Międzynarodowy Festiwal Filmowy Tróia 2007
Nagroda FIPRESCI
Złoty Delfin
Srebrny Delfin - najlepszy reżyser
Festiwal Filmowy w Trieście 2007
Nagroda Publiczności
Pierwszy film wyprodukowany po rozpadzie Jugosławii przy współudziale Chorwacji, Serbii, Słowenii, Bośni i Hercegowiny oraz Macedonii.
Na małym posterunku granicznym pomiędzy Jugosławią i Albanią kolejne pokolenie młodych żołnierzy umiera z nudów, czekając na swoją służbę i odlicza dni, aby wreszcie zdjąć mundur na dobre. Jest wiosna 1987 roku, nikomu nie przychodzi do głowy, że za chwilę trzeba będzie z powrotem włożyć wojskowy strój i iść na wojnę. Nikt nie wie też, że nadchodzą ostatnie dni państwa o nazwie Jugosławia.
Posterunek graniczny to historia oparta na motywach powieści Ante Tomića. Jest to próba mówienia o niedawnej przeszłości bez nostalgii i nienawiści. Przywołująca słynny Paragraf 22 komedia o ludziach, którzy znaleźli się w obliczu tragedii.
Producent Ademir Kenović o Posterunku granicznym: Powstało wiele opowieści i wiele filmów o byłej Jugosławii. Każdy, kto był światkiem tych tragicznych wydarzeń, znalazł i nadal znajduje własny sposób, aby opowiedzieć swoją historię z nowego punktu widzenia. Rajko postanowił śmiać się ze wszystkiego. Głośno. Chciał, aby śmiała się również widownia. Dlatego myślę, że Posterunek graniczny to świetny projekt, bo jest to historia o ludziach, którzy czuli, że zdarzy się coś strasznego, ale nie znali przyczyny, ani skali tej tragedii. Kluczowym i najpiękniejszym elementem filmu jest właśnie ten głośny śmiech, który ma działanie lecznicze.
Najwyższej klasy rozrywka, o prawdziwie podwójnym dnie. Subtelność i precyzja, z którą Grlic zdołał połączyć kilka warstw znaczeniowych w jednolitą całość, tak, aby widz stopniowo odkrywał każdą z nich po zdradliwie zabawnym początku, sprawiają, że reżyser osiągnął szczyt swojej niezwykle cennej twórczości. Tomislav Kurelec, Vijenac
Panie Grlic, może pan ze spokojem iść na emeryturę. Posterunek graniczny to kompletne filmowe doświadczenie, do którego nie można już nic dodać i niczego skrytykować. Doskonali aktorzy, inteligentna gra z publicznością poprzez bardzo czytelną metaforykę. Ekscytująca kombinacja humoru i tragicznej fabuły. Marijana Mikulić, DOP Magazin
TRAILER (z polskimi napisami):