Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego w 1973: Franciszek Trzeciak
Lubuskie Lato Filmowe 1973: Nagroda za muzykę, Nagroda za pierwszoplanową rolę męską (Franciszek Trzeciak), Złote Grono za "twórczą kontynuację dobrych tradycji polskiej reżyserii filmowej", Nagroda PF DKF
Nagroda Josefa von Sternberga w 1973: Grzegorz Królikiewicz
MFF w Mannheim 1973: Nagroda FIPRESCI
Lubuskie Lato Filmowe 1973: Nagroda za muzykę, Nagroda za pierwszoplanową rolę męską (Franciszek Trzeciak), Złote Grono za "twórczą kontynuację dobrych tradycji polskiej reżyserii filmowej", Nagroda PF DKF
Nagroda Josefa von Sternberga w 1973: Grzegorz Królikiewicz
MFF w Mannheim 1973: Nagroda FIPRESCI
Para niedostosowanych społecznie małżonków poszukuje pieniędzy na łapówkę. W desperacji dochodzi do zbrodni. Po kilku dniach małżonkowie zostają ujęci i stają przed sądem. Dopiero wtedy ujawniają swoje wstrząsające motywacje, dając dowody miłości.
Punktem wyjścia była autentyczna historia małżeństwa Maliszów, z lat 30. międzywojnia. Para małżonków niedostosowanych społecznie, żyła w nędzy i upokorzeniu, odrzucona przez bliskich i pracodawców. W desperacji zamordowali troje ludzi. Stali się bohaterami jednego z najgłośniejszych procesów sądowych. Reżyser zrekonstruował ich historię w formie poematu fabularnego, skoncentrowanego na znaczeniach emocjonalnych i efektach wizualnodźwiękowych.
Na wylot to film niezwykły. Niezwykłe było też jego przyjęcie. Krytyka wpadła w zachwyt. Debiut Grzegorza Królikiewicza porównywano do Zbrodni i kary Dostojewskiego, twórczości Ingmara Bergmana. Stawiano na równi z filmami Andrzeja Wajdy. Na wylot dostał trzy nagrody (dźwięk, muzyka, najlepsza rola męska roku) na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Fabularnych w Łagowie. Wyróżniło go również jury prestiżowego festiwalu w Mannheim.
| Based on a pre-war murder case of the Malisz couple. They end up committing a petty robbery and a sordid murder. He is an illustrator who is not used by a climbing architect. His folks don't like his wife and keeping both of them around as they float from one petty job to another. They finally try to rob a mailman of a bogus money order they have cooked up and end up killing an old, invalid couple with whom they have roomed.
Prezentowany w ramach przeglądu Krótka historia polskiego kina, cz. II: twórcy osobni.