kpb

Księga rekordów Szutki

tytuł oryginalny: The Shutka Book of Records

reżyseria: Aleksandar Manić
aktorzy: Bajram Severdzan

czas trwania: 78 min.
produkcja: Czechy / Serbia i Czarnogóra 2005
premiera: 2007-01-19

Nagroda Publiczności - Planete Doc Review 2006
Złota Arena 2005 - Festiwal Filmów Serbii i Czarnogóry
Nagroda Amnesty International na Festiwalu Filmów w Ljubljanie 2005
Nagroda Publiczności na Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Madrycie 2006



Jak w czeskim kinie, jak u Felliniego, jak u Kusturicy - a jednak zupełnie inaczej. Każde z tych skojarzeń jest uprawnione - i żadne nie oddaje charakteru filmu Księga rekordów Szutki. Reżyser pełnymi garściami czerpie z tradycji kina europejskiego, tworząc odrębne, wyjątkowe dzieło na granicy gatunków: fabuły i dokumentu. 

Księga rekordów Szutki to niezwykły portret Szutki - miasta będącego największym skupiskiem Romów na Bałkanach, nieoficjalnej światowej stolicy Romów. Szutka to również miasto rekordów. Nieważne, w jakiej konkurencji, ważne, żeby być najlepszym. W wywołującej chwilami zawrót głowy podróży poznajemy kolejne barwne charaktery: derwisza, który wie, jak się zdematerializować i przenieść prosto do Ameryki; autora wielkiego słownika, który już niedługo, być może, będzie na ukończeniu; znachorów odczyniających uroki; superpodrywacza; pogromcy wampirów. Defilada mistrzów olśniewa.

Brawura i rodzaj absurdu podobne do tych, jakimi nasycił swoje filmy Kusturica, ciepło czeskiego kina, kolorowe sekwencje filmowane dynamiczną kamerą, która nie boi się zaglądać bohaterom w oczy, czarno-białe wysmakowane obrazy (jak z wczesnych filmów Felliniego) - ta niezwykła mozaika powoduje, że oglądamy dokument wyjątkowy i niekonwencjonalny.


Manić jest pod wyraźnym wpływem Felliniego i Kusturicy (Czas Cyganów) i, podobnie jak jego mistrzowie, docenia liryzm codziennego życia. (...) Nawet, jeśli mu nie uwierzysz, prawdopodobnie kupisz humanizm filmu i dobrą zabawę, jaką mają mieszkańcy Szutki. Michael Wilmington, Chicago Tribune

W swoim odświeżającym dokumencie Manić przeplata czarno-białe i kolorowe kadry wyczarowując z nich ukryte sensy. (...) Rezultatem jest ciepły i zarazem intymny portret mikrokosmosu, jakim jest Szutka. Filmmaker Magazine

Film prezentowany w ramach przeglądu Letnie Tanie Kinobranie, tydzień 3: Blues, flamenco i inna muzyka.


ZWIASTUN (z napisami angielskimi):