Cremaster 2 z roku 1999 to gotycki western, w którym pisarz Norman Mailer wciela się w rolę Harry’ego Houdiniego, zaś Matthew Barney w opisywanego przez pisarza w Pieśni kata obłąkanego mordercę Gary Gilmore’a.
W Cremasterze 2 zobaczyć można m.in. kanadyjskie lodowce, pustynię Utah, zbudowaną z pszczelego wosku świątynię Mormonów, usypane z soli ranczo na środku martwego jeziora oraz starannie wykreowane przez Barney’a surrealistyczne wnętrza. W filmie pojawiają się roje pszczół, kopulujące pary, medium spirytystyczne, rodeo z ujeżdżaniem byków, amerykańska kawaleria złożona z samych kobiet o taliach os, maniakalni mordercy oraz iluzjoniści.
Cremaster 2 utrzymany w stylu gotyckiego westernu, wprowadza do całości cyklu element konfliktu. Na poziomie „biologicznym”, Cremaster 2 odpowiada fazie rozwoju płodu, podczas której rozpoczyna się różnicowanie płciowe. W artystycznej wizji Matthew Barney’a - system wyraźnie opiera się temu podziałowi i próbuje utrzymać stan równowagi z Cremaster 1. Cremaster 2 obrazuje ten regresywny impuls za pomocą zapętlonej narracji. Akcja filmu przemieszcza się z roku 1977 (egzekucja seryjnego mordercy Gary’ego Gilmore’a) do 1893 roku, gdy magik Harry Houdini - domniemany dziadek Gilmore’a - wystąpił podczas Wystawy Światowej w stanie Columbia. Film opiera się na trzech przeplatających się ze sobą motywach - roli natury jako świadka wydarzeń, historii Gilmore’a oraz życiu pszczół, które jest metaforą parcia wstecz, wywołanego chęcią uniknięcia własnego przeznaczenia…
Film prezentowany w ramach pokazów Cremaster On Tour.