kpb

Tydzień Filmu Niemieckiego 2022

TYDZIEŃ FILMU NIEMIECKIEGO 2022
21-27 stycznia 2022

Kino Pod Baranami

 

 

Od 21 stycznia zapraszamy na Tydzień Filmu Niemieckiego. W programie siedem różnorodnych tytułów, które opowiadają o trudnej historii Niemiec, wielokulturowości, rolach społecznych oraz o Berlinie - niezwykłej metropolii o niepowtarzalnej atmosferze.


Tydzień Filmu Niemieckiego, co roku goszczący w naszym kinie, daje polskim widzom możliwość zapoznania się z najnowszymi dziełami kinematografii Niemiec. W najnowszej odsłonie imprezy na ekranie pojawi się siedem filmów.


Berlin - pulsująca energią stolica Niemiec - jest głównym bohaterem filmu Jedenaste: znaj sąsiada swego. Reżyserski debiut aktora Daniela Brühla to pełna dystansu, autotematyczna opowieść o sławie i wyjątkowym mieście, wciąż odczuwającym skutki dawnego podziału na Wschód i Zachód. Berlin w eklektycznej wersji vintage prezentuje Fabian albo świat schodzi na psy Dominika Grafa - adaptacja powieści Ericha Kästnera z 1931 roku. Jej tytułowy bohater, wolny czas spędza w barach, kawiarniach i nocnych lokalach, wśród upadłych kobiet, niespełnionych artystów i społecznych wyrzutków. Pełnymi garściami czerpie z dekadenckiej atmosfery stolicy.


Ku skomplikowanej niemieckiej przeszłości zwraca się Strzał z bliska - oparta na faktach historia młodego naukowca, współpracującego z niesławnym Ministerstwem Bezpieczeństwa Publicznego (STASI). Film Franziski Stünkel to przejmujący dramat o uwikłaniu jednostki w przestępczą działalność państwa i konsekwencjach jakie musi z tego powodu ponieść. W filmie Wolni albo martwi reżyser Oliver Rihs przenosi widza do Szwajcarii lat 80.: kraju pełnego społecznych niepokojów, zanurzonego w burzliwej walce o prawa kobiet. Bohaterka filmu, prawniczka-aktywistka, podejmuje się obrony znanego przestępcy by wykorzystać salę sądową jako polityczną trybunę do zaprezentowania swoich wolnościowych poglądów.


Wielokulturowe społeczeństwo pełne jest wyzwań i trudności. Doskonale wie o tym pochodzący z Kosowa Xhafer - bohater filmu Wygnanie Visara Moriny - który doświadcza niechęci ze strony niemieckich teściów i dyskryminacji w pracy. W Copilot Anne Zohry Berrached, młoda Turczynka próbuje odkryć tajemnice swojego świeżo poślubionego męża. Dziewczyna będzie musiała udzielić odpowiedzi na niemożliwe wręcz pytanie: co jest ważniejsze - odpowiedzialność za rodzinę czy za społeczeństwo i świat, w którym żyjemy? Wiele znaków zapytania pojawia się także w głowie Rainera, uczciwego budowlańca, który nie potrafi zignorować nieetycznych praktyk w swoim zakładzie pracy. W Nasionach, Mira Maariel Meyer kreśli obraz brutalnego współczesnego kapitalizmu, który coraz bardziej niszczy społeczne więzi i demoralizuje przyzwoitych ludzi, a innym pozwala bez skrupułów wykorzystywać uprzywilejowaną pozycję, w jakiej się znaleźli.

 

Fanom kina niemieckojęzycznego polecamy również seans przedpremierowy austriackiego kandydata do Oscara, filmu Wielka wolność. Ta niemiecko-austriacka koprodukcja rozgrywa się w powojennych Niemczech i opowiada historię mężczyzny (znakomity Franz Rogowski) uwięzionego za swoją orientację seksualną. Pokaz w przeddzień Tygodnia Filmu Niemieckiego, 20 stycznia, o godz. 20.15.

 

PROGRAM:

piątek, 21 stycznia
18.30
 JEDENASTE: ZNAJ SĄSIADA SWEGO | NEBENAN
(Daniel Brühl) DE 2021, 94’

sobota, 22 stycznia
18.30 FABIAN ALBO ŚWIAT SCHODZI NA PSY
| FABIAN ODER DER GANG VOR DIE HUNDE
(Dominik Graf) DE 2021, 186’

niedziela, 23 stycznia
18.30 COPILOT | COPILOT
(Anne Zohra Berrached) DE/FR 2021, 118’

poniedziałek, 24 stycznia
18.30 NASIONA | DIE SAAT
(Mia Maariel Meyer) DE 2021, 100’

wtorek, 25 stycznia
18.30 WOLNI ALBO MARTWI | BIS WIR TOT SIND ODER FREI
(Oliver Rihs) CH/DE 2020, 118’

środa, 26 stycznia
18.30 WYGNANIE | EXIL
(Visar Morina) DE 2020, 121’

czwartek, 27 stycznia
18.30
STRZAŁ Z BLISKA | NAHSCHUSS
(Franziska Stünkel) DE 2021, 116’
 

BILETY:
25 zł (normalny)
18 zł (ulgowy)
Karnet (7 filmów): 91 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl


O FILMACH:

COPILOT | COPILOT
(Anne Zohra Berrached) DE/FR 2021, 118’

Asli, młoda Turczynka studiuje w Hamburgu medycynę. Do jej kręgu znajomych i przyjaciół należą zarówno Niemcy jak i inni obcokrajowcy. Pewnego dnia pojawia się wśród nich Saaed z Libanu, który również planuje zostać medykiem, choć jego największym marzeniem jest pilotowanie samolotów. Chłopak ma jasno sprecyzowane poglądy, chce założyć rodzinę i troszczyć się o nią. Związkowi Asli z młodym Arabem ostro sprzeciwia się matka dziewczyny, jednak para postanawia pokonać tę przeszkodę i zawiera małżeństwo w tajemnicy przed nią. Wkrótce Saaed zaczyna znikać z domu.


Reżyserka filmu, pochodząca z Algierii Anne Zohra Berrached (Dwie matki, 24 tygodnie), opowiada historię, którą znamy z niezliczonych medialnych relacji. Przedstawia ją jednak z nietypowego punktu widzenia i stawia jednocześnie ważne oraz bardzo aktualne pytania. Na ile znamy osoby, które są nam najbliższe i czy jest się współodpowiedzialnym za czyny członka najbliższej rodziny? Gdzie i czy w ogóle można wyznaczyć granicę lojalności wobec bliskich i wreszcie czy ważniejsza jest odpowiedzialność za rodzinę, czy też za społeczeństwo i świat, w którym żyjemy. 

 

 

FABIAN ALBO ŚWIAT SCHODZI NA PSY | FABIAN ODER DER GANG VOR DIE HUNDE
(Dominik Graf) DE 2021, 186’

MFF w Berlinie 2021: Udział w konkursie głównym
Srebrna Niemiecka Nagroda Filmowa dla Najlepszego Filmu 2021


Powieść Ericha Kästnera Fabian. Historia pewnego moralisty ukazała się w 1931 roku okrojona przez ówczesną cenzurę. Oryginalny tekst książki udało się zrekonstruować i wydać Svenowi Hanuschkowi w 2013 roku i to właśnie on stał się podstawą scenariusza filmu Dominika Grafa. Tytułowy bohater jest filologiem, który pracuje jako specjalista od reklamy w berlińskiej firmie tytoniowej. Wolny czas spędza w barach, kawiarniach i nocnych lokalach, wśród upadłych kobiet, niespełnionych artystów i wszelkiej maści społecznych wyrzutków, jakich można było spotkać w Republice Weimarskiej w złotych latach 20. i 30. Jedynym wyjątkiem wśród tej grupy jest Labude, przyjaciel korzystający bez skrupułów z ojcowskiego majątku, który z pasją pracuje nad rozprawą habilitacyjną o Lessingu. Życiowym mottem Fabiana jest dystans do świata i ludzi, jednak jego dekadencka postawa będzie miała swoje konsekwencje.


Film Dominika Grafa, choć kręcony na podstawie historycznej książki, nie jest filmem kostiumowym, raczej współczesnym obrazem, którego bohaterowie lubią zaglądać do sklepów vintage. Jest ponadczasową opowieścią o powtarzającej się co jakiś czas historii i o tych samych emocjach, które niezmiennie towarzyszą społecznym procesom. Widać to także w filmowej formie, na którą składają się czarno-białe zdjęcia, archiwalne materiały, fragmenty starych, niemych filmów, ujęcia zrealizowanie na ziarnistej ośmiomilimetrowej taśmie czy wreszcie w najnowszej technologii HD. Film Grafa jest też hołdem złożonym Berlinowi oraz jego niezwykłej i ciągle uwodzicielskiej, dekadenckiej atmosferze.

 

 

JEDENASTE: ZNAJ SĄSIADA SWEGO | NEBENAN
(Daniel Brühl) DE 2021, 94’

MFF w Berlinie 2021: Udział w konkursie głównym


Daniel, odnoszący międzynarodowe sukcesy aktor, wybiera się do Londynu na ważny casting. Przed podróżą wstępuje na kawę do typowego berlińskiego lokalu w modnej dzielnicy Prenzlauerberg, gdzie od jakiegoś czasu mieszka. Zajęty niekończącymi się rozmowami telefonicznymi nie zwraca uwagi na ludzi, którzy go otaczają. A miejsce, do którego wstąpił nie uległo, w przeciwieństwie do kamienicy z jego luksusowym loftem, liftingowi i doskonale pamięta czasy wschodniego Berlina. Stałym gościem jest tu Bruno, który uważnie obserwuje Daniela i wkrótce okaże się, że jest jego bliskim sąsiadem. Uwagi, jakie czyni pomiędzy jedną i drugą rozmową telefoniczną filmowego celebryty, zaczynają wytrącać aktora z równowagi.


Kameralny film wyreżyserowany przez niemiecko-hiszpańskiego aktora Daniela Brühla, znanego polskim widzom z komedii Good Bye, Lenin, to nie tylko przewrotna opowieść o współczesnych zagrożeniach, lecz także pełna humoru i dystansu konfrontacja tego twórcy z własnym wizerunkiem. Wspaniale zagrany i bazujący na inteligentnym scenariuszu Daniela Kehlmanna film dotyka ważnych i aktualnych nie tylko w Niemczech tematów: gentryfikacji, niegasnącego konfliktu pomiędzy wschodnimi i zachodnimi Niemcami, poczucia krzywdy, jaką ciągle odczuwają ci pierwsi – ofiary zjednoczenia i poczucia wyższości, jakiej nie udaje się ukryć przybyszom z Zachodu.

 

 

NASIONA | DIE SAAT
(Mia Maariel Meyer) DE 2021, 100’

Rainer i Nadine wprowadzają się z 12-letnią córką do nowego domu. Poprzedni musieli opuścić, bo jego właściciel miał inne plany, a obecny, kupiony na kredyt, wymaga pilnego remontu. Wykonuje go po godzinach Rainer, który sam pracuje w niewielkiej budowlanej firmie. Po latach dostaje wreszcie awans na kierownicze stanowisko. Niestety nowe zadania przerastają jego kompetencje: mężczyzna nie jest w stanie zaakceptować nieuczciwych praktyk.


Niemiecko-fińska reżyserka Mira Maariel Meyer kreśli w swoim filmie obraz brutalnego współczesnego kapitalizmu, który coraz bardziej niszczy społeczne więzi i demoralizuje przyzwoitych ludzi, a innym pozwala bez skrupułów wykorzystywać swoją uprzywilejowaną pozycję. Twórczyni mierzy się także z ciągle obowiązującym wizerunkiem mężczyzny jako głowy rodziny, którego powinnością jest zadbać o jej los i który nie może przyznać się do porażki, ani pokazać słabości. Frustracja i zwątpienie (jak tytułowe nasiona) przyniosą swoje niechlubne plony.

 

 

STRZAŁ Z BLISKA | NAHSCHUSS
(Franziska Stünkel) DE 2021, 116’

MFF Camerimage 2021: Udział w konkursie głównym
Munich Film Festival 2021: Nagroda One Future


Druga połowa lat 70. We Wschodnim Berlinie Franz Walter właśnie obronił doktorat na Uniwersytecie Humboltów. Władze uczelni proponują mu posadę i profesorską nominację oraz odpowiednie do przyszłej pozycji mieszkanie, którego standard daleko przewyższa możliwości przeciętnego obywatela. Młody naukowiec z dumą zaprasza do niego narzeczoną. Tę wspaniałą perspektywę nowego życia i kariery zakłóca tylko jeden drobny szczegół. W zamian za otrzymane profity państwo oczekuje rocznej współpracy z Ministerstwem Bezpieczeństwa Publicznego, czyli STASI. Dla lojalnego obywatela, jakim jest Franz Walter, nie stanowi to większego problemu, zobowiązanie do współpracy podpisuje niemal w przelocie. Pierwszym zadaniem, jakie otrzymuje, jest skłonienie do powrotu do NRD piłkarza grającego w hamburskim klubie, któremu udało się uciec na zachód.


Reżyserka Franziska Stünkel nie zdradza, co skłania bohatera filmu do podjęcia decyzji o współpracy ze STASI: stojąca przed nim kariera, wygodne warunki życia czy też wiara w słuszność państwowej polityki. Być może złożyły się na nią wszystkie trzy elementy. Scenariusz filmu oparty jest na prawdziwym przypadku oskarżenia o szpiegostwo NRD-owskiego inżyniera Wernera Teske - ostatniej ofiary autokratycznego państwa.

 

 

WOLNI ALBO MARTWI | BIS WIR TOT SIND ODER FREI
(Oliver Rihs) CH/DE 2020, 118’

MFF Camerimage 2021: Udział w konkursie głównym
Tallinn Black Nights Film Festival 2020: Najlepsza aktorka (Marie Leuenberger), Najlepszy film (nominacja)
 

Walter Stürm, jeden z protagonistów szwajcarsko-niemieckiego filmu Olivera Rihsa, był barwną postacią przestępczego świata, który zaliczył liczne pobyty w więzieniach Szwajcarii, Włoch, Francji i Hiszpanii. Choć pochodził z zamożnej rodziny przemysłowców, jego profesją była wszelkiego rodzaju działalność kryminalna: od sprzedaży kradzionych aut, poprzez włamania i kradzieże, aż po napady na banki. W swoich akcjach nie używał przemocy, a spektakularne ucieczki z więzień budowały legendę ludowego bohatera, który, niczym filmowi herosi, grał na nosie nielubianym policjantom i na swój sposób sprzeciwiał się niesprawiedliwemu, patriarchalnemu systemowi. Akcja filmu toczy się w latach 80. w Szwajcarii: w czasie niepokojów społecznych i walki o prawa kobiet. Jedną z aktywistek jest prawniczka, Barbara Hug, która nie tylko walczy o uwolnienie aresztowanych na protestach działaczek, ale też wykorzystuje salę sadową jako polityczną trybunę do prezentowania swoich wolnościowych poglądów. Walter Stürm, „król ucieczek”, którego obrony się podejmuje, staje się dla niej symbolem oporu.
 

Przewrotnie nawiązujący do filmów o szarmanckich włamywaczach czy inteligentach-złodziejach obraz Olivera Rihsa podejmuje jeden z wątków historii walki Szwajcarek o równe prawa, które zostały im przyznane dopiero w 1990 roku.


 

 
WYGNANIE | EXIL
(Visar Morina) DE 2020, 121’


MFF w Sarajewie 2020: Najlepszy film, nagroda Cineuropa
Sundance Film Festival 2020: Wielka Nagroda Jury (nominacja)
Nagroda Niemieckiej Krytyki Filmowej

 

Xhafer pochodzi z Kosowa, pracuje w firmie farmaceutycznej. Jego żona, Nora jest Niemką i niedawno została po raz trzeci matką. Pomiędzy jednym a drugim karmieniem próbuje pisać pracę doktorską i wrócić do uniwersyteckiego życia. Nie może liczyć na pomoc rodziców, bo ci nie akceptują jej męża, cudzoziemca z Europy Wschodniej. Xhafer doświadcza niechęci teściów przy każdym spotkaniu i odczucie to przekłada się na jego relacje z innymi, w szczególności z kolegami w pracy. Uważa, że przy nowym projekcie został celowo usunięty z listy mailingowej, innym razem ktoś wprowadził go w błąd, aby nie mógł wygłosić przygotowanego referatu, ktoś inny z kolei zablokował mu dostęp do danych badawczych. Wszystkie te przypadki są dowodem mobbingu, którego przyczyną, jak sądzi, jest jego pochodzenie.
 

Znakomity film Visara Moriny, który, podobnie jak jego bohater pochodzi z Kosowa, to opowieść o doświadczeniu emigracji i uczuciach, jakie zwykle mu towarzyszą: stracie, odrzuceniu, braku bezpieczeństwa i społecznej akceptacji czy alienacji. Xhafer jest przeciwieństwem typowego emigranta: osiągnął sukces i stał się zasymilowanym członkiem nowego społeczeństwa, jednak negatywne emocje ciągle towarzyszą mu w codziennym życiu. 
 

SPOT:

 


ORGANIZATORZY:

Dom Norymberski w Krakowie
Goethe-Institut Warszawa
Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu

 

 

PATRONAT MEDIALNY:

archiwum