kpb

The Story of Film - Odyseja filmowa w Kinie Pod Baranami


THE STORY OF FILM - ODYSEJA FILMOWA w Kinie Pod Baranami

27 padziernika - 17 grudnia 2013


(click here for English version)

The Story of Film - Odyseja filmowa to zakrojona na olbrzymi skal adaptacja ksiki o tym samym tytule autorstwa reysera i krytyka filmowego Marka Cousinsa. Ten 15-odcinkowy film, który Kino Pod Baranami przedstawi w dniach 17 padziernika - 2 grudnia, to niemal 16-godzinna podró w czasie i przestrzeni przez dzieje wiatowej kinematografii. Co tydzie zapraszamy na pokaz dwóch kolejnych odcinków tego fascynujcego, a zarazem bardzo osobistego projektu.

Ekipa The Story of Film odwiedzia kluczowe dla rozwoju sztuki filmowej miejsca: Kalkut w Indiach znan z filmów Satyajita Raya, studio Toho w Tokio, gdzie powstaway dziea Kurosawy, wytwórni w Pekinie, stare studia filmowe w Los Angeles, kanay Parya, gdzie w latach 30. zrealizowano wiele wspaniaych filmów. Twórcy przeprowadzili wywiady z mistrzami kina, wród których znaleli si m.in. Stanley Donen, Gus Van Sant, Lars von Trier, Roy Andersson, Claire Denis, Bernardo Bertolucci, Robert Towne, Jane Campion czy Abbas Kiarostami. 



„Kino jest dla mnie wszystkim
- mówi Mark Cousins. - Dziki niemu moje ycie stao si lepsze, wic teraz chciabym spaci ten dug. Dla chopca, który wychowywa si w latach 70. na ulicach pogronego w wojnie Belfastu kino byo ucieczk. Dziki niemu uspokajaem si, zwiedzaem rozmaite miejsca. Uwiadamiao mi ono czym s wartoci, ale te frustracje. Kino sprawio, e taczyem, piewaem i miaem ciarki. Dziki niemu czuem si ywy w czasach i miejscu, które byo zaprzeczeniem ycia. Bd za to zawsze wdziczny i dlatego, w ramach podzikowania, postanowiem zrealizowa pierwszy w historii dokument, który opisze dzieje kina przez pryzmat innowacji, które si w nim dokonyway.”

Wywiad z Markiem Cousinsem w „Ekranach”:
http://ekrany.org.pl/2013/09/23/odyseja-kinofilska/



Kady z odcinków The Story of Film - Odyseja filmowa stanowi niezalen godzinn opowie.
Odcinki mona oglda w dowolnej kolejnoci.



BILETY:
18 z
(normalny) | 14 z (ulgowy)
*17.12 (3 odcinki): 21 z (normalny) | 15 z (ulgowy)
KARNET (7 seansów): 77 z (normalny) | 70 z (ulgowy)


PROGRAM:

THE STORY OF FILM - ODYSEJA FILMOWA
| THE STORY OF FILM - AN ODYSSEY
re. Mark Cousins, Wielka Brytania 2011


niedziela, 27 padziernika, godz. 19.00 (odcinek 1 i 2)
1895-1918: NOWA FORMA SZTUKI
, 64’
The Story of Film rozpoczyna si narodzinami nowej formy sztuki - kina. Odcinek, krcony w miejscach, gdzie powstaway pierwsze filmy, pokazuje, e od samego pocztku to pasja i pomysy byy motorem kina, a nie pienidze i marketing. Syszymy historie o pierwszych gwiazdach, zblieniach, efektach specjalnych, by wkrótce przenie si do Hollywood i zobaczy jak ksztatowa si mit. To historia pena zaskocze i niespodzianek, jak choby taka, e w pocztkach kina najlepszymi i najlepiej opacanymi scenarzystami byy kobiety.

1918-1928: TRIUMF FILMU AMERYKASKIEGO, 64’
Fascynujca historia kina w szalonych latach 20. Widzimy jak szybko kino stao si w tamtym czasie przemysem rozrywkowym, na naszych oczach objawiaj si takie reyserskie gwiazdy, jak Charlie Chaplin czy Buster Keaton. Ówczesne filmowe byskotki i fantazje zestawiane s z dzieami takich twórców, jak Buster Keaton, Erich von Stroheim czy Carl Theodor Dreyer, którzy chcieli kina powaniejszego i dojrzalszego. Realizowany w Hollywood, Danii i Moskwie odcinek przyglda si bitwie o istot kina i powstawaniu jednych z najwybitniejszych filmów w historii.


wtorek, 5 listopada, godz. 19.00 (odcinek 3 i 4)
1918-1932: WIELCY BUNTOWNICY KINA NA CAYM WIECIE
, 64’
Lata 20. XX wieku to zota era w dziejach kina. Odwiedzamy Pary, Berlin, Moskw, Szanghaj, Tokio, by odkry miejsca gdzie coraz dalej przesuwano granic moliwoci medium. Niemiecki ekspresjonizm, radziecka szkoa montau, francuski impresjonizm i surrealizm byy penymi pasji filmowymi ruchami tamtych czasów, ale zdecydowanie mniej wiemy o niezwykych filmach z Chin, czy Japonii i wielkiej, dzi ju zapomnianej gwiedzie - Ruanie Lingyu.

LATA 30.: AMERYKASKIE GATUNKI FILMOWE I ZNAKOMITE KINO EUROPEJSKIE, 64’
Pojawienie si dwiku w kinie wywrócio wszystko do góry nogami. Widzimy, jak rodziy si nowe filmowe gatunki: komedia screwball, kino gangsterskie, horror, western, musical i poznajemy mistrza wielu z nich - Howarda Hawksa. W Anglii objawia si Alfred Hitchcock, a reyserzy z Francji staj si mistrzami w budowaniu wyjtkowej atmosfery i nastroju. Okazuje si te, e wielkie filmy z 1939 roku - Przemino z wiatrem, Czarnoksinik z Oz, Ninoczka - maj ze sob co wspólnego.


roda, 13 listopada, godz. 19.05 (odcinek 5 i 6)
1939-1952: NOWY JZYK KINA
, 64’
Wojenna trauma sprawia, e kino stao si odwaniejsze. Ta cz historii zaczyna si we Woszech, potem przenosimy si do Hollywood, poznajemy Orsona Wellesa i mroczn kart amerykaskiego filmu oraz dramaty epoki maccartyzmu. O tamtych czasach opowiadaj scenarzyci Paul Schrader i Robert Towne, a twórca Deszczowej piosenki - Stanley Donen - przyblia swoj filmow karier. Okazuje si take, e najlepiej t wyjtkow epok podsumowuj takie brytyjskie filmy, jak na przykad Trzeci czowiek.

1953-1957: CZAS NIEPOKOJU, 64’
Bohaterem odcinka jest James Dean, Na nadbrzeach, filmowe wyciskacze ez, ale te odwiedzimy Egipt, Indie, Chiny, Meksyk, Wielk Brytani i Japoni, by odkry, e kino równie tam pene byo gniewu i namitnoci. Ekipa filmu rozmawia ze wspópracownikami Satyajita Raya, legendarn aktork Kyoko Kagaw, znan z filmów Kurosawy i Ozu, poznajemy take pierwszego wielkiego reysera z Afryki - Youssefa Chahine'a.


roda, 20 listopada, godz. 19.00 (odcinek 7 i 8)
1957-1964: NOWOCZESNE KINO W EUROPIE ZACHODNIEJ
, 64’
Na przeomie lat 50. i 60. kino wrcz eksplodowao. W tym odcinku Claudia Cardinale opowiada o Federico Fellinim, Lars von Trier mówi o swoim podziwie dla Ingmara Bergmana, a Bernardo Bertolucci wspomina prac z Pier Paolo Pasolinim. Odkrywamy, jak bomb pod ówczesne kino podoyli francuscy filmowcy i jak rozesza si po Europie fala uderzeniowa spowodowana jej eksplozj.

1965-1969: NOWE FALE OMYWAJ CAY WIAT, 64’
To rozdzia o olniewajcych dla kina na caym wiecie latach 60. Ruszamy do Hollywood, by spotka tam legendarnego operatora, Haskella Wexlera, który uwiadamia nam, jak wielki wpyw miao wtedy kino dokumentalne na filmy komercyjne. Swobodny jedziec i 2001: Odyseja kosmiczna rozpoczynaj now er w kinie amerykaskim, a przetaczajca si po wiecie nowa fala wynosi nowe reyserskie talenty: Romana Polaskiego, Andrieja Tarkowskiego, Nagis Oshim. Rodzi si take Czarne Kino w Afryce, a o swoich dowiadczeniach opowiada mistrz kina z Indii - Mani Kaul.


roda, 4 grudnia, godz. 19.15 (odcinek 9 i 10)
1967-1979: NOWE KINO AMERYKASKIE
, 64’
Niezwyka historia dojrzewania amerykaskiego kina na przeomie lat 60. i 70. Buck Henry, scenarzysta Absolwenta, opowiada o satyrze tamtych czasów, Paul Schrader wspomina w Nowym Jorku prac nad Taksówkarzem, Robert Towne zdradza mroczne strony Chinatown, a Charles Burnett opisuje narodziny Czarnego Kina Ameryki.

1969-1979: RADYKALIZM LAT 70., 64’
Lata 70. to czas, kiedy kino próbowao zmienia wiat. Podró zaczynamy z Wimem Wendersem w Niemczech, potem ruszamy do Wielkiej Brytanii, by porozmawia z Kenem Loachem, a nastpnie przeniesiemy si do Woch i Australii, gdzie rodzio si nowe kino. Stamtd ju stosunkowo blisko do Japonii, która wtedy produkowaa jedne z najbardziej poruszajcych filmów na wiecie. Niezwyke rzeczy dziay si te w Afryce i Poudniowej Ameryce, a wszystko koczy si jednym z ulubionych filmów Johna Lennona - wit gór.


poniedziaek, 9 grudnia, godz. 19.05 (odcinek 11 i 12)
LATA 70.: ZMIANY W KULTURZE POPULARNEJ NA WIECIE
, 64’
Gwiezdne wojny, Szczki i Egzorcysta stoj za pocztkiem epoki multipleksów, ale te za wielkimi zmianami w kinie. Z Ameryki przenosimy si do Indii, gdzie jeden z najpopularniejszych aktorów na wiecie, Amitabh Bachchan, opowiada co nowego kinu dao Bollywood. Tymczasem w Hongkongu Bruce Lee swoimi celnymi i silnymi kopniciami uruchamia zupenie nowy rodzaj kina, a mistrz Yuen Woo-ping mówi o kinie akcji i elektryzujcej choreografii walk w Matrixie.

LATA 80.: PROTEST NA WIECIE, 64’
Czasy rzdów Reagana w Biaym Domu i Thatcher na Downing Street byy okresem, gdy kino protestowao. To opowie o tym, jak odwani filmowcy nie bali si gono mówi prawdy. O amerykaskim kinie opowiada niezaleny reyser John Sayles, w Pekinie obserwujemy rozkwitajc chisk kinematografi jeszcze przed masakr na placu Tiananmen, w Zwizku Radzieckim przeszo powraca w znakomitych filmach, a w Polsce coraz goniej jest o Krzysztofie Kielowskim.


wtorek, 17 grudnia, godz. 18.00 (odcinek 13, 14 i 15)
1990-1998: OSTATNIE DNI CELULOIDU
, 64’
Niewielu potrafio to przewidzie, ale wiatowe kino weszo w swoj zot er wanie w latach 90. Rzecz zaczyna si w Iranie, gdzie spotykamy Abbasa Kiarostamiego, który spojrza na tworzenie filmu w zupenie nowy sposób i zbliy kino do rzeczywistoci. Na drugim biegunie znajduje si Shinya Tsukamoto, który stworzy cakowicie nowe japoskie kino grozy. Z Tokio lecimy do Parya, gdzie tworzy Claire Denis, jedna z najwybitniejszych wspóczesnych reyserek. Na koniec odwiedzamy Meksyk i poznajemy jego rozwijajce si nowe kino.

LATA 90.: POCZTEK EPOKI CYFROWEJ, 64’
To historia o byskotliwych, penych pasji filmach realizowanych przez anglojzycznych twórców w latach 90. Przygldamy si, co nowego day kinu tarantinowskie dialogi i produkcje braci Coen. Z kolei scenarzysta onierzy kosmosu i Robocopa wyjania ironiczny aspekt tych filmów. W Australii Baz Luhrmann opowiada o Romeo i Julii i Moulin Rouge, a potem zanurzamy si w cyfrowy wiat, który odmieni kino na zawsze.

PO ROKU 2000: PRZYSZO KINA, 64’
W ostatniej czci The Story of Film kino zatacza pene koo. Z jednej strony staje si powaniejsze po 9/11, a do gosu dochodzi rumuska kinematografia, z drugiej w tym samym czasie David Lynch realizuje Mulholland Drive, jeden z najbardziej zoonych filmów eksplorujcych natur snu, a Incepcja zamienia kino w gr. W Moskwie Aleksander Sokurow opowiada o swoich nowatorskich filmowych realizacjach, a na koniec twórcy The Story of Film ruszaj w przyszo.




ZWIASTUN:

Bookmark and Share

archiwum