ŻUŁAWSKI FEST - Przegląd filmów Andrzeja Żuławskiego
|
ŻUŁAWSKI FEST - PROGRAM PRZEGLĄDU
poniedziałek, 15 grudnia, godz. 20.15
SZAMANKA
Polska/Francja 1996, 112’
(prelekcja przed filmem: dr Piotr Marecki)
Pierwszy polski film Andrzeja Żuławskiego, nakręcony po wieloletnim pobycie we Francji. Owiany niesławą horror erotyczny znów na dużym ekranie!
Na krakowskim dworcu Michał żegna się z bratem, który polecił mu zająć się wynajęciem jego mieszkania. Okazja nadarza się szybciej, niż przypuszczał. Podchodzi do niego dziewczyna o pseudonimie Włoszka. Jest studentką AGH i szuka kwatery. W mieszkaniu brata Michał podrywa dziewczynę. Michał i Włoszka kochają się namiętnie, ale bez zobowiązań. Ich drogi rozchodzą się.
Michał jest antropologiem. Wraz ze swoim asystentem i grupą studentów prowadzi wykopaliska. Po długich poszukiwaniach udaje im się wydobyć z bagien znakomicie zachowane zwłoki szamana, żyjącego przed trzema tysiącami lat. Młody profesor jest pochłonięty swoim odkryciem, ale zafascynuje go coś zupełnie innego. Ponowne spotkanie z Włoszką rozpocznie bowiem burzliwy związek... (Źródło: www.filmpolski.pl)
wtorek, 16 grudnia, godz. 20.15
BŁĘKITNA NUTA
Francja 1991, 126‘
(prelekcja przed filmem: prof. dr hab. Tadeusz Lubelski)
Film przedstawia 36 godzin z życia Fryderyka Chopina. Pewnego letniego dnia 1846 roku, George Sand wyprawia przyjęcie w swojej wiejskiej posiadłości w Nohant. Wśród zaproszonych gości znajdują się m.in. malarz Eugene Delacroix, śpiewaczka operowa Pauline Viardot i rosyjski pisarz Iwan Turgieniew. Związek Sand z Chopinem zmierza ku końcowi. Sytuację stara się wykorzystać młoda Solange, zakochana w polskim pianiście. W tym ostatnim dniu miłość Chopina i George Sand kończy się, a wraz z nią kończy się twórczość kompozytora, który na parę lat przed śmiercią umieścił na papierze ostatnią nutę. Tę właśnie George Sand nazwała "La note bleue". (Opis filmu za: www.wikipedia.pl)
Błękitna nuta opowiada o parze, chyba centralnym temacie każdego mego filmu, począwszy od Trzeciej części nocy. (…) Interesowało mnie drążenie artystycznej enigmy: kim była naprawdę George Sand, ta wulgarna, zdradziecka kobieta, grafomanka, która przykleiła się do Chopina? Była wielce ważna dla kobiecego świata, dla kobiecego ducha emancypacji. Była też ważną socjalistką, ale w prywatności była kobieta wstrętną. Chopin znalazł się w parze z kobieta absolutnie nie dla niego. (…) Pierwszym jednak powodem było jednak pragnienie zrobienia filmu w pełni lata, w słońcu, pośród drzew, łąk. W tej naturalnej oprawie wszystkie atrybuty i oznaki dobrobytu powoli znikają, zostawiając miejsce bólowi; jednym słowem, chciałem zrobić film o ostatnim dniu błogostanu. Andrzej Żuławski
środa, 17 grudnia, godz. 20.15
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY
Polska 1971, 101‘
(prelekcja przed filmem: dr Agnieszka Morstin-Popławska)
Trzecia część nocy spadła jak meteor na kino europejskie, onieśmielała poetycka brawurą i plastyczną energią. Michael Sineux
Pełnometrażowy debiut Andrzeja Żuławskiego. Jeden z najgoręcej dyskutowanych filmów 1971 roku. Na tle ówczesnej polskiej kinematografii szokował oryginalną strukturą narracji, barokowym przepychem inscenizacji, odważnym łączeniem brutalnego naturalizmu z wizjonerstwem. Wniósł też nową interpretację okresu okupacji, dość odległą od tego, co proponowała „szkoła polska”.
Akcja filmu rozgrywa się w czasie okupacji hitlerowskiej. Ukazuje wydarzenia wojenne w konwencji apokaliptycznej i onirycznej. Głównym bohaterem jest Michał, któremu Niemcy zabijają (we dworku na skraju lasu) matkę, żonę Helenę i synka. Michał ucieka do miasta. Przypadkiem spotyka tam w starym domu rodzącą właśnie kobietę, Martę, łudząco podobną do jego zmarłej żony. Michał postanawia zaopiekować się kobietą i jej dzieckiem. By ich utrzymać, zostaje karmicielem wszy w instytucie produkującym szczepionki przeciw tyfusowi. Ma zamiar również odbić z rąk hitlerowców Jana - męża Marty, który został zatrzymany przez Niemców omyłkowo zamiast Michała. (Opis filmu za: www.wikipedia.pl)
czwartek, 18 grudnia, godz. 20.15
SPOTKANIE z ANDRZEJEM ŻUŁAWSKIM oraz autorami wywiadu-rzeki z reżyserem, Piotrem Kletowskim i Piotrem Mareckim.
Spotkanie prowadzi Sebastian Liszka.
czwartek, 18 grudnia, godz. 21.30
OPĘTANIE
Francja 1981, 127‘
Fantazmatyczna metamorfoza genialnego filmowca-mistyka, przywracającego sens słowu „kino”. Max Tessier, La Revue du Cinema
Realizując Opętanie Andrzej Żuławski dołączył do grona najbardziej kontrowersyjnych twórców kina. Seksualno-fantastyczny thriller rozgrywa się w podzielonym murem Berlinie.
Marc wraca po dłuższej nieobecności do swego mieszkania w Berlinie i zastaje dom pogrążony w chaosie. Kilkuletni synek jest zaniedbany, żona Anna - nieobecna, roztargniona i rozdrażniona. Wyznaje mężowi, że ma kochanka i mimo rozpaczy Marca nie zamierza zrywać tego związku. Ale ukrywa przed mężem jeszcze coś, bo chociaż znika na całe dnie, wcale nie spędza tego czasu z kochankiem. Marc wynajmuje prywatnego detektywa, który odkrywa z przerażeniem, że Anna utrzymuje intymne relacje z ohydnym monstrum, ni człowiekiem, ni zwierzęciem. (źródło: PAT)
Czy mamy do czynienia jedynie z projekcją szaleństwa cierpiącej na schizofrenię bohaterki? Czy może poruszamy się w świecie rodem z fantastyki naukowej? Mistrzostwo filmu Żuławskiego polega na pełnoprawnym współistnieniu obu interpretacji.
piątek, 19 grudnia, godz. 20.15
DIABEŁ
Polska 1972, 119‘
(prelekcja przed filmem: dr Piotr Kletowski)
Jeden z najbardziej kontrowersyjnych obrazów Żuławskiego. Zatrzymany na kilkanaście lat przez PRL-owską cenzurę, doczekał się premiery dopiero w 1988 roku...
Akcja rozgrywa się w styczniu 1793 roku podczas wkroczenia wojsk pruskich do Wielkopolski. Nieznajomy (Pszoniak) wyprowadza z więziennego klasztoru, młodego szlachcica Jakuba (Teleszyński) wraz z zakonnicą. Niedoszły królobójca, wyraźnie oszołomiony torturami Jakub, wraca w towarzystwie zakonnicy w rodzinne strony, ale spotkanie z rodzicami, rodzeństwem, przyjacielem oraz narzeczoną, tylko potęguje w nim opętanie. Nieznajomy wręcza Jakubowi brzytwę i każe "oczyszczać". Jakub postanawia rozliczyć się z najbliższymi, którzy pogrążyli się w zdradzie i moralnej rozpuście, zatraca przy tym poczucie realności. (Opis filmu za: www.filmpolski.pl)
sobota, 20 grudnia, godz. 20.15
NA SREBRNYM GLOBIE
Polska 1987, 165‘
(prelekcja przed filmem: Sebastian Liszka)
Na srebrnym globie jest najbardziej osobliwym filmem polskiej kinematografii. Jan Słodowski
Jedyny epicki film fantastyczno-naukowy w całej historii polskiej kinematografii. Wielka, porywająca filmowa wizja równie potężnej wizji literackiej (film jest adaptacją Trylogii Księżycowej Jerzego Żuławskiego).
Po sukcesie Najważniejsze to kochać, Żuławski powrócił z Francji do Polski i rozpoczął realizację filmu fantastycznego na podstawie trylogii powieściowej stryjecznego dziadka Jerzego Żuławskiego. Zdjęcia do kręconego z olbrzymim rozmachem filmu (plany zdjęciowe m.in. na Kaukazie i w Mongolii), zostały przerwane w 1977 roku decyzją wiceministra kultury i sztuki Janusza Wilhelmiego. Z rozkazu dygnitarza zniszczono scenografię i wiele kostiumów wykorzystanych w filmie. Przerwany w 4/5 film został dokończony dopiero 11 lat później, u schyłku PRL-u.
Mała grupka badaczy kosmosu opuszcza Ziemię w poszukiwaniu wolności i szczęścia. Lądują na nieznanej planecie i rozpoczynają budowę nowej cywilizacji. Badacze wkrótce umierają a ich potomkowie powracają do prymitywnej kultury, wymyślają nowe mity i nowego Boga... Po latach na planecie pojawia się ekspedycja Marka. Potomkowie badaczy kosmosu upatrują w Marku zbawiciela, który wyzwoli ich spod jarzma skrzydlatych potworów Szernów. (www.wikipedia.pl)
Zapraszamy także na:
Wykład mistrzowski ANDRZEJA ŻUŁAWSKIEGO
w Krakowskiej Szkole Scenariuszowej
(sala konferencyjna, Centrum Biurowe Lubicz, ul. Lubicz 23)
piątek, 19 grudnia, godz. 15.00
wstęp wolny
FILMY i SPOTKANIA w ramach przelądu filmów Andrzeja Żuławskiego - ŻUŁAWSKI FEST.
ZAPRASZAMY!