kpb

Krakowski Festiwal Filmowy - Made in Yugoslavia

Jubileuszowy cykl Krakowskiego Festiwalu Filmowego, cz. V - MADE IN YUGOSLAVIA

Nim nadejdzie 50. edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego...

zapraszamy na 7 comiesięcznych pokazów filmów, które przyczyniły się do fenomenu imprezy.

W lutym:

MADE IN YUGOSLAVIA
- Kino Pod Baranami: wtorek, 16 lutego 2010, godz. 19.05

Czy można wyobrazić sobie Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych w Krakowie bez udziału i sukcesów kinematografii Jugosławii - kraju, który już nie istnieje, a w którym - jak nigdzie indziej na świecie - rozwinęła się z ogromnymi sukcesami artystycznymi w latach 60.-80. produkcja filmów krótkometrażowych? Trzykrotne Grand Prix, wielokrotne Złote, Srebrne i Brązowe Smoki, liczne Dyplomy Honorowe - przyznawane filmom animowanym, dokumentalnym i fabularnym decydowały o obliczu najważniejszej, odbywającej się w Polsce międzynarodowej imprezy filmowej, zaświadczały, że trzyma ona rękę na pulsie światowego filmu krótkometrażowego.

Nie jest łatwo wyjaśnić przyczyny „jugosłowiańskiego cudu krótkometrażowego”. Może mieli rację ci goście przyjeżdżający na krakowski festiwal, którzy tłumaczyli, że po Oscarowym sukcesie Dušana Vukoticia, który filmem Surogat pokonał Amerykanów w ich koronnej konkurencji tzn. animacji, jugosłowiańscy twórcy filmów animowanych jako politycznie niezbyt groźni, zyskali jeszcze większą swobodę twórczą. A może - jak zdarzało się słyszeć - krajowe i międzynarodowe sukcesy pełnometrażowej „czarnej jugosłowiańskiej fali” tak kłuły w oczy członków ekipy Josipa Broz Tito, że trzeba było zająć się przede wszystkim likwidacją tego jednego z najciekawszych fenomenów kina światowego przełomu lat 60. i 70., zostawiając w spokoju film krótkometrażowy, docierający przecież do wąskiej widowni, a niewątpliwie legitymizujący komunistyczną władzę.

Za najważniejszą jednak przyczynę trzeba uznać niewiarygodny wysyp filmowych talentów, artystów różnych narodowości, którzy w wielu republikańskich wytwórniach tworzyli swoje małe arcydzieła, wcale nie traktując ich realizacji jedynie jako etapu w karierze, której zwieńczeniem miały być sukcesy w filmie pełnometrażowym. Oddajmy więc jeszcze raz po latach głos przedstawicielom „zagrzebskiej szkoły animacji”, „belgradzkiej szkoły filmu dokumentalnego” i kilku innym wybranym twórcom, którzy odnosili w ciągu kilku dziesięcioleci znaczące sukcesy na jednym z najważniejszych międzynarodowych festiwali filmów krótkich na świecie.

W programie:

PIĄTY | PETI
reż. Zlatko Grgić, 3’
- Dyplom Honorowy, 1965
W muzycznym kwartecie nikogo nie brakuje. Co zrobić, gdy pojawia się i chce dołączyć do zespołu ten piąty?

KOCHAJMY KWIATY | LJUBITELJI CVIJECA 
reż. Bořivoj Dovniković Bordo, 9’
- Nagroda Główna – Srebrny Smok , 1971
Zabawny film lidera „zagrzebskiej szkoły animacji”. Przewrotna interpretacja największego mitu epoki dzieci-kwiatów.

ŚMIERĆ WIEŚNIAKA DJURICE | SMRT PAORA DJURICE
reż. Predrag Golubović, 10’
- Dyplom Honorowy, 1971
Przejmujący dramat osadzony w realiach II wojny światowej. Lapidarny traktat o godności w sytuacji zagrożenia życia. Film znanego twórcy pełnometrażowych filmów fabularnych, m.in. Sezonu pokoju w Paryżu (1981).

GRA W SIJAWICĘ | ŠIJE
reż. Nikola Babić, 15’
- Nagroda CIDALC – Srebrny Medal, 1971
Tradycyjna dalmatyńska gra oczami wybitnego dokumentalisty. Trzecia część dokumentalnej trylogii artysty zatytułowanej Gry i ludzie.

PUŁAPKAZAMKA 
reż. Aleksander Iljić , 11’
- Nagroda Specjalna – Złoty Smok, 1974
Alegoryczna opowieść o wolności. Wstrząsająca historia zwabiania ptaków do klatek, przez ludzi pozbawionych jakichkolwiek skrupułów. Film jednego z głównych reprezentantów „belgradzkiej szkoły filmu dokumentalnego”.

MARKO PEROV
reż. Żivko Nikolić, 11’
- Nagroda Główna – Srebrny Smok, 1975
Zmarły w 2001 r. jeden z najwybitniejszych jugosłowiańskich dokumentalistów, piewca Czarnogóry, jej surowych krajobrazów i obyczajów, bohaterem swojego filmu czyni siedzącego przy górskiej kamienistej drodze starego górala. Artysta stwarza zarówno bohaterowi, jak i widzom możliwość obserwacji przepływającego przed naszymi oczami życia.

PASIKONIK | SKAKAVAĆ 
reż. Dušan Vukotić, 10’
- Nagroda FIPRESCI, 1975
Laureat Oscara nakręcił film nawiązujący do doświadczeń wojennych. Chłopiec wytwarza z papieru malca ze szczególnie długimi nogami, którego partyzanci nazywali pasikonikiem. Ten opowiada o swoich wojennych perypetiach.

MŁOT | MALJ
reż. Aleksandar Ilić , 11’
- Nagroda Specjalna – Złoty Smok, 1977
Kurczak-odmieniec w brawurowej ucieczce przed totalitarnym przeznaczeniem. Wielka metafora walki o prawo do życia w całym jego bogactwie i różnorodności. Grand Prix w nieformalnej kategorii aplauzu festiwalowej widowni w dziejach krakowskiej imprezy.

TARZAN
reż. Zoran Cakuljević , 2’
- Nagroda Główna – Srebrny Smok, 1978
Lapidarna, zabawna opowiastka o romantycznej przygodzie tytułowego bohatera. Kto jest mądrzejszy i sprytniejszy: człowiek czy lew?

CYRK | CIRKUS
reż. Darko Marković, 2’
- Nagroda Główna – Srebrny Smok, 1979
Film karykaturzysty, satyryka i przedstawiciela „zagrzebskiej szkoły animacji”. Intryga wykorzystująca powszechnie znane doświadczenie nieoczekiwanego dźgnięcia nożem w plecy. Życie i relacje międzyludzkie coraz bardziej przypominają cyrk.

GOLGOTA
reż. Meto Petrovski, 16’
- Nagroda Specjalistyczna – Brązowy Smok, 1979
W Macedonii młyńskie kamienie wytwarza się z materiału pochodzącego z okolicznych gór. Prawdziwą męką jest toczenie ich po stromych zboczach.

W AUTOBUSIEU AUTOBUSU
reż. Stjepan Zaninović, 10’
- Grand Prix – Złoty Smok, 1986
Inscenizowany dokument zaliczany do „czarnej belgradzkiej serii”. Jazda przepełnionym autobusem to okazja do narzekań, wyrażania frustracji i agresji. Na prawdę niewiele jednak trzeba do zmiany zbiorowego nastroju.

Czas trwania pokazu: 111’


BILETY:

normalne
- 12 zł
ulgowe - 10 zł
Bookmark and Share

archiwum