Letnie Tanie Kinobranie: Labirynt Fauna i inne bestsellery
|
LETNIE TANIE KINOBRANIE
TYDZIEŃ 6
15 - 21 SIERPNIA: LABIRYNT FAUNA I INNE BESTSELLERY
W programie (w kolejności alfabetycznej):
(N) - Sala Niebieska
(C) - Sala Czerwona
CZAS, KTÓRY POZOSTAŁ | LE TEMPS QUI RESTE
reż. François Ozon, Francja 2005, 85'
TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 18 sierpnia, godz. 19.00 (C)
wtorek, 19 sierpnia, godz. 20.15 (N)
środa, 20 sierpnia, godz. 18.15 (N)
czwartek, 21 sierpnia, godz. 17.00 (C)
François Ozon, twórca m.in. 8 kobiet, Basenu czy 5x2 nie przestaje zaskakiwać.
Po filmie o rozpadzie związku, który prowadzi widza od sceny rozwodu do szczęśliwych początków pary, francuski reżyser prezentuje nam przewrotny pean na cześć życia.
Romain (Melvil Poupaud, wschodząca gwiazda francuskiego kina), młody i przystojny fotograf mody, na pierwszy rzut oka żyje pełnią życia. Jego zawodowa kariera pomyślnie się rozwija, a jego związek z uroczym chłopakiem wygląda na udany. Pewnego dnia, podczas sesji zdjęciowej, Romain niespodziewanie traci przytomność. Początkowo obawia się, że ma AIDS, jednak diagnoza brzmi: nieuleczalny rak. Mając świadomość, że zostało mu zaledwie kilka miesięcy życia, młody mężczyzna musi wszystko przewartościować. I to, co początkowo wydawało mu się tragedią, wkrótce prowadzi go w zaskakującym kierunku.
François Ozon swoim najnowszym filmem pokazuje, że nie zawsze to, czego się najbardziej boimy, jest tym co najgorsze. Że życie naprawdę smakuje, gdy mamy świadomość jego przemijania. W efekcie otrzymujemy jeden z najciekawszych obrazów francuskiego reżysera. Fantastycznie zrealizowany, z wybitnymi rolami młodego Melvila Poupauda i wielkiej gwiazdy, Jeanne Moreau oraz - paradoksalnie - pełen harmonii i spokoju.
GRANATOWYPRAWIECZARNY | AZULOSCUROCASINEGRO
reż. Daniel Sánchez Arévalo, Hiszpania 2006, 105'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 15 sierpnia, godz. 21.00 (C)
sobota, 16 sierpnia, godz. 18.15 (N)
niedziela, 17 sierpnia, godz. 19.00 (C)
poniedziałek, 18 sierpnia, godz. 16.15 (N)
Nagrody Goya 2007:
najlepszy reżyserski debiut - Daniel Sánchez Arévalo
najlepszy aktorski debiut - Quim Gutiérrez
najlepszy aktor drugoplanowy - Antonio de la Torre
Pełnometrażowy debiut hiszpańskiego reżysera Daniela Sáncheza Arévalo. Dramat w słodko gorzkim stylu.
GranatowyPrawieCzarny oznacza stan umysłu, niepewną przyszłość, kolor: kolor, który nie zawsze rozpoznajemy, jego odcień zależy od światła, osoby i nastroju.
Kiedy ojciec Jorge zapadnie na zdrowiu, ten jest zmuszony przejąć rodzinny interes. Przez kilka lat pracuje ciężko, jednocześnie kończąc studia i opiekując się ojcem, choć chwilami ma ochotę porzucić dotychczasowe życie i zająć się tylko sobą. Wtedy poznaje Paulę, kobietę, z którą połączy go szczególna więź. Pod jej wpływem nauczy się, jak zerwać z męczącym go poczuciem winy, ze zwyczajem brania na siebie odpowiedzialności za wszystko i wszystkich, stanie twarzą w twarz z własnymi marzeniami, ignorując oczekiwania innych. Rezultatem takiej nowej życiowej postawy będzie wielka zmiana w życiu Jorge.
ILUZJONISTA | THE ILLUSIONIST
reż. Neil Burger, USA 2006, 109’
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 15 sierpnia, godz. 17.00 (C)
sobota, 16 sierpnia, godz. 20.15 (N)
niedziela, 17 sierpnia, godz. 16.15 (N)
wtorek, 19 sierpnia, godz. 21.00 (C)
Srebrna Żaba na festiwalu Camerimage 2006 za dokonania operatorskie
nominacja do Oscara 2007 w kategorii:
najlepsze zdjęcia
Niezwykły film skąpany w magicznej atmosferze Wiednia przełomu XIX i XX wieku.
Mieszanka magii, tajemnicy, władzy i namiętności stawia pytanie o granice rzeczywistości i siłę uczuć.
Człowiek znikąd - Eisenheim, iluzjonista, wzbudza sensację swoimi spektaklami, które wydają się świadczyć o jego nadprzyrodzonych zdolnościach. Wkrótce zaczyna się nim interesować jeden z najbardziej wpływowych ludzi Europy, pretendent do tronu - Książę Leopold. Pewien, że iluzjonista jest jedynie sprawnym kuglarzem, książę zjawia się na jednym z przedstawień Eisenheima, by zdemaskować go w trakcie występu. Na scenę, do asystowania iluzjoniście, wysyła swą piękną narzeczoną, Sophie... od tego momentu nic już nie jest tym, czym się wydaje...
W świecie, gdzie nic nie jest takim, jakim się wydaje, naprzeciw siebie staje świadomość i magia. Cel ich walki, to wykrycie granic, między rzeczywistością a nierzeczywistością. Ale po drodze zatrą się granice między korupcją a władzą, oddaniem a miłością, obłędem a prawem, i w końcu - między życiem a śmiercią.
Iluzjonista to film oparty na powieści Stevena Millhausera, laureata nagrody Pulitzera. Zwracają uwagę niezapomniane zdjęcia mistrza kamery Dicka Pope’a (Vera Drake, Sekrety i kłamstwa), laureata Złotej Żaby za całokształt twórczości i nastrojowa kompozycja Philipa Glassa (Godziny).
W filmie występuje parada znakomitych aktorów. W rolach głównych Edward Norton (Podziemny krąg), Paul Giamatti (Bezdroża) i Jessica Biel (Elizabethtown).
JASMINUM | JASMINUM
reż. Jan Jakub Kolski, Polska 2006, 103’
TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 18 sierpnia, godz. 18.15 (N)
wtorek, 19 sierpnia, godz. 17.00 (C)
środa, 20 sierpnia, godz. 19.00 (C)
czwartek, 21 sierpnia, godz. 16.15 (N)
Znakomicie przyjęty przez widzów film Jana Jakuba Kolskiego opowiada historię tajemniczą i magiczną, pełną zmysłowych zapachów.
Klasztor, w którym toczy się akcja filmu, nie różniłby się od innych, gdyby nie fakt, że trzech mieszkających tam zakonników posiada pewną niezwykłą cechę. Każdy z nich pachnie innym, owocowym zapachem: jeden czeremchą, drugi czereśnią, a trzeci śliwą, a zapachy te mają szczególne właściwości...
Pewnego dnia do klasztoru przyjeżdża młoda konserwatorka malarstwa, która otrzymuje zlecenie odnowienia tamtejszych obrazów. Natasza pojawia się w Jaśminowie wraz ze swoją 5-letnią córką Gienią. Urok i dociekliwość dziewczynki wprowadzają wiele zamętu w spokojne dotąd życie mnichów …
W tej historii i ludzie, i budynki, i zapachy mają swoje tajemnice.
Jan Jakub Kolski o swoim filmie: Krzysztof Kieślowski przysłał mi kiedyś kilka serdecznych zdań, pośród nich takie: "Cenię pana za powagę i poczucie humoru". Jako pierwszy zauważył tę podwójność, w której nie ma sprzeczności. Poczucie humoru i uważność. Kombinacja tych dwóch żywiołów może dać film niezwykły. Taką miałem rachubę pisząc Jasminum. No i oczywiście jeszcze jedną, tę najważniejszą: nacieszyć się uśmiechem widza wychodzącego z kina.
LABIRYNT FAUNA | EL LABERINTO DEL FAUNO
reż. Guillermo del Toro, Meksyk/Hiszpania/USA 2006, 112'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 15 sierpnia, godz. 19.00 (C)
sobota, 16 sierpnia, godz. 21.00 (C)
niedziela, 17 sierpnia, godz. 20.15 (N)
poniedziałek, 18 sierpnia, godz. 21.00 (C)
wtorek, 19 sierpnia, godz. 18.15 (N)
Złota Żaba na MFF Camerimage 2006
Nominacja do Złotego Globu 2007 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny
Oscary 2007
najlepsze zdjęcia - Guillermo Navarro
najlepsza scenografia, najlepsza charakteryzacja
3 nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny, najlepszy scenariusz oryginalny - Guillermo del Toro, najlepsza muzyka - Javier Navarrete
Nagroda Brytyjskiego Przemysłu Filmowego, BAFTA:
najlepszy film nieanglojęzyczny
Zwycięzca Festwialu Camerimage (Złota Żaba), laureat trzech nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Oszałamiające widowisko zarówno wizualnie, jak i fabularnie. Film Guillermo del Toro, twórcy Hellboya i Kręgosłupa diabła. Mroczna baśń o potędze wyobraźni i sile, jaką dają marzenia.
Historia Ofelii, 12-letniej dziewczynki obdarzonej niezwykłą wyobraźnią. Ofelia wraz z matką i ojczymem wyprowadza się do wiejskiego domu. Posiadłość położona jest w pobliżu starego zrujnowanego labiryntu. Szybko staje się on ulubionym miejscem pobytu dziewczynki, która nie mogąc poradzić sobie z samotnością i brutalnością otaczającej rzeczywistości, wymyśla swój własny wyimaginowany świat. Jest on pełny fantastycznych stworów i tajemniczych miejsc, do którego ucieka przy każdej możliwej okazji. Ową krainą włada niejaki Faun...
PLAC ZBAWICIELA | PLAC ZBAWICIELA
reż. Joanna Kos-Krauze/Krzysztof Krauze, Polska 2006, 94'
TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 18 sierpnia, godz. 17.00 (C)
wtorek, 19 sierpnia, godz. 19.00 (C)
środa, 20 sierpnia, godz. 20.15 (N)
czwartek, 21 sierpnia, godz. 21.00 (C)
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Gdynia 2006
Grand Prix - Złoty Lew
najlepsza rola kobieca
najlepsza muzyka - Paweł Szymański
nagroda dziennikarzy
Orły 2007
najlepszy film
najlepsza reżyseria
najlepsza główna rola kobieca
najlepsza drugoplanowa rola kobieca - Ewa Wencel
Najnowszy film Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze to historia o winie i jej odkupieniu.
Z pozoru zwyczajna rodzina… Mąż żona, dzieci i teściowa - w mieszkaniu z oknami wychodzącymi na słoneczny Plac Zbawiciela - ludzie tacy, jak my i ich prawdziwa historia, w której złośliwość losu splata się z przypadkami i chybionymi intencjami i kruchą naturą człowieka.
Przejmujący obraz ludzkich pragnień, marzeń, opowieść o człowieku, jego samotności pośród innych i potrzebie bliskości. To także opowieść o miłości we wszystkich jej przejawach.
Młode małżeństwo - około trzydziestki, z dwójką dzieci - ma wkrótce odebrać klucze do swojego wymarzonego mieszkania. Żeby zaoszczędzić trochę pieniędzy na ostatnie kilka miesięcy rodzice z dziećmi wprowadzają się do mieszkania matki chłopaka. Dramat rozpoczyna się w momencie kiedy okazuje się, że ich developer zbankrutował. W związku z tym nie wiadomo czy w ogóle otrzymają swoje upragnione mieszkanie. Jakby tego było mało popadają w olbrzymie długi.
W dramacie Beaty, Bartka i Teresy łączy się wiele parametrów: złośliwość losu, przypadek, chybione intencje. Tak naprawdę niewiele trzeba, żeby wydarzyła się tragedia - mówi Joanna Kos-Krauze. - Najpierw jest myśl, zła myśl, potem słowo, które myśl może zamienić w czyn, na koniec są już tylko konsekwencje. Człowiek budzi się rano i nie może uwierzyć, że to jest jego życie. Jego straszne życie. Bartek, Beata, i Teresa, wszyscy mieli dobre intencje, ale moje „dobrze" nie zawsze oznacza „dobrze" dla drugiego człowieka. Często jest akurat odwrotnie.
Nasi bohaterowie stopniowo pogrążają się w chorobę cynizmu i okrucieństwa, z każdym dniem coraz bardziej oswojonego; nienawiści, która staje się normą. Klęska jednej rodziny staje się klęską wspólną, za którą wszyscy bierzemy w jakimś sensie odpowiedzialność.
Jest jakieś wyjście z matni? Przebaczenie. Dzięki przebaczeniu tej trójce udało się w końcu podnieść – dodaje Krzysztof Krauze. – Warto każdy dzień zaczynać od pytania „Kim jestem?". Odpowiadając sobie na to pytanie przez całe życie, stopniowo docieramy do istoty, sensu. Jeżeli w końcu zrozumiem, kim jestem, odrzucę to, co błahe.
REZERWAT | REZERWAT
reż. Łukasz Palkowski, Polska 2007, 100'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 15 sierpnia, godz. 15.30 (N)
niedziela, 17 sierpnia, godz. 21.00 (C)
środa, 20 sierpnia, godz. 21.00 (C)
czwartek, 21 sierpnia, godz. 20.15 (N)
XXI Tarnowska Nagroda Filmowa - Srebrna Statuetka Leliwity - Nagroda Specjalna
XXI Tarnowska Nagroda Filmowa - Nagroda Jury Młodzieżowego
KSF "Młodzi i Film" - Nagroda Specjalna Jury
Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" - Nagroda za debiut aktorski w głównej roli kobiecej - Sonia Bohosiewicz
Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" - Nagroda Jury Młodzieżowego
KSF "Młodzi i Film" - Nagroda Publiczności
KSF "Młodzi i Film" - Nagroda Dziennikarzy
Ińskie Lato Filmowe -"Złota Rybka" dla najlepszego filmu polskiego
Kazimierz Dolny - Janowiec Festiwal Filmu i Sztuki "Dwa Brzegi" - Nagroda Publiczności
32. FPFF w Gdyni 2007
najlepszy debiut reżyserski, najlepsza drugoplanowa rola kobieca - Sonia Bohosiewicz
nagroda prezesa TVP dla Soni Bohosiewicz, najlepszy montaż - Paweł Witecki
nagroda publiczności (widzów Silver Screen)
nagroda dziennikarzy (ex aequo z filmem Pora umierać)
Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2007 - Sonia Bohosiewicz
Debiutant Łukasz Palkowski zabiera widzów w filmową podróż do zakątków Warszawy, których próżno szukać w oficjalnych przewodnikach. Rezerwat to ciepła, słodko-gorzka opowieść o mieszkańcach stołecznej Pragi - dzielnicy o specyficznym i niepowtarzalnym klimacie.
Fotograf Marcin Wilczyński (Marcin Kwaśny), po rozstaniu z dziewczyną, wprowadza się do podupadłej kamienicy na Pradze. Właściciel budynku (Krzysztof Janczar) zleca mu wykonanie serii zdjęć ilustrujących fatalny stan posesji. Marcin, fotografując sąsiadów i okolice kamienicy, odkrywa zupełnie nowy świat, który stopniowo zaczyna go fascynować. Zauroczony sąsiadką - zmysłową fryzjerką Hanką B. (Sonia Bohosiewicz), trafia na czarną listę zamieszkującego u niej porywczego kryminalisty Ryśka (Tomasz Karolak). Marcin doświadcza też specyficznych dowodów sympatii ze strony pewnego rudego łobuza. Chłopak najpierw tłucze mu szyby i lustra, a potem kradnie aparat fotograficzny. Jednak to dopiero początek serii zdarzeń, które zmienią życie Marcina, przysparzając mu nowych przyjaciół... i wrogów.
SZTUCZKI | SZTUCZKI
reż. Andrzej Jakimowski, Polska 2007, 95'
TERMINY POKAZÓW:
sobota, 16 sierpnia, godz. 16.15 (N)
niedziela, 17 sierpnia, godz. 18.15 (N)
środa, 20 sierpnia, godz. 16.15 (N)
czwartek, 21 sierpnia, godz. 19.00 (C)
Festiwal Polskich Filmów w Gdyni 2007
ZŁOTE LWY - najlepszy film
najlepsze zdjęcia - Adam Bajerski
nagroda organizatorów festiwali polskich filmów fabularnych za granicą
Polskie Nagrody Filmowe Orły 2008
nagroda publiczności, najlepsza reżyseria
MFF w Wenecji 2007
Laterna Magica, nagroda Europa Cinemas
Długo oczekiwany film Andrzeja Jakimowskiego. Twórca Zmruż oczy powraca pełnym błyskotliwego humoru filmem o samochodach, kobietach i miłości. Jest to również opowieść o tym, jak można rzucić wyzwanie losowi, oszukać go lub przekupić, a czasem nawet zagrać vabank z przeznaczeniem. Inteligentne poczucie humoru, pozytywne wibracje i magia zawarte w tym filmie sytuują go obok takich tytułów, jak Amelia czy Jasminum.
6-letni Stefek postanawia rzucić wyzwanie opatrzności. Chłopiec wierzy, że sprowokowany przez niego ciąg drobnych zdarzeń pozwoli mu zbliżyć się do ojca, który porzucił matkę dla innej kobiety. Siostra Stefka, 17-letnia Elka, uczy go, jak "przekupić" los drobnymi ofiarami. Jednak w decydującej chwili dzieci nie mają nic cennego do poświęcenia. W swojej grze z przeznaczeniem Stefek decyduje się niebezpiecznie podnieść stawkę...
Sztuczki Andrzeja Jakimowskiego sprawiają, że łzy śmiechu mieszają się ze łzami wzruszenia, a fantastyczne dialogi pamięta się długo po wyjściu z kina. Doskonałe, skąpane w letnim słońcu zdjęcia Adama Bajerskiego oraz nastrojowa muzyka Tomasza Gąssowskiego napełniają nas dobrą energią.
TY I JA I WSZYSCY, KTÓRYCH ZNAMY | ME AND YOU AND EVERYONE WE KNOW
reż. Miranda July, USA/Wlk. Brytania 2005, 90’
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 15 sierpnia, godz. 20.15 (N)
sobota, 16 sierpnia, godz. 19.00 (C)
środa, 20 sierpnia, godz. 17.00 (C)
czwartek, 21 sierpnia, godz. 18.15 (N)
Oryginalny, nie dający się zaszufladkować film o onirycznym klimacie.
To jeden z tych filmów, który pokochają zarówno krytycy, jak i widzowie.
Film, który stał się objawieniem na ostatnim festiwalu w Cannes (Złota Kamera oraz Nagroda Krytyki), nagrodzony Specjalną Nagrodą Jury na festiwalu w Sundance, nagrodą publiczności w San Francisco oraz za najlepszy debiut na festiwalach w Filadelfii i Sztokholmie.
Gromadę zwariowanych bohaterów - artystkę, sprzedawcę butów, troje nastolatków i dwóch małych chłopców łączy jedno - wszyscy poszukują miłości, a każdy z nich szuka jej po swojemu. Artystka będzie używać sobie tylko znanych artystycznych tricków, sprzedawca butów długo będzie się przed uczuciem bronić. Troje nastolatków uzna, że miłość = sex, a pewien kilkuletni chłopiec wda się niechcący w… internetowy romans.
Dzieci będą przeżywać dylematy dorosłych, a starsi poznają, co oznacza samotność w sieci. Mimo postępów w technologii i nieograniczonej komunikacji między ludźmi, najtrudniej jest… spojrzeć miłości prosto w oczy.
WIELKA CISZA | DIE GROSSE STILLE
reż. Philip Gröning, Niemcy 2005, 164'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 15 sierpnia, godz. 17.15 (N)
sobota, 16 sierpnia, godz. 16.00 (C)
niedziela, 17 sierpnia, godz. 16.00 (C)
poniedziałek, 18 sierpnia, godz. 20.15 (N)
Europejskie Nagrody Filmowe 2006
Najlepszy Dokument
Festiwal Filmowy Sundance 2006
Nagroda Specjalna Jury
Wielka cisza to niezwykły dokument, który w swej czystej formie bliski jest spokojnemu, medytacyjnemu życiu w klasztornych murach. Bez muzyki, jedynie z klasztornymi śpiewami, bez wywiadów, bez komentarzy, bez dodatkowych materiałów. Zmiany czasu, pór roku i wszystkie powtarzalne elementy dnia i modlitwy - ten film nie jest odwzorowaniem życia klasztornego, ale istotą tegoż życia. To film o świadomości, absolutnej obecności, o życiu ludzi, którzy w najczystszej formie poświęcili całe swoje życie Bogu. Wielka cisza, kolejne dzieło reżysera nagradzanego za L’amour, l’argent, l’amour i Die Terroristen, to pierwszy w historii film opowiadający o życiu wewnątrz klasztoru Grande Chartreuse, głównego klasztoru legendarnego zakonu kartuzów w Alpach Francuskich.
Zakon kartuzów jest bractwem o jednej z najbardziej ścisłych reguł w kościele rzymskokatolickim. Ukryci przed ludzkim wzrokiem mnisi wiodą życie według starych reguł i rytuałów. Klasztor zamknięty jest dla odwiedzających i turystów, nie istnieją żadne współczesne filmy z udziałem mnichów. Ostatnie zdjęcia pochodzą z 1960 roku, kiedy dwóch dziennikarzy otrzymało pozwolenie na przekroczenie klasztornych murów, pod warunkiem że kadry nie będą zawierać obrazów samych mnichów.
Dziewiętnaście lat po pierwszym spotkaniu z obecnym przeorem zakonu reżyser Philip Gröning otrzymał pozwolenie na realizację filmu o życiu mnichów. Było to owocem długotrwałych i opartych na zaufaniu stosunków między reżyserem i kapłanem. Przez co najmniej siedem lat żaden inny film nie będzie mógł być nakręcony na terenie klasztoru. Jednak, biorąc pod uwagę, że przez tak długi okres żaden filmowiec nie uzyskał pozwolenia na realizację, obraz ten może pozostać jedynym, jaki został nakręcony w klasztorze. Philip Gröning mieszkał w klasztorze i na co dzień towarzyszył mnichom z kamerą. Aby stać się częścią normalnego życia mnichów i ich rytuałów, reżyser musiał doświadczyć pustelczniej egzystencji, tylko tak mógł zbliżyć się do świata mnichów i nowicjuszy, wiodących swoje życie pomiędzy starymi obrzędami i bez zdobyczy cywilizacji.
Film był realizowany podczas prawie czterech miesięcy pracy wiosną i latem 2002 roku, kolejnych trzech tygodni zimą 2003 roku oraz ostatnich trzech dni grudnia 2003. Z nakręconego materiału powstał pełnometrażowy film, jego krótsza wersja dla telewizji, album ze zdjęciami oraz płyta z nagraniami mszy i psalmów.
Reżyser Philip Gröning powiedział o swoim filmie:
Nie jest łatwo zrobić film, który istnieje poza sferą języka, poza tym wszystkim, co do tej pory uważałem za logiczne i pełne dramaturgii i wykracza nawet poza moje dotychczasowe zdolności. Jak zrobić film, który nie ma być opisem życia klasztornego, ale ma oddawać jego wewnętrzny sens, istotę. Jak? Do tej pory nie wiedziałem jak. Wiedziałem tylko, że jest to możliwe. Zatem, w istocie rzeczy, Wielka cisza w swojej formie oddaje klasztorne życie dzięki przestrzeni, jaką udało nam się powołać do życia, nie dzięki narracji. 160 minut w towarzystwie całkowitej ciszy. Czy to zadziała w kinie? Jak głęboka może być cisza? Kiedy cisza zmienia się w hałas, jak szybko to następuje? Jak ciemno może się stać w całkowitej ciemności otoczenia kartuskich mnichów? Kiedy cień zaczyna być rozpoznawalny jako istota ludzka?
Czym jest pojęcie czasu dla kogoś, kto wie, że już nigdy nie opuści tego budynku, tej celi. Czym jest codzienne życie, czym jest modlitwa w świecie, w którym wszystko jest powtarzalne, a każdy porusza się w swoim wymiarze czasowym. Czym jest modlitwa? Czym jest klasztor? I wreszcie: czym jest człowiek?
Film o zakonie Grande Chartreuse to podróż w głąb innego świata.
Film z jednej strony ukazuje zmiany czasu, pór roku, a z drugiej - te same powtarzalne elementy dnia, modlitwy, twarze. W jednej chwili mamy tu niezwykle materialny świat (krojenie jabłka, posiłki przynoszone do cel) a za moment widzimy mnichów modlących się w chórze. Oba te elementy są w klasztorze obecne. Świat materialny sąsiaduje tu z odwróceniem się do tegoż świata. Dwadzieścia jeden lat po zrodzeniu się pierwszego pomysłu skończyłem moją filmową medytację, 160-minutową podróż w głąb całkowitej ciszy.
Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.
ZAPRASZAMY!
BILETY na wszystkie filmy TYLKO 5 ZŁ!
Patronat medialny: