kpb

Złodziejaszki

tytuł oryginalny: Manbiki Kazoku

reżyseria: Hirokazu Koreeda
aktorzy: Lily Franky, Sakura Andô, Mayu Matsuoka, Jyo Kairi, Miyu Sasaki

czas trwania: 121 min.
produkcja: Japonia 2018
premiera: 2019-03-22
język: japoński
napisy: polskie, angielskie
in Japanese with Polish and English subtitles

Oscary 2019: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego
Złote Globy 2019: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego
Cezary 2019: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu zagranicznego
Brytyjskie Niezależne Nagrody Filmowe BIFA 2018: nominacja do nagrody dla najlepszego zagranicznego filmu niezależnego
MFF w Cannes 2018: Złota Palma dla najlepszego filmu

Historia trzypokoleniowej ubogiej rodziny żyjącej na przedmieściach Tokio. Utrzymują się najróżniejszych dorywczych zajęć oraz drobnych kradzieży. I choć ledwo wiążą koniec z końcem, to gdy jednak pewnego dnia w ich życiu pojawia się bezdomna dziewczynka, bez wahania decydują się zapewnić jej dach nad głową. To początek wydarzeń, które odsłonią skrywane tajemnice z rodzinnej przeszłości.

Nagrodzony Złotą Palmą najnowszy film Hirokazu Koreedy, należącego do czołówki współczesnych japońskich twórców, autora takich filmów jak Po burzy, Nasz młodsza siostra oraz Jak ojciec i syn. Krytycy nazywają go kontynuatorem filmowej tradycji japońskiego mistrza Yasujirô Ozu, jednak sam Koreeda uważa, że bliżej mu do Kena Loacha, który podobnie jak on używa kamery do sportretowania społecznych nierówności i absurdów współczesnego świata.

 

REŻYSER O FILMIE:

Świat zmierza w przedziwnym kierunku, nie wiem czy rodzina – w takim tradycyjnym założeniu, zbudowana na dobrowolnym byciu razem, długotrwałej i wielopokoleniowej więzi czy bezinteresownej chęci niesienia pomocy – ma szansę przetrwać. Ten temat wciąż do mnie powraca, bo nie ma jednej recepty na udane życie rodzinne, na trwałe relacje. A tak jak powiedziałem, współczesny świat nie sprzyja inwestowaniu czasu, wiedzy, czy pieniędzy we wspólnotę. Wszyscy stawiają teraz na siebie, liczy się jednostka – nie zbiorowość.

 

| A Japanese couple stuck with part-time jobs and hence inadequate incomes avail themselves of the fruits of shoplifting to make ends meet. They are not alone in this behaviour. The younger and the older of the household are in on the act. The unusual routine is about to change from care-free and matter-of-fact to something more dramatic, however, as the couple open their doors to a beleaguered young girl. The reasons for the family's habit and their motivations come under the microscope.

 

Pokazy w ramach: Letnie Tanie Kinobranie 2019, tydzień 9: Filmy, o których nie przestaniesz myśleć, a także Wakacyjne pokazy z prelekcją i dyskusją

 

ZWIASTUN:

Bookmark and Share