Nagrody Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych BAFTA 1984: najlepszy film nieanglojęzyczny
Nagrody Francuskiej Akademii Sztuki i Techniki Filmowej Cezar 1983: najlepszy reżyser (Andrzej Wajda)
Festiwal Filmowy w Gdyni 1984: Nagroda Dziennikarzy (Andrzej Wajda)
Paryż, wiosna 1794 roku, władzę sprawują jakobini. Do miasta powraca ulubieniec ludu, Danton, który odmawia współpracy z Robespierre’em, zwolennikiem rewolucyjnego terroru.
Znakomita filmowa rozprawa o władzy, grze politycznej i moralności. Akcja filmu rozgrywa się w trzeciej fazie Wielkiej Rewolucji Francuskiej, którą zdominowała krwawa dyktatura jakobinów. W atmosferze szalejącego terroru, odbyło się starcie dwóch wybitnych, zupełnie odmiennych politycznych indywidualności: Dantona i Robespierre'a; ścieranie się dwu różnych koncepcji, których byli rzecznikami, walka o wpływy, władzę i panowanie nad krajem.
Film początkowo miał być kręcony w Polsce. Wprowadzenie stanu wojennego i zakaz publicznego zbierania się więcej niż trzech osób uniemożliwiły jego realizację w kraju. Po długich pertraktacjach udało się jednak przenieść cały projekt do Paryża, zabierając ze sobą część polskich aktorów oraz niewielką grupę współpracowników. W rolach politycznych przeciwników walczących na śmierć i życie wystąpili Gérard Depardieu oraz Wojciech Pszoniak.
REŻYSER O FILMIE:
Nim rozpoczęły się zdjęcia w Paryżu, a w Polsce trwała jeszcze "Solidarność", na jeden dzień zjechał do Warszawy Gérard Depardieu, aby zobaczyć, jak wygląda rewolucja, a zwłaszcza, jak wyglądają jej przywódcy na chwilę przed upadkiem swego dzieła.
Chciałem, aby Depardieu zobaczył twarz Rewolucji - nieludzko zmęczoną, z oczami, które szeroko otwarte zapadają nagle w sen, który się nigdy nie ziści. Depardieu wprowadzony przez Krystynę Zachwatowicz stał dłuższą chwilę w korytarzu Regionu Mazowsze, przez który przewalały się tłumy ludzi i gdzie tworzyła się historia tych dni... Nie było ani takich słów, ani takiego reżysera, który mógłby lepiej wprowadzić aktora w temat mojego nowego filmu Danton niż to, co Gérard zobaczył własnymi oczami.
Andrzej Wajda
Pokaz w ramach przeglądu filmów Wajdy historie prawdziwe (2016)