kpb

Goltzius and the Pelican Company

tytuł oryginalny: Goltzius and the Pelican Company

reżyseria: Peter Greenaway
aktorzy: Ramsey Nasr, F. Murray Abraham, Alba Rohrwacher, Vincent Riotta, Flavio Parenti, Halina Reijn

czas trwania: 128 min.
produkcja: Wielka Brytania/Holandia/Francja/Chorwacja 2012
premiera: 2014-02-14

MFF w Rzymie 2012: Srebrna Mysza dla najlepszego filmu spoza konkursu głównego

Druga część trylogii Holenderscy mistrzowie, rozpoczętej portretem Rembrandta, którą ma zakończyć biografia Hieronima Boscha.

XVI-wieczny malarz, rysownik i ilustrator, Hendrik Goltzius, usiłuje przekonać margrabię Alzacji do sfinansowania drukarni, dzięki której mógłby wydać erotyczną, obrazkową wersję Starego Testamentu. Tworzy naturalistyczne inscenizacje, które ilustrują pełne erotyki biblijne przypowieści: od Adama i Ewy i narodzin seksu analnego przez perwersje seksualne, kazirodztwo po homoseksualizm. Wraz z kolejnymi występami otwarty i szczycący się wolnością słowa dwór margrabiego staje się coraz mniej tolerancyjny, szczególnie gdy okazuje się, że władcę olśniła uroda jednej z zamężnych aktorek. Wolności słowa jest coraz mniej, a dyskusje nad znaczeniem poszczególnych spektakli stają się coraz gorętsze, z wolnej wymiany myśli przekształcają się w proces inkwizycyjny.

Peter Greenaway - eksperymentator, przekraczający granice w sztuce, tworzący nowe definicje narracji - po raz kolejny podejmuje obrazoburcze wyzwanie. Posługując się postmodernistycznym językiem, którego jest niemal wynalazcą, za pomocą nieoczywistych analogii łączy klasyczne malarstwo z możliwościami filmowego medium.

Peter Greenaway: „Jest jedna rzecz, którą chcę tym filmem - wszystkimi moimi filmami - uświadomić widzom. Chcę, żebyś zdał sobie sprawę z tego, że ten film manipuluje, ujawnia, kłóci się z tobą, ale to nadal jest sztuczne zjawisko. Ono ma dostęp do rzeczy, które znasz (im lepiej znasz Biblię, tym większym jest palimpsestem), ale to jest nadal po prostu film.” (indiewire.com, 2013)

„Miłośnicy Greenawaya powinni być zachwyceni: Goltzius and the Pelican Company to oczywiście znów intertekstualna zabawa, prowokacyjne spojrzenie na religię, malarstwo i władzę, ironiczna gra w wyłapywanie smaczków, detali, perwersji, która perwersją jest tylko pozornie.” Paweł T. Felis, „Gazeta Wyborcza”

„Najnowsze dzieło sławnego brytyjskiego prowokatora pełne wyrafinowanego humoru dostarcza widzowi, zwłaszcza ceniącemu sobie malarstwo holenderskich mistrzów sprzed wieków, ogromną przyjemność estetyczną.” Marek Sadowski, „Rzeczpospolita”

„Zachwyca błyskotliwością, pięknem obrazu, zderzeniami barokowego przepychu i minimalistycznych, industrialnych wnętrz, naturalistycznego obrazu ciała i przesadnie nadmiernych kostiumów, sztuczności i naturalności.” Anita Zuchora, Stopklatka.pl


O reżyserze
:

Peter Greenaway urodził się 5 kwietnia 1942 roku w Newport, studiował na wydziale malarstwa w Walthamstow School of Art., w latach 1965 - 1976 pracował jako montażysta w Central Office of Information. W tym czasie eksperymentalnymi, konceptualnymi filmami rozpoczął swoją przygodę z kinem. Sławę przyniosły mu historyczne i kulinarne rekonstrukcje z lat 80. w rodzaju Kontraktu rysownika czy Kucharza, złodzieja, jego żony i jej kochanka. Potem kontrowersyjnie interpretował wielką literaturę Europy i Japonii w pochodzących z lat 90. Księgach Prospera czy The Pillow Book. Do najbardziej znanych filmów Greenawaya należą Wyliczanka, Brzuch architekta oraz Zet i dwa zera. Filmy Greenawaya wyróżniają się przepychem wizualnym, odrealnieniem i swoistą teatralnością obrazu. Dzięki licznym cytatom kulturowym oraz eksperymentalnemu łączeniu stylów uznane są za spełnienie filmowego postmodernizmu. Greenaway, zafascynowany nowymi mediami, tworzy wideo-instalacje, krótkie filmy eksperymentalne, reżyseruje spektakle teatralne i operowe, jest też VJ-em.

„Mistrz paradoksu i prowokacji, który w swoich filmach piękno i estetyczne podejście do świata łączy z odrażającym turpizmem i obsesją fizjologii. (...) Greenaway - z wykształcenia malarz - znany jest jako twórca kontrowersyjny, który głównym tematem swoich filmów uczynił własne obsesje i natręctwa: ciało, chorobę, kanibalizm, seks, symetrię, liczby (szczególnie interesuje go liczba 92), gry liczbowe i katalogi.” Canal+


| In the winter of 1590, Hendrik Goltzius, the celebrated Dutch printer, painter and engraver, persuades his patron to pay for a printing press which will enable him to create an extraordinary deluxe edition of the Old Testament featuring frank illustrations of such erotic tales as the story of Lot and his daughters, the adultery of David and Bathsheba, and the seduction of Joseph by Potiphar's Wife. In order to make the deal more attractive Goltzius, along with the male and female members of his Pelican Printing Company, offers to stage live dramatizations of six biblical tales, each of which will demonstrate a different sexual taboo...


Film prezentowany w ramach festiwalu 
Letnie Tanie Kinobranie 2014, 
tydzień 6: Transgresje, czyli przekraczanie granic.

(także: T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée 2014)


ZWIASTUN:

Bookmark and Share