8 Oscarów 1985, m.in.: najlepszy film, najlepszy reżyser - Miloš Forman, najlepszy aktor - F. Murray Abraham, najlepszy scenariusz adaptowany - Peter Schaffer
Złote Globy 1985: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy aktor, najlepszy scenariusz
Cezary 1985: najlepszy film zagraniczny
Film uważany za jedno z najwybitniejszych dokonań w historii kina i za zwieńczenie amerykańskiego epizodu w karierze Miloša Formana.
Darzył go wielką nienawiścią i równie wielkim podziwem. Antonio Salieri po raz pierwszy widział Mozarta, występującego jeszcze jako dziecko. Już wówczas zazdrościł mu talentu, owej iskry bożej, którą tamten posiadał. A potem nie mógł znieść uwielbienia, jakim Wiedeń obdarzył Wolfganga Amadeusza. Postanowił więc go zniszczyć. Ten konflikt pomiędzy dwoma kompozytorami XVIII-wiecznymi wymyślił dramaturg Peter Shaffer, na ekran zaś przeniósł Miloš Forman.
Amadeusz stał się wielkim przebojem kin w latach 80., zgarniając w 1985 roku osiem Oscarów, w tym za reżyserię oraz pierwszoplanową rolę męską (dla odtwórcy roli Salieriego, F. Murraya Abrahama). Mozart (grany przez Toma Hulce'a) w ujęciu Formana bardziej przypomina gwiazdę muzyki pop niż "poważnego" kompozytora. Reżyser zaś, dla którego była to bardzo osobista wypowiedź, wyszedł poza anegdotę o rywalizacji dwóch muzyków. Amadeusz to opowieść o boskim pierwiastku, który drzemie w artyście, oraz o tym, jak trudno zachować artystyczną wolność.
„Film perfekcyjny.” Mick La Salle, San Francisco Chronicle
„Jednym z największych dokonań Amadeusza jest ten, że pozostaje jednym z nielicznych przykładów filmów nagrodzonych Oscarem, które rzeczywiście zasłużyły na to wyróżnienie.” Gregory Weinkauf, New Times (L.A.)
„Amadeusz z każdą minutą coraz bardziej zbliża się do doskonałości.” Jack Matthews, New York Daily News
Film wyświetlany na taśmie 35 mm.
| The film will be shown in 35 mm print.
| Amadeus. The man. The music. The magic. The madness. This is the incredible, mostly true story about the relationship between two composers in 18th century Vienna - Antonio Salieri, the successful court composer for Emperor Joseph of Austria, and Wolfgang Amadeus Mozart, a child prodigy who, while vulgar and irritating, writes the greatest music the world has ever heard. The film unfolds in a series of flashbacks, as Salieri is consumed with jealously by Mozart’s natural talent, and is unable to accept the knowledge that he will never possess the genius of a man he cannot stand.
Pokaz w ramach festiwalu Letnie Tanie Kinobranie 2016,
tydzień 5: Nasz świat wewnętrzny.
(także: Letnie Tanie Kinobranie 2011, tydzień 2: Między muzyką a ciszą)
ZWIASTUN: