Antenna UK - Program 4
|
ANTENNA UK 04
Coldcut: Just for the Kick / reż. Smuggling Peanuts (Lucy Izzard, Matt Latchford and Lucy Sullivan)
Teledysk ten powstał na zlecenie Coldcut, legendy w świecie sztuki audiowizualnej, po tym, jak zespół zainteresował się krótkim metrażem Tea Total autorstwa Lucy Izzard, wyświetlanym podczas londyńskiej edycji Antenny. Lucy natychmiast przyjęła propozycję wyreżyserowania klipu, ale mając mało czasu i zerowe doświadczenie w teledyskach, zdecydowała się na współpracę z Mattem Latchfordem i Lucy Sullivan - dwójką znajomych ze studiów na kierunku ilustracji i animacji w londyńskim Kingston University. W ten właśnie sposób powstała grupa Smuggling Peanuts.
Nad pomysłami na teledysk trio pracowało dwa tygodnie, a kolejne trzy zajęło im kompletowanie na laptopach ręcznie namalowanych animacji.
Mark Ronson: Just / reż. The Chemistry Set
The Chemistry Set jako zespół reżyserski powstał w 2004 roku, gdy Martin Desmond i Nick Frew zdecydowali się na wspólną pracę. W tym samym roku na rynek wszedł album z coverami Radiohead zatytułowany Exit Music, a The Chemistry Set zostali zaproszeni do stworzenia teledysku do utworu Just dla Marka Ronsona.
Wykonali go w niemal bezsenne dwa i pół tygodnia, gdy wszystkim - kręceniem, edycją i animacją - zajmowali się sami.
Obecnie przygotowują się do nakręcenia krótkiego metrażu w rodzaju komediowego filmu akcji, który rozgrywa się w Szkocji.
Gomez: See The World / reż. Kim Gehrig
To jeden z takich klipów, które wyglądają, jakby kręcenie ich było świetną zabawą. I według samego reżysera -tak właśnie było. Przy teledysku pracowali tylko: reżyser, producent i reżyser zdjęć, którzy - jak sami mówią - dosłownie wsiedli do samolotu i wystartowali. Postać z teledysku, która na początku zakłada białe buty i nosi je przez całą podróż, zagrał Will Humphries, reżyser zdjęć. Miejsca do pracy zespół starał się dobrać tak, żeby wydawały się całkiem różnymi krajami. Ostatecznie wybór padł na Miami, Maroko i Finlandię. Kim przyznaje, że w Finlandii kręcili od świtu do zmierzchu i potem także w ciągu nocy, a około 12 godzin spędzili na londyńskim lotnisku Heathrow.
Field Music: In Context / reż. Dan Lowe
Ten teledysk trzeba obejrzeć do samego końca. Ręka, która maluje obraz, należy do Chrisa Feinera - fotografa i przyjaciela reżysera z czasów studiów. Dan Lowe zaprojektował widoczny na końcu obraz, wykorzystując do tego obrazki znalezione w Internecie i wskazówki, których udzielił mu zespół. Po całym dniu prób, Chris namalował obraz niemal nie odrywając ręki od papieru. Zajęło mu to 27 minut, a po zakończeniu zdjęć Chris ledwie poruszał ręką z powodu skurczu.
Badly Drawn Boy: Nothing’s Going To Change Your Mind / reż. Dougal Wilson
Dougal Wilson jest świetnie znany z błyskotliwych pomysłów na teledyski, jednak pomysł samochodu-pianina pochodził od Colina MacIntyre, członka brytyjskiego zespołu The Mull Historical Society, z którym Dougal współpracował kilka lat temu. Zespół nigdy nie wykorzystał tego pomysłu, jednak z zadowoleniem udzielił Dougalowi pozwolenia na wykorzystanie go w klipie dla Badly Drawn Boy.
Reżyser chciał, żeby samochód był starym modelem z klasą, ale potrzebował do nakręcenia klipu dwóch identycznych egzemplarzy: do jednego miało być wstawione pianino w miejsce maski, a drugi, nieprzerobiony, miał być wykorzystany do kręcenia zdjęć z dużych odległości. Ostatecznie udało się znaleźć dwa identyczne modele Triumph Heralds, które zmodyfikowano w Hothouse, londyńskiej firmie zajmującej się przerabianiem samochodów. Potem egzemplarz z maską-pianiem wystawiono na aukcję eBay.
Death Cab for Cutie / reż. Jamie Thraves
Jamie Thraves od lat cieszy się niezmienną popularnością jako reżyser teledysków. Jego dziełem jest wiele wyjątkowo popularnych klipów, w tym Just dla Radiohead i The Scientist dla Coldplay. Te sukcesy zaowocowały zainteresowaniem ze strony Amerykanów i pracą m.in. nad teledyskiem dla zespołu Death Cab for Cutie. Dla obcięcia kosztów, teledysk do tej piosenki nakręcono w Rumunii.
Bellx1: Rocky Took A Lover / reż. SSSR
Nakręcenie tego teledysku zajęło 7 tygodni, w trakcie których londyńska grupa SSSR korzystała z pomocy animatora Heatha Kenny’ego, również pracującego dla Passion Pictures. Dając Heathowi starannie już wypracowane do teledysku animacje 2D, SSSR poprosili go o pomoc przy dopracowaniu głównej postaci, co pozwoliło im na wykończenie klipu w terminie.
Grupa właściwie nie miała wytycznych co do klipu. SSSR przyznają, że jedynym wymogiem od wydawcy był związek między tekstem piosenki a teledyskiem. Dodają, że Bellx1 widzieli kilka ich wcześniejszych prac i wierzyli, że SSSR zrobią klip, który im się spodoba.
Zero 7: Crosses / reż. Duckeye
Kate Freeland i Jey Malaiperuman poznali się dzięki wspólnym znajomym z zespołu The Fallout Trust, który zaangażował ich w tworzenie filmów i efektów wizualnych do ich utworów. Szybko okazało się, że Kate i Jey mają podobne zainteresowania i pomysły, co zaowocowało wspólną realizacją niskobudżetowych teledysków, które zauważyła firma produkcyjna Rokkit i podpisała z nimi kontrakt.
Do zrobienia tego klipu duet zainspirował stary sprzęt z początków kina wytwarzający ruchome obrazy - Zoetrope i Phenakistoscope, które świetnie pasowały do zainteresowania duetu Duckeye. Reżyserzy przyznają, że chcieliby, żeby każdy sam odczytał znaczenie teledysku, który według nich można zinterpretować na różnych poziomach albo po prostu czerpać przyjemność z jego estetyki.
PROFIL REŻYSERSKI: WOOF WAN-BAU
Woof Wan-Bau (prawdziwie nazwisko: Joji Koyama) urodził się w Tokio, a do Wielkiej Brytanii przeprowadził się z rodzicami w wieku 8 lat. Do Londynu przeniósł się w 1997 roku na studia w zakresie sztuk pięknych w prestiżowym Goldsmiths University, w trakcie których zdobył duże doświadczenie w projektowaniu, ilustracji oraz eksperymentalnym filmie i wideo. Przyjaźń z Kieran Hebden, muzykiem znanym jako Four Tet, przyniosła pierwsze zlecenie wykonania teledysku, a jego pracą zainteresowało się londyńskie wydawnictwo Nexus Productions, które podpisało z nim kontrakt.
Otrzymał wiele nagród, w tym nagrodę publiczności podczas rozdania British Animation Awards - za teledysk do piosenki Four Teta My Angel Rocks Back and Forth. Jego krótki metraż Watermelon Love zrealizowany dla brytyjskiego Channel 4 został wyjątkowo dobrze przyjęty i Woof Wan-Bau pracuje teraz nad kolejnym filmem krótkometrażowym.
Choć japońskie korzenie są często widoczne w jego pracach, np. w teledysku dla Ikary Colt - w stylu japońskich komiksów, Woof Wan-Bau, zadomowiwszy się w Londynie, zyskał opinię jednego z najbardziej kreatywnych i obiecujących reżyserów londyńskich. [ www.woofwanbau.com ]
Four Tet: My Angel Rocks Back and Forth / reż. Woof Wan-Bau
Był to pierwszy teledysk autorstwa Woof Wan-Bau. Przyznaje on, że nakręcił klip po to, aby sprawdzić, czy będzie umiał stworzyć takie sceny i nastroje, o jakich zawsze marzył. Ograniczenia czasowe i budżetowe sprawiły, że klip musiał być raczej prosty. Chociaż wszyscy komputerowcy powiedzą, że całość wygląda nieco amatorsko, kiedy skończyliśmy pracę, wiedziałem, że mam coś, co mogę dalej rozwijać, mówi reżyser. Teledysk zatonął w morzu przemysłu muzycznego, ale Woof Wan-Bau stał się znaną twarzą w branży teledysków.
Ikara Colt: Wanna Be That Way / reż. Woof Wan-Bau
Rysunki w stylu japońskich komiksów okazały się świetnym tłem do utworu Wanna Be That Way Ikary Colt. Teledysk ten powstał w bardzo krótkim czasie, a reżyser i jego zespół pracowali dzień i noc w czasie świąt Bożego Narodzenia i Sylwestra. Klip okazał się kolejnym wielkim hitem w branży teledysków, a wiele innych zespołów prosiło reżysera o wykonanie podobnych teledysków do ich utworów. Woof Wan-Bau, mimo ofert wysokich nakładów na realizację, wszystkie propozycje odrzucił, nie chcąc kopiować swojej własnej stylistyki.
Coldcut: Whistle and a Prayer / reż. Woof Wan-Bau
Gdy Coldcut po raz pierwszy poprosił reżysera o nakręcenie teledysku, gdzie byłaby wykorzystana zabawka znana większości brytyjskich dzieci - Fuzzy Felt, Woof Wan-Bau przyznał, że nie ma pojęcia, jak ona wygląda. Gdy jednak to sprawdził, pomysł Coldcut bardzo mu się spodobał, ale chciał także upewnić się, czy w klipie będzie coś poza niezwykłą techniką. Reżyser przyznaje, że bardzo docenia wolność, jaką zostawił mu zespół podczas tworzenia, ponieważ Coldcut całkowicie odrzucił kontrolę nad tym, jak rozwijają się prace nad teledyskiem.
The Duke Spirit: Cuts Across The Land / reż. Woof Wan-Bau
Zainspirowany jasnym kolorem włosów głównej wokalistki zespołu - Lieli Moss, Woof Wan-Bau na potrzeby tego klipu podjął się niezwykłego zadania przetworzenia głowy i twarzy Lieli w promień światła przy wykorzystaniu serii naświetleń krajobrazu w stylu fin de siecle. Jak zwykle prace ograniczał niski budżet i Woof Wan-Bau nie zdołał osiągnąć wszystkich zamierzonych efektów. Pomimo tego teledysk jest godnym podziwu portretem zespołu, który był pokazywany na wielu festiwalach na całym świecie.
Mogwai: Friend of the Night / reż. Woof Wan-Bau
W tym wypadku reżysera zainspirował tytuł piosenki oraz uczucie, jakie towarzyszy momentowi tuż po przebudzeniu, gdy próbuje się poskładać w całość wszystkie dziwne urwane fragmenty snu. Na potrzeby tego teledysku Woof Wan Bau pomalował swój dom w różnorodne kolory. Klip odniósł duży sukces, ale reżyser musiał bardzo się natrudzić, namawiając swoją dziewczynę do pomalowania, w ramach scenografii, także niektórych jej rzeczy.
Pokaz prezentowany w ramach projektu Antenna UK.