kpb

Orzeł. Ostatni Patrol

tytuł oryginalny: Orzeł. Ostatni Patrol

reżyseria: Jacek Bławut
aktorzy: Tomasz Ziętek, Tomasz Schuchardt, Antoni Pawlicki, Mateusz Kościukiewicz, Rafał Zawierucha, Filip Pławiak, Adam Woronowicz

czas trwania: 105 min.
produkcja: Polska 2022
premiera: 2022-10-14
jezyk: polski
in Polish
info: Dzień Kina Polskiego

47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych:
Złote Lwy - udział w konkursie głównym (nominacja);
nagroda indywidualna - najlepszy reżyser - Jacek Bławut;
nagroda indywidualna - najlepszy dźwięk - Michał Fojcik, Radosław Ochnio;
nagroda indywidualna - najlepszy montaż - Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik


Orzeł. Ostatni Patrol w reżyserii Jacka Bławuta to fascynująca opowieść o legendarnym okręcie podwodnym ORP „Orzeł”. Film przedstawia trzymającą w napięciu i owianą tajemnicą historię ostatniego patrolu jednostki, która została oparta na znanych już faktach, jak i na zupełnie nowych hipotezach zaginięcia okrętu. Autorką zdjęć, zrealizowanych w wiernie odwzorowującej okręt scenografii, jest Jolanta Dylewska. W członków załogi wcielili się m.in. Tomasz Ziętek, Tomasz Schuchardt, Antoni Pawlicki, Mateusz Kościukiewicz, Rafał Zawierucha,  Filip Pławiak, Adam Woronowicz.
 

Jest rok 1940. Gdy na plażach Dunkierki trwa gorączkowa ewakuacja alianckich żołnierzy, polski okręt podwodny ORP „Orzeł” wyrusza w niebezpieczną misją na Morzu Północnym. W jej trakcie napotka zagrożenia w postaci podwodnych min, ataków bombowych z powietrza i wrogich okrętów. Załoga musi się zmierzyć z coraz większym fizycznym oraz psychicznym wycieńczeniem. Jednak prawdziwy wróg jest niewidoczny, ukryty w klaustrofobicznym wnętrzu okrętu.


Autorem scenariusza i reżyserem filmu jest Jacek Bławut, wielokrotnie nagradzany dokumentalista, w tym zdobywca Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za Wirtualną wojnę oraz Srebrnych Lwów na Festiwalu Filmowym w Gdyni za Jeszcze nie wieczór, który zadbał o jak największy realizm opowiadanej historii. — Nie miałem wątpliwości, że chciałbym pracować w warunkach tak realistycznych jak to możliwie. Na planie moich dokumentów, gdy wchodzę do domu bohaterów, wszystko oddycha prawdą. I takie samo uczucie chciałem mieć na planie „Orła”. Chciałem zobaczyć wszystko to, co widziała załoga, widzieć to, co oni mieli przed sobą na wyciągnięcie ręki — tłumaczy. Zdjęcia zrealizowano w niespotykanej do tej pory w polskim filmie scenografii, będącej wiernym odwzorowaniem okrętu. Przy jej realizacji wzięli udział historycy, inżynierowie oraz  oficerowie i marynarze, którzy służyli na bliźniaczym okręcie ORP „Sęp”.


Reżyser do współpracy zaprosił Jolantę Dylewską, jedną z najbardziej cenionych i doświadczonych polskich operatorek, która ma na swoim koncie pracę przy takich filmach jak Pokot i W ciemności (oba filmy w reżyserii Agnieszki Holland), za które zdobyła szereg nagród m.in. Nagrodę za Najlepsze Zdjęcia na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Polską Nagrodę Filmową „Orzeł”.


Obsada aktorska to ponad 30 osób, a wśród nich m.in. Tomasz Ziętek, Mateusz Kościukiewicz, Rafał Zawierucha, Adama Woronowicz, Antoni Pawlicki, Tomasza Schuchardt, Filip Pławiak i inni. W filmie stworzyli załogę barwnych indywidualności, funkcjonującą jak jeden organizm, w całkowitej symbiozie z okrętem.

 
Orzeł. Ostatni patrol to poetycki film wojenny, zrealizowany z niespotykanym do tej pory w polskim kinie rozmachem, będący jednocześnie obrazem o wysokich walorach artystycznych. Projekt był dużym wyzwaniem technologiczno-realizacyjnym, wspartym na etapie zdjęć przez Ministerstwo Obrony Narodowej oraz jednostki z 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony  Wybrzeża.


| Year 1940. The crew of the Polish submarine struggles in the underwater darkness against all odds: attacks of the invisible enemy, claustrophobia, own fatigue, mistakes and failures.

 

Prezentowany w ramach Dojrzałe Kino: Orzeł. Ostatni patrol - pokaz i spotkanie z reżyserem.

 


ZWIASTUN: