Polskie kino po angielsku 2008
|
(click HERE for English version)
Zapraszamy na kolejną edycję cyklu projekcji dla naszych angielskojęzycznych Widzów!
Co dwa tygodnie, we wtorki prezentujemy polskie filmy z angielskimi napisami.
- starsze i nowsze tytuły
- wielcy aktorzy reżyserzy
- klasyka i rozrywka
- wszystkie filmy z angielskimi napisami
BILETY: 13 zł
PROGRAM:
19 sierpnia, godz. 16.00
SEKSMISJA
reż. Juliusz Machulski, Polska 1984, 119’
2 września, godz. 16.00
HISTORIE MIŁOSNE
reż. Jerzy Stuhr, Polska 1997, 105’
16 września, godz. 16.00
DZIEŃ ŚWIRA
reż. Marek Koterski, Polska 2002, 90’
30 września, godz. 16.00
KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1988, 83’
14 października, godz. 16.00
KRÓTKI FILM O ZABIJANIU
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1987, 82’
SZCZEGÓŁOWE OPISY FILMÓW:
SEKSMISJA | SEKSMISJA
reż. Juliusz Machulski, Polska 1984, 119’
Kultowa polska komedia fantastyczna Juliusza Machulskiego z udziałem Jerzego Stuhra i Olgierda Łukaszewicza.
Akcja filmu rozpoczyna się w sierpniu 1991 roku. Telewizja transmituje eksperyment., w którym Maks i Albert, dobrowolnie poddają się hibernacji. Budzą się dopiero w roku 2044. Od opiekującej się nimi doktor Lamii dowiadują się, że w czasie ich snu wybuchła na Ziemi wojna nuklearna. Jednym z jej efektów było całkowite zniszczenie genów męskich, w związku z czym są obecnie prawdopodobnie jedynymi mężczyznami na planecie, a kobiety, dzięki partenogenezie od dawna rodzą same dziewczynki. Przed głównymi bohaterami bardzo trudne zadanie przywrócenia normalnego "porządku natury".
HISTORIE MIŁOSNE | HISTORIE MIŁOSNE
reż. Jerzy Stuhr, Polska 1997, 105’
Cztery opowieści o najpiękniejszym z uczuć. Ich bohaterami są czterej bardzo różni mężczyźni (ksiądz, oficer, nauczyciel, przestępca), choć grani przez tego samego aktora. Panowie postawieni są w różnych życiowych sytuacjach, a ich miłość zostaje wystawiona na prawdziwy życiowy egzamin. Nie bez przyczyny reżyser podkreśla jak duży wkład w powstanie filmu miał Krzysztof Kieślowski. Historie miłosne mają ten niesamowity klimat tak bliski filmom nieżyjącego mistrza (choć więcej w nich optymizmu). Złote Lwy na Polskim Festiwalu Filmowym w Gdyni, nagroda FIPRESCI na MFF w Wenecji.
DZIEŃ ŚWIRA | DZIEŃ ŚWIRA
reż. Marek Koterski, Polska 2002, 90’
Dzień Świra jest gorzką komedią, opowiadającą o Adasiu Miauczyńskim, człowieku, dla którego prawdziwym piekłem jest najbliższe pięć minut życia. Mężczyzna ten uwikłany jest w natręctwa życia codziennego. Jest numeromanem, ablutomanem, nie akceptuje siebie i choć marzy o wielkiej miłości, ucieka od wszystkiego, co pachnie stałym związkiem. Na dodatek codzienne kontakty z ludźmi wywołują w nim agresję. W ciągu jednej doby, w czasie której rozgrywa się akcja "Dnia Świra", skoncentrowane zostały wszelkie możliwe uciążliwości.
KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI | KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1988, 83’
Kinowa wersja Dekalogu VI, szóstej części słynnego cyklu telewizyjnego z 1988 roku w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego. Jeden z najbardziej uznanych filmów polskiego reżysera. W rolach głównych występują Olaf Lubaszenko i Grażyna Szapołowska.
Jedno z warszawskich osiedli. Tu właśnie, w wynajętym pokoiku u matki swojego kolegi, mieszka dziewiętnastoletni Tomek, chłopiec niepozorny, bardzo wrażliwy. Wieczorami uczy się języków, ale gdy zbliża się godzina 21, odsłania stojącą na stoliku lunetę i zaczyna obserwować okno położone naprzeciw. Mieszka tam Magda - piękna, dojrzała kobieta, najprawdopodobniej plastyczka. Nie zdaje ona sobie sprawy z tego, że każdy jej ruch jest obserwowany przez chłopca.
KRÓTKI FILM O ZABIJANIU | KRÓTKI FILM O ZABIJANIU
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1987, 82’
Podobnie jak Krótki film o miłości, Krótki film o zabijaniu to kinowa wersja jednej z odsłon Dekalogu. Akcja filmu toczy się w Warszawie, 16 marca 1987 r. Piotr zdaje końcowy egzamin adwokacki, zaprasza swą dziewczynę do cukierni w Hotelu Europejskim. Wstępuje tu również dwudziestoletni Jacek, który po wyjściu z cukierni wsiada do taksówki i na peryferiach miasta dusi taksówkarza linką żeglarską, po czym, gdy ten zdradza jeszcze oznaki życia i błaga o litość, okrutnie masakruje. Mimo obrony Piotra, Jacek skazany zostaje na karę śmierci. Bardzo dobrze przyjęty na festiwalu w Cannes, film Krzyszysztofa Kieślowskiego uzyskał w 1988 roku prestiżową nagrodę Felixa dla najlepszego europejskiego filmu roku.