MFF Chicago 2002
najlepszy film
MFF Biarritz 2002
najlepszy reżyser
Festiwal Filmów Iberoamerykańskich, Huelva 2002
najlepszy film, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia, najlepszy aktor
MFF São Paulo 2002
nagroda specjalna jury, najlepszy aktor - Lázaro Ramos
Festiwalu Nowego Kina Latynoamerykańskiego 2002
nagroda za najlepszą reżyserię, nagroda specjalna dla najlepszego debiutu
MFF Cannes 2002
oficjalna selekcja do sekcji Un Certain Regard
Legendarny przestępca. Dumny homoseksualista i dragqueen. Zabójca i mistrz capoeiry. Kochający ojciec siedmiorga adoptowanych dzieci. Czarny jak heban, muskularny, w jedwabnej koszuli i obcisłych spodniach, z brzytwą w kieszeni. Madame Satã. Urodził się w rodzinie wyzwolonych niewolników w przymierającej głodem północnej Brazylii. Matka sprzedała go, gdy miał 7 lat. Wolność odnalazł na ulicach Lapy, najgorszej dzielnicy Rio de Janeiro.
Film powstał z inspiracji legendami i mitami, w które obrosło prawdziwe życie João Francisco dos Santos (1900-1976), dumnego czarnego łajdaka, znanego jako Madame Satã.
Film Karima Ainouza jest równie gorączkowy jak jego tytułowy bohater. Nie usiłuje być dokładną biografią prawdziwego João Francisco. To zmysłowy, gorącokrwisty portret społecznego wyrzutka, który prezentując swoje barwne marzenia o byciu gwiazdą sceny, odkrywa się ponownie w nowej roli. Poprzez postać João Francisco, syna wyzwolonych niewolników, film celebruje również rozkwit pulsującej miejskiej kultury Afro-Brazylijskiej, która wyłoniła się w Rio de Janeiro w pierwszych latach po zniesieniu niewolnictwa. Madame Satã tworzy również romantyczną wizję nieistniejącego już miejskiego półświatka, przypominającego paryski świat Jean Genet'a. Po swoim kabaretowym debiucie na początku lat 30., João Francisco wyrósł na legendę nocnych klubów - legendę, która nigdy tak naprawdę nie ucichła.
Madame Satã nie jest egzotyczną wycieczką po slumsach Rio. Zabiera widza o wiele głębiej niż jakikolwiek inny film, do samego serca tytułowej postaci i jego pełnego rozpaczy świata. Stephen Holden, New York Times
Madame Satã przywołuje na myśl film Fernanda Meirellesa (Miasto Boga) również pod względem "umiejscowienia klasowego" - w slumsach, wśród złodziei i prostytutek. Tu bardzo ważny jest jednak wątek homoseksualizmu. Dla głównego bohatera orientacja nie oznacza bynajmniej wyrzeczenia się godności (a takie to były i czasy - lata 30. ubiegłego wieku, i środowisko). Przeciwnie. Joao Francisco dos Santos czuł się lepszy. I nie była to duma bezpodstawna. Łukasz Figielski, Stopklatka.pl
Film prezentowany w ramach przeglądu Letnie Tanie Kinobranie, tydzień 5: Bollywood i filmy innych kultur.