Conrad Festival 2024
CONRAD FESTIVAL - pasmo filmowe
21-24 października 2024
Kino Pod Baranami
Pod koniec października w Krakowie odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń literackich w Polsce, czyli Festiwal Conrada. Jak co roku zapraszamy na pasmo filmowe towarzyszące Festiwalowi, inspirowane hasłem AUTENTYCZNOŚĆ - tegorocznym motywem przewodnim imprezy - oraz obecnymi na Festiwalu gośćmi. Projekcje odbędą się w dniach 21-24 października.
Festiwalu Conrada to największe międzynarodowe wydarzenie literackie w Polsce i jedno z największych w Europie. To enklawa wspólnoty, wzajemnej wymiany i wielka rozmowa, do której włączyć mogą się wszyscy. Przestrzeń, w której naturalnie rozpędza się swobodny lot myśli i idei.
Tegoroczna odsłona Festiwalu Conrada odbywa się pod hasłem AUTENTYCZNOŚĆ. Zachęcam, by przyjrzeć się różnym sposobom pojmowania autentyczności – jako kategorii pokrewnej wiarygodności, szczerości, przeżyciu i doświadczeniu, „prawdziwemu ja”, wreszcie – by spróbować prześledzić jej potencjał w światach i opowieściach wymyślonych - tłumaczy Olga Drenda, dyrektorka kreatywna Festiwalu.
W paśmie filmowym Festiwalu Conrada są tytuły, które nawiązują do motywu autentyczności oraz takie, które związane są z obecnymi na Festiwalu gośćmi.
W filmie Czas, który pozostał reżyser Elia Suleiman zastanawia się nad pełnym sprzeczności stanem, w którym po 1948 roku znaleźli się Palestyńczycy. Wprowadzenie w języku angielskim, przed seansem wygłosi Adania Shibli - obecna na Festiwalu palestyńska pisarka i wykładowczyni, autorka powieści Drobny szczegół. Pokaz można uzupełnić seansem online filmu Tam gdzieś musi być niebo Elii Suleimana.
Niemiecka komedia pomyłek Thea Roland z 1932 r. (reż. Hermann Kosterlitz) to oparty na książce Suzanne de Callias portret kobiety współczesnej. Bohaterki niezależnej, z nowym podejściem do obyczajowości i nowoczesnym wystrojem mieszkania. Przed projekcją krótkie wprowadzenie prof. Małgorzata Radkiewicz - filmoznawczyni, zajmującej się problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w sztuce. Pokaz towarzyszy wystawie Nowa kobieta. (NIE)nowa rzeczywistość w Domu Norymberskim, gdzie zaprezentowane zostaną współczesne prace nawiązujące do dwudziestowiecznej twórczości Lotte Laserstein – niemieckiej artystki wizualnej o żydowskich korzeniach.
W ramach Festiwalu Conrada na nasz ekran wróci kultowy Matrix rodzeństwa Wachowskich. To pełna niezapomnianych scen i cytatów popkulturowa hybryda, która wprowadziła kino science fiction w XXI wiek. Gnostyczne poszukiwanie prawdy o sobie doskonale wpisuje się w festiwalową ideę Autentyczności. Prelekcję do filmu wygłosi prof. Izabela Trzcińska - religioznawca, historyk idei, antropolog kultury.
W czwartek, 24 października, o godzinie 21.15, zaprezentujemy audiowizualny remiks dokumentu Piera Paolo Pasoliniego Lo Sciopero Dei Netturbini Del 1970 (Strajk zamiataczy ulicznych z 1970 r.) z sound artem na żywo, który przygotowali Luca Maria Baldini & Cosimo Terlizzi.
Na koniec, w niedzielę, 27 października, najmłodsi widzowie wezmą udział w specjalnej, literackiej odsłonie cyklu Baranki Dzieciom. W programie pokaz wybranych odcinków serialu Dziwne przygody Koziołka Matołka oraz warsztaty plastyczne.
PROGRAM:
poniedziałek, 21 października
19.00 CZAS, KTÓRY POZOSTAŁ | THE TIME THAT REMAINS
(Elia Suleiman) FR/BL/IT 2009, 109’
wprowadzenie: Adania Shibli (w języku angielskim, bez polskiego tłumaczenia)
wtorek, 22 października
21.15 THEA ROLAND | DAS ABENTEUER EINER SCHÖNEN FRAU
| THE ADVENTURE OF THEA ROLAND
(Hermann Kosterlitz) DE 1932, 89’
Projekcja z taśmy 35mm.
wprowadzenie: prof. Małgorzata Radkiewicz
Partner: Dom Norymberski w Krakowie
środa, 23 października
21.15 MATRIX | MATRIX
(Lana Wachowski, Lilly Wachowski) US 1999, 136’
wprowadzenie: prof. Izabela Trzcińska
czwartek, 24 października
21.15 PASOLINI REWORK | RIVISITAZIONE DELLO SCIOPERO, 40’
z angielskimi i polskimi napisami
sound art na żywo do filmu Piera Paolo Pasoliniego
Luca Maria Baldini & Cosimo Terlizzi
Partner: Włoski Instytut Kultury w Krakowie
niedziela, 27 października
11.00 LITERACKIE BARANKI DZIECIOM
projekcja bajek & warsztaty plastyczne w ramach cyklu Baranki Dzieciom
BILETY:
28 zł (normalny)
24 zł (ulgowy)
20 zł (klubowy/senior)
Karnet (4 filmy): 88 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl
Pokaz Literackich Baranków Dzieciom nie jest wliczony w cenę karnetu
Literackie Baranki Dzieciom: 18 zł
O FILMACH:
CZAS, KTÓRY POZOSTAŁ | THE TIME THAT REMAINS(Elia Suleiman) FR/BL/IT 2009, 109’
MFF w Cannes 2009: Udział w konkursie głównym
“Izraelscy Arabowie” to termin polityczny określający Palestyńczyków, którzy są jednocześnie miejscowymi i outsiderami, obecnymi i nieobecnymi. To stan, w jakim znaleźli się Elia Suleiman, jego rodzina i inni Palestyńczycy, którzy postanowili zostać na swojej ziemi po 1948 roku.
Film Suleimana – myśliciela - jest zbudowany na operowaniu sprzecznościami. Prywatność zderza się z polityką, historia z histerią. Punkt widzenia reżysera jest jednocześnie lokalny i międzynarodowy, poważny i komiczny.
Czas, który pozostał to seria słodko-gorzkich szkiców, które śledzą losy jednej zwykłej rodziny.
(Lana Wachowski, Lilly Wachowski) US 1999, 136’
Oscary 2000: Najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk, najlepszy montaż, najlepszy montaż dźwięku
BAFTA 2000: Najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk
Arcydzieło gatunku rodzeństwa Wachowskich to film, który wprowadził kino science fiction do XXI wieku.
I choć właśnie minęło 25 lat od premiery, to mimo upływu lat film nic nie stracił ze swojej rewolucyjnej mocy. Ta popkulturowa hybryda inspirowana japońskimi anime, literaturą cyberpunkową oraz pracami filozofa Jeana Baudrillarda, zachwyca perfekcją realizacji.
Gnostycka opowieść o człowieku uwięzionym w fałszywym świecie i poszukującym prawdy i wyzwolenia doskonale wpisuje się w temat przewodni tegorocznego Festiwalu Conrada Autentyczność.
sound art na żywo do filmu Piera Paolo Pasoliniego
Cosimo Terlizzi & Luca Maria Baldini
montaż: Cosimo Terlizzi
muzyka/udźwiękowienie: Luca Maria Baldini
Audiowizualny remiks dokumentu Piera Paolo Pasoliniego z sound artem na żywo.
Lo Sciopero Dei Netturbini Del 1970 (Strajk zamiataczy ulicznych z 1970 r.) to nieznany dokument Piera Paolo Pasoliniego, który pokazuje strajk zamiataczy ulic z 24 kwietnia 1970 roku. Film uważany był przez lata za zaginiony. Odnaleziono go dopiero w 2005 roku na półkach Archiwum Demokratycznego Ruchu Robotniczego (Archivio del Movimento Operaio Democratico, AAMOD).
Pasolini Rework (Rivisitazione Dello Sciopero) to reinterpretacja filmu Pasoliniego, przygotowana z okazji setnej rocznicy jego urodzin (w 2022 roku). Głos reżysera wyłania się z twarzy robotników, tworząc semantyczne i słuchowe spięcie. „Scopini” (zamiatacze ulic), jak sam ich nazywał, stanowią nośnik dla jego słów i słynnego przemówienia wygłoszonego na pogrzebie reżysera przez Alberto Moravię.
Autorem nowego montażu filmu jest Cosimo Terlizzi.
Muzykę i udźwiękowienie na żywo wykona: Luca Maria Baldini.
Dźwięki tworzone przez sample, syntezatory i instrumenty analogowe wprawiają słuchacza w stan podwyższonej percepcji i zabierają go w niezwykłą, audiowizualną podróż.
Partnerem pokazu jest Włoski Instytut Kultury w Krakowie.
THEA ROLAND | DAS ABENTEUER EINER SCHÖNEN FRAU | THE ADVENTURE OF THEA ROLAND
(Hermann Kosterlitz) DE 1932, 89’
Niemiecka komedia pomyłek - reprezentująca Kino Republiki Weimarskiej - z Lil Dagover w roli głównej.
Rzeźbiarka Thea Roland szuka mężczyzny o pięknym ciele, który mógłby być jej modelem. Relacja z angielskim bokserem kończy się ciążą artystki, ale kobieta decyduje się sama wychować dziecko. Jej życie jest równie niekonwencjonalne jak jej sztuka.
Film powstał na podstawie książki Jerry Suzanne de Callias. Akcja powieści rozgrywa się w Paryżu podczas I wojny światowej, natomiast w filmie została przeniesiona do Berlina lat 30. XX wieku. Artystka z przedstawicielki bohemy stała się “nową kobietą”. Jej przystosowanie do nowych czasów oddawało imponujące wyposażenie mieszkania: domowy barek, kredens, kuchenka elektryczna, stalowe krzesła, biały telefon i nowoczesna sztuka na ścianach.
Reżyser Hermann Kosterlitz wyemigrował do Hollywood, gdzie pod nazwiskiem Henry Koster był ulubionym reżyserem Jamesa Stewarta.
Partnerem pokazu jest Dom Norymberski w Krakowie.