Wieczory Instytutu Cervantesa 2010
Kino hiszpańskie na początek wieku (I)
| Cine español para empezar el siglo (I)
Cykl seansów organizowany we współpracy z Instytutem Cervantesa. Pokazujemy najlepsze filmy hiszpańskojęzyczne!
Seanse w każdy ostatni wtorek miesiąca.
filmy w wersji oryginalnej z polskimi napisami
26.01, godz. 19.10
KAMIENIE | PIEDRAS
2002, 134 min., reżyseria i scenariusz / dirección y guión: Ramón Salazar
wykonawcy / intérpretes: Antonia San Juan, Najwa Nimri, Vicky Peña, Mónica Cervera, Ángela Molina
Kamienie opowiadają historię pięciu kobiet (i ich wzajemnych relacji) przez pryzmat tematu stóp i butów. Adela jedzie motorem do klubu tanga, Leire spada z estrady go-go, Maricarmen ma dosyć taksówki, Anita poszukuje samolotu. A Isabel upiera się przy noszeniu wszystkiego w za małych rozmiarach. Czyli pięć Kopciuszków bez Królewicza, w poszukiwaniu drugiej (a nawet trzeciej) szansy.
Piedras cuenta la historia de cinco mujeres (y las relaciones que se establecen entre ellas) a través de los pies y los zapatos. Adela se dirige en moto hacia el corazón de un tango apretado, Leire está a punto de caerse de lo alto de una plataforma de go-gó, Mari Carmen está harta de los juanetes del taxi, Anita da varias vueltas a la manzana siguiendo a un avión. Isabel se empeña en utilizar dos tallas menos para todo. Es decir: son cinco Cenicientas sin Príncipe Azul en busca de segundas (y hasta terceras) oportunidades.
23.02, godz. 19.00
GŁUPIA MIŁOŚĆ | AMOR IDIOTA
2004, 105 min., reżyseria i scenariusz / dirección y guión: Ventura Pons
wykonawcy / intérpretes: Santi Millán, Cayetana Guillén Cuervo, Mercè Pons, Marc Cartes, Jordi Dauder, Gonzalo Cunill
Kryzys, jaki przechodzi bohater filmu, Pere-Lluc Solans (Santi Millán), pchnął go do popełnienia czynu dziecinnego, niedojrzałego i ekshibicjonistycznego w restauracji. W tym też momencie poznamy jego dwóch przyjaciół, Àlexa (Marc Cartes) i Jordiny (Mercé Pons). Zwłaszcza tę ostatnią, która ratując go z opresji pokazuje charakter łączących ich zwiazków. Po kilku dniach, Pere-Lluc dowiaduje się o śmierci w Argentynie jego przyjaciela, Nicco Zenone. Idzie na kielicha, żeby się pocieszyć po tej stracie. Kiedy wraca pijany do domu, wpada na drabinę, na której dziewczyna zawiesza banner na latarni. Upada na chodnik i w tym stanie wpół zamroczenia zaczyna się jego fascynacja dziewczyną.
Una pequeña crisis lleva a Pere-Lluc Solans, el protagonista, a cometer un acto infantil, inmaduro y exhibicionista en un restaurante. Será el momento de presentar a sus dos amigos y compañeros, Àlex y Jordina, sobre todo esta última, que lo salva de la situación con determinación y muestra el tipo de amistad que mantienen, y que marca su relación. Al cabo de unos días, Pere-Lluc se entera de la muerte en Argentina de su amigo Nicco Zenone, sale de copas, solo, para olvidar la pena, de regreso para casa, borracho, tropieza con la escalera de aluminio de una chica que se dedica a colgar banderolas en las farolas, cae al suelo y, medio conmocionado, se queda fascinado con ella.
30.03, godz. 19.30
ODEJDŹ RAZ NA ZAWSZE | VETE DE MÍ
2006, 90 min., reż. / dir. Víctor García León, scenariusz / guión: Víctor García León y Jonás Trueba
wykonawcy / intérpretes: Juan Diego, Juan Diego Botto, Cristina Plazas, Esperanza Roy, Antonio Zabalburu, José Sazatornil, Blanca Jara, Rosa María Sardà
Santiago nigdy nie grał głównej roli, ani w teatrze, ani w kinie, ani nawet w swoim własnym życiu. Pewnego dnia w drzwiach mieszkania staje jego 30-letni syn Guillermo, który po kłótni z matką postanawia pomieszkać jakiś czas z ojcem. Santiago nigdy nie przypuszczał, że kilkudniowa wizyta syna może wywrócić jego świat do góry nogami... Odejdź raz na zawsze jest balem masek, paradą naprzemiennych spotkań i rozstań dwóch urodzonych egoistów: nałogowego kłamcy, który żyje chwilą i wykorzystuje najbliższych do swoich celów, oraz drugoplanowego aktora, który nagle odkrywa, że jego życie to jedno wielkie kłamstwo.
Santiago nunca ha sido protagonista de nada... ni de teatro, ni de cine, ni siquiera de su propia vida. Pero Santiago nunca pensó que alojar en su casa a su treintañero hijo Guillermo durante unos días cambiaría tanto su vida... Vete de mí es un baile de máscaras familiar, de encuentros y desencuentros entre dos egoístas congénitos: un mentiroso compulsivo que logra alterar el ya de por sí frágil estado mental de los familiares que le rodean y un actor de reparto venido a menos que descubre de golpe que su vida es una mentira.
27.04, godz. 20.15
PO DRUGIEJ STRONIE LUSTRA | MÁS ALLÁ DEL ESPEJO
2006, 114 min., reż. / dir. Joaquim Jorda, scenariusz / guión Joaquín Jordá, Laia Manresa
Ostatni film Joaquíma Jordà, nakręcony tuż przed jego śmiercią. Ten pełnometrażowy dokument wprowadza widzów w świat agnozji i aleksji, chorób mózgu, które powodują zaburzenia w wizualnym postrzeganiu rzeczywistości. Film jest zwieńczeniem jednej z najoryginalniejszych twórczości w historii kina hiszpańskiego, testamentem reżysera, który badał granice pomiędzy dokumentem i fikcją, oraz granice osobistego doznania jako materii kina.
Última película de Joaquím Jordà rodada antes de su muerte, este documental introduce a los espectadores en el mundo de las agnosias y las alexias, enfermedades cerebrales que producen perturbaciones en la percepción visual del mundo. Este testamento cinematográfico supone la culminación de una de las obras más originales en la historia del cine español, la de un director que examina que, se mueve siempre en la frontera difusa que separa el documental de la ficción y la experiencia personal de la materia puramente cinematográfica.
25.05, godz. 17.30
KULA W ŁEB | TIRO EN LA CABEZA
2008, 85 min., reżyseria i scenariusz / dirección y guión: Jaime Rosales
wykonawcy / intérpretes: Ion Arretxe, Iñigo Royo, Jaione Otxoa, Ana Vila, Asun Arretxe, Nerea Cobreros
Jaime Rosales to jeden z najbardziej cenionych na świecie hiszpańskich twórców.
Kula w łeb opowiada o baskijskich terrorystach. To przykład bezkompromisowego kina, w którym reżyser zastosował nowatorskie środki wyrazu, w doskonały sposób oddając realia i metodykę walki z terroryzmem. Widz ma wrażenie uczestniczenia w inwigiliacji. Kamera jedynie śledzi aksję, niejako “zapraszając” widzów do obserwacji i czekania co będzie dalej.
Jaime Rosales es uno de los creadores españoles más reconocidos en el mundo. Tiro en la cabeza es un ejemplo de cine intransigente, donde el director ha aplicado unos medios de expresión innovadores, reflejando de un modo perfecto la realidad y los métodos de la lucha contra el terrorismo. El espectador tiene la sensación de participar en la vigilancia. La cámara sigue este ir y venir “invitando” a los espectadores a observar y esperar.
29.06, godz. 19.00
53 DNI ZIMY | 53 DÍAS DE INVIERNO
2006, 91 min., reż. / dir.: Judith Colell, scenariusz / guión: Gemma Ventura
wykonawcy / intérpretes: Mercedes Sampietro, Alex Brendemühl, Aina Clotet, Monserrat Salvador, Joaquím de Almeida
W zimową noc na przystanku autobusowym spotykają się trzy osoby: nauczycielka, która odeszła z pracy, ochroniarz mający trudności z utrzymaniem rodziny i studentka uwikłana w trudny związek. Rozpoczną podróż donikąd, podczas której będą musieli zmierzyć się z trudną rzeczywistością, a ich decyzje diametralnie zmienią życie każdego z nich.
Una profesora acaba de dejar su trabajo, un vigilante jurado tiene problemas para mantener a su familia y una joven estudiante se ve metida en una difícil relación emocional. Los tres mantienen un pulso invernal con el ruido del mundo que les rodea, con una realidad terca que les juntó por un segundo alrededor de un perro y una parada de autobús.
27.07, godz. 19.20
FIKCJA | FICCIÓN
2006, 107 min., reż. / dir.: Cesc Gay, scenariusz / guión Cesc Gay y Tomás Aragay
wykonawcy / intérpretes: Eduard Fernández, Javier Cámara, Montse Germán, Carme Pla, Àgata Roca
Alex jest reżyserem, kończy właśnie pisać scenariusz do swojego kolejnego filmu. Tej właśnie wymówki wykorzystuje, by na parę dni zostawić swoją żonę i dzieci i wyrwać się do letniego domu w górach, należącego do przyjaciela. Wydaje się, że to wymarzone miejsce, aby skończyć swoją pracę, spotka tam jednak Monikę, skrzypaczkę, która spędza tu wakacje...
Alex es un director de cine que intenta terminar el guión de su siguiente film. Con tal excusa decide irse unos días, dejar a su mujer y a sus hijos e instalarse en casa de un amigo en un pequeño pueblo de montaña. Un lugar tranquilo y solitario, ideal para su propósito. Allí conocerá a Mónica, una violinista de vacaciones…
31.08, godz. 19.00
POD GWIAZDAMI | BAJO LAS ESTRELLAS
2007, 108 min., reż. / dir.: Félix Viscarret, scenariusz / guión: Félix Viscarret
wykonawcy / intérpretes: Alberto San Juan, Emma Suárez, Julián Villagrán, Violeta Rodríguez, Amparo Valle
Obsypana nagrodami pogodna opowieść o zwykłych ludziach i ich codziennych problemach. Bohaterem filmu jest Benito, kelner-obibok, który chciałby zostać muzykiem jazzowym. Po powrocie do rodzinnego miasta jest zupełnie zaskoczony na wieść, że jego brat - amator tworzenia rzeźb ze złomu - znalazł sobie dziewczynę i chce założyć rodzinę. Początkowo Benito postanawia temu przeszkodzić, jednak jego plany zmieniają się, kiedy poznaje pasierbicę brata. Nieoczekiwanie między nim, a zamkniętą w sobie, nałogowo palącą i zbuntowaną dziewczynką nawiązuje się niezwykła przyjaźń.
Serena historia que habla de personas corrientes y de sus problemas cotidianos. El protagonista de la película es Benito, un camarero gandúl, que quiere ser músico de jazz. Cuando vuelve a su ciudad natal se queda atónito de que su hermano Lalo –aficionado a la creación de esculturas de chatarra - se haya echado novia y quiera formar una familia. Al principio Benito quiere impedírselo, pero sus planes cambian cuando llega a conocer a la hijastra de su hermano. Inesperadamente, entre él y la reservada y rebelde niña, que no deja de fumar, nace una extraordinaria amistad.
28.09, godz. 18.00
SAMOTNOŚĆ | LA SOLEDAD
2007, 130 min., reż. / dir. Jaime Rosales, scenariusz / guión Jaime Rosales y Enric Rufas
wykonawcy / intérpretes Sonia Almarcha, Petra Martínez, Miriam Correa, Nuria Mencía
Nagrody Goya dla najlepszego filmu i reżysera. Adela, 35 - letnia samotna matka, porzuca rodzinną wioskę w kraju Basków i przenosi się do Madrytu. Podejmuje pracę, która daje jej pieniądze, ale nie przynosi satysfakcji - wszystko poświęca synkowi. Terrorystyczny atak na autobus zniszczy jej dotychczasowe życie. Będzie musiała zaakceptować nową codzienną rutynę... Antonia prowadzi mały supermarket. Spokojne życie pięknej wdowy kręci się wokół pracy, chłopaka Manolo oraz jej ukochanych córek: Inés, Nieves i Heleny. Stosunki między trzema siostrami komplikuja się jeszcze bardziej, kiedy Helena prosi matkę o pozyczenie pieniędzy na kupno mieszkania...
Adela, una joven separada, abandona su pueblo natal en el País vasco y se traslada a Madrid. Allí, dedicada con toda su energía a su hijo, encuentra un trabajo que le da tanto dinero como insatisfacción. Un hecho trágico deja su vida hecha añicos. A partir de ese momento deberá aceptar el cambio de su rutina cotidiana. Por otro lado, Antonia, la madre de Inés, de Nieves y de Helena, lleva un pequeño supermercado de barrio. La bella viuda tiene una existencia tranquila en torno a su trabajo, su novio Manolo y sus hijas. Las relaciones entre las tres hermanas se complican cuando Helena pide dinero prestado a su madre para comprarse un piso.
26.10, godz. 19.05
MATAHARIS | MATAHARIS
2007, 100 min., reż. / dir.: Icíar Bollaín, scenariusz / guión: Icíar Bollaín y Tatiana Rodríguez
wykonawcy / intérpretes: Najwa Nimri, María Vázquez, Nuria González, Tristán Ulloa
Film jednej z najwybitniejszych hiszpańskich reżyserek, autorki głośnego filmu Daję ci moje oczy (Te doy mis ojos). Mataharis pokazuje świat widziany oczami kobiet. Film wyróżnia mistrzowska obsada i fascynujące historie. Tytuł nawiązuje do najsłynniejszej kobiety-szpiega, Mata Hari. Bohaterkami są trzy współczesne Mata Hari - pracownice agencji detektywistycznej, które rozwiązując sprawy swoich klientów, przypadkowo odkrywają tajemnice dotyczące własnych losów. Jedna dowiaduje się, że jej mąż prowadzi podwójne życie. Druga nieoczekiwane zakochuje się w jednym z podejrzanych.... Trzecia, badając doniesienia o nieuczciowości biznesowego partnera jej klienta, trafia na zupełnie inne wydarzenia, w które jest on zamieszany.
Una producción de una de las más prestigiosas directoras españolas, que alcanzara la popularidad por Te doy mis ojos. Mataharis muestra el mundo cisto con los ojos de mujer. Las protagonistas son tres Mataharis contemporáneas, tres empleadas de una agencia de detectives, que son capaces de descubrir los secretos de sus propias vidas, a través de la investigación de distintos casos. El filme sobresale por la maestría de sus intérpretes y por sus fascinantes historias.
30.11, godz. 19.00
SIEDEM STOŁÓW BILARDOWYCH | SIETE MESAS DE BILLAR FRANCÉS
2007, 113 min., reż. / dir. Gracia Querejeta, scenariusz / guión: David Planell, Gracia Querejeta
wykonawcy / intérpretes: Maribel Verdú, Blanca Portillo, Jesús Castejón, Victor Valdivia, Enrique Villén, Raúl Arévalo
Film Gracii Querejety to przykład kina kobiecego z optymistycznym przesłaniem. Film opowiada o relacji dwóch kobiet, które „połączył” jeden mężczyzna dla jednej ojciec, dla drugiej konkubent. W trudnych chwilach, te dwie de facto obce kobiety, pomagają sobie nawzajem.
Ángela jedzie z synem do Madrytu, żeby zobaczyć się z ojcem, który nagle zachorował. Gdy docierają na miejsce, mężczyzna już nie zyje. Od przyjaciółki ojca dowiaduje się, że ten zostawił upadający salon gry w billarda, który z biegiem lat stopniowo tracił blask, klientów i pieniądze. Kilka dni później Ángela otrzymuje wiadomość o tajemniczym zaginięciu męża... Pomimo tych ciosów kobieta nie poddaje się. Postanawia zacząć wszystkood nowa, m.in. przywrócić do życia stary lokal ojca. To miejsce, od lat należące do jej rodziny, dzięki pomysłowości i pomocy przyjaciół odzyskuje dawną świetność.
La película de Gracia Querejeta es una ejemplo de cine con mensaje optimista. La película trata de la relación de dos mujeres que se han “unido” por un hombre. Para una de ellas su padre y para la otra, su amante. Esas dos mujeres, dos extrañas entre sí, se ayudan en los momentos difíciles.
Ángela va con su hijo a Madrid para ver a su padre que se ha puesto enfermo de repente. Cuando llegan, el hombre ya está muerto. Por la amante del padre se entera de que éste ha dejado un salon de billar en decadencia que, con el paso de los años, ha ido perdiendo poco a poco su esplendor, sus clientes y es un pozo sin fondo de pérdidas. A pesar de esos contratiempos, la mujer no se resigna. Decide empezar de nuevo y devolver a la vida el viejo local de su padre. Ese lugar, que pertenecía a su familia desde hace años, recupera su antiguo esplendor gracias a su ingenio y a la ayuda de los amigos.
28.12, godz. 19.30
JA | YO
2007, 100 min., reż. / dir. Rafa Cortés, scenariusz / guión: Alex Brendemühl, Rafa Cortés
wykonawcy / intérpretes: Alex Brendemühl, Margalida grimalt, Rafael Ramis, Heinz Hoenig
Hans przybywa z Niemiec do hiszpańskiego miasteczka na Majorce, by przyjąć posadę w wiejskiej rezydencji. Wkrótce odkrywa, że mężczyzna, który pracował przed nim, też pochodził z Niemiec, miał na imię Hans i zniknął w tajemniczych okolicznościach. Dziwne i wyraźnie wrogie podejście mieszkańców do bohatera nie budzi wątpliwości, że z tamtym mężczyzną wiążą się przykre dla miasta sprawy. Hans próbując dowiedzieć się prawdy na temat swojego poprzednika niespodziewanie odkrywa, że przyczyna kłopotów tkwi... w nim samym. Stopniowo udaje mu się dotrzeć do tajemnic związanych z byłym pracownikiem. Ten trzymający w napięciu thriller, z racji na swój mroczny, pełen niedopowiedzeń klimat, w swej stylistyce przypomina opowieści Edgara Allana Poe i filmy mistrza suspensu - Alfreda Hitchcocka.
Hans llega de Alemania a un pueblo mallorquín para trabajar en una residencia en el campo. Enseguida descubre que su antecesor en el puesto también provenía de Alemania, también se llamaba Hans y ha desaparecido en circunstancias sospechosas. La rara y claramente hostil actitud de los habitantes del pueblo hacia él muestra que algo más que raro y probablemente desagradable sucedió en un pasado reciente. Hans quiere descubrir toda la verdad sobre Hans; descubre inesperadamente que la razón de todos los problemas se encuentra… en si mismo. Gradualmente consigue desvelar algunos secretos relacionados con el antiguo empleado. Esta película de suspense, que se mueve en un denso clima de oscuridad, tiene como referentes estilísticos las narraciones de Edgar Allan Poe y las producciones del maestro de suspense Alfred Hitchcock.
Organizatorzy / Organizadores:
Instytut Cervantesa w Krakowie
Kino Pod Baranami
ZAPRASZAMY!