nagły i okrutny kaprys losu.
To dopiero pierwsza warstwa tej wielowymiarowej historii, bo Tatarak jest również filmem o tworzeniu filmu, a Andrzej Wajda przeplata fabułę autentycznymi monologami Krystyny Jandy na temat przedwczesnej śmierci jej męża, cenionego operatora Edwarda Kłosińskiego, któremu film jest dedykowany. W ten sposób obie kobiety - Krystyna i Marta - zlewają się w jedną głęboko zranioną istotę, która musi znaleźć w sobie siłę i poradzić sobie z perspektywą nieuniknionej śmierci.
Tatarak to subtelna i wzruszająca historia o niemożliwej miłości, a zarazem osobista wypowiedź reżysera o odwiecznych tematach: miłości, która przychodzi za późno, i śmierci, która zawsze przychodzi za wcześnie.
„Poruszająca medytacja o śmierci. (...) Wajda skomponował swój film z odwagą kamikadze.” Kerstin Decker, Tagesspiegel
„Wajda ma 83 lata i w przeciwieństwie do innych europejskich filmowców swego pokolenia, utrzymuje swą sztukę na wysokim poziomie... Jego prawda o śmierci i daremności wstrząsa.” Matthias Heine, Berliner Morgenpost
„Dawno nie gościliśmy na ekranach filmu tak wielowymiarowego i niekonwencjonalnego. Dopracowany w każdym calu, precyzyjny obraz przypomina o wielkości mistrza. Odwaga, z jaką zadał najważniejsze pytania o ludzką kondycję, przywołuje na myśl odwagę Bergmana z czasów Siódmej pieczęci albo Felliniego z Osiem i pół.” Krzysztof Kwiatkowski, Życie Warszawy
„Tatarak robi wrażenie. To film dojrzałego człowieka, ale jednocześnie na swój sposób młody. 83-letni mistrz zaskakuje poszukiwaniami nowoczesnej formy, podejmuje ogromne twórcze ryzyko. Z pewnością podzieli publiczność.” Barbara Hollender, Rzeczpospolita
Film prezentowany w ramach cyklu Letnie Tanie Kinobranie, tydzień 6: Między młodością a dojrzałością.
ZWIASTUN: