To wszystko warto zobaczyć - pokazy filmów Andrzeja Wajdy
TO WSZYSTKO WARTO ZOBACZYĆ
pokazy filmów Andrzeja Wajdy
22 stycznia-5 marca 2025
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
(ul. Marii Konopnickiej 26)
Od 1 grudnia do 9 marca w Muzeum Manggha trwa wystawa To wszystko da się zrealizować. Krystyna Zachwatowicz-Wajda i Andrzej Wajda. Z tej okazji od 22 stycznia zapraszamy do muzealnej sali widowiskowej na serię pokazów filmów Andrzeja Wajdy z prelekcjami.
PROGRAM:
środa, 22 stycznia
18.00 NIEWINNI CZARODZIEJE | NIEWINNI CZARODZIEJE
środa, 5 lutego
18.00 BRZEZINA | BRZEZINA
środa, 19 lutego
18.00 SMUGA CIENIA | SMUGA CIENIA
środa, 5 marca
18.00 PANNY Z WILKA | PANNY Z WILKA
BILETY: 25 zł
O FILMACH:
BRZEZINA | BRZEZINA
(Andrzej Wajda) PL 1970, 99’
Kameralna, poruszająca historia o miłości, śmierci i samotności oparta na noweli Jarosława Iwaszkiewicza.
Młody pianista Stanisław (Olgierd Łukaszewicz), ciężko chory na gruźlicę, przyjeżdża do leśniczówki swojego brata Bolesława (Daniel Olbrychski), któremu niedawno zmarła młoda żona. Dochodzi do nieuchronnej konfrontacji między kochającym życie Stanisławem a jego pogrążonym w smutku bratem.
NIEWINNI CZARODZIEJE | NIEWINNI CZARODZIEJE
(Andrzej Wajda) PL 1960, 83’
Bazyli (Tadeusz Łomnicki), młody lekarz sportowy, a „po godzinach” jazzman, w lokalu muzycznym spotyka Pelagię (Krystyna Stypułkowska). Para spędza ze sobą noc, prowadząc swoistą grę miłosną na miny i pozy. Młodzi stają się sobą coraz bardziej zafascynowani. Początkowo niewinna gra szybko przeradza się w erotycznego pokera. Stawka jest wysoka – jeśli dziewczyna przegra, odda się Bazylemu.
Muzykę skomponował Krzysztof Komeda, jeden z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej i pionier jazzu nowoczesnego w Polsce. Artysta, podobnie jak filmowy Bazyli, miłował medycynę i jazz, toteż w ścieżce dźwiękowej filmu Andrzeja Wajdy można znaleźć gamę szczerych emocji.
PANNY Z WILKA | PANNY Z WILKA
(Andrzej Wajda) PL/FR 1979. 116’
FPFF w Gdyni 1979 - wygrane: Brązowe Lwy Gdańskie - Najlepsza scenografia (Allan Starski, Maria Osiecka-Kuminek), Nagroda Specjalna Jury (Andrzej Wajda)
Oscary 1980 - nominacje: Najlepszy film nieanglojęzyczny
Rok 1929. Wiktor Ruben (Daniel Olbrychski), przygnębiony nagłą śmiercią przyjaciela, za radą lekarza wyjeżdża na urlop. Odwiedza – po 15 latach nieobecności – miejsca swojej młodości: dom wujostwa i sąsiedni majątek Wilko, z którego mieszkankami, sześcioma siostrami, przeżył nigdyś niezapomniane wakacje. Wchodzący w smugę cienia mężczyzna chciałby powtórzyć tamto doświadczenie, ale spotkanie z pannami, teraz dorosłymi, w większość zamężnymi kobietami, uświadamia mu, że nigdy już nie będzie takiego lata… Pogodzony z nieuchronnością przemijania i swoją samotnością, opuszcza Wilko, a podczas przeprawy promem, symbolicznie, niby z Lete, rzeki zapomnienia, wypija łyk wody.
SMUGA CIENIA | SMUGA CIENIA
pokazy filmów Andrzeja Wajdy
22 stycznia-5 marca 2025
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
(ul. Marii Konopnickiej 26)
Od 1 grudnia do 9 marca w Muzeum Manggha trwa wystawa To wszystko da się zrealizować. Krystyna Zachwatowicz-Wajda i Andrzej Wajda. Z tej okazji od 22 stycznia zapraszamy do muzealnej sali widowiskowej na serię pokazów filmów Andrzeja Wajdy z prelekcjami.
Filmy Andrzeja Wajdy towarzyszyły pokoleniom Polaków w czasach najtrudniejszych, miały pełnić rolę swoistego rozliczenia z narodową traumą, były oddechem od duchoty PRLu, oknem na Zachód i powiewem wolności, tak upragnionej i tak wyczekiwanej. Wyrosły na gruncie polskim, na trzewiach polskiej literatury i kultury, stanowiły dowód na to, że polska kinematografia nie może być traktowana zdawkowo i liczy się na firmamencie wielkich światowych tytułów filmowych, a nazwisko Wajda znaczy niemniej niż nazwiska jej twórców.
Przygotowany przy okazji wystawy To wszystko da się zrealizować. Krystyna Zachwatowicz-Wajda i Andrzej Wajda cykl wybranych filmów wyreżyserowanych przez Andrzeja Wajdę przybliży kilka najważniejszych, naszym zdaniem najbardziej lirycznych i symbolicznych tytułów Reżysera.
Pokazy filmowe rozpoczną się krótkimi prelekcjami, które filmoznawcy i krytycy filmowi zgodzili się dla nas poprowadzić, wprowadzając Państwa w tak dobrze Wam znany świat filmowy Andrzeja Wajdy i, w pewnym punkcie życia, Krystyny Zachwatowicz-Wajdy.
Przygotowany przy okazji wystawy To wszystko da się zrealizować. Krystyna Zachwatowicz-Wajda i Andrzej Wajda cykl wybranych filmów wyreżyserowanych przez Andrzeja Wajdę przybliży kilka najważniejszych, naszym zdaniem najbardziej lirycznych i symbolicznych tytułów Reżysera.
Pokazy filmowe rozpoczną się krótkimi prelekcjami, które filmoznawcy i krytycy filmowi zgodzili się dla nas poprowadzić, wprowadzając Państwa w tak dobrze Wam znany świat filmowy Andrzeja Wajdy i, w pewnym punkcie życia, Krystyny Zachwatowicz-Wajdy.
środa, 22 stycznia
18.00 NIEWINNI CZARODZIEJE | NIEWINNI CZARODZIEJE
(Andrzej Wajda) PL 1960, 83’
prelekcja: Mateusz Demski
18.00 BRZEZINA | BRZEZINA
(Andrzej Wajda) PL 1970, 99’
prelekcja: Joanna Najbor
18.00 SMUGA CIENIA | SMUGA CIENIA
(Andrzej Wajda) PL/GB 1976, 100’
prelekcja: Anita Piotrowska
18.00 PANNY Z WILKA | PANNY Z WILKA
(Andrzej Wajda) PL/FR 1979. 116’
prelekcja: Michał Oleszczyk
BILETY: 25 zł
O FILMACH:
BRZEZINA | BRZEZINA
(Andrzej Wajda) PL 1970, 99’
Kameralna, poruszająca historia o miłości, śmierci i samotności oparta na noweli Jarosława Iwaszkiewicza.
Młody pianista Stanisław (Olgierd Łukaszewicz), ciężko chory na gruźlicę, przyjeżdża do leśniczówki swojego brata Bolesława (Daniel Olbrychski), któremu niedawno zmarła młoda żona. Dochodzi do nieuchronnej konfrontacji między kochającym życie Stanisławem a jego pogrążonym w smutku bratem.
NIEWINNI CZARODZIEJE | NIEWINNI CZARODZIEJE
(Andrzej Wajda) PL 1960, 83’
Bazyli (Tadeusz Łomnicki), młody lekarz sportowy, a „po godzinach” jazzman, w lokalu muzycznym spotyka Pelagię (Krystyna Stypułkowska). Para spędza ze sobą noc, prowadząc swoistą grę miłosną na miny i pozy. Młodzi stają się sobą coraz bardziej zafascynowani. Początkowo niewinna gra szybko przeradza się w erotycznego pokera. Stawka jest wysoka – jeśli dziewczyna przegra, odda się Bazylemu.
Muzykę skomponował Krzysztof Komeda, jeden z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej i pionier jazzu nowoczesnego w Polsce. Artysta, podobnie jak filmowy Bazyli, miłował medycynę i jazz, toteż w ścieżce dźwiękowej filmu Andrzeja Wajdy można znaleźć gamę szczerych emocji.
PANNY Z WILKA | PANNY Z WILKA
(Andrzej Wajda) PL/FR 1979. 116’
FPFF w Gdyni 1979 - wygrane: Brązowe Lwy Gdańskie - Najlepsza scenografia (Allan Starski, Maria Osiecka-Kuminek), Nagroda Specjalna Jury (Andrzej Wajda)
Oscary 1980 - nominacje: Najlepszy film nieanglojęzyczny
Rok 1929. Wiktor Ruben (Daniel Olbrychski), przygnębiony nagłą śmiercią przyjaciela, za radą lekarza wyjeżdża na urlop. Odwiedza – po 15 latach nieobecności – miejsca swojej młodości: dom wujostwa i sąsiedni majątek Wilko, z którego mieszkankami, sześcioma siostrami, przeżył nigdyś niezapomniane wakacje. Wchodzący w smugę cienia mężczyzna chciałby powtórzyć tamto doświadczenie, ale spotkanie z pannami, teraz dorosłymi, w większość zamężnymi kobietami, uświadamia mu, że nigdy już nie będzie takiego lata… Pogodzony z nieuchronnością przemijania i swoją samotnością, opuszcza Wilko, a podczas przeprawy promem, symbolicznie, niby z Lete, rzeki zapomnienia, wypija łyk wody.
SMUGA CIENIA | SMUGA CIENIA
(Andrzej Wajda) PL/GB 1976, 100’
Polsko-brytyjski film psychologiczny na podstawie powieści Josepha Conrada o tym samym tytule.
Akcja filmu osnuta jest na epizodzie z 1888 r. - epidemii febry (malarii) na pokładzie statku, którego kapitanem był autor. Młody i niedoświadczony oficer marynarki handlowej Conrad - Polak z pochodzenia, obejmuje po raz pierwszy dowództwo statku handlowego. Ma przyprowadzić z Bangkoku do Singapuru statek, którego kapitan niespodziewanie umarł. Okazuje się, że statek jest zaniedbany, a załoga niezdyscyplinowana. Jedynym doświadczonym marynarzem na pokładzie jest niechętny nowemu kapitanowi oficer Burns, lecz jeszcze przed wyruszeniem w rejs zapada na cholerę. Ulegając jego prośbom Conrad zabiera go w rejs. Wkrótce na statku wybucha epidemia.
Akcja filmu osnuta jest na epizodzie z 1888 r. - epidemii febry (malarii) na pokładzie statku, którego kapitanem był autor. Młody i niedoświadczony oficer marynarki handlowej Conrad - Polak z pochodzenia, obejmuje po raz pierwszy dowództwo statku handlowego. Ma przyprowadzić z Bangkoku do Singapuru statek, którego kapitan niespodziewanie umarł. Okazuje się, że statek jest zaniedbany, a załoga niezdyscyplinowana. Jedynym doświadczonym marynarzem na pokładzie jest niechętny nowemu kapitanowi oficer Burns, lecz jeszcze przed wyruszeniem w rejs zapada na cholerę. Ulegając jego prośbom Conrad zabiera go w rejs. Wkrótce na statku wybucha epidemia.
O PRELEGENTACH:
Mateusz Demski – dziennikarz, krytyk filmowy, filmoznawca. Publikował m.in. w Przekroju, Przeglądzie, a także w portalach Dwutygodnik, Onet.pl, NOIZZ.pl, newonce.net i Mint Magazine. Ponadto gościnnie pisze na łamach Gazety Wyborczej, miesięcznika Kino, czasopisma Ekrany i wielu innych tytułów. Do sierpnia tego roku prowadził cotygodniową audycję w OFF Radiu Kraków. Autor kilkuset rozmów i wywiadów z nagradzanymi na światowych festiwalach twórczyniami i twórcami filmowymi, m.in. z Jonathanem Glazerem (Strefa interesów) Laurą Poitras (Całe to piękno i krew), Bong Joon-ho (Parasite), duetem Daniels (Wszystko wszędzie naraz) i Arim Asterem (Bo się boi).
Joanna Najbor – regularnie publikuje teksty o kinie na łamach Vogue.pl, miesięcznika Kino i portalu Filmweb. Współpracuje również z internetowym Czasem Kultury, serwisem Popmoderna.pl i Moodaily. Laureatka Grand Prix w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka (2023) i nagrody II stopnia w V Konkursie im. Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej. Absolwentka dziennikarstwa i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UJ. Grywa na wiolonczeli. Pochodzi z Zakopanego.
Anita Piotrowska – krytyczka filmowa i publicystka Tygodnika Powszechnego, kuratorka programu dokumentalnego Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Pisuje także do magazynów Charaktery, EKRANy i Kino. Jest współautorką takich publikacji, jak Panorama kina najnowszego, Szukając von Triera, Encyklopedia kina, Encyklopedia filmu religijnego, Nowe kino Turcji czy Polish Cinema Now!. Jako członkini Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI była jurorką licznych festiwali w kraju i za granicą. W 2014 roku otrzymała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii krytyka filmowa, a w 2021 roku Nagrodę im. Krzysztofa Teodora Toeplitza od ZAiKS-u.
Michał Oleszczyk - konsultant scenariuszowy, wykładowca Wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2014-16 dyrektor artystyczny FPFF w Gdyni. Autor podcastu SpoilerMaster. Współscenarzysta filmu Wszystkie nasze strachy w reżyserii Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta; kierownik literacki seriali Canal+ (The Office PL, Planeta Singli. Osiem historii, Pisarze. Serial na krótko), konsultant scenariuszowy takich filmów jak Hiacynt, Za duży na bajki. Stały współpracownik serwisu RogerEbert.com; laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005) i Nagrody PISF (2012), nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej w kategorii Najlepszy Scenariusz (za Wszystkie nasze strachy).
Joanna Najbor – regularnie publikuje teksty o kinie na łamach Vogue.pl, miesięcznika Kino i portalu Filmweb. Współpracuje również z internetowym Czasem Kultury, serwisem Popmoderna.pl i Moodaily. Laureatka Grand Prix w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka (2023) i nagrody II stopnia w V Konkursie im. Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej. Absolwentka dziennikarstwa i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UJ. Grywa na wiolonczeli. Pochodzi z Zakopanego.
Anita Piotrowska – krytyczka filmowa i publicystka Tygodnika Powszechnego, kuratorka programu dokumentalnego Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Pisuje także do magazynów Charaktery, EKRANy i Kino. Jest współautorką takich publikacji, jak Panorama kina najnowszego, Szukając von Triera, Encyklopedia kina, Encyklopedia filmu religijnego, Nowe kino Turcji czy Polish Cinema Now!. Jako członkini Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI była jurorką licznych festiwali w kraju i za granicą. W 2014 roku otrzymała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii krytyka filmowa, a w 2021 roku Nagrodę im. Krzysztofa Teodora Toeplitza od ZAiKS-u.
Michał Oleszczyk - konsultant scenariuszowy, wykładowca Wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2014-16 dyrektor artystyczny FPFF w Gdyni. Autor podcastu SpoilerMaster. Współscenarzysta filmu Wszystkie nasze strachy w reżyserii Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta; kierownik literacki seriali Canal+ (The Office PL, Planeta Singli. Osiem historii, Pisarze. Serial na krótko), konsultant scenariuszowy takich filmów jak Hiacynt, Za duży na bajki. Stały współpracownik serwisu RogerEbert.com; laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005) i Nagrody PISF (2012), nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej w kategorii Najlepszy Scenariusz (za Wszystkie nasze strachy).
Repertuar:
Środa 22 stycznia // Wednesday, January 22
Środa 5 lutego // Wednesday, February 5
Środa 19 lutego // Wednesday, February 19
Środa 5 marca // Wednesday, March 5