kpb

Letnie Tanie Kinobranie: Bollywood i filmy innych kultur

LETNIE TANIE KINOBRANIE



TYDZIEŃ 5
1 - 7 SIERPNIA:
 BOLLYWOOD I FILMY INNYCH KULTUR


W programie (w kolejności alfabetycznej):

(N) - Sala Niebieska
(C) - Sala Czerwona



BUNTY I BABLI | BUNTY AUR BABLI
reż. Shaad Ali, Indie 2005, 170'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 1 sierpnia, godz. 17.00 (N)
sobota, 2 sierpnia, godz. 20.30 (C)

Bunty i Babli, podobnie jak Jestem przy tobie, to współczesny hołd złożony bollywoodzkim filmom typu masala, bardzo popularnym w latach 70-tych, będącym mieszanką wielu różnych gatunków.

Para głównych bohaterów, Bunty (Abhishek Bachchan) i Babli (Rani Mukherjee), to niepoprawni marzyciele, beztroscy, zwariowani i niezwykle pomysłowi. Pragnąc urozmaicić swe nudne, małomiasteczkowe życie, wyruszają w podróż po Indiach, po drodze oszukując i naciągając kogo się da. Robią to jednak z wyjątkowym wdziękiem, a do tego pozostają nieuchwytni, dzięki czemu zyskują miano najsłynniejszej pary Indii. W pościg za nimi rusza wkrótce stary policyjny wyga (brawurowa rola Amitabha Bachchana), który za wszelką cenę pragnie ich odnaleźć i unieszkodliwić.

Film otrzymał szereg nagród indyjskiego przemysłu filmowego, w tym za najlepszą ścieżkę dźwiękową i choreografię do piosenki „Kajra Re” (z udziałem Aishwary Rai); „Kajra Re” zostało utworem roku 2005.


DON | DON
reż. Farhan Akhtar, Indie 2006, 171'

TERMINY POKAZÓW:
niedziela, 3 sierpnia, godz. 20.30 (C)
poniedziałek, 4 sierpnia, godz. 17.00 (N)

środa, 6 sierpnia, godz. 22.00 (N)


Remake kultowego indyjskiego filmu akcji Don z 1978 roku z bożyszczem tłumów, Amitabhą Bachchanem w roli głównej.

Indyjscy krytycy twierdzili, że młody reżyser Farhan Akhtar nie sprosta wyzwaniu i jego film nie dorówna oryginałowi. Nie mieli racji. Akhtar przeniósł historię do współczesności i nakręcił ją w brawurowym stylu. Nad efektami specjalnymi czuwał Angelo Sahin, znany ze współpracy przy Mission Imposible II.

Don (Shahrukh Khan) jest szefem narkotykowej mafii. Ma wielu wrogów. Chcieliby go ująć policjanci na wszystkich kontynentach, a także zazdrośni konkurenci. Tymczasem Don kpi sobie z ich marzeń, powtarzając pewnym głosem: Musicie zrozumieć jedną rzecz: nie tylko nie jest łatwo złapać Dona, to niemożliwe!

Jednak jednemu z najbardziej nienawidzących go ludzi, kapitanowi policji D'Silvie, udaje się schwytać mafiosa. Ukrywa rannego przestępcę, a na jego miejsce posyła sobowtóra - Vijay’a. Liczy, że mężczyźnie uda się wniknąć w szeregi mafii i rozbić ją od środka. Kłopoty pojawiają się, gdy D’Silva zostaje zamordowany, a Vijay uświadamia sobie, że policjant był jedynym człowiekiem znającym jego prawdziwą tożsamość. Wrogów jest coraz więcej. Czy Vijay udowodni, że nie jest prawdziwym Donem? Jak tę wiadomość przyjmą mafiosi?

Dynamiczne tempo, szybkie zwroty akcji i wyczyny kaskaderskie powodują, że trzy godziny spędzone w kinie mijają błyskawicznie.


GDYBY JUTRA NIE BYŁO | KAL HO NAA HO
reż. Nikhil Advani, Indie 2003, 186'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 1 sierpnia, godz. 20.30 (C)
sobota, 2 sierpnia, godz. 17.00 (N)

niedziela, 3 sierpnia, godz. 17.00 (N)

7 Indyjskich Nagród Filmowych Filmfare Awards 2004
najlepsza aktorka, najlepszy aktor drugoplanowy - Saif Ali Khan, najlepsza aktorka drugoplanowa - Jaya Bachchan, najlepsza muzyka, piosenka Kal Ho Naa Ho: najlepsze słowa i głos męski - Sonu Nigam, Motolook Roku - Saif Ali Khan
4 nagrody Screen Weekly Awards
najlepszy montaż, scenariusz, najlepszy aktor drugoplanowy - Saif Ali Khan, nagroda specjalna za debiut reżyserski - Nikhil Advani
2 nagrody Zee Cine Awards
najlepszy aktor drugoplanowy - Saif Ali Khan, najlepsza piosenka roku - Kal Ho Naa Ho
nagroda publiczności na polskim festiwalu Bilet do Bollywood


Kolejny film twórców Czasem słońce, czasem deszcz, a zarazem jeden z najpopularniejszych bollywoodzkich hitów ostatnich lat. Obfitująca zarówno w potężną dawkę humoru, jak i melodramatyczne zwroty akcji historia trójkąta miłosnego.
W obsadzie jedne z największych gwiazd indyjskiego kina: Shah Rukh Khan, Preity Zinta i Saif Ali Khan. W żywiołowych scenach tanecznych - Kajol i Rani Mukherjee.

Gdyby jutra nie było to wielki przebój rodem z Bollywood, ze znakomitą muzyką tria Shankar, Ehsaan, Loy i choreografią autorstwa Farah Khan (reżyserka Jestem przy tobie). Tytułowa piosenka z filmu przez wiele tygodni nie schodziła z pierwszych miejsc list przebojów w Indiach. Film otrzymał nagrodę publiczności pierwszego w Polsce festiwalu filmów indyjskich Bilet do Bollywood w 2005 roku.

Naina (Preity Zinta) studiuje i mieszka ze swoją indyjską, pendżabsko-katolicką rodziną w Nowym Jorku. Jej najlepszym przyjacielem jest Rohit (Saif Ali Khan), niepoprawny playboy. Naina jest jedyną kobietą na świecie, której Rohit nie próbował jeszcze uwieść. Zresztą nie wierzy ona ani we flirty, ani w związki, ani w rodzinę. Jej własna od lat boryka się z przeciwnościami losu. Pewnego dnia do domu w sąsiedztwie wprowadza się uroczy Aman (Shah Rukh Khan), który z miejsca podbija serca wszystkich okolicznych mieszkańców… z wyjątkiem Nainy. Dziewczynę irytuje jego beztroski i radosny styl bycia. Nie wie jednak, że Aman skrywa tajemnicę, która już wkrótce na zawsze odmieni jej życie...


GRBAVICA | GRBAVICA
reż. Jasmila Žbanić, Bośnia i Hercegowina/Chorwacja/Austria/Niemcy 2006, 90'

TERMINY POKAZÓW:
niedziela, 3 sierpnia, godz. 20.15 (N)
poniedziałek, 4 sierpnia, godz. 17.15 (C)

czwartek, 7 sierpnia, godz. 17.15 (C)


56. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie:
Złoty Niedźwiedź
Nagroda Jury Ekumenicznego
Nagroda Pokojowa

Debiut reżyserski Bośniaczki Jasmili Zbanic, hołd dla ofiar jugosłowiańskiej wojny, bezwzględne rozliczenie winowajców i próba odblokowania wojennych wspomnień, które pozwolą ludziom na Bałkanach normalnie żyć.

Wdowa po bośniackim żołnierzu, Esma, mieszka wraz z nastoletnią córką Sarą w jednej z dzielnic Sarajewa, tytułowej Grbavicy. Dziewczynka właśnie weszła w trudny okres dojrzewania - staje się bardziej świadoma otaczającego świata, zadaje pytania, szuka odpowiedzi. Drobne zdarzenie - niechęć matki do pójścia po urzędowe zaświadczenie stwierdzające, że ojciec Sary był bohaterem wojennym staje się początkiem ostrego konfliktu pomiędzy nimi. Sara za wszelką cenę stara się zmusić matkę do powiedzenia prawdy o swoim pochodzeniu.

Duża w tym zasługa aktorek: znanej z filmów Kusturicy Mirjany Karanović i młodziutkiej Luny Mojović. Największa jednak leży po stronie reżyserki, która z pokorą, bez artystycznych pretensji i chęci niepotrzebnego szokowania widza, próbowała oddać sprawiedliwość przeżywanemu samotnie psychicznemu cierpieniu milionów kobiet. Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza


JESTEM PRZY TOBIE | MAIN HOON NA
reż. Farah Khan, Indie 2004, 179’

TERMINY POKAZÓW: 
piątek, 1 sierpnia, godz. 22.00 (N)
środa, 6 sierpnia, godz. 20.30 (C)

czwartek, 7 sierpnia, godz. 17.00 (N)


Ram (Shah Rukh Khan) jest najprzystojniejszym i najlepiej wyszkolonym oficerem armii indyjskiej. W trakcie brawurowej akcji ginie jego ojciec, postrzelony przez bezwzględnego terrorystę Raghavana (Sunil Shetty). Umierając, ojciec prosi, by Ram odszukał brata, o którego istnieniu dotąd nie wiedział i sprowadził go do rodzinnego domu. Jednocześnie Ram otrzymuje tajną misję, by udać się do górzystego Darjelingu i w przebraniu ucznia ochraniać przed atakiem terrorystów córkę generała (Amrita Rao). Już na miejscu Ram zakochuje się w oszałamiająco pięknej pani od chemii (miss świata Sushmita Sen). Jakby tego było mało, musi jednocześnie odpierać kolejne ataki terrorystyczne, odnaleźć brata, pomścić śmierć ojca i... zadbać o pokój miedzy Indiami a Pakistanem.

Wyprodukowany przez Shah Rukh Khana debiut reżyserski wybitnej choreografki Farhy Khan (Monsuowe wesele, Czasem słońce, czasem deszcz) to jedyna w swoim rodzaju beztroska i radosna zabawa filmowa, łącząca elementy komedii, kina akcji, melodramatu i musicalu. Jestem przy tobie stał się sensacją i największym przebojem Bollywoodu w 2004 roku.

To, co wyróżnia Jestem przy tobie spośród innych filmów bollywoodzkich ostatnich lat to przede wszystkim świeże i bardzo współczesne wykorzystanie starej bollywoodzkiej formuły "masala movie"; żywe tempo, które sprawia, że w czasie ponad trzygodzinnego seansu nie sposób się nudzić oraz sprawne operowanie przez reżyserkę nieustannie zmieniającymi się konwencjami filmowymi. Jestem przy tobie zawiera też w sobie bardzo widowiskowe, a jednocześnie zabawne sceny akcji.

Kolejną rzeczą wyróżniającą Jestem przy tobie jest także osoba reżyserki. Niewiele jest w Bollywood kobiet reżyserów, a żadna z tych, które realizują w Indiach swoje obrazy nie specjalizuje się w wielkich filmach akcji. Farah Khan zadebiutowała gatunkiem szczególnie ryzykownym i - wydawałoby się - zarezerwowanym dla mężczyzn. Osiągnęła wielki sukces, Jestem przy tobie stał się jednym z największych przebojów kina indyjskiego.


MACUNAÍMA | MACUNAÍMA
reż. Joaquim Pedro De Andrade, Brazylia 1969, 108'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 1 sierpnia, godz. 20.00 (N)
sobota, 2 sierpnia, godz. 17.15 (C)

niedziela, 3 sierpnia, godz. 22.00 (N)

MFF Mar del Plata 1970
najlepszy film

Macunaima jest jednym z fenomenów w historii kina: zdobył tuziny nagród i uznanie krytyki, obejrzały go miliony widzów na całym świecie, a dzisiaj, po prawie 40 latach od premiery, jest legendą, podobnie jak jego główny bohater.

Macunaima to postać z indiańskich legend, będąca wcieleniem mitycznej istoty ambiwalentnej, poszukującej siebie samej wśród dobra i zła. Macunaima istnieje jednocześnie w przeszłości i w teraźniejszości, w mieście i na wsi, w dżungli nad Amazonką i w spiekocie Południa, na ziemi i w niebie. Jego życie jest pełne chaosu: pławi się w próżniactwie, ale w tym samym czasie walczy z olbrzymami i występuje przeciwko konwencjom społecznym. Urodził się czarny, a nagle staje się białym i do tego rasistą. Jest jednocześnie sentymentalny i cyniczny, naiwny i sprytny, egoistyczny i szczodry. Właściwie pozbawiony jest jakiegokolwiek charakteru. Jest niekonsekwentny, kieruje się impulsami. Nieustannie miota się poszukując własnego "ja". Ten bohater o tysiącu twarzy, jak żaden inny w historii uosabia Brazylię, kraj-kontynent  zbyt skomplikowany, by dać się w jakikolwiek sposób zaszufladkować.

Joaquim Pedro de Andrade swoim filmem dokonał niemożliwego - wydestylował na potrzeby kina esencję swojej ojczyzny, która jak mówi reżyser pożera swoich mieszkańców. Film powstał na podstawie książki Mario de Andrade, która uważana jest w Brazylii za "rapsodię, nie powieść". W filmie możemy zobaczyć część z szerokiej plejady bogów, mitycznych bohaterów indiańskich, i ekscentrycznych postaci zebranych przez Mario de Andrade na stronach swojego modernistycznego arcydzieła. Mówią oni mieszanką dialektów zbieranych latami przez autora i zamieszkują świat pełen absurdów i niewyobrażalnych kontrastów, który pomimo swojej mrocznej baśniowości, niepokojąco przypomina kraj nad Amazonką.


MADAME SATÃ | MADAME SATÃ
reż. Karim Ainouz, Brazylia/Francja 2002, 97'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 4 sierpnia, godz. 22.00 (N)
wtorek, 5 sierpnia, godz. 17.15 (C)
środa, 6 sierpnia, godz. 20.15
(N)


MFF Chicago 2002 - najlepszy film

MFF Biarritz 2002 - najlepszy reżyser

Festiwal Filmów Iberoamerykańskich, Huelva 2002
najlepszy film, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia, najlepszy aktor 

MFF São Paulo 2002 - nagroda specjalna jury, najlepszy aktor - Lázaro Ramos

Festiwalu Nowego Kina Latynoamerykańskiego 2002
nagroda za najlepszą reżyserię, nagroda specjalna dla najlepszego debiutu

MFF Cannes 2002 - oficjalna selekcja do sekcji Un Certain Regard

Legendarny przestępca. Dumny homoseksualista i dragqueen. Zabójca i mistrz capoeiry. Kochający ojciec siedmiorga adoptowanych dzieci. Czarny jak heban, muskularny, w jedwabnej koszuli i obcisłych spodniach, z brzytwą w kieszeni. Madame Satã. Urodził się w rodzinie wyzwolonych niewolników w przymierającej głodem północnej Brazylii. Matka sprzedała go, gdy miał 7 lat. Wolność odnalazł na ulicach Lapy, najgorszej dzielnicy Rio de Janeiro.

Film powstał z inspiracji legendami i mitami, w które obrosło prawdziwe życie João Francisco dos Santos (1900-1976), dumnego czarnego łajdaka, znanego jako Madame Satã.

Film Karima Ainouza jest równie gorączkowy jak jego tytułowy bohater. Nie usiłuje być dokładną biografią prawdziwego João Francisco. To zmysłowy, gorącokrwisty portret społecznego wyrzutka, który prezentując swoje barwne marzenia o byciu gwiazdą sceny, odkrywa się ponownie w nowej roli. Poprzez postać João Francisco, syna wyzwolonych niewolników, film celebruje również rozkwit pulsującej miejskiej kultury Afro-Brazylijskiej, która wyłoniła się w Rio de Janeiro w pierwszych latach po zniesieniu niewolnictwa. Madame Satã tworzy również romantyczną wizję nieistniejącego już miejskiego półświatka, przypominającego paryski świat Jean Genet'a. Po swoim kabaretowym debiucie na początku lat 30., João Francisco wyrósł na legendę nocnych klubów - legendę, która nigdy tak naprawdę nie ucichła.


MADEINUSA | MADEINUSA
reż. Claudia Llosa, Peru/Hiszpania 2005, 100'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 1 sierpnia, godz. 17.15 (C)
sobota, 2 sierpnia, godz. 20.15 (N)

wtorek, 5 sierpnia, godz. 20.15 (N)

Nagroda FIPRESCI - MFF Rotterdam 2006

Święta Wielkanocne to szczególny czas dla peruwiańskich Indian. Dni przed zmartwychwstaniem postrzegają jako "czas bez Boga". Przez tysiąclecia rozwijali swą cywilizację odcięci od reszty świata, lecz od konkwisty ich obyczaje mieszają się z tradycją katolicką. Wierzą, że Jezus pochowany w grocie nie widzi, co dzieje się na świecie, więc ludzie mogą dać upust swoim grzesznym instynktom. Naczelnik jednej z indiańskich wiosek pożąda swojej córki Madeinusy, lecz powstrzymuje go strach przed karą boską. Niecierpliwie czeka na początek świąt, by bezkarnie dać upust swoim żądzom. W przeddzień świąt do wioski przyjeżdża biały chłopak z Limy, którego Madeinusa bierze za swojego Zbawiciela. Gringo, nie ma pojęcia o miejscowych obyczajach, traktuje Indian z wyższością, co okaże się dla niego zgubne.

Claudia Llosa - urodzona w Limie, wykształcona w Nowym Jorku, mieszkająca w Hiszpanii młoda reżyserka, scenarzystka i producentka z dystansu przygląda się w nim specyficznej sytuacji etnicznej w Peru, gdzie obok siebie żyją - zdawałoby się - całkiem obce sobie kultury.


NIGDY NIE MÓW ŻEGNAJ | KABHI ALVIDA NAA KEHNA
reż. Karan Johar, Indie 2006, 193'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 5 sierpnia, godz. 20.30 (C)
środa, 6 sierpnia, godz. 17.00
(N)

czwartek, 7 sieprnia, godz. 20.30 (C)

Nigdy nie mów żegnaj to kolejny po Czasem słońce, czasem deszcz wielki przebój reżysera Karana Johara.

Historia romansu Mayi i Deva była jednym z najbardziej oczekiwanych filmów bollywoodzkich 2006 roku.

Dev Saran (Shah Rukh Khan) jest znanym piłkarzem. Maya (Rani Mukherjee) po raz pierwszy spotyka go w dniu swojego ślubu. Zadaje mu pytanie o możliwość małżeńskiego szczęścia. Sama wychodzi za mąż bez wielkiej miłości, ulegając woli zakochanego w niej od dzieciństwa Rishiego (Abhishek Bachchan). W chwilę po ich przypadkowym spotkaniu, Dev ulega wypadkowi, który na zawsze przekreśli jego karierę sportową. Kiedy po czterech latach Dev i Maya ponownie się spotkają, on jest rozgoryczony zaprzepaszczoną karierą i nieszczęśliwy w małżeństwie, ona nadal nie umie pokochać męża. Gdy zaczynają się umawiać, początkowo robią to, by pomóc sobie wzajemnie w odbudowie relacji ze współmałżonkami. Wkrótce jednak rodzi się między nimi uczucie. Pełni rozterek, a jednocześnie nieszczęśliwi w nieudanych związkach, wdają się w romans, który przyniesie cierpienie wszystkim - im samym i ich rodzinom.

Wspaniałe role stworzyli w filmie Amitabh Bachchan (jako „Sexy Sam” - ojciec filmowego Rishiego) i jego syn - Abhishek Bachchan, który za rolę Rishiego otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora w roli drugoplanowej.

Nigdy nie mów żegnaj to także tytuł wzruszającej piosenki - motywu muzycznego filmu. Za jej wykonanie wokalista Sonu Nigam i piosenkarka Alka Yagnik byli nominowani do nagrody Filmfare. Muzyka i gwiazdorska obsada w połączeniu z romantycznym tematem sprawiają, że obraz na długo zapada w pamięć.


OPOWIEŚCI Z ZIEMIOMORZA | GEDO SENKI
reż. Goro Miyazaki, Japonia 2006, 115'

TERMINY POKAZÓW:
sobota, 2 sierpnia, godz. 22.00 (N)
niedziela, 3 sierpnia, godz. 17.15 (C)
poniedziałek, 4 sierpnia, godz. 20.00 (N)


Animowana ekranizacja Ziemiomorza Urszuli K. Le Guin,  uznawanego za najpopularniejszą serię fantasy obok Władcy pierścieni J. R. R. Tolkiena.

Królestwo Ziemiomorza pogrąża się w chaosie. Magowie tracą swą moc, a do świata ludzi zaczynają przenikać smoki. Młody królewicz Arren wraz z potężnym arcymagiem Gedem (Krogulec) wyruszają w daleką wyprawę, by odnaleźć i unicestwić źródło rozbudzonego z niewiadomych powodów zła. Od powodzenia tej niebezpiecznej misji zależy przyszłość całego Ziemiomorza.

Ziemiomorze to świat pełen wysp, magii, smoków i czarnoksiężników. Jest to kraina pełna tajemnic, gdzie najważniejszą rzeczą jest równowaga w świecie.  Autorka cyklu Ziemiomorze, posługująca się pozornie tym samym materiałem co wszyscy, stworzyła zupełnie nową jakość. Okazało się, że refleksja filozoficzna, uniwersalne obserwacje o człowieku, jego potędze i ograniczeniach, wyborach i uwarunkowaniach mogą być czymś nie mniej atrakcyjnym od przygód osiłków z mieczami, którzy pozostawiają za sobą zwały trupów i znikomą ilość myśli. 

Film wyprodukowany w japońskiej wytwórni Ghibli, gdzie powstały tak znakomite animacje, jak Księżniczka Mononoke, Spirited Away - w krainie bogów czy Ruchomy zamek Hauru.

Film w wersji oryginalnej z polskimi napisami.


VEER-ZAARA | VEER-ZAARA
reż. Yash Chopra, Indie 2004, 192'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 4 sierpnia, godz. 20.30 (C)

wtorek, 5 sierpnia, godz. 17.00 (N)
czwartek, 7 sierpnia, godz. 22.00
(N)


Veer-Zaara to ponadczasowa epicka opowieść o miłości, dzieło jednego z najsłynniejszych reżyserów i producentów Bollywood - Yasha Chopry. Film uznano za najlepszy film bollywoodzki roku 2004, nagrodzono go też za najlepsze dialogi, scenariusz i reżyserię.

Głównymi bohaterami filmu są Veer Pratap Singh (Shahrukh Khan), sikh z indyjskiej części Pendżabu i Zaara Hayaat Khan (Preity Zinta), muzułmanka z Pendżabu pakistańskiego. Ich drogi przecinają się na dnie przepaści, a losy splatają na wiele lat, prowadząc bohaterów od żyznych, złotych pól do ponurej więziennej celi. Dzieli ich religia i obywatelstwo, historia i polityka, łączy głębokie uczucie.

Dramatyczny, zabawny, muzyczny, stylowy, romantyczny i oczyszczający - film, na który warto zaprosić znajomych. Jonathan Curiel, San Francisco Chronicle


XXY | XXY
reż. Lucía Puenzo, Hiszpania/Francja/Argentyna 2007, 91'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 5 sierpnia, godz. 22.00 (N)
środa, 6 sierpnia, godz. 17.15
(C)

czwartek, 7 sieprnia, godz. 20.15 (N)

MFF Cannes 2007 - Wielka Nagroda Tygodnia Krytyki
MFF Edynburg 2007 - nagroda dla najlepszego nowego reżysera
MFF Ateny 2007- Złota Atena
6 nagród Argentyńskiej Akademii Filmowej (najlepszy film, reżyseria, aktor drugoplanowy, debiut reżyserski, scenariusz adoptowany i odkrycie aktorskie)
argentyński kandydat do Oskara


Znakomity film Lucíi Puenzo podejmujący trudny temat hemafrodytyzmu.

Alex ma lat 15 i w wyniku anormalnego zespołu chromosomów jest zarówno chłopcem, jak i dziewczyną. Widzowie obserwują jej/jego pierwsze seksualne doświadczenie oraz pierwsze poważne problemy, które będą miały wpływ na życie jej/jego samej/ego, jak i jej/ego rodziny, która będzie musiała poradzić sobie z jej/jego przypadłością.

Trudny temat w filmie potraktowany jest bardzo subtelnie. Reżyserka nie osądza postaw bohaterów, chociaż wyraźnie daje do zrozumienia, że chciałaby, by ludzie mieli wolność wyboru w tolerancyjnym i pełnym zrozumienia środowisku.

XXY w argentyńskich kinach okazał się sukcesem, gromadząc przed ekranami ponad 200 tysięcy widzów i zdobywając uznanie krytyków.

Reżyserka powiedziała o swoim filmie: Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że część dzieci rodzi się ze schorzeniem znanym jako niejednoznaczność tożsamości płciowej. „Nie ma nic gorszego niż bać się własnego ciała” - powiedział mi to chłopiec, któremu udało się przejść przez proces „normalizacji”. Dorastał on z chirurgicznymi bliznami na ciele. Kastracja i strach przed niejednoznacznością tożsamości płciowej staje się metaforą wszystkich amputacji, które są wynikiem strachu przed byciem innym.
Znakomity film XXY Lucii Puenzo to intrygujący film o kłopotach z tożsamością seksualną. Kino coraz odważniej pokazuje regiony, które do niedawna pozostawały tabu. Łukasz Maciejewski, Dziennik

Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.

ZAPRASZAMY!


BILETY na wszystkie filmy TYLKO 5 ZŁ!
 


Patronat medialny:
Gazeta Wyborcza Independent.pl RMF Classic Stopklatka.pl Pora.pl Cracow-Life,com