kpb

Raj: nadzieja

tytuł oryginalny: Paradies: Hoffnung

reżyseria: Ulrich Seidl
aktorzy: Melanie Lenz, Verena Lehbauer, Joseph Lorenz, Michael Thomas, Vivian Bartsch, Rainer Luttenberger, Hannes A. Pendl, Johanna Schmid

czas trwania: 91 min.
produkcja: Austria/Francja/Niemcy 2012
premiera: 2013-09-20

MFF w Berlinie 2013: konkurs główny

Trzecia część trylogii Ulricha Seidla zatytułowanej Raj. Tak jak w poprzednich dwóch częściach, Seidl pokazuje w tym filmie głębokie pragnienie miłości i poczucia bezpieczeństwa, tym razem na przykładzie wchodzącej w życie samotnej dziewczyny (córki bohaterki pierwszej części trylogii Raj: miłość). W tym przypadku jednak Seidl zachowuje się nieco bardziej subtelnie, pokazując relacje pomiędzy głównymi bohaterami w sposób delikatniejszy, dając nadzieję, że miłość nie jest tylko iluzją, lecz może okazać się szczerym i silnym uczuciem.

13-letnia Melanie spędza wakacje na obozie dla otyłych nastolatek. Jej matka Teresa (bohaterka pierwszej części trylogii Raj: miłość) wyjechała do Kenii w poszukiwaniu „beach boysów”, a dewocyjnie wierząca ciotka Anna Maria (bohaterka drugiej części trylogii Raj: wiara) szerzy katolicyzm, chodząc z misją po domach. Pod opieką wytatuowanego trenera i smukłego dietetyka Melanie stara się zrzucić zbędne kilogramy. W dzień uprawia sport, pilnuje diety i potajemnie podjada słodycze. W nocy upija się w klubie i pali papierosy, a potem do rana plotkuje z koleżankami o seksie. Dbając o ciało, budzi w sobie kobiecość i zakochuje się w starszym o 30 lat przystojnym lekarzu. 

Raj: nadzieja jest połączeniem klaustrofobicznej stylistyki skandynawskiego filmu noir z ironią i humorem, jakie cechują klasyczne komedie z krajów wschodniej Europy. Film zachwyca jakością i poziomem zdjęć: statycznych, płaskich, symetrycznych, minimalistycznych, zimnych, pozbawionych zmysłowości, choć dopracowanych w każdym szczególe. Seidl po raz kolejny zastosował tu charakterystyczną dla siebie metodę pracy: ograniczony do minimum scenariusz, współpracę z nieprofesjonalnymi aktorami, improwizację. Film nie jest również pozbawiony sarkastycznego humoru oraz ironii i wydaje się najbardziej optymistyczny ze wszystkich części trylogii Seidla.

Reżyser o trylogii: „W sensie biblijnym Raj jest obietnicą stanu szczęśliwości, ale w przemyśle turystycznym to często nadużywany termin, który dla wielu ludzi jest tożsamy ze słońcem, wolnością, miłością i seksem. I w tym sensie ten tytuł odnosi się do trzech historii, których głównym bohaterem są trzy kobiety próbujące zrealizować niespełnione marzenia i pragnienia”.

„W Raju: nadziei Seidl dostarcza nam większego poczucia humoru i ciepła, pokazując bardziej prawdziwą miłość i życzliwość wobec swoich bohaterów niż zazwyczaj sobie na to pozwala.” Variety

Film prezentowany w cyklu Letnie Tanie Kinobranie 2014, 
tydzień 3: Szaleństwa młodości.


ZWIASTUN:

Bookmark and Share