Oscary 2015: najlepszy film obcojęzyczny
Złote Globy 2015 - nominacja: najlepszy film obcojęzyczny
Europejskie Nagrody Filmowe 2014: najlepszy film, najlepszy scenariusz (Paweł Pawlikowski & Rebecca Lenczewska), najlepszy reżyser (Paweł Pawlikowski)
Nagroda za zdjęcia Prix Carlo di Palma: Łukasz Żal & Ryszard Lenczewski
People's Choice Award - nagroda europejskiej publiczności
Brytyjskie Nagrody Filmowe BAFTA 2015: najlepszy film obcojęzyczny
Nagrody Amerykańskiego Kina Niezależnego Independent Spirit Awards 2015: najlepszy film międzynarodowy
Gdynia Film Festival 2013: Wielka Nagroda Jury ZŁOTE LWY, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą - Agata Kulesza, nagrody za zdjęcia i scenografię, Nagroda Dziennikarzy
Polskie Nagrody Filmowe Orły 2014: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka - Agata Kulesza, najlepszy montaż
57. Festiwal Filmowy w Londynie 2013: Najlepszy Film
MFF w Toronto 2013: Nagroda FIPRESCI
29. Warszawski Festiwal Filmowy 2013: Grand Prix
Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage 2013: Złota Żaba
Festiwal Filmów z Europy Środkowej i Wschodniej "goEast" Wiesbaden 2014: Grand Prix
Off Plus Camera Kraków 2014: Nagroda Główna w konkursie polskim
Piękny film Pawła Pawlikowskiego, twórcy Lata miłości i Kobiety z Piątej dzielnicy.
Zwycięzca festiwali w Gdyni, Warszawie i Londynie, wyróżniony też w Toronto; uznany za najlepszy europejski film roku i nagrodzony Oscarem.
Polska, 1962 rok. Anna jest nowicjuszką, sierotą wychowywaną w zakonie. Matka przełożona namawia ją, by przed złożeniem ślubów odwiedziła swoją ciotkę Wandę, jedyną żyjącą krewną. Ciotka opowiada Annie o losach rodziny - wyznaje, że Anna jest Żydówką. Obie wyruszają w podróż do miejscowości Piaski, gdzie mieszkali dziadkowie i rodzice Anny jeszcze przed wojną, by poznać nie tylko tragiczną historię ich rodziny, ale i prawdę o tym kim są.
W filmie obok Agaty Kuleszy (Róża, Sala samobójców) i debiutującej na ekranie Agaty Trzebuchowskiej grają m.in. Joanna Kulig (Sponsoring, Nieulotne) i Dawid Ogrodnik (Jesteś bogiem, Chce się żyć).
Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza
| Shooting in black and white, and using the 1.37:1 Academy frame - the almost-square frame of classic cinema - Pawlikowski sets his film in sixties Poland. Anna is a novice, an orphan brought up in a convent. Before taking her vows, she is determined to meet Wanda, her only living relative. Wanda tells the girl that she is Jewish. They both set off on a journey to discover the tragic history of their family, as well as to understand who they really are.
Prezentowany w ramach festiwalu Letnie Tanie Kinobranie 2024
Letnie Tanie Kinobranie 2014, tydzień 4: Być kobietą
ZWIASTUN: