kpb

7.Tydzień Kina Hiszpańskiego

7. TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO | 7. SEMANA DE CINE ESPAÑOL

19 - 25 marca 2007

OPISY FILMÓW:

CAMARÓN
| CAMARÓN
reż. Jaime Chávarri, Hiszpania 2005, 119’

19 marca (poniedziałek) | 19 de marzo (lunes), 20.45 



Nagrody GOYA dla najlepszego aktora, za kostiumy i makijaż

Camarón to nigdy wcześniej  nie opowiedziana historia wirtuoza muzyki flamenco - Monge Cruz "Camaróna de la Isla". Film opowiada o życiu i pracy wielkiego kompozytora i pieśniarza, który zapoczątkował nową erę flamenco, przełamując wiele społecznych i artystycznych barier. Dzięki nowemu sposobowi tworzenia i wsłuchiwania się we flamenco zrobił oszałamiającą karierę. Niestety Camarón nie potrafił poradzić sobie z popularnością i bogactwem, co doprowadziło go do przedwczesnej śmierci. Film pozwala poznać najważniejsze etapy kariery mistrza i jego muzycznych przyjaciół, m.in. tworzącego do dziś wielkiego Paco de Lucię.


KOBIETY W PARKU | MUJERES EN EL PARQUE
reż. Felipe Vega, Hiszpania 2006, 102’

20 marca (wtorek) | 20 de marzo (martes), 18.45



MFF Valladolid

Związek Daniela i Any po dwudziestu latach przechodzi kryzys. Daniel, który jest pianistą i nauczycielem muzyki wyprowadza się i wnosi o rozwód, lecz Ana nie zgadza się na definitywne rozstanie. Problemy rodziców odbijają się szczególnie mocno na Monice, która po ukończeniu studiów dziennikarskich próbuje bezskutecznie znaleźć pracę z zawodzie. Daniel ucieka w świat muzyki, jedyny w którym dobrze się czuje i nawiązuje romans z Clarą, zamężną kobietą, która intryguje jego córkę. Pewnej nocy Monica znajduje się w trudnej do zrozumienia sytuacji, w której nie do końca jasne role odgrywają jej rodzice i kochanka ojca.


NIEBO OBRACA SIĘ | EL CIELO GIRA
reż. Mercedes Álvarez , Hiszpania 2004, 115’

20 marca (wtorek) | 20 de marzo (martes), 20.45



Nagroda Tygrysa na MFF Rotterdam
Najlepszy film i nagroda FIPRESCI na MFF Buenos Aires
Wyróżnienie na FF Málaga
    
Film Mercedes Alvarez to fabularyzowany dokument, jeden z najlepszych jakie powstały w ostatnich latach w Hiszpanii. Reżyserka wraz z ekipą filmową spędziła rok w wiosce, w której się urodziła. Wioska położona jest w Sorii, najbardziej wyludnionym rejonie Hiszpanii i Europy. W kamiennych domach mieszka tu 14 osób. Opodal stoi niewielki pałac, zbudowany jeszcze za panowania Maurów. Niedaleko archeolodzy odkryli szczątki starożytnego miasta - Numancji. Reżyserka pokazuje cykliczne zmiany, zachodzące w surowym, naturalnym krajobrazie. Przywołując fakty z przeszłości, opowiada o regionie, wplata życie jego mieszkańców w tryby historii, pokazuje piękno zmiany i upadku.


METODA GRONHOLMA | EL MÉTODO
reż. Marcelo Piñero, Hiszpania 2005, 115’

21 marca (środa) | 21 de marzo (miércoles), 18.45



Nagrody GOYA za najlepszy scenariusz adaptowany i dla aktora drugoplanowego

Argentyńczyk Marcelo Piñeyro chłodnym okiem zagląda pod podszewkę korporacyjnego świata. pokazuje grupę rywalizujących ze sobą kandydatów na pracowników firmy. Poddani serii dehumanizujących testów, wymyślonych przez departament zasobów ludzkich korporacji, walczą ze sobą popadając w paranoję podejrzliwości, lęku i zdrady. Doskonali aktorzy stworzyli wiarygodne portrety najczęściej spotykanych w tym środowisku, ludzkich typów. Są zimni, wykalkulowani i pozbawieni skrupułów. Reżyser pokazuje, jak strategie “naturalnej" selekcji w rzeczywistości pozbawiają kandydatów ludzkiej godności, nie pozwalają ujawnić i wykorzystać tkwiącego w nich potencjału.


GRANATOWYPRAWIECZARNY | AZULOSCUROCASINEGRO
reż. Daniel Sánchez Arévalo, Hiszpania 2006, 105’

21 marca (środa) | 21 de marzo (miércoles), 20.45


   
Nagrody GOYA dla najlepszego debiutu, aktora i aktora drugoplanowego
Nagroda Specjalna Jury i nagroda za najlepszy scenariusz na FF Malaga
Nagroda Europa Cinemas na MFF Wenecja

GranatowyPrawieCzarny to stan umysłu, to niepewna przyszłość, to kolor: kolor, który nie zawsze rozpoznajemy i który zmienia się w zależności od światła, otoczenia i nastroju. Jorge ma niewiele do stracenia - opiekuje się sparaliżowanym i przejawiającym początki demencji ojcem oraz sprząta i nadzoruje apartamentowiec, w którym, na dodatek mieszka jego dziewczyna. Antonio, w przeciwieństwie do swojego brata Jorge, ma mnóstwo do stracenia, zwłaszcza – czasu. W więzieniu czas płynie dużo wolniej. Głównym efektem warsztatów teatralnych jest namiętny romans Antonia z Paulą odsiadującą wyrok w żeńskiej części zakładu karnego. Dzięki bratu Jorge poznaje Paulę i nawiązuje z nią niezwykłą relację.


TRUDNE CZASY | MALAS TEMPORADAS
reż. Manuel Martín Cuenca,Hiszpania 2005, 115’

22 marca (czwartek) | 22 de marzo (jueves), 18.45



Nagroda dla najlepszego aktora na MFF San Sebastian
    
W sercu Madrytu, grupa ludzi - przyjaciele, obcy, sąsiedzi - próbuje znaleźć sens w chaosie i różnorodności współczesnego, miejskiego życia. Ich historie przypominają nastrojem opowiadania Paula Austera. Zmęczona Ana pracuje w centrum pomocy dla imigrantów, próbując wlać w ich serca odrobinę nadziei, nie ma natomiast czasu dla nastoletniego syna. Były kochanek Any - Carlos, kubański imigrant marzy o ucieczce do Miami, a były więzień - Mikel (Javier Camara) próbuje uczyć się życia na zewnątrz, choć jego myśli, zamknięte niczym w celi, skupione są wciąż na minionym. Te istniejące tuż obok siebie, tak odmienne osobowości łączy poczucie wyobcowania i coś jeszcze...


TAPAS | TAPAS
reż. José Corbacho, Juan Cruz, Hiszpania 2005, 87’

22 marca (czwartek) | 22 de marzo (jueves), 20.45
23 marca (piątek)
| 23 de marzo (viernes), 18.45



Nagrody GOYA dla najlepszego debiutu i aktorki drugoplanowej
Najlepszy film i Nagroda Publiczności na FF Málaga
Najlepszy scenariusz na MFF Montreal

Pełna humoru, ale i refleksji na życiem opowieść o mieszkańcach jednej dzielnicy wielkiego miasta. Życie bohaterów toczy się wokół baru, ryneczku i kilku sklepów. Poznajemy ich poprzez obserwację życia codziennego, w którym znienacka zachodzą wydarzenia mogące odmienić jego rutynę, na lepsze lub na gorsze. Para emerytów żyje w strachu przed chorobą i samotnością, podczas gdy ich sąsiadka w średnim wieku przeżywa wielkie nadzieje na miłość z poznanym przez internet mężczyzną. Podczas gdy para nastolatków pracujących w supermarkecie przygotowuje się do wakacji, właściciel baru odkrywa świat za ladą dzięki nowo zatrudnionemu chińskiemu kucharzowi.


HABANA BLUES | HABANA BLUES
reż. Benito Zabrano, Hiszpania 2005, 110’

24 marca (sobota) | 24 de marzo (sábado), 18.45



Nagrody GOYA za najlepszą muzykę i montaż

Dwaj młodzi kubańscy muzycy - Ruy i Tito - mają to samo marzenie: osiągnąć sukces i sławę i... jak najszybciej wyjechać z Hawany. Ruy mieszka z Caridad i dwojgiem dzieci. Mimo, że się kochają, ich związek zmierza ku końcowi. Tito mieszka razem z babcią. Kiedy muzycy przygotowują swój pierwszy wielki koncert, dowiadują się, że Martha i Lorenzo - para hiszpańskich producentów muzycznych szuka talentów na Kubie. To może być dla nich wielka szansa na odmianę losu, dlatego postanawiają podbić serca Hiszpanów. Okazuje się jednak, że producenci w „wolnego świata” nie są bezinteresowni.


MOJE ŻYCIE BEZE MNIE | MI VIDA SIN MI
reż. Isabel Coixet, Hiszpania 2003, 106’

24 marca (sobota) | 24 de marzo (sábado), 20.45



Nagroda GOYA za najlepszy scenariusz adaptowany
Nagroda specjalna na MFF Berlin 2003

Debiut reżyserki znanej polskiej publiczności jako twórczyni doskonałego Życia ukrytego w słowach to opowieść o młodej kobiecie. Ann w młodym wieku zachodzi w ciąże i wychodzi za mąż za kolegę ze szkoły. Mieszkając z mężem i dwójką dzieci w przyczepie kempingowej w ogródku swojej matki, pewnego dnia mdleje. W szpitalu dowiaduje się, że ma raka i nie pozostało jej zbyt wiele czasu. Sporządza więc listę rzeczy, które chciałaby zrobić przed śmiercią. Jednym z wielu podpunktów jest spotkanie mężczyzny, który by się w niej zakochał. Przez ten krótki czas, jaki jej pozostał, stara się zrealizować swe proste marzenia.


ŻYCIE W KOLORZE | VIDA Y COLOR
reż. Santiago Tabernero, Hiszpania 2005, 90’

25 marca (niedziela) | 25 de marzo (domingo), 18.45



Nagroda Publiczności na MFF Valladoid
Najlepszy scenariusz i muzyka na FF Tuluza

Akcja filmu rozgrywa się w roku 1975, w którym kolorowe telewizory rozjaśniły szarą codzienność ostatnich dni dyktatury w Hiszpanii. Życie mieszkańców dzielnicy Las Islas zmienia się w zawrotnym tempie, szczególnie z punktu widzenia Fede, czternastolatka, który zaczyna poznawać tajemnice dorosłego życia. Rzeczywistość miesza się się wyimaginowanymi światami, ogry i księżniczki ustępują miejsca fascynacji prawdziwymi dziewczynami. Smutny świat rozpada się pod natłokiem fascynujących nowych doznań.


LLACH: WIECZNY REWOLUCJONISTA | LLACH: LA REVOLTA PERMANENT
reż. Lluís Danés, Hiszpania 2006, 90’

25 marca (niedziela) | 25 de marzo (domingo), 20.45

MFF San Sebastian

3 marca 1976 roku w Vitorii policja zabiła pięciu robotników i raniła stu innych. Tej samej nocy powodowany wściekłością Llach skomponował jedną ze swoich najsłynniejszych pieśni Campanades a morts. Trzydzieści lat później Llach wrócił do Vitorii by zaśpiewać ją na koncercie ku czci zabitych. Film zabiera nas w podróż w czasie i przestrzeni, w której przewodnikiem jest sam Llach i jego muzyka. Poznajemy historię Campanades a morts, życia jego samego i wydarzeń, które go zainspirowały. Ten film to krzyk przeciw zapomnieniu.


ZESTAW FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
| CORTOMETRAJES ESPAÑOLES, 69’

23 marca (piątek) | 23 de marzo (viernes), 20.45



Zestaw najciekawszych filmów krótkometrażowych powstałych w Hiszpanii w ubiegłym roku. Wszystkie były pokazywane i wielokrotnie nagradzane na międzynarodowych festiwalach. Zarówno tematyka jak i forma filmów jest różnorodna, od mrocznego thrillera, przez wnikliwe studium obyczajowe związków międzyludzkich, po szaloną animację, w której nie zabraknie nawet inwazji Marsjan.

W programie:
VUELCO | VUELCO 
reż. Roberto J. Pérez, Hiszpania 2005, 14’

BYŁO NAS NIEWIELU | ÉRAMOS POCOS
reż. Borja Cobeaga, Hiszpania 2005, 16’

MATKIMADRES
reż. Mario Iglesias, Hiszpania 2005, 23’

MEDIO | MEDIO
reż. José Enrique Iglesias Vigil, Hiszpania 2006, 16’