kpb

14. Przegląd Nowego Kina Francuskiego

14. Przegląd Nowego Kina Francuskiego
9-15 czerwca 2023
Kino Pod Baranami


https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13579_0.jpg

9 czerwca w naszym Kinie rusza 14. Przegląd Nowego Kina Francuskiego. W programie m.in. najnowszy film Françoisa Ozona Moja zbrodnia, wielki przebój francuskich kin Winny czy niewinny Louisa Garrela oraz prawdziwy klasyk - Pan Klein Josepha Losey’a, ze znakomitą rolą Alaina Delona. Przegląd potrwa do 15 czerwca.

Jak każdej wiosny, zapraszamy na Przegląd Nowego Kina Francuskiego. Uczestnicy wydarzenia, jako pierwsi w Polsce, obejrzą najnowszy film Françoisa Ozona Moja zbrodnia – osadzoną w latach 30. komedię kryminalną, w której nie brak odniesień do współczesności. Humor jest także istotnym elementem wyreżyserowanego przez francuskiego aktora Louisa Garrela filmu Winny czy niewinny z brawurową rolą Noémi Merlant (nagrodzoną Cezarem dla najlepszej aktorki drugoplanowej).
 
W programie jest także wiele produkcji docenionych na światowych festiwalach. To m.in. prezentowany w Wenecji dramat polityczny Obietnice Thomasa Kruithofa z udziałem Isabelle Huppert oraz wyświetlany w sekcji Un Certain Regard ubiegłorocznego festiwalu w Cannes film historyczny Ochotnik Mathieu Vadepieda z Omarem Sy w roli głównej. Na wspomnienie zasługuje najnowsza produkcja mistrza kina refleksyjnego, Alberta Serry. Pacifiction to egzystencjalno-polityczny kryminał, rozgrywający się na Tahiti w przestrzeni z pogranicza snu i koszmaru.
 
Przegląd Nowego Kina Francuskiego to również filmy o młodych bohaterach, dopiero szukających swojej życiowej drogi. W Falcon Lake Charlotte Le Bon dwoje nastolatków odkrywa siebie wśród skąpanych w słońcu krajobrazów kanadyjskiej prowincji. Natomiast Rodeo to przywodzący na myśl kultowy film Easy Rider debiut Loli Quivoron, opowiadający o żądnej wrażeń i zakochanej w prędkości młodej motocyklistce.
 
Obok najnowszych produkcji, na ekranie pojawi się też prawdziwy klasyk z 1976 roku: Pan Klein Josepha Loseya - osadzony w drugowojennej Francji kafkowski kryminał pomyłek, ze świetną rolą Alaina Delona.

BILETY:
26 zł (normalny)
21 zł (ulgowy)
18 zł (klubowy/senior)
Karnet (8 filmów): 128 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl


PROGRAM:
piątek, 9 czerwca    
20.15  MOJA ZBRODNIA | MON CRIME
(François Ozon) FR 2023, 102’
    
sobota, 10 czerwca    
15.00  PAN KLEIN | MONSIEUR KLEIN
(Joseph Losey) FR/IT 1976, 123’
20.15  FALCON LAKE | FALCON LAKE
(Charlotte Le Bon) FR/CA 2022, 100’

niedziela, 11 czerwca

20.15  OBIETNICE | LES PROMESSES
(Thomas Kruithof) FR 2021, 98’
    
poniedziałek, 12 czerwca    
20.15  OCHOTNIK | TIRAILLEURS
(Mathieu Vadepied) FR 2022, 100’
    
wtorek, 13 czerwca    
20.15  PACIFICTION | PACIFICTION - TOURMENT SUR LES ÎLES
(Albert Serra) FR/ES/DE/PT 2022, 165’
    
środa, 14 czerwca
20.15  RODEO | RODÉO
(Lola Quivoron) FR 2022, 110’
    
czwartek, 15 czerwca
20.15  WINNY CZY NIEWINNY | L’INNOCENT
(Louis Garrel) FR 2022, 100’


O FILMACH:

FALCON LAKE | FALCON LAKE
(Charlotte Le Bon) FR/CA 2022, 100’


Cezary 2023 - nominacja: Najlepszy debiut
MFF w Bukareszcie 2022: Grand Prize
MFF w Vancouver 2022: Nagroda Emerging Canadian Director
MFF w Chicago 2022: Nagroda Gold Hugo


Nietypowa opowieść o dorastaniu, osadzona wśród skąpanych w słońcu krajobrazów kanadyjskiej prowincji. Błyskotliwa kombinacja emocji: radości, strachu, wstydu, żalu, korespondująca ze złożonymi obliczami nastoletniej duszy.

Bastien (Joseph Engel) i Chloé (Sara Montpetit) spędzają letnie wakacje nad jeziorem. Szesnastoletnia dziewczyna staje się dla młodszego o kilka lat chłopca kimś w rodzaju życiowej przewodniczki. Zabiera go na imprezy, przedstawia swoim znajomym, sprawiając tym samym, że nieśmiały z początku Bastien powoli się otwiera. Napięcie, jakie daje się wyczuć między bohaterami, podszyte jest z jednej strony ciekawością, zwłaszcza gdy Chloé opowiada przesiąknięte grozą historie, a z drugiej  –  erotyczną fascynacją.

Nakręcony na taśmie 16 mm, reżyserski debiut Charlotte Le Bon, która w trakcie swojej aktorskiej kariery grała w filmach takich reżyserów jak Michel Gondry, Lasse Hallström, Robert Zemeckis czy Sean Ellis. Film Falcon Lake został oparty na komiksie Bastiena Vivèsa Une sœur.


MOJA ZBRODNIA | MON CRIME
(François Ozon) FR 2023, 102’



Komedia kryminalna w reżyserii Françoisa Ozona. Pełna lekkości, humoru i odniesień do współczesności, luźna adaptacja sztuki Georgesa Berra i Louisa Verneuila z 1934 roku.

Paryż, lata 30. ubiegłego stulecia. Madeleine (Nadia Tereszkiewicz), młoda aspirująca aktorka bez grosza przy duszy zostaje oskarżona o zamordowanie słynnego producenta. Kiedy wydaje się, że Madeleine stoi na straconej pozycji, z pomocą przychodzi jej najlepsza przyjaciółka, bezrobotna prawniczka Pauline (Rebecca Marder). Oparta na podstępie strategia, jaką w sądzie przyjmują bohaterki, sprawia, że wygrywają batalię sądową. Los Madeleine kompletnie się odmienia. Przebiera w zawodowych propozycjach, jest na ustach całego miasta, cieszy się estymą i poważaniem. Jej nagła sława nie wszystkim jednak się podoba…

Moja zbrodnia to nie pierwsza próba przeniesienia sztuki Berra i Verneuila na ekran. W 1937 roku Wesley Ruggles zrealizował True Confession - komedię romantyczną z legendarną Carole Lombard. Nakręcona ponad osiem dekad później wersja Françoisa Ozona wciąż osadzona jest w latach 30., ale zawiera wyraźne aluzje do współczesności, na czele z ruchem MeToo. Przekształciłem sztukę w taki sposób, by pasowała do współczesnych czasów, do naszych obecnych problemów, a także do moich własnych obaw w zakresie męskiej władzy nad kobietami - przyznał reżyser w jednym z wywiadów.


OBIETNICE | LES PROMESSES
(Thomas Kruithof) FR 2021, 98’



MFF w Wenecji 2021: udział w sekcji Orizzonti

Świat wielkiej i lokalnej polityki. Styku interesów indywidualnych i zbiorowych. Gier o władzę i problemów społecznych. Obietnice to intrygujący portret polityczki, który z pewnością przypadnie do gustu wielbicielom twórczości Aarona Sorkina czy serialu Rząd (org. Borgen)

Clémence (Isabelle Huppert), nieustraszona burmistrz ubogiego miasta w regionie paryskim, planuje zakończyć swoją karierę polityczną. Jednak gdy staje przed szansą objęcia jednego z ministerstw, do głosu dochodzą tłumione dotąd ambicje, wystawiające na próbę jej dotychczasową działalność polityczną i społeczną.

Twórca filmu Thomas Kruithof jest samoukiem, który w 2013 roku napisał i wyreżyserował film krótkometrażowy Rétention, a w 2017 roku stworzył swój pierwszy pełny metraż Cienie (La mécanique de l’ombre). Obietnice, jego najnowszy film, otwierał sekcję Orizzonti na festiwalu w Wenecji w 2021 roku.


OCHOTNIK | TIRAILLEURS
(Mathieu Vadepied) FR 2022, 100’



MFF w Cannes 2022: udział w sekcji Un Certain Regard

Wzbudzający ogromne emocje film wojenny, który stał się punktem wyjścia do ożywionych dyskusji. W pierwszym miesiącu wyświetlania, Ochotnika zobaczyło we francuskich kinach ponad milion widzów.

Podczas I wojny światowej ojciec (Omar Sy) wstępuje do francuskiej armii, aby towarzyszyć swojemu 17-letniemu synowi, któremu nie udało się uniknąć poboru. Wysłani na front, wspierają się i ramię w ramię stawiają czoło niebezpieczeństwu.

Ochotnik zwrócił uwagę na przemilczany dotąd aspekt dziejów Francji, czyli decydującą rolę, jaką w obydwu wojnach światowych odegrali żołnierze z Afryki. Film Mathieu Vadepieda stał się przyczynkiem do publicznego rachunku sumienia i impulsem do uzupełnienia zbiorowej pamięci.


PACIFICTION | PACIFICTION - TOURMENT SUR LES ÎLES
(Albert Serra) FR/ES/DE/PT 2022, 165’



MFF w Cannes 2022 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Albert Serra)
Cezary 2023 - nominacje: Najlepszy film (Albert Serra, Pierre-Olivier Bardet), Najlepszy reżyser (Albert Serra), Najlepsza muzyka filmowa (Joe Robinson, Marc Verdaguer), Najlepsza scenografia (Sebastián Vogler), Najlepsze efekty specjalne, Najlepsze kostiumy (Praxedes de Vilallonga), Najlepszy dźwięk (Benjamin Laurent, Bruno Tarrière, Jordi Ribas)
Cezary 2023 - wygrana: Najlepszy aktor (Benoît Magimel), Najlepsze zdjęcia (Artur Tort)


W swoim najnowszym filmie Albert Serra wyrusza na Tahiti, którego pejzaże przypominają lunatyczną krainę, przestrzeń z pogranicza słodkiego marzenia sennego i dusznego koszmaru. Pacifiction obezwładnia już od pierwszej sceny – długiego travellingu przedstawiającego rozgrzane do czerwoności niebo nad oceanem i portem pełnym kontenerowców. Ich przytłaczająca obecność jest jednym z łączników polinezyjskiej wyspy ze światem naszej cywilizacji. A może raczej czegoś, co z niej pozostało.

Przewodnikiem po tym raju utraconym jest De Roller (Benoît Magimel), Wysoki Komisarz Republiki zarządzający archipelagiem w imieniu francuskich władz. Ubrany niczym Fitzcarraldo w nieskazitelnie biały garnitur, dużo mówi i stara się być skutecznym pośrednikiem między imperium a miejscową ludnością, wśród której zaczyna krążyć plotka o powrocie wciąż żywego w Polinezji koszmaru – wznowieniu prowadzonych przez Francję prób nuklearnych. Pacifiction to kino totalne i hipnotyzujące. Podobnie jak cała twórczość katalońskiego reżysera przesiąknięte jest ironią, gorzkim romantyzmem oraz atmosferą dekadencji. Historia pełna jest filmowych nawiązań (m.in. do Fassbindera i F. F. Coppoli) i ma formę egzystencjalno-politycznego, chandlerowskiego z ducha kryminału.


PAN KLEIN | MONSIEUR KLEIN
(Joseph Losey) FR/IT 1976, 123’



Cezary 1977: Najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsza scenografia
MFF w Cannes 1976: Udział w Konkursie Głównym


Pierwszy film wybitnego amerykańskiego reżysera Josepha Loseya nakręcony po jego osiedleniu się we Francji. Pan Klein porusza trudną tematykę okupacyjną, przez lata niechętnie podejmowaną przez francuskich twórców.

Paryż, rok 1942. Robert Klein jest Alzatczykiem. Niemiecka okupacja przysparza mu przede wszystkim okazji do bogacenia się. Wiedzie łatwe życie. Pewnego dnia otrzymuje gazetę wydawaną przez gminę żydowską. Dowiaduje się, że jego dane figurują w kartotece Prefektury Policji. Ktoś, kto nosi takie samo imię i nazwisko co on, wykorzystuje go, aby się ukryć. Pan Klein prowadzi śledztwo, początkowo, aby się bronić, później także z ciekawości. W końcu poddaje się losowi, który został dla niego sprokurowany.

W realizacji filmu pomógł Josephowi Loseyowi aktor Alain Delon, wcielający się w tytułowego bohatera. Zdaniem wielu, występ ten jest jednym z najlepszych w karierze gwiazdora. Ponadto w obsadzie znaleźli się: Jeanne Moreau, Francine Bergé, Juliet Berto, Suzanne Flon, Massimo Girotti i Michael Lonsdale.


RODEO | RODÉO
(Lola Quivoron) FR 2022, 110’



MFF w Cannes 2022: udział w sekcji Un Certain Regard, Nagroda Jury Coup de Coeur
MFF w Reykjavik 2022: Nagroda Golden Puffin
MFF w Vancouver 2022: Nagroda publiczności
MFF w Turynie 2022: Najlepsza aktorka (Julie Ledru), Specjalna Nagroda Jury


Julia (w tej roli debiutantka Julie Ledru) to żądna wrażeń i zakochana w prędkości outsiderka. Bohaterka nagrodzonego na festiwalu w Cannes filmu Loli Quivoron prawdziwe szczęście odczuwa wtedy, gdy słyszy wokół siebie huk motorów, a w powietrzu unosi się woń spalanej benzyny. By zdobyć nową maszynę i trochę na niej pojeździć, dziewczyna nie cofnie się przed niczym, przez co zwraca na siebie uwagę lokalnego gangu motocyklowego. Julia desperacko chce dostać się do świata, który wydaje się przed nią zamknięty. Przepełniona złością na otaczającą rzeczywistość dziewczyna czuje, że to jedyne miejsce, gdzie będzie mogła być sobą. Musi jednak zdawać sobie sprawę, że wszystko ma swoją cenę.

Rodeo to jeden z najbardziej energetycznych filmów ostatniego sezonu festiwalowego. Zrealizowany z udziałem naturszczyków, pełen niezwykłych kaskaderskich popisów fabularny debiut francuskiej reżyserki to Easy Rider na miarę dzisiejszych czasów. To też dowód na to, że motoryzacja wcale nie musi być męską domeną.
Opis festiwalowy, MFF Mastercard Off Camera


WINNY CZY NIEWINNY | L’INNOCENT
(Louis Garrel) FR 2022, 100’



Cezary 2023: Najlepszy scenariusz, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Noémie Merlant)

Nagrodzona dwoma Cezarami francuska komedia Winny czy niewinny to zabawna i wzruszająca opowieść o tym, ile jesteśmy w stanie poświęcić dla miłości.

Sześćdziesięcioletnia Sylvie (Anouk Grinberg) zakochuje się w Michelu (Roschdy Zem), drobnym przestępcy, który wkrótce ma wyjść z więzienia. Ku wyraźnemu niezadowoleniu syna kobiety (Louis Garrel) para poważnie planuje wspólną przyszłość. Abel nie podziela optymizmu matki. Jest przekonany, że Michel prędzej czy później wróci do starych nawyków, i chce oszczędzić kobiecie kolejnych rozczarowań. Obmyśla plan, który ma sprawić, że pozna ona gorzką prawdę o swoim wybranku.

W swoim nowym filmie, jeden z największym talentów francuskiego kina, Louis Garrel, występuje w potrójnej roli. Nie tylko zajmuje się reżyserią i wciela się w postać Abla, ale jest także współautorem scenariusza (wraz z Tanguy Viel), który przyniósł mu Cezara.


SPOT:



ORGANIZATORZY:
Instytut Francuski w Polsce
Gutek Film

archiwum