kpb

Dojrzałe kino - Elena



Kino Pod Baranami zaprasza dojrzałą widownię na premierowy film, po którym będzie okazja do rozmowy przy kawie, herbacie i ciasteczkach.

Projekcji filmu tradycyjnie towarzyszyć będzie rozmowa przy kawie i herbacie.

Bilety dla seniorów: 12 zł
.



środa, 11 kwietnia 2012, godz. 11.00

ELENA | ELENA
reż. Andriej Zwiagincew, Rosja 2011, 109’

Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej 2011: najlepsza aktorka europejska - Nadieżda Markina
MFF w Cannes 2011: Nagroda Specjalna Jury sekcji Un Certain Regard, film zamknięcia
FF Sundance 2010: NHK International Filmmakers Award

Władimir i Elena to starsze małżeństwo. Pobrali się jako dojrzali ludzie, choć oboje pochodzą z różnych środowisk. Dzieli ich wiele, ale łączy jedno: on ma pieniądze, ona zapewnia opiekę.

Oboje mają dzieci z poprzedniego małżeństwa. Córka Władmira - 20-letnia Katerina nie ma najlepszych relacji z ojcem. Z kolei syn Eleny - Siergiej, bezrobotny próżniak, co miesiąc liczy na emeryturę matki.

Pewnego dnia, na skutek ataku serca, Władimir trafia do szpitala, gdzie uświadamia sobie, że jego dni są policzone. Podczas odwiedzin nawiązuje nowe relacje z córką. Postanawia, że mimo wszystko to właśnie jej zapisze cały majątek. Elena otrzyma comiesięczną dożywotnią pensję. Nadzieje na finansową pomoc dla syna okazują się płonne. Z nieśmiałej i poddanej żony Elena nagle zmienia się w zdeterminowaną i zdolną do wszystkiego kobietę. Wymyśla tragiczny plan, który na zawsze zmieni życie jej rodziny.

Elena to trzeci film znakomitego rosyjskiego reżysera Andrieja Zwiagincewa. Jego debiutancki Powrót zdobył w 2003 roku Złotego Lwa w Wenecji, a Wygnanie otrzymało w 2007 roku nagrodę za najlepszą rolę męską na festiwalu w Cannes. Za film Elena, którego premiera odbyła się w Cannes, Zwiagincew otrzymał Nagrodę Specjalną Jury.

Film jest próbą spojrzenia na społeczno-ekonomiczne zmiany, jakie w ostatnich latach zaszły zarówno w Rosji, jak i na świecie. Jak przyznaje reżyser, Elena jest współczesnym dramatem, który konfrontuje widza z odwiecznymi pytaniami na temat życia i śmierci i jednocześnie pozwala pokazać główną ideę naszych czasów - przetrwanie najsilniejszych, bez względu na cenę.

Nakręcona w tonacji szaro-niebieskiej, wysmakowana w każdym calu Elena prezentuje charakterystyczny dla Zwiagincewa język wyrazu, w którym główną rolę odgrywają wystudiowane obrazy, a nie słowa. Autorem zdjęć jest stały współpracownik reżysera - Michaił Kriechman, który zdaniem Zwiagincewa „ma wyjątkowe oczy, które widzą to, co jest niewidzialne”. Dzięki temu w filmie nic nie jest dopowiedziane do końca, a odpowiedzią stają się jedynie zdjęcia lub domyślna interpretacja widza. Dodatkowo szczególną atmosferę filmu podkreśla muzyka skomponowana przez Philipa Glassa.

Elena to mądrze skomponowany film, potwierdzający wspaniałą formę Andrieja Zwiagincewa. Precyzyjnie i mistrzowsko wyreżyserowany (...) jest głębokim spojrzeniem pod podszewkę społeczeństwa opartego na wzajemnej rywalizacji.” Justin Chang, Variety

„(...)
Elena, wyreżyserowana przez mistrza rosyjskiej kinematografii Andrieja Zwiagincewa, jest bliska klasycznemu czarnemu thrillerowi. Bardziej niż na atmosferze, Zwiagincew koncentruje się tu na scenariuszu, postaciach i społeczno-politycznym kontekście filmu. Kulminacyjny efekt jest wprost zachwycający.” Neil Young, The Hollywood Reporter

Elena to zniewalający dramat, wręcz przeszywający w odbiorze.” Howard Feinstein, Screendaily

„(...) Zwiagincew pokazał nam po raz kolejny talent godny geniusza. (...)
Znów prowadzi nas świetny scenariusz, żywy, intrygujący, nawet przewidywalny, ale obudowany świetnie zainscenizowanymi punktami zwrotnymi fabuły. Nie chcę ich przywoływać, bo zdradziłbym sceny, które smakować trzeba samemu, wyreżyserowane z ogromną dbałością o detal, o ruch postaci, sposób kadrowania, długość ujęcia i dźwięk - a przede wszystkim z wielką siłą wyrazu zawartą z niedopowiedzeniu i sączonej dyskretnie tajemnicy.” Rafał Syska, EKRANy




Partnerzy:


Bookmark and Share

archiwum