12. Mastercard OFF CAMERA 2019 - Krakowska Nagroda Filmowa w Konkursie Głównym „Wytyczanie drogi”
Göteborg Film Festival 2019
Rotterdam International Film Festival 2019
Rok po krwawym ataku bombowym w Danii społeczne nastroje mocno się zradykalizowały. Widać to najlepiej w przestrzeni publicznej, gdzie prym wiedzie ultranacjonalistyczny polityk Martin Nordahl, stojący na czele ruchu narodowego. Umiejętnie podsyca on antyimigranckie nastroje, na cel biorąc przede wszystkim mniejszość pochodzenia arabskiego.
W tej niepewnej i pełnej wrogości rzeczywistości przyszło funkcjonować 19-letniemu Zakarii. Młody chłopak, coraz bardziej obawiając się o bezpieczeństwo swojej rodziny, decyduje się wstąpić do radykalnej islamskiej organizacji. Poznaje tam Alego, z którym szybko nawiązuje braterską więź. Niezgoda na to, co widzą każdego dnia, każe im reagować. Młodzieńczy gniew i chęć rewanżu przesłaniają im fakt, że mogą być jedynie narzędziem w czyimś ręku. Mimo iż akcja tego mrocznego, klaustrofobicznego thrillera rozgrywa się w Danii, równie dobrze mogłaby mieć miejsce w wielu innych europejskich krajach.
Mający spore doświadczenie w krótkim metrażu debiutant Ulaa Salim mówi bowiem o jednym z najważniejszych problemów, jakiemu czoła stawić musi dzisiejsza Europa. O radykalizmie – po obu stronach, rosnącej nienawiści oraz nietolerancji do wszystkiego, co odmienne.
| Denmark, circa 2025. A year after a bloody bomb attack, public sentiment is growing increasingly radical. It’s best seen in the public sphere, where ultra-nationalist politician Martin Nordahl, leader of the National Movement party, skillfully fuels anti-immigration sentiments—mostly by attacking the Arab minority. This is the uncertain and hostile reality that 19-year-old Zakaria must face. The teenager, increasingly fearful for his family’s safety, decides to join a radical Islamic organization. There he meets Ali, and they quickly become friends. Angered by the everyday injustices they see all around them, they decide to take action. But in their youthful rage and lust for revenge they fail to see that they might be pawns in a much larger scheme. This dark, claustrophobic thriller is set in Denmark, but it could take place in any European country. Sons of Denmark marks the feature debut for Ulaa Salim, a director well versed in the short film format. He taps into the discussion about one of the greatest challenges of modern Europe: radicalism on both sides, and growing hatred and intolerance towards everything that’s different.
(opis: Mastercard Off Camera)
Pokazy w ramach: Letnie Tanie Kinobranie 2019, tydzień 7: Filmy, które zmienią twoje życie
Wcześniej w ramach: Laureat 12. Mastercard OFF CAMERA w Kinie Pod Baranami
ZWIASTUN z angielskimi napisami: