kpb

Letnie Tanie Kinobranie: Menzel, Svěrák, Zelenka i inny czeski humor

LETNIE TANIE KINOBRANIE



TYDZIEŃ 2
11 - 17 LIPCA:
MENZEL, SVĔRÁK, ZELENKA I INNY CZESKI HUMOR



W programie (w kolejności alfabetycznej):

(N) - Sala Niebieska

(C) - Sala Czerwona
(B) - Sala Biała


CZESKI SEN | ČESKÝ SEN
reż. Vít Klusák, Filip Remunda, Czechy 2004, 90'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 14 lipca, godz. 15.00 (C)
wtorek, 15 lipca, godz. 21.45 (B)
czwartek, 17 lipca, godz. 20.00 (N)


Film o hipermarkecie, którego nie było.

FF Århus 2004 - nagroda publiczności
MFFD Jihlava 2004 - nagroda dla najlepszego filmu dokumentalnego, Kodak Vision Audience Award
KFF Kraków 2005 - nagroda Don Kichota, nagroda publiczności
LLF Łagów 2005 - Srebrne Grono

Dwaj młodzi reżyserzy Vít Klusák i Filip Remunda dokonali prowokacji, która poruszyła całe Czechy.
Materiału do tego filmu dostarczyła sama rzeczywistość. W Czechach po 1989 roku, po okresie przemian społeczno-politycznych, w błyskawicznym tempie zaczęły pojawiać się kolejne super- i hipermarkety. Wielkie sklepy olśniły obywateli bogactwem artykułów i nowoczesnym wnętrzami. Czesi, podobnie zresztą jak i inne społeczeństwa krajów postkomunistycznych, wpadli „w sidła” szalonego konsumeryzmu. Młodzi ludzie zaczęli marzyć (i mówić o tym głośno) o pieniądzach, karierze, wakacjach za granicą, a dzieci - o urodzinach organizowanych w McDonaldsie.

Filip Remunda i Vit Klusák - studenci praskiej FAMU - postanowili nakręcić o tym film. Aby uzyskać efekt skrajnego realizmu, zaaranżowali kampanię promocyjną dla nieistniejącego supermarketu Czeski Sen. Wynajęli w tym celu specjalistów od reklamy, którzy zajęli się przygotowaniem przebiegu całej kampanii. Powstało logo supermarketu, reklamy telewizyjne i radiowe, ulotki, plakaty, a przede wszystkim wybudowana na krótko przed dniem „wielkiego otwarcia” fasada Czeskiego Snu.

Film odsłania kulisy pracy ludzi, którzy mają ogromny wpływ na podejmowane przez potencjalnych konsumentów decyzje. Odpowiedzialni za manipulowanie opinią publiczną są reżyserami potrzeb i pragnień. Tym, co jednak najbardziej interesuje młodych reżyserów, jest rosnące znaczenie supermarketu w życiu codziennym Czechów. Staje się on ważnym punktem w cotygodniowym rozkładzie zajęć, a także docelowym miejscem wycieczek. Otwarcie sklepu spełnia marzenia, promocje je podtrzymują. Młodym reżyserom udaje się zgromadzić na podmiejskiej łące blisko 2000 ludzi, którzy chcą się o tym przekonać. Zaczyna się „wielki bieg przełajowy” z metą w nieistniejących drzwiach nieistniejącego supermarketu.

Czeski sen
to pierwsze wspólne przedsięwzięcie Remundy i Klusáka. W tym filmie, uznanym w Czechach za najlepszy dokument roku 2004, nagradzanym na zagranicznych festiwalach (Dania, Słowenia), wszystko wydaje się być dziwnie znajome. I to przeraża...


GUZIKOWCY | KNOFLÍKÁŘI
reż. Petr Zelenka, Czechy 1997, 102'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 14 lipca, godz. 22.00 (N)
wtorek, 15 lipca, godz. 20.00 (N)
czwartek, 17 lipca, godz. 17.00 (C)


Czarna komedia Petra Zelenki to sześć niezależnych opowiadań, które twórca połączył wspólnymi motywami. Epizody ze współczesnej Pragi, japońskiej Kokury i pokładu niesławnego bombowca Enola Gay łączą tajemnicze związki, którymi jest przesiąknięty bieg zdarzeń. Tytuł filmu oznacza fikcyjną przypadłość, na którą cierpi jeden z bohaterów - guzikowcy wkładają sobie protezy zębowe między pośladki i wyrywają nimi guziki w tapicerowanych meblach.

Jak pisze o filmie jego czeski dystrybutor, jest to film o przypadkach, cudach i związkach między nimi. Także o pluciu na pociąg, brzydkiej pogodzie, zrzucaniu bomby atomowej, czy wystrzeleniu ludzkiej spermy do galaktyki Andromedy, ale też o niewierności i wybaczeniu.

Guzikowcy są najwyraźniej zdolni, żeby każdego oczarować. Poza tym Zelenka jest fantastycznym satyrykiem a film jest kwintestencją postmodernizmu... Andrew J. Horton, Central European Review


JAZDA | JÍZDA
reż. Jan Svěrák, Czechy 1994, 85'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 11 lipca, godz. 18.00 (N)
sobota, 12 lipca, godz. 15.00 (C)
niedziela, 13 lipca, godz. 21.45 (B)


Czeskie Lwy 1994
najlepsza muzyka - Radek Pasterňák a Buty, najlepsze zdjęcia - F.A. Brabec

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach 1995
Kryształowy Glob (Jan Svěrák)

Festiwal Filmowy w Pilznie 1995
nagroda publiczności

Jazda to czeski wariant kina drogi. Dwaj przyjaciele, mężczyźni przed trzydziestką, za ostatnie pieniądze kupują używany kabriolet bez dokumentów i wyruszają nim w podróż po czeskich bezdrożach. Po drodze zabierają dziewczynę, która - jak się wkrótce okazuje - uciekła od swego chorobliwie zazdrosnego przyjaciela. Załoga kabrioletu nie ma jednak nic przeciwko temu, żeby wstąpiła w ich szeregi.

Beztroska jazda przebiega początkowo zupełnie bez problemów. Jednak między bohaterami zaczyna coraz bardziej narastać erotyczne napiecie, a za nimi podąża były chłopak dziewczyny. Film ten, określany mianem głosu pokolenia i porównywany do Noża w wodzie Romana Polańskiego, szybko zyskał miano kultowego.


OBSŁUGIWAŁEM ANGIELSKIEGO KRÓLA | OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE
reż. Jiří Menzel, Czechy/Dania/Słowacja/Węgry 2006, 120'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 11 lipca, godz. 22.00 (N)
sobota, 12 lipca, godz. 16.45 (C)
niedziela, 13 lipca, godz. 18.00 (N)


MFF Berlin 2007
Nagroda FIPRESCI

Czeskie Lwy 2007
najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsze zdjęcia - Jaromír Šofr, najlepszy aktor drugoplanowy - Martin Huba

Obsługiwałem angielskiego króla
to film, który stał się legendą juz na kilka lat przed premierą. Ekranizacja jednej z najbardziej osobistych powieści słynnego czeskiego pisarza, Bohumila Hrabala, zelektryzowała opinię publiczną nie tylko nad Wełtawą.

Hrabal i Menzel stanowili zgrany tandem przez ponad 30 lat i do śmierci pisarza dorobili się pięciu prawdziwie mistrzowskich adaptacji. W 1968 roku ich wspólne dzieło - Pociągi pod specjalnym nadzorem - zostały nagrodzone Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.

Obrosły legendą film Obsługiwałem angielskiego króla czekał na swój czas kilkadziesiąt lat. Być może los wiedział, co robi - Hrabalowskie gawędy wydają się dojrzewać z czasem jak ołomucki ser. Jest w tym filmie wszystko, co w Czechach najpiękniejsze: atmosfera legendarnych na całym świecie gospód, nieco Szwejkowska w wymowie historia i słodko-gorzki humor, którego tak bardzo zazdrościmy naszym sąsiadom zza Olzy.

Film Menzla rozgrywa się w serii retrospekcji, w których główny bohater, Jan Dziecię, wypuszczony po prawie 15 latach z więzienia, odtwarza najważniejsze wydarzenia ze swojego życia. Młody sprzedawca parówek postawił sobie za cel życia bycie milionerem. Już jako kelner do tego celu dążył konsekwentnie, w miarę możliwości, jakie dawał mu wykonywany zawód. Etapy na drodze jego życia wyznaczały kolejne miejsca, w których znajdował pracę. Poprzez kelnerowanie w knajpie, następnie w pałacu, aż do najbardziej luksusowej restauracji w Pradze. Jego szczęście jednak nie trwało długo.

Bohumil Hrabal o swojej powieści napisał: Wiedziałem, jak łatwo i lekko pisze się scenariusz filmowy i właśnie w ten sposób napisałem Angielskiego króla. To bardzo prosta recepta - trzeba po prostu mieć olbrzymią ilość historyjek, a potem połączyć je i sprowadzić do wspólnego mianownika dzięki fikcji. Okazuje się, że niedorzeczności, które ludzie wygadują w knajpach mają sens i mogą stworzyć coś, co nazywamy literaturą.


OPOWIEŚCI O ZWYCZAJNYM SZALEŃSTWIE | PŘÍBĚHY OBYČEJNÉHO ŠÍLENSTVÍ
reż. Petr Zelenka, Czechy/Niemcy/Słowacja 2005, 107'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 11 lipca, godz. 15.00 (C)
sobota, 12 lipca, godz. 20.00 (N)
niedziela, 13 lipca, godz. 22.00 (N)


Film o poszukiwaniu szczęścia, tęsknocie za miłością, zmaganiu z samotnością i brakiem porozumienia między ludźmi. Szaleństwo staje się tu jedynym sposobem na zmierzenie się ze światem.
 
Bohaterami tej tragikomedii są ludzie uwikłani w dziwne związki emocjonalne. Jana wydzwania do kochanków z budki telefonicznej pod swoim domem; Petr, aby zatrzymać dziewczynę, sięga po indiańskie rytuały; Alicja i Jirí płacą postronnym ludziom, aby ich obserwowali w łóżku, bo inaczej nie mogą się kochać. Wszyscy składają się na portret zbiorowości, w której samotność stała się normą, a miłość ma coś z fast foodu - nie może trwać zbyt długo, bo następni klienci czekają w kolejce.

Petr jest młodym mężczyzną, który powinien już radzić sobie ze swoim życiem. Ciągle jednak wpada w wir absurdalnych sytuacji, które skutecznie niszczą jego życie miłosne i początkowo dobrze zapowiadającą się karierę dyspozytora lotów. Z wieży nawigacyjnej ląduje za kierownicą wózka widłowego na lotniskowym terminalu przeładunkowym, a związek z ukochaną Janą zastępuje mu podglądanie sąsiadów, którzy do "tego" potrzebują widzów. Również rodzice Petra nie są standardowi. Opętana dobroczynnością matka bombarduje paczkami ze znoszoną odzieżą ofiary wojen i katastrof żywiołowych na całym świecie. Ojciec, który niegdyś dźwięcznym głosem odczytywał komentarze do socjalistycznych kronik, dziś ze wzruszającą bezradnością nie potrafi odnaleźć się w nowych, wolnych czasach. Jeden przypadkowy telefon i odrobina czarnej magii puszczają w niepohamowany ruch karuzelę komicznych sytuacji, pełnych absurdu codziennego "zwyczajnego szaleństwa".

Na podstawie własnej sztuki teatralnej scenarzysta i reżyser Petr Zelenka (Rok diabła, Bracia Karamazow) nakręcił komediowe love story o różnych obliczach miłości. W swoim filmie Zelenka wierny jest czeskiej tradycji humoru spod znaku Haszka, Hrabala, Havla i Menzla. Potrafi jednocześnie pokazać jej uniwersalne doświadczenie - dla wielu dwudziesto- i trzydziestolatków jego twórczość stała się pokoleniowym manifestem. Zelenka dotyka bowiem najbardziej czułego punktu młodych ludzi - potrzeby życia w związku. Jego bohaterowie bez końca poszukują partnera, a ich desperacja graniczy z szaleństwem.


PIĘKNOŚĆ W OPAŁACH | KRÁSKA V NESNÁZICH
reż. Jan Hřebejk, Czechy 2006, 110'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 11 lipca, godz. 17.00 (C)
sobota, 12 lipca, godz. 18.00 (N)
niedziela, 13 lipca, godz. 20.05 (N)


MFF w Karlowych Warach 2006
Specjalna Nagroda Jury

MFF w Denver 2006
najlepszy film europejski

Czeskie Lwy 2007
najlepszy aktor - Jirí Schmitzer, najlepsza aktorka - Anna Geislerová
najlepsza aktorka drugoplanowa - Jana Brejchová 

Jan Hřebejk, autor Pod jednym dachem i nominowanego do Oscara Musimy sobie pomagać znów przedstawia czeską historię w krzywym zwierciadle.

Piękność w opałach to ciepła opowieść o ludziach, którzy po upadku systemu komunistycznego rozpaczliwie starają się odnaleźć w nowym świecie.

W zniszczonym po powodzi warsztacie samochodowym wre praca. Jarda, sympatyczny mechanik i ojciec rodziny, zarabia na utrzymanie „uzdatniając” kradzione auta. Wspólnik zleca mu dokonanie metamorfozy luksusowego volvo z satelitarnym zabezpieczeniem i wtedy bohater popada w tarapaty. Jarda trafia za kratki, a jego piękną żoną pragnie zaopiekować się właściciel feralnego samochodu, bogaty Czech od lat mieszkający we Włoszech. W słonecznej Toskanii Marcela będzie musiała dokonać trudnego wyboru pomiędzy przystojnym mężem a hojnym, choć nieco podtatusiałym milionerem, który przychyla nieba zarówno jej, jak i jej dzieciom.

Współczesny komediodramat pokazujący trudny proces wtłaczania ludzi w nowy społeczny system, ich zagubienie wobec upadku wartości, które uważali za podstawowe. Jednak Hřebejk, godny spadkobierca tradycji Szwejka i Formana, przygląda się perypetiom swoich bohaterów z czułością i ironią zarazem. Stawia na humor, ciepło, wnikliwą obserwację postkomunistycznej rzeczywistości i ciepłe spojrzenie na całą galerię ekscentrycznych i nieodmiennie zabawnych postaci. 

Akcja Piękności w opałach jest luźno oparta na poemacie Roberta Gravesa pod tym samym tytułem.
W roli głównej wystąpiła Anna Geislerová, znana polskiej publiczności między innymi z melodramatu Żelary i z Niedźwiadka.


POCIĄGI POD SPECJALNYM NADZOREM | OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY
reż. Jiří Menzel, Czechosłowacja 1966, 92'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 15 lipca, godz. 18.00 (N)
środa, 16 lipca, godz. 15.00 (C)
czwartek, 17 lipca, godz. 21.45 (B)


Oscar 1968 w kategorii: najlepszy film nieanglojęzyczny

Grand Prix na MFF Mannheim 1966

Jedno z mistrzowskich dokonań czechosłowackiej Nowej Fali.

Adaptacja prozy Bohumila Hrabala, pełnometrażowy debiut Jiříego Menzla.

Lata 40. XX wieku, II wojna światowa zmierza do końca. Milosz Hrma rozpoczyna swoją pierwszą pracę - dyżurnego ruchu na małej stacyjce kolejowej, gdzie życie płynie spokojnym rytmem. Jedynym przejawem wojny są przetaczające się przez stację tytułowe "pociągi pod specjalnym nadzorem" z zaopatrzeniem dla niemieckiej armii na froncie wschodnim.

Jednak kino Menzla nie ma w sobie nic z pompatycznego kina wojennego. To historia nieśmiałego młodzieńca i ironiczny portret mieszkańców czechosłowackiej prowincji. Film gdzie czeski humor miesza się nieuchronnie z wojenną tragedią. 


POSTRZYŻYNY | POSTŘIŽINY
reż. Jiří Menzel, Czechosłowacja 1980, 97'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 14 lipca, godz. 18.00 (N)
wtorek, 15 lipca, godz. 15.00 (C)
środa, 16 lipca, godz. 21.45 (B)


Adaptacja powieści Bohumila Hrabala. Pisarz w Postrzyżynach wraca do swojego rodzinnego miasta, Nymburka.

Pełna humoru komedia o kobiecie, której włosy, obok zabytkowej studni były najpiękniejszą ozdobą miasteczka Nymburk. Pani Piwowarowa jest świeżo upieczoną żoną zarządcy browaru, pana Francika. Niestety mąż ma z nią problemy, bo jest ona kobietą niepokorną i nieobliczalną, do tego romansuje z jego bratem, Pepinem. Wraz z doktorem mężczyzna postanawia ujarzmić temperament kobiety poprzez postrzyżyny, czyli rytualne obcięcie włosów, by pozbawić żonę magicznej mocy. Pani Piwowarowa przeczuwając spisek uprzedza ich i sama dokonuje postrzyżyn.

W portretach ludzi, w zdarzeniach, w plotkach i facecjach spotykają się liryzm i rubaszność, dramatyzm i śmieszność, groteska i melancholia, zmysłowość i absurd. Reżyser Jiří Menzel, korzystając z pomocy pisarza, stworzył odpowiednik tej poetyki na ekranie. Film zachował fantazję literackiego oryginału, spontaniczność ludzkich zachowań, smakowanie radości życia. Wacław Świeżyński, Gazeta Wyborcza


PUPENDO | PUPENDO
reż. Jan Hřebejk, Czechy 2003, 120'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 11 lipca, godz. 20.00 (N)
sobota, 12 lipca, godz. 21.50 (B)
niedziela, 13 lipca, godz. 15.00 (C)


Czeskie Lwy 2004
Box Office Award

Czeskie Lwy 2004
najlepsza rola drugoplanowa - Vilma Cibulková
5 nominacji: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy aktor - Bolek Polívka, najlepszy scenariusz - Petr Jarchovský, najlepszy aktor drugoplanowy - Jaroslav Dusek



Głośny film znakomitego czeskiego reżysera Jana Hřebejka, twórcy świetnie przyjmowanych przez polską publiczność filmów - Piękności w opałach, Musimy sobie pomagać, Na złamanie karku czy Pod jednym dachem.

Gorzko-komiczny film pełen absurdalnych dialogów i sytuacji, czyli wszystko to, co lubimy w czeskim kinie najbardziej! 

Jest to opowieść o dwóch różnych rodzinach: rzeźbiarza Máry i towarzysza Brecki. Pierwsza z rodzin prześladowana jest przez reżim, druga wesoło płynie z głównym prądem. Mára mieszka ze swoją żoną i dwójką dzieci w małym mieszkaniu w Pradze. Wiele lat temu odebrano mu posadę w Akademii Sztuki z powodów politycznych. Teraz, gdy nie może już wystawiać swoich prac, często kontempluje życie z wędką w dłoni. Brecek jest dyrektorem szkoły, a jego ambitna żona to była studentka Máry z Akademii. 

W filmie pojawiają się też dorastające dzieci, które mają własne zdanie na temat postaw swoich rodziców. Włóczą się bez celu po przedmieściach, chodzą na wagary, a czas zabijają marzeniami o wspólnej ucieczce poza granice codzienności.

Tytuł filmu Pupendo zainspirowany został dziecięcym rytuałem inicjacyjnym, który jest tu swoistą metaforą socjalizmu. Polegał on na kuszeniu nieświadomego zasad partnera, a następnie na rzuceniu ciężkiej i zimnej monety na jego goły brzuch.

W filmie zobaczymy ulubionych aktorów Hřebejka, znanych z Musimy sobie pomagać i Pod jednym dachem - Boleslava Polívkę i Jaroslava Duska.


RESTART | RESTART
reż. Julius Ševčík, Czechy/Finlandia 2005, 85'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 14 lipca, godz. 17.00 (C)
środa, 16 lipca, godz. 18.00 (N)
czwartek, 17 lipca, godz. 15.00 (C)


Debiutancki film Juliusa Ševčíka. Czesko-fińska koprodukcja, która pokazuje mroczną stronę Pragi. Takiego czeskiego filmu nie było już na polskich ekranach dawno.

Sylva (Lenka Krobotová, Jedna ręka nie klaszcze) żyje nocnym życiem Pragi, beztrosko zmieniając kluby, nadużywając alkoholu i uciech życia wraz ze swą przyjaciółką Marie (Anna Polívková, Wycieczkowicze). Równie lekko podchodzi do związku z Martinem (Filip Čapka), z którym bawi się w miłosne gierki i uczuciowe podchody. Pozornie niewinny żart sprawi jednak, że szaleńczy bieg przez życie zmieni się w koszmarny maraton...

Chcąc odzyskać utraconą miłość, Sylva przemierza nocą praskie ulice, w których nic nie wydaje się takim, jakim jest naprawdę. Kalejdoskop nocnych postaci, niesamowite kształty i odgłosy - wszystko to sprawia, iż nie wiemy, czy pojawiające się nie chronologicznie wydarzenia są przeszłością, przyszłością, czy tylko chorym wytworem przerażonego umysłu.

Nowatorskie podejście do ukazania pejzażu miejskiego, szybkie przejścia i obraz drgający w rytm uderzeń serca – wszystko to sprawia, że ukazana przez Juliusa Ševčika stolica Czech przypomina raczej mroczne przedmieścia, niż słoneczne, złote miasto. Z perspektywy przemierzającej Pragę bohaterki jesteśmy również świadkami niesamowitej podróży do wnętrza umysłu, który nieuchronnie zmierza do restartu.

Reżyser o swoim filmie: Restart to moment nowego początku. To operacja, jaką musimy wykonać w momencie załamania się systemu. Cały ten film jest o załamaniu się życia pewnej pięknej, szczęśliwej, inteligentnej, zadowolonej dziewczyny. To opowieść o tym, jak jedno wydarzenie może wywrócić nasze życie do góry nogami. Nasuwają się pytania: w jaki sposób jedna chwila może wszystko zmienić? Dlaczego dzieje się tak, że jedna decyzja może zniszczyć związek dwojga ludzi? Wydaje się, że główna bohaterka Restartu jest osobą świadomą siebie, silną i beztroską. Ale w momencie, gdy zostaje sama, załamuje się całkowicie. Dlaczego musi udawać przed światem, że nie ma żadnych problemów, że jest cool, skoro w rzeczywistości tak nie jest? Jaki jest świat wokół niej, skoro musi się oszukiwać?


SEX W BRNIE | NUDA V BRNE
reż. Vladimír Morávek, Czechy 2003, 103'

TERMINY POKAZÓW:
piątek, 11 lipca, godz. 21.45 (B)
sobota, 12 lipca, godz. 22.00 (N)
niedziela, 13 lipca, godz. 17.05 (C)


Czeskie Lwy 2004
najlepszy film
najlepsza reżyseria - Vladimír Morávek
najlepszy scenariusz - Jan Budař, Vladimír Morávek
najlepszy aktor - Jan Budař
najlepszy montaż, nagroda krytyki

Czeskie Nagrody KrytykówFilmowych 2004
najlepszy film


Pierwszy raz spotkali się na zawodach sportowych w Vyškovie. Standa pchał kulą, Olinka biegła sprinta. To była miłość od pierwszego wejrzenia. Piszą do siebie od zeszłej wiosny. Listowna znajomość rozwinęła się na tyle, że musi dojść do kolejnego spotkania i być może - pierwszej wspólnej nocy. Standa i Olinka chcą rozpocząć życie seksualne - wiedzą już co, nie wiedzą jednak - jak! Trochę opóźnieni w rozwoju i zdominowani przez najbliższych są dziecięco wręcz niewinni w ''tych sprawach''.

Filmowy debiut reżysera teatralnego Vladimíra Morávka był absolutnym hitem w Czechach i zdobył Czeskie Lwy w najważniejszych kategoriach - dla najlepszego reżysera, za najlepszy scenariusz i dla najlepszego aktora. Reżyser obsadził w głównych rolach aktorów teatru Klicpera.


SZCZĘŚCIE | ŠTĚSTI
reż. Bohdan Sláma, Czechy 2005, 100'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 14 lipca, godz. 20.00 (N)
wtorek, 15 lipca, godz. 17.00 (C)
środa, 16 lipca, godz. 22.00 (N)


MFF San Sebastian 2005
najlepszy reżyser - Bohdan Sláma
najlepsza aktorka - Anna Geislerová

Czeskie Lwy 2006
najlepszy film; najlepszy reżyser - Bohdan Sláma; najlepsza aktorka - Tatiana Vilhelmová; najlepszy aktor - Pavel Liska; najlepsze zdjęcia - Divis Marek; najlepszy scenariusz - Bohdan Sláma; najlepsza aktorka drugoplanowa - Anna Geislerová



Film Bohdana Slámy, twórcy Dzikich pszczół. Pełen dramatyzmu i poczucia humoru, poruszający film o trójce przyjaciół, których zwyczajne życie dalekie będzie od szczęścia, o którym kiedyś razem marzyli.

Monika (Tatiana Vilhelmova), Tonik (Pavel Liska) i Dasha (Anna Geislerova) żyją na jednym osiedlu. Kiedyś razem dorastali, dzisiaj idą przez życie ramię w ramię. Życie każdego z nich nie jest jednak usłane różami. Cały czas łączą ich jednak namiętności, małe codzienne radości oraz tęsknota za niespełnionym szczęściem.

Monika cierpi z tęsknoty za chłopakiem, który jest w USA. Czeka, kiedy będzie mogła do niego dołączyć. Tonik nie mógł wytrzymać ze swoimi rodzicami. Teraz mieszka z ekscentryczną ciotką w opuszczonym domu. Dasha ma dwójkę dzieci i męża-nieudacznika, który nawet w domowych pracach nie jest w stanie jej pomóc.

Przyjaźń bohaterów zostanie jednak wystawiona na próbę.

Reżyser Bohdan Sláma powiedział o filmie: Szczęście jest filmem o poszukiwaniu miłości, o tajemniczych, niezwykłych zmianach, jakie ona w nas powoduje. Skłania nas do walki o życie, o życie dla nas samych i dla naszych bliskich.


SZKOŁA PODSTAWOWA | OBECNÁ ŠKOLA
reż. Jan Svěrák, Czechosłowacja 1991, 104'

TERMINY POKAZÓW:
wtorek, 15 lipca, godz. 22.00 (N)
środa, 16 lipca, godz. 17.00 (C)
czwartek, 17 lipca, godz. 18.00 (N)

Oscary 1992
nominacja w kategorii najlepszy film obcojęzyczny

Fantasporto 1994
Directors' Week Award 

Festiwal Filmowy w Pilznie1991 
Grand Prix
 


Film w reżyserii znakomitego czeskiego reżysera Jana Svěráka, autora Koli.

Czechosłowacja, rok 1945, tuż po zakończeniu okupacji niemieckiej. 10-letni Eda chodzi do szkoły podstawowej. Chłopiec razem ze swoimi rówieśnikami przechodzi trudny okres dojrzewania, w którym ciężko jest usiedzieć w szkolnej ławce, kiedy każdego dnia życie prowokuje do nowych odkryć i poszukiwań, a ciekawość świata jest silniejsza niż strach i obowiązek posłuszeństwa. Młodzi chłopcy chcą sprawdzić wszystko na własnej skórze, nawet gdy konsekwencje mogą być bolesne, tak jak odrywanie przyklejonego do oblodzonej poręczy języka.

Energia i pomysłowość dzieci martwi rodziców i jest prawdziwą bolączką dyrektora szkoły, który nieustannie próbuje znaleźć odpowiednie metody wychowawcze. Pewnego dnia w klasie pojawia się nowy nauczyciel, który potrafi zdyscyplinować młodych urwisów. Mężczyzna opowiada chłopcom o swojej bohaterskiej walce z nazistami i początkowo udaje mu się zdobyć ich szacunek. Jednak dorastające dzieci, które wciąż zadają pytania i bacznie obserwują otaczającą je rzeczywistość, zaczynają widzieć, że świat jest bardziej skomplikowany niż to, co mówią im dorośli...


WYCHOWANIE PANIEN W CZECHACH | VÝCHOVA DÍVEK V ČECHÁCH
reż. Petr Kolicha, Czechy 1997, 112'

TERMINY POKAZÓW:
poniedziałek, 14 lipca, godz. 21.45 (B)
środa, 16 lipca, godz. 20.00 (N)
czwartek, 17 lipca, godz. 22.00 (N)


Scenariusz filmu oparty na podstawie powieści Wychowanie dziewcząt w Czechach popularnego czeskiego pisarza Michala Viewegha (m.in. Wycieczkowicze).

Oskar Wegh - prawie jak Oscar Wilde - jest czeskim pisarzem i podobnie jak O.W. królem bon motów. Jednak w przeciwieństwie do angielskiego brata po piórze praski Oskar jest tylko przeciętnie kontrowersyjny i, niestety, przeciętnie popularny. Na jednym z wieczorków autorskich, stateczna jejmość poprosi Oskara o autograf mówiąc: Teraz pana podpis nic nie jest wart, ale jak pan umrze, to kto wie, może jeszcze do czegoś mi się przyda.

Oskar jest również nauczycielem; sfrustrowanym i cierpiącym mentalne katusze. Lekarstwem na niespełnione ambicje okaże się niezwykle intratna propozycja lokalnego mafioza i "nowego" milionera (akcja filmu rozgrywa się na początku lat dziewięćdziesiątych): lekcje twórczego pisania dla młodych panien. A ściślej rzecz biorąc - dla pięknej Beaty (w tej roli Anna Geislerová) - ukochanej córeczki tatusia, która, nie wiedzieć czemu, od miesięcy tkwi pogrążona w depresji. Prywatna nauka z ambitnym i młodym pisarzem ma stać się dla dziewczyny odtrutką od spowitego mrokiem pokoju, czarnych myśli i alkoholu. Oskar czerpie z sytuacji pełnymi garściami: nieosiągalne dotąd pieniądze, wolne weekendy oraz śliczna i tajemnicza uczennica. Zupełnie inna niż czekająca w domu prozaiczna żona. Znudzona Beata stanowi nie lada wyzwanie: smutna i odpychająca wymaga zainteresowania, które, nie wiedzieć kiedy, zamieni się w sztubacką miłość. Oskar posunie się o krok dalej: postanawi napisać bestsellerową relację ich romansu...

W tle pikantnej historii romansowej reżyser, Petr Koliha, szkicuje smakowite obrazki obyczajowe, wpisując się w bogatą literacką tradycję sarkastycznych obserwatorów czeskiej rzeczywistości.

Opis filmu na podstawie m.in.: recenzji Łukasza Maciejewskiego, miesięcznik KINO


Filmy prezentowane w ramach przeglądu LETNIE TANIE KINOBRANIE.

ZAPRASZAMY!


BILETY na wszystkie filmy TYLKO 5 ZŁ!
 


Patronat medialny:
Gazeta Wyborcza Independent.pl RMF Classic Stopklatka.pl Pora.pl Cracow-Life,com