kpb

Letnie Tanie Kinobranie: Blues, flamenco i inna muzyka

LETNIE TANIE KINOBRANIE



TYDZIEŃ 3 
18 - 24 LIPCA:
BLUES, FLAMENCO I INNA MUZYKA



W programie (w kolejności alfabetycznej):

(N) - Sala Niebieska

(C) - Sala Czerwona
(B) - Sala Biała


BUENA VISTA SOCIAL CLUB | BUENA VISTA SOCIAL CLUB
reż. Wim Wenders, Niemcy/Wlk. Brytania 1999, 101’

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 18 lipca, godz. 19.00 (C)
sobota, 19 lipca, godz. 17.00 (C)
niedziela, 20 lipca, godz. 21.00 (C)


Oscary 2000
nominacja za najlepszy pełnometrażowy dokument

Europejskie Nagrody Filmowe 1999
najlepszy dokument pełnometrażowy

Satellite Awards 2000
najlepszy film dokumentalny

Muzyczny, znakomicie przyjmowany przez publiczność całego świata, film dokumentalny w reżyserii Wima Wendersa (Million Dollar Hotel, Niebo nad Berlinem).

Buena Vista Social Club poświęcony jest grupie legendarnych muzyków kubańskich, którzy przed wieloma laty grywali ludową muzykę rytmiczną w hawańskim klubie. Kamera poszukuje lokalu, w którym odbywały się koncerty, pokazuje współczesne życie dawnych gwiazd, rejestruje wywiady. Momentem kulminacyjnym jest koncert weteranów w nowojorskim Carnegie Hall.

Ry Cooder i Wim Wenders znają się od 20 lat. Cooder napisał muzykę do Paris, Texas i Końca przemocy. Podczas wspólnej pracy nad drugim z w/w filmów często opowiadał Wendersowi o swojej wyprawie na Kubę i płycie, którą tam nagrał z grupą kubańskich muzyków starej daty, z których część popadła już w zapomnienie. Później ukazała się płyta zatytułowana Buena Vista Social Club, która stała się sukcesem na skalę światową, sprzedając się w milionowym nakładzie, uhonorowaną nagrodą Grammy.

Kiedy Ry Cooder ponownie wybrał się na Kubę w początkach 1998 roku, by nagrać solowy album Ibrahima Ferrer z udziałem muzyków, współtworzących wcześniej płytę Buena Vista Social Club Wenders towarzyszył mu z niewielką ekipą filmową. Obserwował muzyków podczas ich pracy w studio nagraniowym, podążał za nimi po Hawanie śledząc ich prywatne życie. Zdjęcia kontynuowano wiosną tego roku w Amsterdamie, gdzie Buena Vista Social Club dał dwa koncerty, a zakończyły się latem w Nowym Jorku na prawdopodobnie ostatnim koncercie zespołu, triumfalnym występie w legendarnym Carnegie Hall (prawie każdy z jego członków ma na Kubie swój własny zespół).


CZARNY KOT, BIAŁY KOT | CRNA MAČKA, BELI MAČOR
reż. Emir Kusturica, Francja/Jugosławia/Niemcy 1998, 120'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 21 lipca, godz. 21.30 (C)
wtorek, 22 lipca, godz. 20.15 (B)
środa, 23 lipca, godz. 19.00 (C)


Festiwal Filmowy w Wenecji 1998
Srebrny Lew - najlepsza reżyseria
Mały Złoty Lew
Laterna Magica Prize

Pierwszy film Emira Kusturicy nakręcony po ogromnym sukcesie jego nagrodzonego Złotą Palmą Undergroundu. Czarny kot, biały kot miał być początkowo dokumentem o cygańskich muzykach. Jednak film przemienił się w końcu w barwną, feeryczną gangsterską komedię osadzoną w środowisku Romów. Kusturica powrócił do zbiorowości romskiej po raz pierwszy od nakręconego w 1989 roku mistrzowskiego Czasu Cyganów. Po raz pierwszy etatowego kompozytora Kusturicy, Goran Bregovića, zastąpiła grupa No Smoking.

Grga Pitić, cygański 'ojciec chrzestny' i potentat handlowy z wysypisk śmieci oraz Zarije, dumny właściciel cementowni, są starymi, dobrymi przyjaciółmi, mimo iż nie widzieli się przez 25 lat. Syn Zarije, Matko, jest typowym obibokiem i nieudacznikiem. W tajemnicy przed ojcem udaje się do Grgi, by pożyczyć od niego pieniądze na przeprowadzenie nielegalnego interesu dotyczącego pociągu cystern z benzyną. Gdy wspólnik chłopaka, cygański rzezimieszek Dadan, zawala całą transakcję, Matko staje przed koniecznością spłaty długu. Grga jest skłonny umorzyć zobowiązanie w zamian za poślubienie swojej siostry, Afrodyty, kobiety tak nikczemnego wzrostu, że powszechnie nazywa się ją Biedroneczką.


GADJO DILO | L'ÉTRANGER FOU
reż. Tony Gatlif, Francja 1998, 100’

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 18 lipca, godz. 15.00 (C)
sobota, 19 lipca, godz. 20.15 (B)
niedziela, 20 lipca, godz. 19.00 (C)


Wczesny film Tony'ego Gatlifa, autora Exils, Vengo, Transylwanii przenosi widza w świat cygańskiej kultury, egzotycznych muzycznych rytmów i rumuńskich krajobrazów...

Młody paryżanin (Romain Duris) przyjeżdża do Rumunii w poszukiwaniu tajemniczej cygańskiej pieśniarki, której głos umilał ostatnie chwile jego zmarłemu ojcu. Trop prowadzi do ubogiej osady w okolicach Bukaresztu. Jej mieszkańcy początkowo witają przybysza podejrzliwie, ale zdecydowana postawa ich nieformalnego przywódcy, traktującego Francuzika jak własnego syna (Izidor Serban) - wymusza niechętną akceptację. Poszukiwania mitycznej śpiewaczki wciąż napotykają na trudności, ale proces stopniowego zżywania się kulturalnego paryżanina z miejscową społecznością postępuje. I ulega gwałtownemu przyśpieszeniu z chwilą rozpoczęcia romansu z piękną Cyganką (Rona Hartner)...

Gadjo Dilo (w języku Romów "zwariowany odmieniec" lub "dziwny przybysz") jest ostatnią częścią cygańskiej trylogii francuskiego reżysera (pół Algierczyka, pół Cygana) opisującego świat swoich pobratymców. 


GEORGE MICHAEL: INNA HISTORIA | GEORGE MICHAEL: A DIFFERENT STORY
reż. Southan Morris, Wlk. Brytania 2005, 100'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 21 lipca, godz. 20.15 (B)
środa, 23 lipca, godz. 17.00 (C)
czwartek, 24 lipca, godz. 15.00 (C)


Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o George’u Michaelu, plus to, o co nigdy nie odważylibyście się zapytać.


Ikona popkultury w swoistej spowiedzi, w czasie której wyznaje kolejne grzechy i sama udziela sobie rozgrzeszenia. A wszystko to na naszych oczach.

Prawdziwy George Michael, mały chłopiec z przedmieść Middlesex, wzruszający piosenkarz śpiewający na koncercie w hołdzie Freddiemu Mercury’emu w chwili, kiedy umierał na AIDS jego własny kochanek, skonfundowany, zmieszany człowiek, który spotyka się, po 20 latach, z partnerem z Wham. Wciągające i fascynujące, nawet jeśli jedyną piosenką z jego repertuaru, którą kochacie, jest Freedom.

Opowieści towarzyszą najbardziej znane utwory piosenkarza - fragmenty koncertów i teledysków, sceny z wręczania nagród Grammy itp. W filmie występują również takie gwiazdy muzyki pop jak Mariah Carey, Sting, Elton John, Geri Halliwell, Boy George czy Andrew Ridgeley (były wokalista grupy Wham!).


HABANA BLUES | HABANA BLUES
reż. Benito Zambrano, Hiszpania/Kuba/Francja 2005, 115'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 18 lipca, godz. 20.15 (B)
sobota, 19 lipca, godz. 22.00 (C)
niedziela, 20 lipca, godz. 15.00 (N)


Nagrody GOYA za najlepszą muzykę i montaż


Dwaj młodzi kubańscy muzycy - Ruy i Tito - mają to samo marzenie: osiągnąć sukces i sławę i... jak najszybciej wyjechać z Hawany.

Ruy mieszka z Caridad i dwojgiem dzieci. Mimo, że się kochają, ich związek zmierza ku końcowi. Tito mieszka razem z babcią. Kiedy muzycy przygotowują swój pierwszy wielki koncert, dowiadują się, że Martha i Lorenzo - para hiszpańskich producentów muzycznych szuka talentów na Kubie. To może być dla nich wielka szansa na odmianę losu, dlatego postanawiają podbić serca Hiszpanów. Okazuje się jednak, że producenci w „wolnego świata” nie są bezinteresowni.

Jedną z atrakcji filmu jest możliwość ujrzenia prawdziwego życia młodych Kubańczyków.

Kręcąc film Zambrano przeprowadził wywiady z pięćdziesięcioma zespołami muzycznymi, a filmowe poszukiwania hiszpańskich producentów odkrywają przed widzem całe bogactwo kubańskiej undergroundowej sceny muzycznej. Publiczność znajdzie tu wszystko - od punka do heavy metalu, poprzez reggae, ska i funk. Kubańscy nastolatkowie ubierają ciężkie buty, łańcuchy, czarne koszulki, stawiają włosy na punkową modę albo noszą rastafariańskie dredy. Próbują również przetrwać w obecnym systemie politycznym wciąż szukając swojej szansy na wolność i karierę.


IBERIA | IBERIA
reż. Carlos Saura, Hiszpania/Francja 2005, 99'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 18 lipca, godz. 17.00 (C)
sobota, 19 lipca, godz. 19.00 (C)
niedziela, 20 lipca, godz. 22.00 (N)


Nagrody Goya 2006
najlepsze zdjęcia - José Luis López-Linares

Magiczna opowieść o Hiszpanii, w której przeplatają się nastroje i emocje, muzyka i taniec.

Dla fanów Carlosa Saury, którym podobało się Flamenco z 1995 roku, Iberia to pozycja obowiązkowa. Pod wieloma względami przypomina ona ów mistrzowski film sprzed przeszło 10 lat o muzyce, która jest sercem hiszpańskiej kultury.

W filmie, który powstał w całości na scenie, udało się dokonać rzeczy niezwykłej: zebrać w tym samym miejscu i czasie śmietankę hiszpańskich artystów, którzy śpiewają, tańczą, grają folk, flamenco i modern, a muzyka, która ich łączy, to utwór Isaaca Albeniza - Iberia. Film Saury (Tango, Carmen, Nakarmić kruki, Anna i wilki) z malarskimi zdjęciami José Luisa López-Linaresa (Człowiek, który zgubił swój cień, Salome, Ptaszek, Godziny światła) kreśli malowniczy portret hiszpańskiego ducha, a w szczególności cygańskiej kultury Andaluzji.

Carlos Saura o swoim filmie: Znowu przyszło mi skonfrontować się z magicznym związkiem pomiędzy muzyką a kamerą. Związkiem, który tak mnie fascynuje i osiąga w musicalu swoją maksymalną ekspresję. Wiadomo, że ten gatunek może przyjmować wiele form, ale tą, która odpowiada mi najbardziej i którą uważam za reprezentującą formę najczystszą (z całym oczywiście szacunkiem do wszystkich pozostałych), jest ta, która nie poddaje się skostniałej narracji, uniezależnia się od fabuły.


KOPIA MISTRZA | COPYING BEETHOVEN
reż. Agnieszka Holland, Niemcy/USA/Wlk. Brytania 2006, 104'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 21 lipca, godz. 17.00 (C)
środa, 23 lipca, godz. 15.00 (C)
czwartek, 24 lipca, godz. 22.00 (N)


Film znakomitej, wielokrotnie nagradzanej polskiej reżyserki, Agnieszki Holland, autorki Olivier, Olivier, Tajemniczego ogrodu, Europy, Europy czy Całkowitego zaćmienia.

Młoda studentka konserwatorium muzycznego, Anna Holtz (Diane Kruger), dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności zaczyna pracę u najwspanialszego i najbardziej nieprzewidywalnego żyjącego artysty - Ludwiga van Beethovena (Ed Harris). Maestro przyjmuje ją jako swoją kopistkę i tak rozpoczyna się niezwykła znajomość, która odmieni życie obojga.

To burzliwy czas w życiu wielkiego kompozytora. Beethoven zmaga się z głuchotą, samotnością i problemami rodzinnymi. Wszystko to, staje się inspiracją do stworzenia prawdopodobnie najwspanialszej symfonii wszechczasów - słynnej IX Symfonii.

W głównych rolach występują Diane Kruger (Troja, Skarb narodów) i Ed Harris (Historia przemocy, Piękny umysł, Truman Show).

Agnieszka Holland o Beethovenie: Beethoven to jedna z tych postaci "większych niż życie", o których można powiedzieć: Wszystko, co słyszeliście jest prawdą lub przynajmniej większość z tego. Zmienił znaczenie muzyki, łamał zasady, konwencje… a także nerwy wielu z tych, którzy z nim pracowali.


KSIĘGA REKORDÓW SZUTKI | THE SHUTKA BOOK OF RECORDS
reż. Aleksandar Manić, Czechy/Serbia i Czarnogóra 2005, 78'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 21 lipca, godz. 15.00 (C)
wtorek, 22 lipca, godz. 17.00 (C)
czwartek, 24 lipca, godz. 16. 30 i 20.15 (B)


Nagroda Publiczności - Planete Doc Review 2006
Złota Arena 2005 - Festiwal Filmów Serbii i Czarnogóry
Nagroda Amnesty International na Festiwalu Filmów w Ljubljanie 2005
Nagroda Publiczności na Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Madrycie 2006


Jak w czeskim kinie, jak u Felliniego, jak u Kusturicy - a jednak zupełnie inaczej. Każde z tych skojarzeń jest uprawnione - i żadne nie oddaje charakteru filmu Księga rekordów Szutki. Reżyser pełnymi garściami czerpie z tradycji kina europejskiego, tworząc odrębne, wyjątkowe dzieło na granicy gatunków: fabuły i dokumentu. 

Księga rekordów Szutki to niezwykły portret Szutki - miasta będącego największym skupiskiem Romów na Bałkanach, nieoficjalnej światowej stolicy Romów. Szutka to również miasto rekordów. Nieważne, w jakiej konkurencji, ważne, żeby być najlepszym. W wywołującej chwilami zawrót głowy podróży poznajemy kolejne barwne charaktery: derwisza, który wie, jak się zdematerializować i przenieść prosto do Ameryki; autora wielkiego słownika, który już niedługo, być może, będzie na ukończeniu; znachorów odczyniających uroki; superpodrywacza; pogromcy wampirów. Defilada mistrzów olśniewa.

Brawura i rodzaj absurdu podobne do tych, jakimi nasycił swoje filmy Kusturica, ciepło czeskiego kina, kolorowe sekwencje filmowane dynamiczną kamerą, która nie boi się zaglądać bohaterom w oczy, czarno-białe wysmakowane obrazy (jak z wczesnych filmów Felliniego) - ta niezwykła mozaika powoduje, że oglądamy dokument wyjątkowy i niekonwencjonalny.


LAST DAYS | LAST DAYS
reż. Gus Van Sant, USA 2005, 97'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 18 lipca, godz. 22.00 (N)
sobota, 19 lipca, godz. 21.00 (C)
niedziela, 20 lipca, godz. 17.00 (C)


Trzecia część trylogii Gusa Van Santa zapoczątkowanej filmami Gerry i Słoń

Last Days w reżyserii Gusa Van Santa to film, który przybliża niespokojną osobowość genialnego muzyka, dożywającego swych ostatnich dni. Michael Pitt (The Dreamers, Headwig and the Angry Inch) gra Blake’a, artystę, który wspiął się na szczyty sukcesu i teraz samotnie dźwiga na swoich barkach ciężar utrzymania kilku rodzin, a starzy przyjaciele odzywają się tylko, gdy czegoś potrzebują. Zwłaszcza pieniędzy. Last Days przedstawia kilka godzin z życia Blake’a, które spędza on w drewnianym domku na odludziu, uciekając od własnego życia.
 
Van Sant po mistrzowsku posługuje się obrazem i dźwiękiem, by wykreować unikalną atmosferę, emocjonalne tło.
 
Widzimy Blake’a jak spaceruje pośród wysokich, potężnych drzew. Widzimy go jak rozbiera się, by wykąpać się w strumieniu. Następnego ranka wraca do domu - eleganckiej choć zaniedbanej posiadłości.
 
Wiele osób stara się go odszukać: przyjaciele, menadżer, wytwórnia, nawet prywatny detektyw. Ale Blake nie chce, by go znaleziono. Swoje ostatnie godziny chce spędzić sam w samotności. Ukrywa się przed jednym zatroskanym przyjacielem, a od innego się odwraca. Gości akwizytora książek telefonicznych, spędza noc w podziemnym klubie rokowym. Spaceruje wśród drzew i pisze nową piosenkę, swój ostatni rock & rollowy akt buntu. 
 
Inspiracją dla tego filmu były ostatnie dni Kurta Cobaina.


NICZEGO NIE ŻAŁUJĘ - EDITH PIAF | LA MÔME
reż. Olivier Dahan, Francja 2007, 140'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 21 lipca, godz. 19.00 (C)
wtorek, 22 lipca, godz. 22.00 (N)
czwartek, 24 lipca, godz. 21.00 (C)


Oscary 2008
najlepsza aktorka pierwszoplanowa - Marion Cotillard
najlepsza charakteryzacja

Złote Globy 2008
najlepsza aktorka pierwszoplanowa w musicalu lub komedii - Marion Cotillard

Cezary 2008
najlepsza aktorka - Marion Cotillard
najlepsze zdjęcia - Tetsuo Nagata
najlepsze kostiumy, najlepsza scenografia, najlepszy dźwięk

Nagrody Brytyjskiego Przemysłu Filmowego BAFTA 2008
najlepsza aktorka - Marion Cotillard
najlepsza muzyka - Christopher Gunning 
najlepsza charakteryzacja, najlepsze kostiumy
 

Pełna rozmachu francuska produkcja, opowiadająca historię życia Edith Piaf, bodaj najsłynniejszej gwiazdy francuskiej piosenki.

Całe jej życie to zemsta za upiorną młodość, mawiał jej przyjaciel, dyrektor Olimpii, Bruno Coquatrix. Ani matka, pochodząca z Algierii ani ojciec nie chcielisię nią zajmować. Mała Edith spędziła pierwsze lata życia u babki, właścicielki podejrzanego hoteliku w Normandii, dopóki ojciec, wędrowny „człowiek-guma” , nie postanowił zabrać jej w trasę, by zbierała pieniądze za jego  występy.

Niezwykły los tej maleńkiej kobiety, która stała się największą damą francuskiej piosenki, nie był dotychczas nigdy opowiedziany w kinie. Reżyser Olivier Dahan ukazuje go w tym poruszającym filmie.

W filmie występuje plejada francuskich aktorów, m.in. Marion Cotillard, Sylvie Testud, Emmanuelle Seigner, Gérard Depardieu, Pascal Greggory.

Dodatkowym atutem filmu jest ścieżka dźwiękowa z oryginalnymi nagraniami Edith Piaf.

Olivier Dahan powiedział o swojej bohaterce: Piaf jest niepodważalnym archetypem artysty. Generalnie, kiedy artyści zaczynają ulegać samodestrukcji, ich sztuka traci na sile. W tym sensie, Piaf stanowi wyjątek. Podczas gdy ciało jej słabło, jej sztuka rosła w siłę, stawała się czystsza. To dość rzadkie. Nawet u schyłku, wszystko było w jej głosie, w chęci śpiewania i występowania na scenie. Nigdy się nie poddała.


OPOWIEŚCI CYGAŃSKIEGO TABORU | WHEN THE ROAD BENDS: TALES OF A GYPSY CARAVAN
reż. Jasmine Dellal, USA 2006, 110'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 18 lipca, godz. 21.00 (C)
sobota, 19 lipca, godz. 15.00 (C)
niedziela, 20 lipca, godz. 20.15 (B)


Nagroda Publicznosci - Flanders Film Festival
Nagroda Publicznosci - Vancouver International Film Festival
Nagroda Publicznosci - Karlovy Vary Film Fest
Nagroda Publicznosci - San Francisco Independent Film Festival
Druga Nagroda za najlepszy Film Dokumentalny - Spokane International Film Festival
Nagroda Publicznosci - Jeonju Internat'l Film Fest
Nagroda Publicznosci Circle Audience Award - Film Fest DC, Washington
Nagroda Główna IMPACT OF MUSIC - Nashville Independent FF
Nagroda Publicznosci - IDFA (Internat'l Doc Fest Amsterdam)

Cygańskie Buena Vista Social Club!

Fascynujący dokument muzyczny przedstawiający historię Cyganów z różnych stron świata, która swoim bogactwem nie ustępuje muzyce przez nich wykonywanej. Niezwykłe tournée po USA zespołów z Indii, Hiszpanii, Macedonii i Rumunii, ozdobione wizytami w ich małych ojczyznach.

Pięć zespołów cygańskich z czterech różnych krajów bierze udział w 6-tygodniowym tournée - Gipsy Caravan - po Ameryce Północnej. Między czterdziestoma muzykami, którzy nie znali się wcześniej, dzięki wzajemnej sympatii i muzyce, powstała magnetyczna więź. Przez sześć tygodni podróżowali razem jednym autobusem, a późnymi wieczorami w hotelach rozrzuconych po całej Ameryce opowiadali sobie historie i wymieniali się instrumentami. Muzycy pochodzący z różnych krajów łatwo porozumiewali się w romani, języku Romów na całym świecie. Poznawali nawzajem swoje historie rodzinne, zwyczaje, sztuczki muzyczne oraz opowiadali sobie dowcipy. Ich różnorodne, choć powiązane style muzyczne spotykały się na scenie w wielkim finale.

Niesamowita rozpiętość stylów, jakie prezentują muzycy – od flamenco, poprzez dźwięki rumuńskich skrzypiec, ludowe brzmienia pieśni hinduskich, aż po orkiestrę dętą – zahipnotyzowała publiczność w Stanach Zjednoczonych. Na koncerty Gipsy Caravan przychodzą tłumy. Wszystkie grupy poprzez muzykę i taniec pokazują nam to, co w muzyce romskiej najbardziej wartościowe: różnorodność.

Reżyserka podąża z kamerą śladem Gipsy Caravan, rejestrując nie tylko to, co dzieje się na scenie. Poznajemy bohaterów także za kulisami, kiedy przygotowują się do występów.  Odkrywamy ich prawdziwe życie, które często dalekie jest od blasku sławy, której doświadczają w USA. Przenosimy się z nimi do Indii, Rumunii, Hiszpanii, Macedonii. Pomimo różnic w codziennej egzystencji, bohaterów łączy jedno: muzyka. Muzyka, która wpływa na ich życie. Muzyka, która celebrują, która daje im radość i nadaje życiu sens.

Obraz wyreżyserowała młoda dokumentalistka, Jasmine Dellal (autorka American Gypsy: A Stranger In Everybody’s Land. Autorem zdjęć jest znakomity operator Albert Maysles (laureat nagrody Smoka Smoków Krakowskiego Festiwalu Filmowego).


ŚNIADANIE NA PLUTONIE
| BREAKFAST ON PLUTO
reż. Neil Jordan, Irlandia/Wlk. Brytania 2005, 135'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 21 lipca, godz. 22.00 (N)
wtorek, 22 lipca, godz. 19.00 (C)
środa, 23 lipca, godz. 21.15 (C)


Złote Globy 2005
nominacja: najlepszy aktor w komedii lub musicalu - Cillian Murphy

Europejskie Nagrody Filmowe 2006
nominacje: najlepszy film, najlepszy aktor pierwszoplanowy

Szalona komedia Neila Jordana, której bohaterem jest wychowujący się na irlandzkiej prowincji syn księdza i... transwestyta.

Zwariowane lata 70., początek epoki rock and rolla i rewolucji seksualnej. Małe, katolickie miasteczko gdzieś na południu Irlandii. Tutaj zaczyna się historia młodego chłopaka z niebanalnym podejściem do świata i siebie samego. Urodzony w niewłaściwym miejscu i czasie, porzucony jako niemowlę na schodach kościoła, Patrick (Cillian Murphy) od najmłodszych lat wprawia w konsternację swoich bliskich i konserwatywne otoczenie - największą frajdę sprawia mu przymierzanie sukienek wychowującej go macochy. Kiedy w miasteczku zabraknie miejsca dla jego ekstrawagancji, Patrick wyruszy w zaskakującą i nieoczekiwaną podróż do serca Londynu, gdzie być może uda mu się znaleźć to, czego tak usilnie szuka...

Niezwykły klimat filmu budują również największe przeboje tamtych czasów, m.in. Sugar Baby Love, Children Of The Revolution, Rock Your Baby, Fly Robin Fly, Fuck The British Army, Les Girls. Film jest kolejną po Chłopaku rzeźnika adaptacją powieści Patricka McCabe wykonaną przez Neila Jordana. Cillian Murphy to znakomity brytyjski aktor znany także z ról w takich filmach, jak: Wiatr buszujący w jęczmieniu, Batman - Początek, 28 tygodni później czy W stronę słońca.


TRANSYLWANIA | TRANSYLVANIA
reż. Tony Gatlif, Francja 2006, 105'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 22 lipca, godz. 21.30 (C)
środa, 23 lipca, godz. 20.15 (B)
czwartek, 24 lipca, godz. 17.00 (C)


- Co zrobiłaś, że znalazłaś się aż tutaj?
- Wyobraź sobie co chcesz, ja zrobiłam to wszystko.

Tony Gatlif, francuski piewca kultury cygańskiej, w Transylwanii powraca do Rumunii, kraju w którym nakręcił słynne Gadjo Dilo i po raz kolejny portretuje świat gorących uczuć, włóczęgi i muzyki.

Zingarina przybywa do Transylwanii, by w sercu Rumunii odnaleźć mężczyznę, którego kocha. Spotkała Milana we Francji, ale pewnego dnia ten zniknął bez słowa wytłumaczenia. Dziewczyna w towarzystwie nie odstępującej jej na krok przyjaciółki, Marie, rzuca się w wir poszukiwań. Na jednym z ludowych festynów odnajduje kochanka, jednak zostaje przez niego odrzucona. Wściekła i obolała emocjonalnie porzuca Marie, która jest jedynym ogniwem łączącym ją z przeszłością i próbuje stopić się z nieznanym krajem. Spotyka samotnika Tchangalo, mężczyznę, który tak jak ona, nie ma korzeni i nie zna granic…

W RYTMIE SERCA | DE BATTRE, MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
reż. Jacques Audiard, Francja 2005, 108'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 22 lipca, godz. 15.00 (C)
środa, 23 lipca, godz. 22.00 (N)
czwartek, 24 lipca, godz. 19.00 (C)


MFF Berlin 2005
Srebrny Niedźwiedź - najlepszy soundtrack

8 Francuskich Nagród Filmowych - Cezarów
najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsza muzyka - Alexandre Desplat, najlepsze zdjęcia - Stéphane Fontaine, najlepszy aktor drugoplanowy - Niels Arestrup, najlepszy kobiecy debiut - Linh Dan Pham 
   
Nagroda Brytyjskiego Przemysłu Filmowego BAFTA 2006
najlepszy film nieanglojęzyczny

Stowarzyszenie Francuskich Krytyków Filmowych - najlepszy film 2006

Nagrody Lumière (francuskie Złote Globy) 2006 
najlepszy film, najlepszy aktor - Romain Duris


Obsypany nagrodami, tętniący od pasji i emocji, portret młodego człowieka rozdartego między przestępczym półświatkiem a środowiskiem artystycznej elity.  

Thomas, 28-letni zblazowany przystojniak, żyjący klimatem nocnego Paryża, właśnie przejął po ojcu biznes - nielegalny handel nieruchomościami. Życie Toma to niebezpieczni znajomi, przemoc, kosztowne garnitury i piękne kobiety, mocne używki i szybkie samochody - pociągająca, ale ciemna strona Paryża.
Przypadkowe spotkanie ze znajomym z przeszłości powoduje, że Thomas zaczyna inaczej patrzeć na siebie i swoje otoczenie. Świadomość, że być może ma i marnuje talent muzyczny, budzi w nim tęsknotę do innego, lepszego świata…
Świata muzyki, sal koncertowych, artystów i paryskich elit. Wkraczając tam, odkrywa w sobie nieznane dotąd pragnienia i potrzeby, poznaje też smak prawdziwej miłości. Jednak mroczna przeszłość Thomasa nie daje o sobie zapomnieć.

W znakomitej kreacji Thomasa wystąpił jeden z najzdolniejszych francuskich aktorów młodego pokolenia, Romain Duris (Smak życia, Exils).


Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.

ZAPRASZAMY!


BILETY na wszystkie filmy TYLKO 5 ZŁ!
 


Patronat medialny:
Gazeta Wyborcza Independent.pl RMF Classic Stopklatka.pl Pora.pl Cracow-Life,com