Letnie Tanie Kinobranie: Królowa, Cesarzowa i inne kobiety
|
LETNIE TANIE KINOBRANIE
TYDZIEŃ 6
8 - 14 SIERPNIA: KRÓLOWA, CESARZOWA I INNE KOBIETY
W programie (w kolejności alfabetycznej):
(N) - Sala Niebieska
(C) - Sala Czerwona
4 MIESIĄCE, 3 TYGODNIE I 2 DNI | 4 LUNI, 3 SEPTAMINI SI 2 ZILE
reż. Cristian Mungiu, Rumunia 2007, 103'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 8 sierpnia, godz. 18.00 (N)
sobota, 9 sierpnia, godz. 20.00 (N)
niedziela, 10 sierpnia, godz. 16.00 (N)
środa, 13 sierpnia, godz. 22.00 (N)
MFF w Cannes 2007
Złota Palma
nagroda FIPRESCI
Przejmujący rumuński dramat będący niewątpliwie jednym z największych filmowych wydarzeń 2007 roku.
Filmowi, wykorzystującemu minimalistyczne środki wyrazu, udaje się wytworzyć atmosferę napięcia i zagrożenia, jakiej próżno było szukać w kinie od dawna.
Rumunia w ostatnich dniach komunizmu. Studentka Gabita wraz z koleżanką Otilią organizują spotkanie z niejakim panem Bebe. Gabita jest w ciąży, a pan Bebe ma wykonac nielegalną aborcję. Za zabieg żąda zapłaty w naturze.
Reżyser filmu, Cristian Mungiu, powiedział o swoim filmie: Nie chciałem zrobić filmu o aborcji ani o komunizmie. Myślę, że ten film mówi o czymś więcej. Aborcja to dobry przykład wpływu, jaki wywierały na nas propaganda i edukacja, nawet jeśli wówczas nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy. Aż do 1966 r. aborcja była w Rumunii dozwolona, a potem weszło nowe prawo - Ceaucescu wydał słynną ustawę zakazującą aborcji, aby rodziły się liczne rzesze ludzi, którzy realizowaliby oczekiwania komunistycznego świata. Kobiety nie były na to przygotowane i w ten sposób na świat przyszło mnóstwo dzieci. Ja również urodziłem się w ten sposów, dlatego uważałem, że ten film może okazać się ważny... Z powodu presji reżimu, kobiety i rodziny były tak zajęte problemem, jak nie dać się złapać na nielegalnej aborcji, że nie poświęcali ani chwili na rozważenie moralnej strony tego zagadnienia...
8 KOBIET | 8 FEMMES
reż. François Ozon, Francja 2002, 103'
TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 11 sierpnia, godz. 22.15 (N)
wtorek, 12 sierpnia, godz. 16.00 (N)
środa, 13 sierpnia, godz. 18.00 (N)
czwartek, 14 sierpnia, godz. 20.00 (N)
MFF w Berlinie 2002
Srebrny Niedźwiedź za szczególne osiągnięcia artystyczne dla zespołu aktorskiego
8 kobiet to wysmakowana stylistycznie i wizualnie komedia o kobietach z intrygą kryminalną w tle.
W rolach głównych występuje osiem wielkich aktorek francuskiego kina: Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Emmanuelle Béart i Fanny Ardant, Virginie Ledoyen, Danielle Darrieux, Firmine Richard oraz Ludivine Sagnier. Reprezentują one w tym filmie osiem różnych typów kobiet, osiem wymiarów kobiecości, osiem kobiecych tajemnic. Do tego, każda z gwiazd wykonuje w trakcie filmu znaną francuską piosenkę we własnej aranżacji.
Środek zimy. Domostwo na odludziu. Osiem kobiet - żona, siostra, kochanka, córki, służące - podejrzanych jest o zabójstwo pana domu. Każda ma motyw, by zabić, każda ma alibi... Każda ma sekret. Jedna jest winna. Która?
Trup mężczyzny to jednak zaledwie pretekst, by największe gwiazdy francuskiego kina ukazały w całym blasku i złożoności różne twarze kobiecości.
Śmierć pana domu wyzwoliła w kobietach prawdziwe emocje, nic już nie trzeba ukrywać: złości, nienawiści, miłości, pragnień, słabości. Obnażają swoje prawdziwe oblicza. W ciągu jednej nocy dowiadują się o sobie wszystkiego.
Reżyser, igrając z konwencją filmową, łączy w przewrotny sposób elementy powieści kryminalnej w stylu Agathy Christie, z komedią, melodramatem i musicalem. Różnorodności gatunkowej towarzyszy różnorodność nastrojów. Groza przeplata się z humorem i nostalgią, a żartobliwy i lekki ton łączy się z refleksją nad miłością i związkami rodzinnymi.
AMELIA | LE FABULEUX DESTIN D'AMÉLIE POULAIN
reż. Jean-Pierre Jeunet, Francja/Niemcy 2001, 120'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 8 sierpnia, godz. 22.00 (N)
sobota, 9 sierpnia, godz. 15.45 (N)
niedziela, 10 sierpnia, godz. 20.00 (N)
poniedziałek, 11 sierpnia, godz. 18.00 (N)
Oscary 2002
5 nominacji: najlepszy film nieanglojęzyczny, najlepsze zdjęcia - Bruno Delbonnel, najlepszy scenariusz oryginalny, najlepszy dźwięk, najlepsza scenografia
Złote Globy 2002
nominacja: najlepszy film nieanglojęzyczny
Europejskie Nagrody Filmowe 2001
najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsze zdjęcia - Bruno Delbonnel, nagroda publiczności: najlepszy reżyser
Cezary 2002
najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsza muzyka - Yann Tiersen, najlepsza scenografia
MFF w Karlowych Warach 2001
Kryształowy Globus
Jedna z nielicznych ikon kina XXI wieku to drobna, szczupła dziewczyna z krótko podciętymi włosami. Ma na imię Amelia. Gra ją w komedii Jean-Pierra Jeuneta pod tym samym tytułem czarująca Audrey Tautou. Po roli w tym filmie, stała się nieomal nowym symbolem Francji.
Amelia jest nieśmiała. Pracuje w kawiarni i wynajmuje mieszkanie w dzielnicy Montmartre. Chcąc sprawić, by inni poczuli się bardziej szczęśliwi, wymyśla wiele misternych intryg, np. próbuje odnaleźć dorosłego właściciela pudełka z dziecięcymi zabawkami, które znajduje w swoim mieszkaniu, obmyśla genialny plan, by rozbawić ojca, kradnąc jego ulubionego krasnala ogrodowego…
Przyjdzie jednak moment, kiedy Amelia będzie musiała zająć się własnym losem i własnym szczęściem. Znajdzie miłość w równie nieśmiałym jak ona młodym Nino (w tej roli Mathieu Kassovitz, reżyser Nienawiści).
Amelia to niezwykła i przewrotna komedia romantyczna Jean-Pierre’a Jeuneta, twórcy Delicatessen i Miasta zaginionych dzieci. W tym wyjątkowym filmie groteska, surrealizm, ironia przeplata się z magią i bajkowością. To hymn na część życia.
Akcja filmu rozgrywa się w paryskiej dzielnicy Montmartre. Na ścieżce dźwiękowej rozbrzmiewa zaś znakomita muzyka Yanna Tiersena wspaniale odddająca paryskie klimaty.
CESARZOWA | MAN CHENG JIN DAI HUANG JIN JIA
reż. Zhang Yimou, Hongkong/Chiny 2006, 114'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 8 sierpnia, godz. 16.00 (N)
sobota, 9 sierpnia, godz. 18.00 (N)
niedziela, 10 sierpnia, godz. 22.15 (N)
wtorek, 12 sierpnia, godz. 20.00 (N)
Film Zhanga Yimou, twórcy Hero i Domu latających sztyletów. Cesarzowa to olśniewający wizualnie, epicki melodramat rozgrywający się w X-wiecznych Chinach.
Opowieść o rozpadającym się małżeństwie okrutnego Imperatora (Chow Yun-Fat) i jego tajemniczej żony (Gong Li), którzy wplątują się w gąszcz intryg i spisków. Imperator chce pozbyć się swojej małżonki i za pośrednictwem lekarza systematycznie rujnuje jej zdrowie. Prawo pałacowe zabrania Imperatorowej odmowy przyjmowania leków. Świadoma spisku, planuje krwawą zemstę
w trakcie zbliżającego się festiwalu chryzantemy. Do zamachu stanu namawia najbardziej ofiarnego z trójki swoich synów (Jay Chou).
Cesarzowa Zhanga Yimou zdominowała 26. edycję najważniejszych nagród filmowych przyznawanych w Hongkongu. Najdroższa produkcja chińskiej kinematografii otrzymała 14 nominacji, w tym najważniejsze: najlepszy film, reżyser, aktor i aktorka.
W rolach głównych wystąpiła najwybitniejsza para aktorów współczesnego, chińskiego kina: Gong Li i Chow Yun-Fat.
GODZINY | THE HOURS
reż. Stephen Daldry, USA 2002, 114'
TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 11 sierpnia, godz. 17.00 (C)
wtorek, 12 sierpnia, godz. 19.00 (C)
środa, 13 sierpnia, godz. 21.00 (C)
czwartek, 14 sierpnia, godz. 15.00 (C)
Oscary 2003
najlepsza aktorka: Nicole Kidman
8 nominacji, m.in.: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz adaptowany - David Hare, najlepsza muzyka - Philip Glass, najlepsza aktorka drugoplanowa - Julianne Moore, najlepszy aktor drugoplanowy - Ed Harris
Złote Globy 2003
najlepszy film - dramat, najlepsza aktorka w dramacie - Nicole Kidman
5 nominacji: najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza aktorka w dramacie - Meryl Streep, najlepsza muzyka, najlepszy aktor drugoplanowy - Ed Harris
MFF w Berlinie 2003
Srebrny Niedźwiedź - najlepsze aktorki: Meryl Streep, Nicole Kidman, Julianne Moore
Liryczny tryptyk trzech kobiet namalowany przez Stephena Daldry'ego (Billy Elliot).
Nowy Jork u schyłku XX wieku. Londyn 1923. Los Angeles w 1949 roku.
Podlondyńska rezydencja Woolfów, rok 1923 - Virginia (Kidman) ma trudności z pracą, staje się coraz bardziej neurotyczna, marzy o wyjeździe do Londynu. Los Angeles, 1949 rok - Laura (Moore), wzorowa gospodyni domowa, zajmująca się głównie wychowywaniem dzieci dojrzewa do decyzji porzucenia dotychczasowego życia. Nowy Jork, czasy współcześnie - Clarissa (Streep) pracująca w wydawnictwie przygotowuje przyjęcie na cześć swego byłego męża, wybitnego pisarza (Harris), umierającego na AIDS.
Trzy epoki, trzy opowieści i trzy kobiety. Trzy elementy historii, które, niczym ogniwa łańcucha, tworzą ciąg zdarzeń będących sednem Godzin. Ich bohaterki żyją nieświadome tego, że siła wspaniałego dzieła literackiego nieodwracalnie je połączy. Trzy historie przeplatają się, by spotkać się w zaskakującym momencie rozwiązania tajemnicy.
Michael Cunningham, inspirując się powieścią Virginii Woolf Pani Dalloway napisał Godziny ponad 75 lat później.
W filmie wystąpiły niekwestionowane gwiazdy kina naszych czasów. Znalazły się wśród nich, oprócz Meryl Streep, Julianne Moore i Nicole Kidman - Ed Harris, Toni Collette, Claire Danes, Jeff Daniels, Stephen Dillane, Allison Janney, John C. Reilly, Miranda Richardson, Eileen Atkins i Linda Basset.
IRINA PALM | IRINA PALM
reż. Sam Garbarski, Belgia/Luksemburg/Wlk. Brytania/Niemcy/Francja 2007, 103'
TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 11 sierpnia, godz. 16.00 (N)
wtorek, 12 sierpnia, godz. 17.00 (C)
środa, 13 sierpnia, godz. 19.05 (C)
czwartek, 14 sierpnia, godz. 21.05 (C)
Film Sama Garbarskiego Irina Palm został owacyjnie przyjęty na festiwalu filmowym w Berlinie. W tytułowej roli wystąpiła Marianne Faithfull, diwa brytyjskiego rocka.
Irina Palm opowiada o 47-letniej kobiecie z konserwatywnych przedmieść Londynu, która podejmuje pracę w sex-klubie, by uzbierać pieniądze na operację śmiertelnie chorego wnuka. W ten sposób Maggie (Marianne Faithfull) od podszewki poznaje świat salonów masażu erotycznego, peep-show, nocnych kin, nagich kobiecych ciał i szukających rozkoszy mężczyzn.
Sam Garbarski w swoim filmie nie poprzestaje na powierzchownych obserwacjach. Jego opowieść, pełna poczucia humoru i zwrotów akcji, doprowadza zarówno widzów, jak i bohaterkę, do zupełnie nieoczekiwanego i zaskakującego finału.
Ta zjawiskowa piosenkarka o bujnym życiu, wielkim głosie i ogromnej skali talentu, od popu i kabaretu poprzez jazz aż po operę, od lat 60. pojawia się na ekranie (po raz pierwszy u Godarda i Richardsona). "Ja tylko udaję, że jestem aktorką. Robię to, żeby odpocząć od siebie. To nudne i męczące być wciąż Marianną Faithfull" - mówiła w Berlinie. Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza
KARMEL | SUKKAR BANAT
reż. Nadine Labaki, Liban 2007, 95'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 8 sierpnia, godz. 21.00 (C)
sobota, 9 sierpnia, godz. 19.00 (C)
niedziela, 10 sierpnia, godz. 17.00 (C)
środa, 13 sierpnia, godz. 16.00 (N)
MFF w San Sebastian 2007
nagroda publiczności
Niezwykły debiut libańskiej reżyserki Nadine Labaki znakomicie przyjęty na festiwalu w Cannes.
Karmel przypomina najlepsze dokonania Pedro Almodóvara. Od hiszpańskiego mistrza młoda libańska reżyserka, Nadine Labaki, przejęła umiejętność portretowania barwnego świata kobiet.
Nadine Labaki stworzyła czarujący film o pięciu przyjaciółkach w różnym wieku, które zawsze spotykają się w salonie piękności w centrum Bejrutu. Barwny świat kobiet odsłaniających swoje sekrety przykuwa uwagę i fascynuje. Jest w nim oczywiście miejsce na pogawędki o seksie i problemach z mężczyznami, ale także na osobiste rozmowy o religii, niełatwych relacjach z bliskimi, poważnych problemach. Te kobiety potrafią również się wspierać i pomagają sobie w najtrudniejszych sytuacjach.
Tytuł filmu odnosi się do słodkiej papki używanej do depilacji. Nadine Labaki uczyniła z niego symbol: przenikania się przyjemności i bólu, słodyczy i cierpienia.
Karmel to nowy gatunek filmu wprost z Libanu. Pomija kwestie wojny, polityki i odwołuje się do uniwersalnych, wspólnych wszystkim ludziom prawd o miłości i namiętności.
Karmel jest także głosem z patriarchalnego świata, w którym opinie kobiet zwykle nie są słyszalne. Dlatego warto przyjrzeć się pięciu bohaterkom Karmelu i posłuchać, co ciekawego mają do powiedzenia o sobie i otaczającym je świecie, często pełnym hipokryzji i wydumanych barier społecznych. Ich głosy brzmią interesująco i są warte uwagi. Choć tytuł filmu mógłby sugerować samą słodycz, to w rzeczywistości jego smak jest słodko-gorzki.
Reżyserka filmu mówi o swoim filmie: Dziś w Europie Liban jest symbolem otwartego i wolnego społeczeństwa. To jednak niezupełnie jest prawda. Za tą fasadą libańskie kobiety wciąż podlegają wielu ograniczeniom, ciągłej obawie przed tym, jak ocenią je inni. W tym kontekście ciągle męczą się wyrzutami sumienia i poczuciem winy. Tymczasem w salonie piękności, miejscu zarezerwowanym wyłącznie dla kobiet, moje bohaterki czują się bezpieczne. Nie są oceniane, choć przecież kosmetyczka widzi je nagie, w dosłownym tego słowa znaczeniu. To moment, w którym nie można niczego ukryć. W salonie kosmetycznym kobiety krok po kroku zbliżają się do siebie, opowiadają sobie o swoim życiu, obawach, planach, związkach miłosnych itp. To jest taka niepowtarzalna relacja.
KRÓLOWA | THE QUEEN
reż. Stephen Frears, Francja/Wlk. Brytania/Włochy 2006, 103'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 8 sierpnia, godz. 17.00 (C)
sobota, 9 sierpnia, godz. 15.00 (C)
niedziela, 10 sierpnia, godz. 21.00 (C)
poniedziałek, 11 sierpnia, godz. 19.00 (C)
MFF w Wenecji 2006
nagroda za najlepszą rolę kobiecą - Helen Mirren
nagroda FIPRESCI
nagroda za najlepszy scenariusz - Peter Morgan
Złote Globy 2007
najlepszy scenariusz, najlepsza aktorka w dramacie
2 nominacje: najlepszy film - dramat, najlepszy reżyser
Oscary 2007
najlepsza aktorka pierwszoplanowa - Helen Mirren
najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz oryginalny, najlepsza muzyka - Alexandre Desplat, najlepsze kostiumy
Nagrody Brytyjskiego Przemysłu Filmowego, BAFTA 2007
najlepszy film, najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Film znakomitego reżysera, Stephena Frearsa (Niebezpieczne związki, Pani Henderson), fetowany na festiwalu w Wenecji, był jednym z głównych pretendentów w walce o Oscary (6 nominacji w tym w kategorii najlepszy film). Ostatecznie Oscarem nagrodzono świetną Helen Mirren w roli głównej.
Latem 1997 roku wiadomość o śmierci Księżnej Diany wstrząsa brytyjską opinią publiczną. Królowa Elżbieta II, którą tragiczna wieść zastaje w rezydencji na szkockiej prowincji, odgradza się od medialnej burzy grubymi murami zamku Balmoral. Tymczasem, w Londynie dla nowo wybranego premiera Tony’ego Blaira, nadchodzi moment próby. Tłumy składają hołd zmarłej księżnej i coraz głośniej domagają się reakcji dworu. Prasa zaczyna atakować rodzinę królewską. Królowa jednak milczy.
Film Frearsa o Elżbiecie II (znakomita kreacja Helen Mirren) jest pierwszym filmem przywołującym wydarzenia związane ze śmiercią księżnej Diany, jak również pierwszym filmem tak bardzo obnażającym prywatność panującej brytyjskiej rodziny królewskiej.
Królowa to pełna napięcia opowieść o walce dwóch światów - powściągliwości i tradycji ze spontanicznością i otwartością, która tak bardzo charakteryzowała księżne Dianę. Ironiczne i pełne humoru spojrzenie Frearsa sprawia, że postać monarchini - dotychczas ikony sztywności i nadęcia - nabiera cech ludzkich a my, nieoczekiwanie, nie tylko zaczynamy ją rozumieć, ale wręcz lubić i podziwiać.
KSIĘŻNICZKI | PRINCESAS
reż. Fernando León De Aranoa, Hiszpania 2005, 113'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 8 sierpnia, godz. 15.00 (C)
sobota, 9 sierpnia, godz. 21.00 (C)
niedziela, 10 sierpnia, godz. 19.00 (C)
czwartek, 14 sierpnia, godz. 18.00 (N)
Hiszpańskie nagrody filmowe Goya 2006
najlepsza aktorka pierwszoplanowa - Candela Peña
najlepszy kobiecy debiut aktorski - Micaela Nevárez
najlepsza piosenka - Manu Chao, Me llaman calle
2 nominacje: najlepszy film, najlepszy scenariusz oryginalny
Nagrody Hiszpańskiego Stowarzyszenia Aktorów 2006
najlepsza aktorka pierwszoplanowa - Candela Peña, najlepszy aktor drugoplanowy - Luis Callejo, najlepszy kobiecy debiut - Micaela Nevárez
Zaangażowane kino społeczne z Hiszpanii. Film wyreżyserowany przez młodego, utalentowanego reżysera Fernando Leóna de Aranoa (Poniedziałki w słońcu). Księżniczki przenoszą nas na ulice Madrytu.
Dwie młode prostytutki, Cayę i Zulemę połączyła przyjaźń oparta na wspólnym dążeniu do lepszego życia. Początkowo kobiety dzieli rywalizacja i sprzeczne interesy, kiedy jednak Caye znajduje ciężko pobitą Zulemę, obie zaczynają się wspierać. Zulema sprzedaje swoje ciało, aby móc zaopiekować się małym synkiem, a Caye ukrywa wstydliwy zawód przed swoją należącą do klasy średniej rodziną. Nawet w tak ponurych okolicznościach dziewczyny udają, że są księżniczkami. Chcą dodać sobie nadziei, choć pracują w zawód, w którym nadzieja nie istnieje.
Reżyser o filmie: Poznamy niewidzialne kobiety, które jak superbohaterowie, czasami muszą chować się budkach telefonicznych, windach i ukrywać swoją prawdziwą osobowość. Mają dwie twarze, dwa imiona, dwa życia. W dzień płacą wysoką cenę niepewności i upokorzeń, w nocy stawiają swoje serca za podwójną stawkę lub za nic, pozbawione celu dzieci nocy, które plączą się po lasach wokół miasta, być może szukając powrotnego biletu, który kiedyś zgubiły z uginającymi się kieszeniami pamięci pod ciężarem jego nieobecności. Są księżniczkami, dzisiejsze smoki z baśni zbladłyby na widok ryzyka, które one podejmują. Jednak każdej nocy w lasach Parku ich śmiech skrapla się w zimnym powietrzu, gdy rozmawiają wokół szeptów ognia. Gdybyśmy słuchali uważniej, usłyszelibyśmy ich kłótnie, obietnice, jęki, które nie odejmują im pogody ducha. Gdybyśmy słuchali, usłyszelibyśmy, jak mówią w wielu różnych językach wspólnego języka nadziei.
Muzykę do filmu skomponował Manu Chao. Candela Peña, wcielająca się w rolę Caye, znana jest polskim widzom z roli Lindy w filmie Wszystko o mojej matce Pedro Almodóvara.
PANI HENDERSON | MRS. HENDERSON PRESENTS
reż. Stephen Frears, Wlk. Brytania 2005, 103'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 8 sierpnia, godz. 20.00 (N)
sobota, 9 sierpnia, godz. 22.00 (N)
niedziela, 10 sierpnia, godz. 18.00 (N)
czwartek, 14 sierpnia, godz. 16.00 (N)
Nominacja do Oscara 2006 w kategorii:
najlepsza aktorka - Judi Dench
Nominacje do Złotych Globów 2006 w kategoriach:
najlepszy film - musical lub komedia
najlepsza aktorka pierwszoplanowa, najlepszy aktor pierwszoplanowy - Bob Hoskins
Film w reżyserii Stephena Frearsa, autora obsypanej nagrodami Królowej.
Show to sposób na życie niezależnie od wieku. Ekscentryczna wdowa pani Henderson (Judi Dench), właścicielka wodewilu na londyńskim Soho wystawia na próbę skostniałe obyczaje przesiąknięte puddingiem i five’o’clock tea. Przy pomocy zręcznego impresario (Bob Hoskins) wywraca do góry nogami nocne życie miasta. Jej wystawiany na granicy brytyjskiego prawa, pełen pikantnej rozrywki show z nagimi modelkami to z jednej strony kpina z politycznej poprawności, z drugiej - udany zamach na erotyczny monopol Moulin Rouge.
W teatrze Pani Henderson każdy znajdzie to, co lubi najbardziej. Chicago i Moulin Rouge w jednym!
Film oparty na prawdziwej historii Laury Henderson, Viviana Van Damme i Teatru Windmill, który prowadzili razem od 1931 do 1944 roku.
PERSONA | PERSONA
reż. Ingmar Bergman, Szwecja 1966, 96'
TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 11 sierpnia, godz. 15.00 (C)
wtorek, 12 sierpnia, godz. 18.00 (N)
środa, 13 sierpnia, godz. 20.00 (N)
czwartek, 14 sierpnia, godz. 22.00 (N)
BAFTA 1968 - nominacja dla Bibi Andersson za najlepszą rolę kobiecą
Aktorka Elisabeth (Liv Ullmann), nagle w trakcie przedstawienia przestaje mówić i rezygnuje z występu. Lekarka przeprowadza szczegółowe badania, z których wynika, że milczenie aktorki nie jest konsekwencją żadnej choroby, a świadomego wyboru. Zaleca jej długi odpoczynek i absolutny spokój. W ustronnej willi nad morzem opiekuje się nią Alma (Bibi Andersson), która podziwia aktorkę i dokłada wszelkich sił, by skłonić ją do mówienia. Odsłania przed nią intymne szczegóły swego życia, powierza jej swoje lęki i urazy, upodabnia się do ubóstwianej Elisabeth, niemal przejmując jej tożsamość. Jednak pozór bliskości znika, gdy pielęgniarka znajduje przypadkowo list, w którym Elisabeth ją obmawia.
Personę Bergman sam kiedyś określił jako kameralny utwór na dwa instrumenty. Rzeczywiście, kreacje aktorek, Liv Ullmann i Bibi Andersson są w tym przejmującym dramacie psychologicznym zagrane koncertowe.
Bergman, jakby podporządkowując warsztat wymowie Persony, zrezygnował z iluzji realizmu. Stosując znaczące przerywniki wciąż przypominał widzom, że to nie życie, lecz sztuka. Mimo to stworzył nie tylko przejmującą medytację artysty nad sensem i zależnościami twórczości, ale też nad ludzkim lękiem, rozczarowaniem i samotnością. Sam po latach ocenił ten film jako jeden z najważniejszych w swojej filmografii: Dziś czuję, że w Personie - a później w Szeptach i krzykach - posunąłem się tak daleko, jak tylko mogłem. W poczuciu wolności dotknąłem bezsłownych tajemnic, które jedynie kino potrafi unieść.
PORA UMIERAĆ | PORA UMIERAĆ
reż. Dorota Kędzierzawska, Polska 2007, 100'
TERMINY POKAZÓW:
piątek, 8 sierpnia, godz. 19.00 (C)
sobota, 9 sierpnia, godz. 17.00 (C)
niedziela, 10 sierpnia, godz. 15.00 (C)
wtorek, 12 sierpnia, godz. 15.00 (C)
FPF w Gdynii 2007
najlepsza rola kobieca - Danuta Szaflarska
nagroda dziennikarzy (ex aequo z filmem Rezerwat)
Złoty Klakier (najdłużej oklaskiwany film)
najlepszy dźwięk
Autorskie kino duetu Dorota Kędzierzawska i Arthur Reinhart z olśniewającą kreacją Danuty Szaflarskiej.
Pora umierać to historia pełnej życia i poczucia humoru starszej pani. Kobieta pod koniec życia musi zmierzyć się nie tylko z teraźniejszością, ale i z przeszłością. Wygrywa, czy przegrywa życie? Nawet jeśli zadaje sobie wprost to pytanie, to nigdy na nie nie odpowiada... Aniela z ironicznym uśmiechem patrzy na rzeczywistość i tym uśmiechem właśnie rozprawia się ze swoją samotnością.
Dorota Kędzierzawska (Jestem, Wrony, Nic) o swoim filmie: Marzę o tym, by nie dali się Państwo zwieść temu tytułowi. Bo to jest oczywiście film o życiu - zmaganiu się z nim, ale też pasji i radości życia, która jest w zasięgu ręki każdego z nas, choć tylko niektórzy o tym wiedzą...
Spotkanie z kinem Kędzierzawskiej jest, jak zawsze, lekcją pokory dla innych naszych twórców. Bezpłatną lekcją w szkole mistrzowskiej. Jej kino to nie tylko własny, z nikim niepodrabialny styl, to także absolutne zawodowstwo. Czarno-białe zdjęcia Arthura Reinharta dopowiadają kolorowe emocje, każdy kadr jest pięknie zakomponowały i zmontowany, każda scena perfekcyjnie udźwiękowiona, wszystkie, nawet najmniejsze role, znakomicie zagrane. I to naprawdę jest polskie kino. Nie do wiary. Machina
SOPHIE SCHOLL - OSTATNIE DNI | SOPHIE SCHOLL - DIE LETZTEN TAGE
reż. Marc Rothemund, Niemcy 2005, 116'
TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 11 sierpnia, godz. 20.15 (N)
wtorek, 12 sierpnia, godz. 21.00 (C)
środa, 13 sierpnia, godz. 15.00 (C)
czwartek, 14 sierpnia, godz. 17.00 (C)
MFF w Berlinie 2005
dwa Srebrne Niedźwiedzie
najlepsza aktorka (Julia Jentsch, Edukatorzy)
najlepszy reżyser (Marc Rothemund)
oraz Nagroda Jury Ekunemicznego
Europejskie Nagrody Filmowe 2005
najlepsza aktorka - Julia Jentsch
nagroda publiczności: najlepsza aktorka - Julia Jentsch
nagroda publiczności: najlepszy reżyser - Marc Rothemund
nominacja: najlepszy film
Oscary 2006
nominacja: najlepszy film nieanglojęzyczny
Wstrząsający portret jednej z najsłynniejszych bohaterek walki z nazistowskim reżimem w Niemczech. Julia Jentsch (Edukatorzy, Schneeland) z niezwykłą intensywnością i inteligencją widoczną w każdym geście we wspaniały sposób ukazuje ostatnie dni kobiety, której los jest już przesądzony, los, który jest triumfem pasji, odwagi i człowieczeństwa.
Monachium, rok 1943. Hitler prowadzi w Europie wyniszczającą wojnę. Grupa młodych ludzi, w większości studentów, uznaje bierny opór za jedyny sposób na osłabienie nazistów i ich nieludzkiej machiny wojennej. Powstaje "Biała Róża", ruch oporu stawiający sobie za cel obalenie Trzeciej Rzeszy. Sophie Scholl jest jedyną kobietą w jego szeregach. Z początku nieświadoma i naiwna, nie podejrzewa jeszcze, że zapisze się na kartach historii. 18 listopada 1943 roku Sophie i jej brat Hans zostają aresztowani podczas rozdawania ulotek na uniwersytecie. Przesłuchania Sophie przez oficera Gestapo, Mohra, przeradzają się stopniowo w psychologiczny pojedynek...
ZAKOCHANA JANE | BECOMING JANE
reż. Julian Jarrold, Wlk. Brytania/USA 2007, 120'
TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 11 sierpnia, godz. 21.00 (C)
wtorek, 12 sierpnia, godz. 22.00 (N)
środa, 13 sierpnia, godz. 17.00 (C)
czwartek, 14 sierpnia, godz. 19.00 (C)
Historia miłosna młodej Jane Austen, która stała się inspiracją do napisania Dumy i uprzedzenia oraz Rozważnej i romantycznej.
Jane Austen (Anna Hathaway) wierzy w miłość. Jej rodzice (Julie Walters i James Cromwell) oczekują jednak, żeby wyszła za mąż za kogoś, kto zapewni jej i rodzinie godziwy byt. W Anglii 1795 roku tak właśnie wygląda świat młodych kobiet. Kiedy dwudziestoletnia Jane spotyka młodego, pewnego siebie Irlandczyka Toma Lefroy’a (James McCavoy), jego intelekt i arogancki styl bycia wzbudzają w niej wielką ciekawość, a jej świat staje nagle na głowie. Czy Jane może sobie pozwolić na odrzucenie oferty bratanka Lady Gresham (Maggie Smith) i sprzeciwić się rodzicom oraz przeciwstawić się społecznym konwenansom?
Młoda panna Austin wstępuje dopiero na drogę literackiej kariery, a ryzykowny romans ukształtuje całe jej późniejsze życie i pracę.
Uczucie to rzecz pożądana, pieniądze - absolutnie konieczna.
Opowieść o romansie Jane Austen z Tomem Lefroy jest tak pełna romantyzmu przeplatanego realizmem, jak jej najlepsze powieści.
To także historia o romansie, intrydze i obowiązkach, rodzinie, przyjaźni i fortunie. Film o dobroci, wielkości i geniuszu, który pokazuje, jak zakochana Jane stała się Jane Austin, autorką znanych na całym świecie romantycznych powieści.
Zakochana Jane oparta jest na biografii Becoming Jane Austen autorstwa Jona Spence.
Występują Anne Hathaway (Tajemnice Brokeback Mountain, Diabeł ubiera się u Prady), James McAvoy (Ostatni król Szkocji), Julie Walters (Billy Elliot, Dziewczyny z kalendarza), James Cromwell (Królowa, Tajemnice Los Angeles) oraz Maggie Smith (Lawendowe wzgórze, Gosford Park).
Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.
ZAPRASZAMY!
BILETY na wszystkie filmy TYLKO 5 ZŁ!
Patronat medialny: