Zapiski do Orestei afrykańskiej
tytuł oryginalny:
Appunti per un'Orestiade africana
reżyseria: Pier Paolo Pasolini
czas trwania:
65 min. |
Antyczna trylogia Ajschylosa Oresteja opowiada dzieje rozwoju społeczeństwa greckiego.
Agamemnon po zwycięstwie pod Troją powraca do rodzinnego domu. Zostaje zamordowany przez żonę i jej kochanka. Elektra i Orestes, dzieci Agamemnona, krwawo mszczą się na oprawcach, jednak bogowie wybaczają im, a Orestesa czynią przywódcą nowego porządku społecznego.
Pasolini w latach 60-tych postanowił, kontynuując ambitne realizacje starożytnych dramatów (Król Edyp i Medea), zekranizować dramat Ajschylosa w afrykańskich plenerach. Wierny marksistowskiej filozofii, czuł, że w afrykańskich krajach walczących o niepodległość rodzi się nowy ład, porównywalny do tego, który opisał w Orestei Ajschylos.
Przed planowaną ekranizacją dramatu z udziałem afrykańskich aktorów, Pasolini wyjechał do Tanzanii i do Ugandy. Tak powstał ten dokument, uwieczniający przygotowania do filmu, który - nigdy nie powstał.
Najciekawszą częścią dokumentu, czy raczej filmowego eseju, jest dyskusja między Pasolinim a grupą afrykańskich studentów na Uniwersytecie w Rzymie, którzy jednogłośnie stwierdzają, że zachodnia koncepcja Afryki jest uogólniona i nie ma pokrycia w rzeczywistości. Trudno porównywać świat rządzony przez wojskowe junty i samorządnych tyranów do miejsca narodzin demokracji (jak to miało miejsce w Orestei Ajschylosa).
Film prezentowany w ramach odbywających się w Krakowie Dni Pasoliniego.