Images Courtesy of Park Circus / Paramount
Oscary 1976 - wygrana: Najlepsza piosenka ("I'm Easy", wyk. Keith Carradine)
Oscary 1976 - nominacja: Najlepszy film (Robert Altman), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Ronee Blakley), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Lily Tomlin),
Najlepszy reżyser (Robert Altman)
Złote Globy 1976 - wgyrana: Najlepsza piosenka ("I'm Easy", wyk. Keith Carradine)
Złote Globy 1976 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor drugoplanowy (Henry Gibson), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Ronee Blakley), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Lily Tomlin), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Geraldine Chaplin), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Barbara Harris), Najlepszy reżyser (Robert Altman), Najlepszy scenariusz (Joan Tewkesbury), Najbardziej obiecująca nowa aktorka (Ronee Blakley), Najbardziej obiecująca nowa aktorka (Lily Tomlin)
Oscary 1976 - wygrana: Najlepsza piosenka ("I'm Easy", wyk. Keith Carradine)
Oscary 1976 - nominacja: Najlepszy film (Robert Altman), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Ronee Blakley), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Lily Tomlin),
Najlepszy reżyser (Robert Altman)
Złote Globy 1976 - wgyrana: Najlepsza piosenka ("I'm Easy", wyk. Keith Carradine)
Złote Globy 1976 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor drugoplanowy (Henry Gibson), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Ronee Blakley), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Lily Tomlin), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Geraldine Chaplin), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Barbara Harris), Najlepszy reżyser (Robert Altman), Najlepszy scenariusz (Joan Tewkesbury), Najbardziej obiecująca nowa aktorka (Ronee Blakley), Najbardziej obiecująca nowa aktorka (Lily Tomlin)
Kronika czterech dni z życia stolicy muzyki country – Nashville. Do miasta ciągną rozkapryszone, zwykle pozbawione talentu gwiazdy, cyniczni producenci muzyczni, szukający poparcia politycy, a przede wszystkim złaknieni sławy, godzący się na wszelkie upokorzenia wykonawcy. Pojawi się tu piosenkarka-dewotka, europejska dziennikarka usiłująca zrozumieć fenomen Ameryki, weteran wojny w Wietnamie, kandydat na urząd prezydenta, wszelkiej maści hochsztaplerzy i oryginały. Nie brakuje też miejscowych – albo wiodących spokojne życie, albo korzystających z kilku dni festiwalu, by się wybić, zarobić lub zrealizować porzucone w młodości marzenia. Wśród przybyszy jest też morderca, chcący zabić jedną z gwiazd. Nashville powszechnie uznawane jest za mistrzowską satyrę na amerykańską prowincję, z jej fascynacjami, modami, dziwactwami, hipokryzją i fałszem. Stanowi także bezwzględny obraz świata godzącego się na dyktat kiczu, stereotypu i wszechobecnej iluzji. Altman nie oszczędza nikogo, ale też nikogo nie upokarza – wie, że tęsknota za innym życiem jest immanentną cechą każdego z nas, a muzyka country – idealizująca świat prowincji, wiary w Boga i Amerykę – służy temu lepiej niż jakakolwiek inna.
Rafał Syska
Prezentowany w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów.
|Over the course of a few hectic days, numerous interrelated people prepare for a political convention.