kpb

Weekend z Festiwalem Millennium Docs Against Gravity

21. Weekend z Festiwalem
Millennium Docs Against Gravity

piątek-niedziela, 17-19 maja 2024
Kino Pod Baranami


https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14287_0.jpg

Sześć najciekawszych dokumentów festiwalu Millennium Docs Against Gravity trafi do Krakowa w weekend 17-19 maja. U nas będzie można zobaczyć m.in. film Rave Łukasza Rondudy i Dawida Nickela o muzyce techno i kulturze rave w Polsce oraz Efekt YouTube’a Alexa Wintera o fenomenie kultowego serwisu.

W weekend 17-19 maja trafi do nas sześć najciekawszych tytułów tegorocznego festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity.

2,6 miliarda - tyle osób codziennie odwiedza założony w 2005 roku serwis YouTube, który na przestrzeni lat odmienił oblicze internetu. W filmie Efekt YouTube’a doświadczony dokumentalista Alex Winter (Dzieciaki z showbiznesu) zastanawia się, w jaki sposób ten popularny portal ukształtował nasz świat i rzeczywistość. O współczesności – ale w czułym i troskliwym wydaniu – opowiada w filmie Każda mała rzecz Sally Aitken. To portret Terry Masear, która w Kalifornii prowadzi klinikę dla najmniejszych ptaków na świecie, czyli kolibrów. W harmonii ze światem przyrody starają się żyć bohaterowie nagrodzonego na festiwalu Sundance dokumentu Naturalna dzikość serca (reż. Silje Evensmo Jacobsen). Niestety w ich idylliczną codzienność niepostrzeżenie wkrada się smutek, który stawia wiele spraw pod znakiem zapytania.

Bogini rock’n’rolla, kapłanka voodoo, femme fatale. Kim tak właściwie była Anita Pallenberg, nazywana szóstym Stonesem? Dokument W ogniu. Historia Anity Pallenberg Alexis Bloom i Svetlany Zill stara się odpowiedzieć na to pytanie, sięgając do pamiętników swojej bohaterki, materiałów archiwalnych oraz wypowiedzi jej najbliższych. Polskim akcentem w programie weekendu jest film Rave w reżyserii Łukasza Rondudy (Wszystkie nasze strachy) i Dawida Nickela (Ostatni komers). Dokument zderza współczesność z unikalnymi nagraniami polskich imprez sprzed 30 lat, które reprezentowały konflikt pomiędzy miejską, artystyczną kulturą rave'ową a wiejskimi imprezami techno. Film Copa 71 (reż. James Erskine, Rachel Ramsey) przypomina o zapomnianym epizodzie z historii piłki nożnej. W 1971 roku w Meksyku odbył się pierwszy turniej zespołów kobiecych. Zawody zorganizowano i rozegrano w blasku fleszy oraz kamer telewizyjnych, a na widowni zasiadło 100 000 widzów. Dlaczego dziś mało kto pamięta o tej wielkiej imprezie?

PROGRAM:
piątek, 17 maja
18.00 COPA 71 | COPA 71
(James Erskine, Rachel Ramsey) GB 2023, 90’
20.00 EFEKT YOUTUBE’A | THE YOUTUBE EFFECT
(Alex Winter) US 2022, 99’

sobota, 18 maja
18.00 W OGNIU. HISTORIA ANITY PALLENBERG | CATCHING FIRE: THE STORY OF ANITA PALLENBERG
(Alexis Bloom, Svetlana Zill) US 2023, 113’
20.30 RAVE | RAVE
(Łukasz Ronduda, Dawid Nickel) PL 2024, 79’

niedziela, 19 maja
18.00 KAŻDA MAŁA RZECZ | EVERY LITTLE THING
(Sally Aitken) AU 2023, 93’
20.00 NATURALNA DZIKOŚĆ SERCA | A NEW KIND OF WILDERNESS
(Silje Evensmo Jacobsen) NO 2024, 83’

BILETY:
28 zł (normalny)
24 zł (ulgowy)
20 zł (klubowy/senior)
Karnet (6 seansów): 120 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl

O FILMACH:
COPA 71 | COPA 71
(James Erskine, Rachel Ramsey) GB 2023, 90’



Festiwal IDFA w Amsterdamie 2023: Udział w sekcji Frontlight
MFF w Palm Springs: udział w konkursie na najlepszy dokument


Mistrzostwa świata kobiet w piłce nożnej po raz pierwszy zostały zorganizowane przez FIFA w 1991 roku. To wydarzenie postrzegamy jako oficjalny początek nowej ery w historii sportu, ale czy słusznie? 20 lat wcześniej odbył się w Meksyku pierwszy turniej zespołów kobiecych, który został zapomniany i wymazany z kart historii. Fakt, że zdecydowana większość fanów piłki nożnej nie wie nic o Copa 71 świadczy o tym, jak niewygodnym wydarzeniem była dla władz światowego futbolu. Turniej zorganizowano i rozegrano w blasku fleszy oraz kamer telewizyjnych, z udziałem sponsorów, gdzie rok wcześniej odbyły się finały mistrzostw świata mężczyzn. Podczas imprezy zawodniczki traktowane były przez media jak gwiazdy rocka.

Film odkrywa przed nami bogactwo archiwalnych materiałów dotyczących turnieju, nazywanego Pucharem Świata Kobiet, w którym wzięły udział zespoły z Argentyny, Meksyku, Danii, Włoch, Anglii i Francji. Mecze na słynnym stadionie Azteca zgromadziły 100 000 widzów, co do tej pory było nieosiągalne na zawodach sportów kobiecych. Poznajemy bohaterki tamtych meczów, które do tej pory nie miały okazji do podzielenia się wspomnieniami z szeroką publicznością. Zdradzają, co działo się na boisku i poza nim. Często, w swoich miastach i rodzinach, spotykały się z seksizmem i lekceważeniem. Pomimo dyskryminacji, spełniły swoje marzenia na oczach całego świata. Te kobiety odkryły, czym są władza, wolność i spełnienie. W filmie występują również złote medalistki igrzysk olimpijskich w piłce nożnej: Brandi Chastain i Alex Morgan, a za jego produkcję odpowiadają między innymi wybitne tenisistki Venus i Serena Williams.


EFEKT YOUTUBE’A | THE YOUTUBE EFFECT
(Alex Winter) US 2022, 99’



FF Tribeca 2023: Światowa premiera

Historia YouTube’a jest zarówno inspiracją, jak i przestrogą. Założony w 2005 roku przez trzech młodych informatyków: Chada Hurleya, Steve'a Chena i Jaweda Karima z PayPal Holdings, szybko stał się jedną z najpotężniejszych internetowych platform. Początkowo odwiedzało go dziennie 8 milionów użytkowników – dziś już 2,6 miliarda.

Pierwszym filmem, który osiągnął pułap miliona wyświetleń była reklama firmy Nike z udziałem piłkarza Ronaldinho w 2005 roku. To przesądziło o sukcesie platformy. YouTube otrzymał dofinansowanie ze wspierającej startupy firmy Sequoia Capital, a w 2006 roku został kupiony przez Google’a. Obecnie jest drugą – po Google właśnie – najpopularniejszą witryną i ma ogromny wpływ na kulturę oraz społeczeństwo. Zapewniając łatwy i szybki dostęp do wiadomości czy rozrywki, jest również źródłem dezinformacji. Przyczynia się do radykalizowania odbiorców za pomocą różnych form manipulacji.


KAŻDA MAŁA RZECZ | EVERY LITTLE THING
(Sally Aitken) AU 2023, 93’



FF Sundance 2024: Udział w konkursie filmów dokumentalnych

Terry Masear w swoim domu i pięknym ogrodzie w Los Angeles prowadzi klinikę dla najmniejszych ptaków na świecie – kolibrów. Te drobne, fascynujące stworzenia są tu przywożone z całej Kalifornii. Obrazy kolibrów, przypominających duszki z bajki połączone z pięknymi zdjęciami naturalnego środowiska, podkreślają główną tematykę filmu – odporność na ciosy zadawane przez życie i proces uzdrawiania ciała i duszy. Film, inspirowany napisaną przez bohaterkę książką Fastest Things on Wings, ukazuje niezwykłą więź, jaką ma autorka z ptasimi podopiecznymi. Każdy z nich ma własne imiona, indywidualne cechy charakteru i osobowość, a ich opiekunka zwraca się do nich niezwykle bezpośrednim językiem. W tym filmie te delikatne, kilkugramowe stworzenia rosną w oczach widza, a opieka nad nimi jest nie tylko sposobem na życie, ale również formą ratowania natury.


NATURALNA DZIKOŚĆ SERCA | A NEW KIND OF WILDERNESS
(Silje Evensmo Jacobsen) NO 2024, 83’



FF Sundance 2024: Nagroda Jury w konkursie dokumentalnym World Cinema

Przez lata rodzina złożona z rodziców i czwórki dzieci cieszyła się samowystarczalnym życiem na norweskiej farmie, z dala od zgiełku miasta, w harmonii z naturą. Niespodziewana tragedia wywróciła ich życie do góry nogami. Współczucie, które okazują sobie nawzajem, rozciąga się również na zwierzęta, dom i otaczającą naturę. Prywatne zdjęcia i domowe materiały wideo wplecione w narrację filmu akcentują psychologiczny wymiar upływu czasu.

Film stawia pytanie o to, jak kierować sobą i rodziną w czasach smutku. Akcentuje potrzebę zaakceptowania zmiany i znalezienia nowej drogi życia. Film otrzymał Nagrodę Główną w międzynarodowym konkursie dokumentalnym na festiwalu Sundance.


RAVE | RAVE
(Łukasz Ronduda, Dawid Nickel) PL 2024, 79’



MFF Millennium Docs Against Gravity 2024: światowa premiera

Film opowiada o muzyce techno i kulturze rave w Polsce. Przewodnikami po tym świecie są Marysia i Janusz - dwójka młodych  rave’ów z pokolenia Z - oraz Marcello Zamenhoff, performer i jeden z pionierów techno w naszym kraju. Młodzi bohaterowie są zafascynowani modą na lata 90. XX wieku, ale posiadają też krytyczną świadomość naiwności oraz utopijności postulatów osób z pierwszego polskiego pokolenia techno.

Film zderza współczesność z unikalnymi archiwami polskich imprez sprzed 30 lat, reprezentującymi konflikt pomiędzy miejską, artystyczną kulturą rave'ową a wiejskmi imprezami techno spod znaku klubu Ekwador w Manieczkach. Bohaterowie szukają odpowiedzi na podstawowe pytanie, czy młodemu pokoleniu uda się pojednać podzieloną klasowo od lat 90. XX wieku scenę klubową w Polsce?


W OGNIU. HISTORIA ANITY PALLENBERG | CATCHING FIRE: THE STORY OF ANITA PALLENBERG
(Alexis Bloom, Svetlana Zill) US 2023, 113’



MFF Cannes 2023: Udział w konkursie Golden Eye

Opisywano ją jako boginię rock’n’rolla, kapłankę voodoo, złą uwodzicielkę. Oskarżano o próbę rozbicia The Rolling Stonesów z uwagi na romanse z trzema członkami zespołu. Kilka piosenek Stonesów było inspirowanych jej osobą, nazywano ją nawet szóstym Stonesem. Pojawiła się także na okładce magazynu „Vogue”. Anita Pallenberg – niemiecka modelka i aktorka – zyskała sławę w latach 60. i 70. XX wieku dzięki swojej burzliwej biografii.

Film, w którym pamiętniki Anity czyta Scarlett Johansson, opowiada o jej ekscentrycznym życiu, rodzinie i karierze. Poznajemy jej nieopublikowane do tej pory wspomnienia. Oglądamy nigdy wcześniej nie pokazywane archiwalia filmowe i zdjęcia rodzinne ukazujące jej role filmowe, a także pobyty w Szwajcarii, Nowym Jorku i Londynie. Obserwujemy Anitę w roli matki, ikony mody i projektantki. W filmie pojawiają się także członkowie jej rodziny oraz przyjaciele, w tym Keith Richards, oraz jej dzieci. Dokument opowiada słodko-gorzką historię kobiety, która żyjąc na krawędzi i mając rock’n’rollowego ducha, wywarła ogromny wpływ na kulturę i obyczaje swojego pokolenia, wyprzedzając znacząco swoje czasy.



SPOT:



PATRON MEDIALNY:


archiwum