kpb

Weekend z Festiwalem Millennium Docs Against Gravity (2022)

Weekend
z Festiwalem Millennium Docs Against Gravity

piątek-niedziela, 20-22 maja 2022
Kino Pod Baranami

 

 

Od 20 do 22 maja zapraszamy do spędzenia weekendu z Festiwalem Millennium Docs Against Gravity. W programie krakowskiej repliki znalazło się sześć najciekawszych tytułów tegorocznej odsłony imprezy, m.in. głośny dokument Andrei Arnold Krowa oraz prezentowane na Festiwalu Sundance Poznaliśmy się w wirtualnej rzeczywistości Joe Huntinga.


Millennium Docs Against Gravity to warszawski festiwal filmów dokumentalnych, którego wybrane filmy od lat trafiają do kilku kin w Polsce, również do Kina Pod Baranami.


Prezentowane w tym roku filmy skupiają się m.in. na rozmaitych obliczach współczesności. O technologicznych przemianach życia społecznego opowiada pionierski dokument Poznaliśmy się w wirtualnej rzeczywistości Joe Huntinga, zrealizowany wyłącznie na  VRChacie - internetowej platformie, na której każdy może być tym, kim zapragnie. Można się tam wygłupiać i uciekać od odpowiedzialności albo pozorować i przeżywać własną śmierć. To również miejsce rozwoju, miłości i nauki. Dom z drzazg Simona Lerenga Wilmonta poraża swoją aktualnością. Miejscem akcji dokumentu jest tymczasowy domu dziecka, położony w samym środku ukraińskiej strefy wojennej, zaledwie 20 kilometrów od linii frontu. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się zimnym i nieprzyjaznym schronieniem, w rzeczywistości jest ciepłą, opiekuńczą przystanią.


W filmie Krowa uznana reżyserka Andrea Arnold (American Honey, Fish Tank) pokazuje życie tytułowej krowy Lumy. Pozbawiony komentarza, czysto obserwacyjny dokument, pokazuje życie zwierzęcia w zmechanizowanym przemyśle mlecznym, który sprowadza je do rangi eksploatowanego przez człowieka przedmiotu. Do refleksji nad relacją człowieka z naturą prowokuje również Rzeka Jennifer Peedom - imponujący obrazem i dźwiękiem hołd złożony przez reżyserkę rzekom zasilającym naszą planetę. Niezwykłe zdjęcia uzupełnia poetycki scenariusz Roberta Macfarlane’a, czytany przez Willema Dafoe oraz wspaniała muzyka w wykonaniu Australijskiej Orkiestry Kameralnej.


Na naszym ekranie pojawią się również dokumentalne portrety niezwykłych osób. W filmie McCurry. W pogoni za kolorem, reżyser Denis Delestrac przedstawia burzliwe kulisy życia i kariery fotografa Steve'a McCurry'ego – autora kultowych fotografii dokumentujących najważniejsze wydarzenia XX i XXI wieku, pamiętanego również za sprawą ikonicznego zdjęcia zielonookiej, afgańskiej dziewczyny. Tymczasem Podwodne życie Jacquesa Cousteau Liz Garbus to dokumentalny portret podwodnego naukowca, innowatora, odkrywcy i pisarza słynnego z eksplorowania morza oraz filmowania swojej pasji. Reżyserka do odmalowania postaci słynnego Francuza, wykorzystuje fragmenty fenomenalnych podwodnych filmów Cousteau, a także nieznane dotąd materiały archiwalne.

 

BILETY:
23 zł
(normalny)
18 zł (ulgowy)
Karnet (6 filmów): 72 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl


PROGRAM:

piątek, 20 maja
20.45 DOM Z DRZAZG | HOUSE MADE OF SPLINTERS
(Simon Lereng Wilmont) DK/SE/FI/UA 2022, 88’

sobota, 21 maja
18.30 KROWA | COW
(Andrea Arnold) GB 2021, 94’
20.30 POZNALIŚMY SIĘ W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI
| WE MET IN VIRTUAL REALITY
(Joe Hunting) GB 2022, 91’

niedziela, 22 maja
16.30
MCCURRY. W POGONI ZA KOLOREM | MCCURRY: THE PURSUIT OF COLOUR
(Denis Delestrac) ES/GB 2021, 93’
18.30 PODWODNE ŻYCIE JACQUES'A COUSTEAU | BECOMING COUSTEAU
(Liz Garbus) US 2021, 92’
20.30 RZEKA | RIVER
(Jennifer Peedom) AU 2021, 75’

 

O FILMACH:

DOM Z DRZAZG | HOUSE MADE OF SPLINTERS
(Simon Lereng Wilmont) DK/SE/FI/UA 2022, 88’

MFF w Göteborgu 2022: Dragon Award (Best Nordic Documentary)
Sundance Film Festival 2022: Nagroda dla najlepszego reżysera filmu dokumentalnego, Wielka Nagroda Jury (nominacja)
Festiwal Filmów Dokumentalnych w Salonikach 2022: Nagroda Golden Alexander


Historia tymczasowego domu dziecka, położonego w samym środku ukraińskiej strefy wojennej, zaledwie 20 kilometrów od linii frontu. Poznajemy to miejsce oczami przebywających w nim podopiecznych.


Pochodzą z rozbitych rodzin, przeżyli różne traumy i chowają w sobie wiele trudnych wspomnień. Dzielą się nimi przed kamerą, kreśląc dziennik rozbitych istnień, które trwają mimo wszystko, w najgorszych wojennych okolicznościach, w smutku, ale też chwilowych, ulotnych radościach. Wzruszając ramionami, dzieciaki opowiadają o własnym doświadczeniu przemocy. Zaniedbanie i porzucenie jest tym, co łączy ich wszystkich. Emocjonalne, czasem wręcz tragiczne, rozmowy telefoniczne między nimi a rodzicami dają przedsmak wstrząsającej sytuacji, w jakiej się znalazły. Każde dziecko chce nadal dostrzegać w swoim życiu dobro, mimo że wiele z nich przebywa w sierocińcu nawet dziewięć miesięcy.

 

 

KROWA | COW
(Andrea Arnold) GB 2021, 94’

BAFTA 2022: Najlepszy dokument (nominacja)
MFF w Atenach 2021: Wyróżnienie w kategorii Najlepszy dokument
MFF w Cannes 2021: Nagroda Golden Eye (nominacja)
Hot Springs Documentary Film Festival 2021: Najlepszy dokument międzynarodowy


Bohaterką filmu jest krowa Luma. Obserwujemy cykl jej życia i zanurzamy się w jej emocjach. Wybitna reżyserka Andrea Arnold (American Honey, Fish Tank) skupia się na czystej obserwacji. Jedyne głosy, jakie docierają do naszych uszu, to komendy bezimiennych pracowników pewnej brytyjskiej farmy mlecznej, zagłuszane przez szczęk metalowych krat, zgrzyt maszyn i niskie, pełne trwogi muczenie krów. Widzimy, jak Luma jest wpychana do stalowej klamry do dojenia, a pajęcze mechaniczne dysze zasysane są do jej wymion. Gigantyczna konstrukcja przypominająca imadło zawiesza Lumę w powietrzu, dzięki czemu jej kopyta można przyciąć z chirurgiczną precyzją. Uczestniczymy w porodzie, po którym Luma łączy się ze swoim nowonarodzonym cielęciem zaledwie na kilka minut, a następnie każde z nich idzie osobno labiryntem wąskich przejść, od których nie ma ucieczki.


W tym zmechanizowanym świecie życie Lumy sprowadzone zostaje do funkcji przedmiotu potrzebnego człowiekowi, który czeka nieuchronna śmierć. To pozbawione narracji filmowe studium życia Lumy jest próbą filozoficznego rozważenia losu i praw zwierząt hodowlanych, bezrefleksyjnie przez nas wykorzystywanych.

 

 

MCCURRY. W POGONI ZA KOLOREM | MCCURRY: THE PURSUIT OF COLOUR
(Denis Delestrac) ES/GB 2021, 93’

Pierwszy pełnometrażowy portret współczesnego amerykańskiego fotoreportera Steve'a McCurry'ego – autora kultowych fotografii dokumentujących najważniejsze wydarzenia XX i XXI wieku: atak na WTC, wojny domowe w Libanie i Kambodży czy też ikoniczną zielonooką afgańską dziewczynkę.


Film, który powstawał przez pięć lat, przedstawia kulisy jego życia i burzliwej 40-letniej kariery. Spędził ten czas samotnie, w ciągłym ruchu, z traumą, która często towarzyszyła jego pracy. Poznajemy kluczowe momenty jego dzieciństwa w Pensylwanii, w tym chorobę matki i poważny uraz ręki, a także liczne podróże po świecie, w trakcie których starał się w jednym kadrze przedstawić złożoność ludzkiego życia. W Indiach McCurry, który wówczas fotografował w czerni i bieli, doznał objawienia. Zaczął używać kolorowej kliszy, odkrywając, że kolor pozwala mu pokazać świat w jego pełnej, olśniewającej różnorodności. W filmie wywiady z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i samym fotografem przybliżają nam historie kryjące się za jego zdjęciami.

 

 

PODWODNE ŻYCIE JACQUES'A COUSTEAU | BECOMING COUSTEAU
(Liz Garbus) US 2021, 92’

BAFTA 2022: Najlepszy dokument (nominacja)
Critics' Choice Documentary Awards 2021: Najlepszy film dokumentalny o przyrodzie/nauce
MFF w Londynie 2021: Grierson Award


Nominowana do Oscara® reżyserka Liz Garbus, znana z filmowych portretów Bobby'ego Fischera, Niny Simone i Marilyn Monroe, pokazuje inspirujące życie Jacquesa Cousteau – francuskiego podwodnego naukowca, innowatora, odkrywcy i pisarza słynnego z eksplorowania morza oraz filmowania swojej pasji. Człowiek-legenda, który odkrył cuda zachodzące pod powierzchnią oceanu. Pracował w tym samym czasie, kiedy odbyło się pierwsze lądowanie na Księżycu i sam postrzegał siebie jako „astronautę morskiego”.


Film jest hołdem dla tej fascynującej postaci, spojrzeniem na jego pasję, osiągnięcia, porażki i życiowe tragedie. Wykorzystuje fragmenty fenomenalnych podwodnych filmów Cousteau, a także nieznane dotąd materiały archiwalne, w tym nagrania dźwiękowe członków załogi jego statku Calypso i bliskich przyjaciół. Wycinki z pamiętników Cousteau czyta w filmie francuski aktor Vincent Cassel. Poznajemy kluczowe postaci w życiu odkrywcy, w tym pierwszą żonę Simone i synów: Jean-Michela i Philippe’a, których życie toczyło się także na morzu oraz… założoną w tajemnicy drugą rodzinę. Louis Malle – słynny twórca filmowy i współpracownik Cousteau – opowiada o jego talencie reżyserskim, który przyniósł mu Złotą Palmę i Oscara® (za przełomowe dzieło z 1956 roku pt. Cichy świat). Chronologiczna struktura filmu pokazuje, jak bardzo zmienił się świat – po części zresztą za sprawą wynalazków, odkryć i popularyzacji badań naukowych Cousteau. Dziś jego ostrzeżenia o kryzysie klimatycznym i ekologicznych konsekwencjach rozbrzmiewają silniej niż kiedykolwiek.

 

 

POZNALIŚMY SIĘ W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI
| WE MET IN VIRTUAL REALITY
(Joe Hunting) GB 2022, 91’

Sundance Film Festival 2022: Wielka Nagroda Jury (nominacja)


Ten rewolucyjny film powstał w całości w wirtualnej rzeczywistości i dokumentuje emocje uczestników oraz zażyłość tworzonych w tym świecie związków, w nowym ruchu społecznym, wyrosłym z komunikacji online. Reżyser przez dwa lata dokumentował podróż po VRChacie, który jest społeczną platformą wirtualnej rzeczywistości. W tym równoległym świecie każdy może być kim chce i występować pod postacią awatara. Wszyscy znajdą tu coś dla siebie: można się wygłupiać i uciekać od odpowiedzialności albo pozorować i przeżywać własną śmierć. To również miejsce na rozwój i wybuch uczuć czy na naukę.


Reżyser trafnie wybiera swoich bohaterów spośród użytkowników, którzy rozkwitają na nowo w VR i przekraczają swoje ograniczenia w świecie, w którym wszystko jest możliwe. Podróżujemy przez bajkowe przestrzenie i miejsca, towarzysząc parom żyjącym w rzeczywistym świecie osobno. Odwiedzamy lekcje języka migowego i cały czas jesteśmy konfrontowani z pytaniami o ekspresję osobowości, tożsamość, żal, zdrowie psychiczne oraz wiele innych głębokich, ludzkich doświadczeń. Chociaż bohaterów obserwujemy pod postaciami np. Kermita i innych fikcyjnych bohaterów, nie osłabia to przekazu.

 

 

RZEKA | RIVER
(Jennifer Peedom) AU 2021, 75’

Rzeki od zawsze kształtowały Ziemię, przepływały przez kontynenty, rzeźbiły krajobraz, a także nasze potrzeby, kultury i sny. Te arterie świata są tętnicami ludzkości – bogatym źródłem życia, bez którego człowiek, zwierzęta i rośliny szybko by wyginęły. Film jest spojrzeniem z lotu ptaka na związek ludzkości z rzekami. Zabiera nas w podróż w czasie i przestrzeni, pokazując rzeki w niespotykanej skali i z niezwykłej perspektywy.


Oglądamy strumień zachwycających pod względem wizualnym obrazów z 39 krajów, autorstwa najlepszych fotografów przyrody (m.in. Yanna Arthusa-Bertranda), oddających hołd rzekom zasilającym naszą planetę. Zdjęcia z sześciu kontynentów, często w zwolnionym tempie, w tym spektakularne ujęcia satelitarne, ukazują teksturę wody, prędkość z jaką poruszają się rzeki, a także niebezpieczeństwa, nieprzewidywalność i ekscytujące piękno, które trudno dostrzec z normalnej perspektywy. Dokumentują też negatywny wpływ człowieka, związany z fragmentacją rzek i ich kontrolowaniem, a także skutki tych krótkowzrocznych prób rządzenia naturą.


Wspaniałe obrazy uzupełnia poetycki scenariusz napisany przez pisarza i wykładowcę Uniwersytetu w Cambridge Roberta Macfarlane’a a czytany przez Willema Dafoe oraz wspaniała muzyka w wykonaniu Australijskiej Orkiestry Kameralnej wykorzystująca zarówno klasyczne utwory J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G. Mahlera, jak i  Jonny’ego Greenwooda, Radiohead czy oryginalną kompozycję Richarda Tognettiego i muzykę Williama Bartona. Film, oparty na filozoficznych i naukowych danych, jest drugą częścią trylogii orkiestrowych filmów reżyserki Jennifer Peedom, których celem jest ukazanie relacji pomiędzy człowiekiem a naturą (pierwsza część to Góra – najbardziej dochodowy australijski film dokumentalny w historii, pokazywany na festiwalu MDAG w 2019 roku).

 


 

PATRONAT MEDIALNY:


archiwum