23. Tydzień Kina Hiszpańskiego
23. Tydzień Kina Hiszpańskiego
28 marca - 3 kwietnia 2025
Kino Pod Baranami

Filmowa podróż przez Półwysep Iberyjski - od stołecznego Madrytu przez Galicję i Kraj Basków aż po Katalonię i Andaluzję. 23. Tydzień Kina Hiszpańskiego wystartuje w naszym Kinie w piątek, 28 marca. W programie przekrój współczesnej hiszpańskiej kinematografii: rozrywkowe filmy gatunkowe, kameralne dramaty i subtelne kino artystyczne. Przegląd potrwa do 3 kwietnia.
Organizowany już po raz 23. Tydzień Kina Hiszpańskiego to jedyne w Polsce wydarzenie poświęcone wyłącznie kinematografii Hiszpanii. To święto kina dla widzów zakochanych w słońcu, podróżach i południowym stylu życia. W ramach przeglądu można zobaczyć najgłośniejsze i najbardziej intrygujące hiszpańskie filmy - większość z nich nie była pokazywana wcześniej w Polsce.
Wszystkie filmy zostaną wyświetlone w wersji oryginalnej z polskimi napisami (wybrane tytuły dodatkowo z angielskimi napisami).
W niedzielny poranek odbędzie się specjalne wydanie cyklu Baranki Dzieciom. Po pokazie zestawu polskich bajek dla dzieci odbędą się warsztaty flamenco, które poprowadzi Krakowska Szkoła Flamenco Almoraima.
PROGRAM:
piątek, 28 marca
18.00 AUTOBUS 47 | EL 47
(Marcel Barrena) ES 2024, 110’
20.15 AGENTKA | LA INFILTRADA
(Arantxa Echevarría) ES 2024, 118’
sobota, 29 marca
18.00 FLAMENCO YERAIA CORTÉSA | LA GUITARRA FLAMENCA DE YERAI CORTÉS
(Antón Álvarez) ES 2024, 95’
20.15 ŻARTY I PAPIEROSY | SABEN AQUELL
(David Trueba) ES 2023, 117’
niedziela, 30 marca
11.00 BARANKI DZIECIOM: BARANKI W HISZPANII
pokaz bajek dla dzieci i warsztaty flamenco z Krakowską Szkołą Flamenco Almoraima
18.00 CZWORO DO TANGA | EL CUARTO PASAJERO
(Álex de la Iglesia) ES 2022, 99’
20.15 DRUGIE MIEJSCE | SEGUNDO PREMIO
(Isaki Lacuesta, Pol Rodríguez) ES 2024, 111’
poniedziałek, 31 marca
18.00 NOWE ŻYCIE | ALUMBRAMIENTO
(Pau Teixidor) ES 2024, 101’
20.15 NA KRAWĘDZI | SALVE MARIA
(Mar Coll) ES 2024, 111'
wtorek, 1 kwietnia
18.00 SZACH MAT | MENUDAS PIEZAS
(Nacho G. Velilla) ES 2024, 98’
20.15 NIECH NIE ŚPI NIKT | QUE NADIE DUERMA
(Antonio Méndez Esparza) ES 2023, 122’
środa, 2 kwietnia
18.00 NASZ DOM | LA CASA
(Álex Montoya) ES 2024, 80’
20.15 WRÓCICIE DO SIEBIE | VOLVERÉIS
(Jonás Trueba) ES 2024, 114'
czwartek, 3 kwietnia
18.00 JAK ZOSTAĆ ZŁYM CZŁOWIEKIEM | MALA PERSONA
(Fer García-Ruiz) ES 2024, 99’
20.15 NIECH PŁONIE | CASA EN FLAMES
(Dani de la Orden) ES 2024, 108’
BILETY: 30 zł
O FILMACH:
AGENTKA | LA INFILTRADA
(Arantxa Echevarría) ES 2024, 118’

GOYA 2025 - wygrane: Najlepszy film, Najlepsza aktorka (Carolina Yuste)
Oparta na prawdziwych wydarzeniach historia tajnej agentki, która osiem lat spędziła infiltrując lewicowe środowiska sympatyzujące z ETA.
Młoda policjantka Mónika ma przeniknąć w struktury baskijskiej organizacji, by przekazywać władzom informacje o planowanych atakach. Choć w sukces niedoświadczonej agentki wątpią sami przełożeni, udaje jej się nawiązać kontakt. Jej mieszkanie staje się kryjówką dwóch członków ETA. Rozpoczyna się najtrudniejsza misja w jej życiu - musi przekazywać informacje policji, nie wzbudzając podejrzeń terrorystów, którzy nie zawahają się jej zabić.
AUTOBUS 47 | EL 47
(Marcel Barrena) ES 2024, 110’

GOYA 2025 - wygrane: Najlepszy film, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Clara Segura), Najlepszy aktor drugoplanowy (Salva Reina), Najlepsze efekty specjalne, Najlepsze kierownictwo produkcji
Zdobywca Nagrody Goya dla najlepszego hiszpańskiego filmu ubiegłego roku.
Barcelona, lata 70. Eleganckie centrum i zapomniane obrzeża, odcięte od bieżącej wody i prądu. Jedno z przedmieść to dom Manola, kierowcy miejskiego autobusu, który wierzy, że jego sąsiedzi zasługują na transport miejski we własnej dzielnicy. Kiedy kolejni urzędnicy pozostają głusi na jego argumenty, postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Jego akt obywatelskiego nieposłuszeństwa na zawsze zmienił obraz stolicy Katalonii.
Autobus 47 oparty jest na prawdziwej historii Manuela Vitala, który w walce o prawa swojej społeczności nie obawiał się zaryzykować utraty pracy i wolności. Jego życie jak w soczewce skupia w sobie losy Barcelony - miasta migrantów, budowanego przez różnorodną społeczność, która nie zawsze była w nim jednak mile widziana.
CZWORO DO TANGA | EL CUARTO PASAJERO
(Álex de la Iglesia) ES 2022, 99’

W życiu Juliána dobrze już było. Dziś dorabia wożąc pasażerów z aplikacji, a jedynym promykiem nadziei w jego ponurej egzystencji jest atrakcyjna towarzyszka cotygodniowych podróży z Bilbao do Madrytu. W dniu, w którym Julián chce w końcu wyjawić jej swoje uczucia, w trasę nie wyruszą sami. Czy irytujący Janusz biznesu i niepokojąco atrakcyjny nieznajomy pogrzebią jego szanse na romans?
Najnowszy film mistrza czarnej komedii, Álexa de la Iglesii, jednego z najbardziej rozpoznawalnych i kreatywnych hiszpańskich twórców. Czworo do tanga to przewrotny film drogi, w którym nie zabrakło elementów charakterystycznych dla szalonego, tarantinowskiego stylu reżysera - przyprawiającego o zawrót głowy tempa, błyskotliwych dialogów i fabularnego wariactwa. W rolach głównych jak zwykle nie zabraknie hiszpańskich gwiazd, w tym Alberta San Juana i Blanki Suárez.
DRUGIE MIEJSCE | SEGUNDO PREMIO
(Isaki Lacuesta, Pol Rodríguez) ES 2024, 111’

GOYA 2025 - wygrana: Najlepszy reżyser (Isaki Lacuesta, Pol Rodríguez), Najlepszy dźwięk, Najlepszy montaż
Granada, późne lata 90., czas artystycznego fermentu i przemian kulturowych. Tuż przed nagraniem trzeciej płyty, popularna indie rockowa kapela przechodzi poważny kryzys. Odchodzą basista i perkusista, a gitarzysta popada w autodestrukcyjną spiralę. Zespół może uratować tylko determinacja wokalisty, który walczy o jego przetrwanie. Czy trudy tworzenia albumu zbliżą muzyków do siebie, czy przypieczętują rozpad grupy?
Hiszpański kandydat do Oscara, (nie) inspirowany losami kultowego zespołu Los Planetas, który do dziś elektryzuje fanów na festiwalach i w salach koncertowych. Drugie miejsce to porywający zapis rewolucyjnego momentu w historii hiszpańskiej muzyki, który wywarł na niej nieodwracalne piętno, oraz hołd oddany ostatniej dekadzie XX wieku - jej modzie, dźwiękom i nieujarzmionej energii. To także pełen nostalgii i uroku portret Granady, miasta kulturowego fermentu i rewolucji.
FLAMENCO YERAIA CORTÉSA | LA GUITARRA FLAMENCA DE YERAI CORTÉS
(Antón Álvarez) ES 2024, 95’

GOYA 2025 - wygrane: Najlepszy dokument, Najlepsza piosenka
Niezwykły dokument z muzyką na pierwszym planie. Yerai Cortés to gitarzysta, który łączy w swojej twórczości dwa światy - tradycyjne flamenco i awangardowe nowofalowe brzmienia. Jego wyjątkowy styl przyciąga uwagę rapera Antóna Álvareza, znanego jako C.Tangana. Wspólnie wyruszają w podróż, której zwieńczeniem ma być wymarzony album Cortésa. Po drodze będą musieli jednak zmierzyć się ze skomplikowaną przeszłością artysty.
Flamenco Yeraia Cortésa to film, który łączy zachwyt reżysera talentem gitarzysty z fascynacją z życiem, które go ukształtowało. Poruszająca, miejscami tragiczna rodzinna historia pokazana jest w empatyczny, wielowymiarowy sposób, który pozwala widzom poczuć intymną więź z bohaterami. Sam Álvarez również nie obawia się zbliżyć do swoich bohaterów i stać częścią ich historii.
JAK ZOSTAĆ ZŁYM CZŁOWIEKIEM | MALA PERSONA
(Fer García-Ruiz) ES 2024, 99’

Oddany mąż, idealny sąsiad, kumpel do rany przyłóż. Cała dzielnica wie, że Pepe to facet z sercem na dłoni, który nakarmi głodnych, uzależnionych wyciągnie z nałogu, a wrednej teściowej bez mrugnięcia okiem odda własną nerkę. Jednak kiedy jego układnym życiem wstrząśnie prawdziwa katastrofa, Pepe będzie musiał poważnie przemyśleć swoje dotychczasowe wybory. Czy w obliczu katastrofy pozostanie dobrym samarytaninem? A może tragedia pozwoli mu obrać zupełnie nową drogę?
Jak zostać złym człowiekiem to druga po przebojowych Wykolejeńcach współpraca reżysera Fera Garcíi-Ruiza z odtwórcą głównej roli, Arturo Vallsem. I tym razem w filmie nie zabraknie żadnego ze składników, które kochamy w klasycznych hiszpańskich komediach.
NA KRAWĘDZI | SALVE MARIA
(Mar Coll) ES 2024, 111'

GOYA 2025 - wygrana: Najlepsza debiutująca aktorka (Laura Weissmahr)
Poczytna autorka María niedawno została matką. Jej dni wypełnia opieka nad synkiem i wizyty u lekarzy. Na pisanie właściwie nie ma już czasu. Nie pomaga też brak wsparcia ze strony męża, który nie tylko odwleka obiecany urlop tacierzyński, ale też zdaje się nie rozumieć trudności, z którymi mierzy się żona.
Jej niepokoje i frustracje zbywa krótkim „przesadzasz”. María czuje się coraz bardziej osamotniona. Tymczasem Barceloną wstrząsa wieść o tajemniczej zbrodni, popełnionej przez inną młodą matkę. María śledzi sprawę z coraz większą uwagą, która powoli przeradza się w obsesję.
NASZ DOM | LA CASA
(Álex Montoya) ES 2024, 80’

Antonio kochał swój letni dom na walenckiej prowincji. Zbudował go własnymi rękami i otoczył ogrodem, który sumiennie pielęgnował. Co roku obserwował, jak rosną jego dzieci, a letnisko powoli wypełniają wspomnienia. Gdy życie Antonia dobiega końca, dorosłe dzieci spotykają się pod ukochanymi figami ojca. Rodzeństwo musi zdecydować, jaka przyszłość czeka ich wspólny dom i położyć fundamenty pod rodzinne relacje, które od tej pory będą tworzyć sami.
Nagroda Publiczności na festiwalu w Maladze nie kłamie - Nasz dom to film, który potrafi uwieść od pierwszego kadru. Prześwietlone, nasycone słońcem zdjęcia podkreślają niespieszny urok skąpanego w zieleni Olocau, podwalenckiej miejscowości, w której rozgrywa się ta wzruszająca, a zarazem krzepiąca rodzinna historia. Napięte, a mimo to czułe relacje między bohaterami wygrywa doborowo dobrana obsada z Davidem Verdaguerem i nagrodzonym statuetką Feroz Óscarem de la Fuente na czele.
NIECH NIE ŚPI NIKT | QUE NADIE DUERMA
(Antonio Méndez Esparza) ES 2023, 122’

GOYA 2024 - wygrana: Najlepsza aktorka (Malena Alterio)
Pewnego ranka uporządkowane życie Lucíi rozpada się na kawałki. Jej firma bankrutuje, szef ucieka z zaległymi pensjami, przyjaciółka zapada się pod ziemię, a bohaterkę zaczynają prześladować złowieszcze czarne ptaszyska. Na dodatek zza ściany dobiegają uporczywe dźwięki operowej arii.
Wizyta w mieszkaniu muzykalnego sąsiada na zawsze zmieni los uporządkowanej programistki. Garsonkę zamienia na chińską sukienkę, a biurko na kierownicę taksówki, by co dzień przemierzać ulice Madrytu w poszukiwaniu zarobku, miłości i zemsty.
NIECH PŁONIE | CASA EN FLAMES
(Dani de la Orden) ES 2024, 108’

GOYA 2025 - wygrana: Najlepszy scenariusz oryginalny (Eduard Solà)
Wakacyjny dom na Costa Brava. Dla wielu obiekt pożądania, a dla wkraczającej w trzeci wiek Montse wspomnienie rodzinnych wakacji i czasu spędzanego z bliskimi.
Dziś, kiedy jej dzieci i były już mąż skupiają się na własnych sprawach, okazji do spotkań brakuje. Kiedy Montse postanawia sprzedać pusty od dawna dom, cała rodzina spotyka się w nim na ostatni wspólny weekend. Marzenia o idyllicznym wypoczynku w zachwycającej scenerii katalońskiego wybrzeża okażą się jednak płonne - dawne kłótnie i napięcia wcale nie odeszły w niepamięć, a każde słowo może stać się iskrą, która roznieci niszczycielski płomień.
NOWE ŻYCIE | ALUMBRAMIENTO
(Pau Teixidor) ES 2024, 101’

Hiszpania, rok 1982. Nastoletnia Lucía spodziewa się dziecka. Przerażona wizją skandalu matka umieszcza ją w jednej z licznych jeszcze przykościelnych placówek, w których młode kobiety mają w tajemnicy czekać na poród. Tam Lucía poznaje społeczność dziewczyn w tej samej sytuacji, które nawet w tak trudnych okolicznościach potrafią stworzyć własny świat, oparty na solidarności, empatii i siostrzeństwie.
Oparty na faktach, przejmujący obraz Hiszpanii sprzed 40 lat, tak różnej od tej, którą znamy dziś. Reżyser i współautor scenariusza Pau Teixidor oparł historię Lucíi na dziesiątkach świadectw nastolatek, które w latach 80. wbrew swojej woli zostały zamknięte w „ośrodkach reedukacji” - frankistowskich instytucjach, które nie zniknęły wraz z upadkiem reżimu.
SZACH MAT | MENUDAS PIEZAS
(Nacho G. Velilla) ES 2024, 98’

Candela miała w życiu jeden cel. Odnieść sukces i wyrwać się z biednej dzielnicy, w której dorastała. By go osiągnąć była gotowa odciąć się nawet od najbliższych. Szczęście bywa jednak kapryśne - kobieta z dnia na dzień traci okupiony wyrzeczeniami status.
Zdana na łaskę odtrąconych krewnych, musi zamienić pracę w elitarnym liceum na ogólniak dla trudnej młodzieży. Czy odnajdzie się w rzeczywistości, od której starała się uciec? I czy uda jej się wydobyć skrywany potencjał nowych uczniów?
WRÓCICIE DO SIEBIE | VOLVERÉIS
(Jonás Trueba) ES 2024, 114'

MFF w Cannes 2024 - wygrana: Label Europa Cinema - Najlepszy film europejski (Jonás Trueba)
Nagrodzone w Cannes, niezwykle inteligentne kino o związkach i przewrotny hołd oddany klasycznym hollywoodzkim komediom romantycznym.
Bohaterami świetnie napisanego filmu Jonása Trueby są Ale i Alex – para z czternastoletnim stażem, która chce zorganizować imprezę celebrującą koniec ich związku, gdyż według nich lepiej jest świętować rozstania zwiastujące nowe początki niż banalne śluby, które i tak prędzej czy później przyniosą koniec… Dzięki niezwykłej ekranowej chemii Itsaso Arany i Vito Sanza otrzymujemy czuły portret współczesnej pary, wciąż w sobie zakochanej, lecz samotnej, żyjącej niejako oddzielnie. Czy rzeczywiście rozstanie to najlepszy pomysł?
ŻARTY I PAPIEROSY | SABEN AQUELL
(David Trueba) ES 2023, 117’

GOYA 2024 - wygrane: Najlepszy aktor (David Verdaguer)
Prawdziwa historia Eugenia, jednego z najsłynniejszych hiszpańskich komików, który rozśmieszał Hiszpanów do łez w trudnych czasach transformacji.
Jego losy, obfitujące w niespodzianki, zwroty akcji i dramatyczne wydarzenia, to wymarzony materiał na filmową biografię - poczynając od przypadkowego spotkania w autobusie, które wywróciło do góry nogami jego uporządkowane życie, przez szaleńczą miłość, karierę muzyczną, narodziny scenicznej persony i tragedię, która naznaczyła jego życie osobiste. Czarny strój, ciemne okulary, kamienna twarz i papieros, z którym nigdy się nie rozstawał, do dziś pozostają żywym symbolem hiszpańskiego humoru.
O BARANKACH DZIECIOM:
BARANKI DZIECIOM: BARANKI W HISZPANII
28 marca - 3 kwietnia 2025
Kino Pod Baranami

Filmowa podróż przez Półwysep Iberyjski - od stołecznego Madrytu przez Galicję i Kraj Basków aż po Katalonię i Andaluzję. 23. Tydzień Kina Hiszpańskiego wystartuje w naszym Kinie w piątek, 28 marca. W programie przekrój współczesnej hiszpańskiej kinematografii: rozrywkowe filmy gatunkowe, kameralne dramaty i subtelne kino artystyczne. Przegląd potrwa do 3 kwietnia.
Organizowany już po raz 23. Tydzień Kina Hiszpańskiego to jedyne w Polsce wydarzenie poświęcone wyłącznie kinematografii Hiszpanii. To święto kina dla widzów zakochanych w słońcu, podróżach i południowym stylu życia. W ramach przeglądu można zobaczyć najgłośniejsze i najbardziej intrygujące hiszpańskie filmy - większość z nich nie była pokazywana wcześniej w Polsce.
Wszystkie filmy zostaną wyświetlone w wersji oryginalnej z polskimi napisami (wybrane tytuły dodatkowo z angielskimi napisami).
W niedzielny poranek odbędzie się specjalne wydanie cyklu Baranki Dzieciom. Po pokazie zestawu polskich bajek dla dzieci odbędą się warsztaty flamenco, które poprowadzi Krakowska Szkoła Flamenco Almoraima.
PROGRAM:
piątek, 28 marca

(Marcel Barrena) ES 2024, 110’

(Arantxa Echevarría) ES 2024, 118’
sobota, 29 marca

(Antón Álvarez) ES 2024, 95’

(David Trueba) ES 2023, 117’
niedziela, 30 marca
11.00 BARANKI DZIECIOM: BARANKI W HISZPANII
pokaz bajek dla dzieci i warsztaty flamenco z Krakowską Szkołą Flamenco Almoraima

(Álex de la Iglesia) ES 2022, 99’

(Isaki Lacuesta, Pol Rodríguez) ES 2024, 111’
poniedziałek, 31 marca

(Pau Teixidor) ES 2024, 101’

(Mar Coll) ES 2024, 111'
wtorek, 1 kwietnia

(Nacho G. Velilla) ES 2024, 98’

(Antonio Méndez Esparza) ES 2023, 122’
środa, 2 kwietnia

(Álex Montoya) ES 2024, 80’

(Jonás Trueba) ES 2024, 114'
czwartek, 3 kwietnia

(Fer García-Ruiz) ES 2024, 99’

(Dani de la Orden) ES 2024, 108’
BILETY: 30 zł
BILETY na pokaz Baranków Dzieciom: 20 zł
Słuchacze kursów Instytutu Cervantesa, mogą zakupić bilet na seanse w zniżkowej cenie 28zł (tylko w kasie Kina!).
O FILMACH:
AGENTKA | LA INFILTRADA
(Arantxa Echevarría) ES 2024, 118’

GOYA 2025 - wygrane: Najlepszy film, Najlepsza aktorka (Carolina Yuste)
Oparta na prawdziwych wydarzeniach historia tajnej agentki, która osiem lat spędziła infiltrując lewicowe środowiska sympatyzujące z ETA.
Młoda policjantka Mónika ma przeniknąć w struktury baskijskiej organizacji, by przekazywać władzom informacje o planowanych atakach. Choć w sukces niedoświadczonej agentki wątpią sami przełożeni, udaje jej się nawiązać kontakt. Jej mieszkanie staje się kryjówką dwóch członków ETA. Rozpoczyna się najtrudniejsza misja w jej życiu - musi przekazywać informacje policji, nie wzbudzając podejrzeń terrorystów, którzy nie zawahają się jej zabić.
AUTOBUS 47 | EL 47
(Marcel Barrena) ES 2024, 110’

GOYA 2025 - wygrane: Najlepszy film, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Clara Segura), Najlepszy aktor drugoplanowy (Salva Reina), Najlepsze efekty specjalne, Najlepsze kierownictwo produkcji
Zdobywca Nagrody Goya dla najlepszego hiszpańskiego filmu ubiegłego roku.
Barcelona, lata 70. Eleganckie centrum i zapomniane obrzeża, odcięte od bieżącej wody i prądu. Jedno z przedmieść to dom Manola, kierowcy miejskiego autobusu, który wierzy, że jego sąsiedzi zasługują na transport miejski we własnej dzielnicy. Kiedy kolejni urzędnicy pozostają głusi na jego argumenty, postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Jego akt obywatelskiego nieposłuszeństwa na zawsze zmienił obraz stolicy Katalonii.
Autobus 47 oparty jest na prawdziwej historii Manuela Vitala, który w walce o prawa swojej społeczności nie obawiał się zaryzykować utraty pracy i wolności. Jego życie jak w soczewce skupia w sobie losy Barcelony - miasta migrantów, budowanego przez różnorodną społeczność, która nie zawsze była w nim jednak mile widziana.
CZWORO DO TANGA | EL CUARTO PASAJERO
(Álex de la Iglesia) ES 2022, 99’

W życiu Juliána dobrze już było. Dziś dorabia wożąc pasażerów z aplikacji, a jedynym promykiem nadziei w jego ponurej egzystencji jest atrakcyjna towarzyszka cotygodniowych podróży z Bilbao do Madrytu. W dniu, w którym Julián chce w końcu wyjawić jej swoje uczucia, w trasę nie wyruszą sami. Czy irytujący Janusz biznesu i niepokojąco atrakcyjny nieznajomy pogrzebią jego szanse na romans?
Najnowszy film mistrza czarnej komedii, Álexa de la Iglesii, jednego z najbardziej rozpoznawalnych i kreatywnych hiszpańskich twórców. Czworo do tanga to przewrotny film drogi, w którym nie zabrakło elementów charakterystycznych dla szalonego, tarantinowskiego stylu reżysera - przyprawiającego o zawrót głowy tempa, błyskotliwych dialogów i fabularnego wariactwa. W rolach głównych jak zwykle nie zabraknie hiszpańskich gwiazd, w tym Alberta San Juana i Blanki Suárez.
DRUGIE MIEJSCE | SEGUNDO PREMIO
(Isaki Lacuesta, Pol Rodríguez) ES 2024, 111’

GOYA 2025 - wygrana: Najlepszy reżyser (Isaki Lacuesta, Pol Rodríguez), Najlepszy dźwięk, Najlepszy montaż
Granada, późne lata 90., czas artystycznego fermentu i przemian kulturowych. Tuż przed nagraniem trzeciej płyty, popularna indie rockowa kapela przechodzi poważny kryzys. Odchodzą basista i perkusista, a gitarzysta popada w autodestrukcyjną spiralę. Zespół może uratować tylko determinacja wokalisty, który walczy o jego przetrwanie. Czy trudy tworzenia albumu zbliżą muzyków do siebie, czy przypieczętują rozpad grupy?
Hiszpański kandydat do Oscara, (nie) inspirowany losami kultowego zespołu Los Planetas, który do dziś elektryzuje fanów na festiwalach i w salach koncertowych. Drugie miejsce to porywający zapis rewolucyjnego momentu w historii hiszpańskiej muzyki, który wywarł na niej nieodwracalne piętno, oraz hołd oddany ostatniej dekadzie XX wieku - jej modzie, dźwiękom i nieujarzmionej energii. To także pełen nostalgii i uroku portret Granady, miasta kulturowego fermentu i rewolucji.
FLAMENCO YERAIA CORTÉSA | LA GUITARRA FLAMENCA DE YERAI CORTÉS
(Antón Álvarez) ES 2024, 95’

GOYA 2025 - wygrane: Najlepszy dokument, Najlepsza piosenka
Niezwykły dokument z muzyką na pierwszym planie. Yerai Cortés to gitarzysta, który łączy w swojej twórczości dwa światy - tradycyjne flamenco i awangardowe nowofalowe brzmienia. Jego wyjątkowy styl przyciąga uwagę rapera Antóna Álvareza, znanego jako C.Tangana. Wspólnie wyruszają w podróż, której zwieńczeniem ma być wymarzony album Cortésa. Po drodze będą musieli jednak zmierzyć się ze skomplikowaną przeszłością artysty.
Flamenco Yeraia Cortésa to film, który łączy zachwyt reżysera talentem gitarzysty z fascynacją z życiem, które go ukształtowało. Poruszająca, miejscami tragiczna rodzinna historia pokazana jest w empatyczny, wielowymiarowy sposób, który pozwala widzom poczuć intymną więź z bohaterami. Sam Álvarez również nie obawia się zbliżyć do swoich bohaterów i stać częścią ich historii.
JAK ZOSTAĆ ZŁYM CZŁOWIEKIEM | MALA PERSONA
(Fer García-Ruiz) ES 2024, 99’

Oddany mąż, idealny sąsiad, kumpel do rany przyłóż. Cała dzielnica wie, że Pepe to facet z sercem na dłoni, który nakarmi głodnych, uzależnionych wyciągnie z nałogu, a wrednej teściowej bez mrugnięcia okiem odda własną nerkę. Jednak kiedy jego układnym życiem wstrząśnie prawdziwa katastrofa, Pepe będzie musiał poważnie przemyśleć swoje dotychczasowe wybory. Czy w obliczu katastrofy pozostanie dobrym samarytaninem? A może tragedia pozwoli mu obrać zupełnie nową drogę?
Jak zostać złym człowiekiem to druga po przebojowych Wykolejeńcach współpraca reżysera Fera Garcíi-Ruiza z odtwórcą głównej roli, Arturo Vallsem. I tym razem w filmie nie zabraknie żadnego ze składników, które kochamy w klasycznych hiszpańskich komediach.
NA KRAWĘDZI | SALVE MARIA
(Mar Coll) ES 2024, 111'

GOYA 2025 - wygrana: Najlepsza debiutująca aktorka (Laura Weissmahr)
Poczytna autorka María niedawno została matką. Jej dni wypełnia opieka nad synkiem i wizyty u lekarzy. Na pisanie właściwie nie ma już czasu. Nie pomaga też brak wsparcia ze strony męża, który nie tylko odwleka obiecany urlop tacierzyński, ale też zdaje się nie rozumieć trudności, z którymi mierzy się żona.
Jej niepokoje i frustracje zbywa krótkim „przesadzasz”. María czuje się coraz bardziej osamotniona. Tymczasem Barceloną wstrząsa wieść o tajemniczej zbrodni, popełnionej przez inną młodą matkę. María śledzi sprawę z coraz większą uwagą, która powoli przeradza się w obsesję.
NASZ DOM | LA CASA
(Álex Montoya) ES 2024, 80’

Antonio kochał swój letni dom na walenckiej prowincji. Zbudował go własnymi rękami i otoczył ogrodem, który sumiennie pielęgnował. Co roku obserwował, jak rosną jego dzieci, a letnisko powoli wypełniają wspomnienia. Gdy życie Antonia dobiega końca, dorosłe dzieci spotykają się pod ukochanymi figami ojca. Rodzeństwo musi zdecydować, jaka przyszłość czeka ich wspólny dom i położyć fundamenty pod rodzinne relacje, które od tej pory będą tworzyć sami.
Nagroda Publiczności na festiwalu w Maladze nie kłamie - Nasz dom to film, który potrafi uwieść od pierwszego kadru. Prześwietlone, nasycone słońcem zdjęcia podkreślają niespieszny urok skąpanego w zieleni Olocau, podwalenckiej miejscowości, w której rozgrywa się ta wzruszająca, a zarazem krzepiąca rodzinna historia. Napięte, a mimo to czułe relacje między bohaterami wygrywa doborowo dobrana obsada z Davidem Verdaguerem i nagrodzonym statuetką Feroz Óscarem de la Fuente na czele.
NIECH NIE ŚPI NIKT | QUE NADIE DUERMA
(Antonio Méndez Esparza) ES 2023, 122’

GOYA 2024 - wygrana: Najlepsza aktorka (Malena Alterio)
Pewnego ranka uporządkowane życie Lucíi rozpada się na kawałki. Jej firma bankrutuje, szef ucieka z zaległymi pensjami, przyjaciółka zapada się pod ziemię, a bohaterkę zaczynają prześladować złowieszcze czarne ptaszyska. Na dodatek zza ściany dobiegają uporczywe dźwięki operowej arii.
Wizyta w mieszkaniu muzykalnego sąsiada na zawsze zmieni los uporządkowanej programistki. Garsonkę zamienia na chińską sukienkę, a biurko na kierownicę taksówki, by co dzień przemierzać ulice Madrytu w poszukiwaniu zarobku, miłości i zemsty.
NIECH PŁONIE | CASA EN FLAMES
(Dani de la Orden) ES 2024, 108’

GOYA 2025 - wygrana: Najlepszy scenariusz oryginalny (Eduard Solà)
Wakacyjny dom na Costa Brava. Dla wielu obiekt pożądania, a dla wkraczającej w trzeci wiek Montse wspomnienie rodzinnych wakacji i czasu spędzanego z bliskimi.
Dziś, kiedy jej dzieci i były już mąż skupiają się na własnych sprawach, okazji do spotkań brakuje. Kiedy Montse postanawia sprzedać pusty od dawna dom, cała rodzina spotyka się w nim na ostatni wspólny weekend. Marzenia o idyllicznym wypoczynku w zachwycającej scenerii katalońskiego wybrzeża okażą się jednak płonne - dawne kłótnie i napięcia wcale nie odeszły w niepamięć, a każde słowo może stać się iskrą, która roznieci niszczycielski płomień.
NOWE ŻYCIE | ALUMBRAMIENTO
(Pau Teixidor) ES 2024, 101’

Hiszpania, rok 1982. Nastoletnia Lucía spodziewa się dziecka. Przerażona wizją skandalu matka umieszcza ją w jednej z licznych jeszcze przykościelnych placówek, w których młode kobiety mają w tajemnicy czekać na poród. Tam Lucía poznaje społeczność dziewczyn w tej samej sytuacji, które nawet w tak trudnych okolicznościach potrafią stworzyć własny świat, oparty na solidarności, empatii i siostrzeństwie.
Oparty na faktach, przejmujący obraz Hiszpanii sprzed 40 lat, tak różnej od tej, którą znamy dziś. Reżyser i współautor scenariusza Pau Teixidor oparł historię Lucíi na dziesiątkach świadectw nastolatek, które w latach 80. wbrew swojej woli zostały zamknięte w „ośrodkach reedukacji” - frankistowskich instytucjach, które nie zniknęły wraz z upadkiem reżimu.
SZACH MAT | MENUDAS PIEZAS
(Nacho G. Velilla) ES 2024, 98’

Candela miała w życiu jeden cel. Odnieść sukces i wyrwać się z biednej dzielnicy, w której dorastała. By go osiągnąć była gotowa odciąć się nawet od najbliższych. Szczęście bywa jednak kapryśne - kobieta z dnia na dzień traci okupiony wyrzeczeniami status.
Zdana na łaskę odtrąconych krewnych, musi zamienić pracę w elitarnym liceum na ogólniak dla trudnej młodzieży. Czy odnajdzie się w rzeczywistości, od której starała się uciec? I czy uda jej się wydobyć skrywany potencjał nowych uczniów?
WRÓCICIE DO SIEBIE | VOLVERÉIS
(Jonás Trueba) ES 2024, 114'

MFF w Cannes 2024 - wygrana: Label Europa Cinema - Najlepszy film europejski (Jonás Trueba)
Nagrodzone w Cannes, niezwykle inteligentne kino o związkach i przewrotny hołd oddany klasycznym hollywoodzkim komediom romantycznym.
Bohaterami świetnie napisanego filmu Jonása Trueby są Ale i Alex – para z czternastoletnim stażem, która chce zorganizować imprezę celebrującą koniec ich związku, gdyż według nich lepiej jest świętować rozstania zwiastujące nowe początki niż banalne śluby, które i tak prędzej czy później przyniosą koniec… Dzięki niezwykłej ekranowej chemii Itsaso Arany i Vito Sanza otrzymujemy czuły portret współczesnej pary, wciąż w sobie zakochanej, lecz samotnej, żyjącej niejako oddzielnie. Czy rzeczywiście rozstanie to najlepszy pomysł?
ŻARTY I PAPIEROSY | SABEN AQUELL
(David Trueba) ES 2023, 117’

GOYA 2024 - wygrane: Najlepszy aktor (David Verdaguer)
Prawdziwa historia Eugenia, jednego z najsłynniejszych hiszpańskich komików, który rozśmieszał Hiszpanów do łez w trudnych czasach transformacji.
Jego losy, obfitujące w niespodzianki, zwroty akcji i dramatyczne wydarzenia, to wymarzony materiał na filmową biografię - poczynając od przypadkowego spotkania w autobusie, które wywróciło do góry nogami jego uporządkowane życie, przez szaleńczą miłość, karierę muzyczną, narodziny scenicznej persony i tragedię, która naznaczyła jego życie osobiste. Czarny strój, ciemne okulary, kamienna twarz i papieros, z którym nigdy się nie rozstawał, do dziś pozostają żywym symbolem hiszpańskiego humoru.
O BARANKACH DZIECIOM:
BARANKI DZIECIOM: BARANKI W HISZPANII
pokaz bajek dla dzieci i warsztaty flamenco z Krakowską Szkołą Flamenco Almoraima
Repertuar:
Piątek 28 marca // Friday, March 28
Sobota 29 marca // Saturday, March 29
- Flamenco Yeraia Cortésa (23. Tydzień Kina Hiszpańskiego) 18:00
- Żarty i papierosy (23. Tydzień Kina Hiszpańskiego) 20:15
Niedziela 30 marca // Sunday, March 30
- Czworo do tanga (23. Tydzień Kina Hiszpańskiego) 18:00
- Drugie miejsce (23. Tydzień Kina Hiszpańskiego) 20:15
Poniedziałek 31 marca // Monday, March 31
- Nowe życie (23. Tydzień Kina Hiszpańskiego) 18:00
- Na krawędzi (23. Tydzień Kina Hiszpańskiego) 20:15
Wtorek 1 kwietnia // Tuesday, April 1
- Szach mat (23. Tydzień Kina Hiszpańskiego) 18:00
- Niech nie śpi nikt (23. Tydzień Kina Hiszpańskiego) 20:15
Środa 2 kwietnia // Wednesday, April 2
- Nasz dom (23. Tydzień Kina Hiszpańskiego) 18:00
- Wrócicie do siebie (23. Tydzień Kina Hiszpańskiego) 20:15
Czwartek 3 kwietnia // Thursday, April 3