kpb

Krótkie metraże Davida Lyncha: Dynamic 01

tytuł oryginalny: Dynamic: 01

reżyseria: David Lynch

czas trwania: 92 min.
produkcja: USA: 2001-2004
jezyk: angielski
napisy: polskie
in English with Polish subtitles
info: Tribute to David Lynch - przegląd filmów

Doświadczcie cyfrowej rewolucji w karierze Davida Lyncha! Zestaw Dynamic: 01 stanowi zbiór siedmiu krótkometrażowych filmów z lat 2001–2004, pierwotnie opublikowanych na stronie internetowej DavidLynch.com. Reżyser bawi się tu różnymi stylami narracji i gatunkami filmowymi – od przywodzących na myśl poetyckie proto-wideoblogi Jonasa Mekasa Łódź i Lampa, przez formalnie bliskie Jamesowi Benningowi Eksperymenty z czasem, po komedię absurdu stworzoną na podstawie własnego snu – Hen daleko: Chłopak z sąsiedztwa.

W zestawie znajdziemy także produkcje nawiązujące do innych projektów Lyncha lub je zapowiadające: Przemysłowy pejzaż dźwiękowy przywodzi na myśl Głowę do wycierania, Robak pełznie świetnie wpasowałoby się między bardzo wczesne krótkie filmy artysty, zaś Pokój w mroku zwiastuje tematy i estetykę Inland Empire.

Tekst opisu: Marcin Prymas, redakcja: Karolina Sienkiewicz.

O FILMACH:

POKÓJ W MROKU | THE DARKENED ROOM
(David Lynch) US 2002, 8’
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13187_59.jpg
Nakręcona kamerą cyfrową impresja o naturze prawdy i o tym, że ludzie świadomie ignorują ból oraz cierpienie innych. Duchowy prolog Inland Empire. Film portretuje blondynkę w tytułowym pokoju ogarniętym mrokiem. Nagle pojawia się ubrana na biało tajemnicza kobieta, która rozpoczyna napawający niepokojem monolog...

Pojedyncza łza spływająca po policzku bohaterki zamyka w sobie jej lęk, klęskę i obawę przed konfrontacją z tym, co usilnie ignoruje.


ŁÓDŹ | BOAT
(David Lynch) US 2003, 9’
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13187_54.jpg
Opowieść o pragnieniu ciemności, nakręcona jasnego dnia na prywatnym jeziorze Davida Lyncha. Bohater, grany przez samego reżysera, pragnie „popłynąć tak szybko, by wpłynąć w noc”. Prześwietlone, zalane bielą zdjęcia wizualizują narrację ówczesnej żony autora, Emily Stofle, która poetycko referuje swój sen.


LAMPA | LAMP
(David Lynch) US 2003, 31’
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13187_57.jpg
Mariaż przyziemnej codzienności ze sztuką. David Lynch przez pół godziny buduje ozdobną lampę, tłumacząc kolejne etapy procesu oraz użyte materiały. Całości towarzyszy minimalistyczna ścieżka dźwiękowa, składająca się z powoli ewoluującego loopu perkusyjnego.


HEN DALEKO: CHŁOPAK Z SĄSIEDZTWA | OUT YONDER: NEIGHBOR BOY
(David Lynch) US 2001, 10’
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13187_58.jpg
Duchowo bliska kinu Harmony’ego Korine’a komedia absurdu, w której na ekranie Lynchowi towarzyszy jego syn, Austin Jack. Pewnego nużącego popołudnia, dwie jednostki porozumiewające się dziwacznymi, wysokimi głosami i specyficzną składnią, zostają odwiedzone przez pragnącego mleka wielkiego potwora, nazywanego „Chłopakiem z sąsiedztwa”. Wszystko kończy się masakrą Indian, dokonaną poza kadrem przez jankeską kawalerię – przypomnieniem zbrodni będących kamieniem węgielnym amerykańskiej kultury przedmieść.


PRZEMYSŁOWY PEJZAŻ DŹWIĘKOWY | INDUSTRIAL SOUNDSCAPE
(David Lynch) US 2002, 13’
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13187_56.jpg
Przywodząca na myśl Głowę do wycierania animacja o pozostałościach industrialnego społeczeństwa. Zniszczonym pogorzelisku cywilizacji towarzyszy mechaniczna muzyka. W pewnym momencie dźwięk i obraz się urywają – widzimy jedynie czerń i słyszymy błogą ciszę. Odpoczywamy od cierpienia, niczym ziemia po apokalipsie, którą ludzie sami na siebie sprowadzili.


ROBAK PEŁZNIE | BUG CRAWLS
(David Lcnch) US 2004, 5’
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13187_55.jpg
Niepokojąca, monochromatyczna animacja, atmosferą bliska wczesnym krótkim metrażom Lyncha, takim jak Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze (sześć razy), Alfabet czy Babcia. Insekt wspina się po domku położonym w nieprzyjaznym otoczeniu. Jak się okazuje, w środku odbywają się eksperymenty lub tortury z użyciem wysokiego napięcia.


EKSPERYMENTY Z CZASEM
| INTERVALOMETER EXPERIMENTS
(David Lynch) US 2004, 16’
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_15184_0.jpg
Wizualny eksperyment złożony z trzech timelapsów jasno oświetlonych, skąpanych w słonecznym blasku miejsc, do których powoli wkrada się ciemność nocy. W swojej treści i symbolice rymuje się z Łodzią, jednak tutaj następuje odrzucenie słów jako wehikułu narracji. W swoim niespiesznym tempie, matematycznej regularności równo odmierzonych odstępów między kolejnymi zdjęciami oraz tematyce zetknięcia architektury z naturą, film przywołuje skojarzenia z projektami Jamesa Benninga.


Prezentowany w ramach Tribute to David Lynch - przegląd filmów.

 


Zobacz ten film:

  • Wtorek
    8 kwietnia Tuesday April 8
Ta strona używa mechanizmu ciasteczek. Kontynuując korzystanie ze strony zgadzasz na jego działanie.