kpb

Czarne złoto

tytuł oryginalny: Black Gold

reżyseria: Marc Francis, Nick Francis

czas trwania: 78 min.
produkcja: Anglia/USA 2006

Każdego ranka miliony z nas zaczynają dzień filiżanką kawy. Nazywana czarnym złotem, kawa jest drugim po ropie najczęściej kupowanym surowcem na świecie. Według statystyk rocznie wypijamy ponad 400 miliardów filiżanek kawy. Wydawałoby się, że jej uprawa musi być świetnym interesem. Dlaczego, w takim razie, miliony drobnych producentów kawy z Afryki i Ameryki Południowej żyją w nędzy? Nadszedł czas, aby przyjrzeć się, co znajduje się na dnie naszej filiżanki kawy.

Każdego dnia na świecie wypijane są średnio dwa miliardy kubków kawy. Jednak w Etiopii, uprawiający ją rolnicy żyją na skraju nędzy. Za zebranie kilograma ziaren Etiopczyk dostaje 23 centy. W zachodnich kawiarniach można z tego zaparzyć 80 filiżanek kawy - wartych 230 dolarów… W filmie przeplatają się zdjęcia amerykańskich ulic i kawiarni z obrazami afrykańskich miejsc pracy. Na jednych ludzie beztrosko popijają kawę, delektując się jej smakiem, na drugich - pracują za bezcen sortując ziarna i uprawiając prymitywnymi narzędziami ziemię. Wyłania się z tego gorzki obraz globalnej gospodarki. Wysyłanie Afryce pomocy humanitarnej wydaje się łatwiejsze niż wprowadzenie zmian, które mogłyby zwiększyć jej udział w światowym handlu.

Ruch Sprawiedliwego Handlu jest jednym z przykładów działań, które narodziły się w proteście przeciwko istniejącym niesprawiedliwym praktykom handlowym. Ujmując najprościej, Sprawiedliwy Handel to partnerstwo w handlu, oparte na dialogu, przejrzystych zasadach i wzajemnym szacunku, którego celem jest większa sprawiedliwość w handlu międzynarodowym.

W ciągu ostatnich lat ceny kawy osiągnęły dramatycznie niski poziom, spadając poniżej kosztów produkcji i przyczyniając się do tragedii ponad 25 milionów rodzin, które żyją z uprawy ziarna kawowego. Gospodarki krajów takich jak Etiopia, są w ogromnej mierze zależne od kawy, a mówiąc wprost - od polityki największych międzynarodowych koncernów, które kontrolują ten rynek. 

Film opowiada o Etiopczyku Tadesse Meskeli, szefie organizacji skupiającej rolników uprawiających kawę. Poszukuje on nabywców poza korporacjami i sprzedaje towar z pominięciem pośredników, dzięki czemu do etiopskich farmerów może trafić więcej pieniędzy. Znalezienie odpowiednich nabywców to nie wszystko. Wiele zależy, bowiem od ostatniego ogniwa handlu - zwykłych konsumentów. Niestety, nasza świadomość problemu jest wciąż niedostateczna.


Jeśli podczas picia porannej kawy nigdy nie myśleliście o tym, że wpływacie na życie wielu ludzi, pozwólcie żeby ten orzeźwiający brytyjski dokument odsłonił Wam nieznaną twarz rzeczywistości. Ken Fox, TV Guide


Dokument prezentowany z okazji Międzynarodowego Dnia Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade).