kpb

Benedetta

tytuł oryginalny: Benedetta

reżyseria: Paul Verhoeven
aktorzy: Virginie Efira, Daphné Patakia, Olivier Rabourdin, Clotilde Courau

czas trwania: 126 min.
produkcja: Francja 2021
premiera: 2022-01-07
jezyk: francuski
napisy: polskie
in French with Polish subtitles

MFF w Cannes 2021 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Paul Verhoeven)


Nowy film Paula Verhoevena (Nagi instynkt, RoboCop, Elle) to oparta na prawdziwych wydarzeniach historia największej skandalistki Kościoła katolickiego, siostry Benedetty Carlini.


Holenderski reżyser po raz kolejny udowadnia, że jest specjalistą nie tylko od filmowego gatunku, ale i kontrowersji. Tym razem odważnie łączy historyczną, pełną politycznych podtekstów opowieść z erotycznym thrillerem i kinem religijnego feminizmu. Umiejętnie posługuje się estetyką kiczu, satyrą, tworząc jeden z najodważniejszych filmów roku. 


Koniec XVII wieku to czas, gdy ludność w Europie dziesiątkowana była przez szalejącą epidemię. Zamożna rodzina młodej Benedetty Carlini, ujawniającej niespotykane talenty od najwcześniejszych lat, postanawia zawierzyć córkę Bogu. Trafia ona pod skrzydła siostry przeoryszy jednego z toskańskich klasztorów. Dziewczynka szybko wywołuje w nowym miejscu poruszenie, gdy podczas modlitwy w niewytłumaczalny sposób upada na nią figura Matki Boskiej. 


Po osiemnastu latach rola Benedetty (Virginie Efira) w klasztorze jest już zupełnie inna. Kobieta, regularnie doświadczana przez mistyczne wizje, zaczyna być świadoma swojej siły i wpływu, jaki ma na otoczenie. Z jednej strony rywalizuje o władzę ze swoją przełożoną (Charlotte Rampling), z drugiej wdaje się w płomienny romans. Obiektem westchnień bohaterki jest pochodząca z nizin społecznych Bartolomea (Daphné Patakia), która w klasztorze znalazła bezpieczną przystań. Rosnące wpływy Benedetty przysparzają jej również wrogów, i to na samych szczytach religijnej hierarchii.


| 17th-century Tuscany, Italy. As the sinister threat of the Plague looms over Europe, the sincerely devout eight-year-old novice, Benedetta Carlini, is brought into the Theatine Convent of the Mother of God in Pescia as a bride for Jesus Christ. Eighteen long years later, as ominous whispers of disputable miracles scandalise the cloistered sisters, a test of faith awaits deeply pious Benedetta in the shape of bruised, abused, and earthly Bartolomea: a young woman fleeing her violent father. Now, while under the vigilant eye of cynical Abbess Felicita, fleeting glimpses of the forbidden fruit invite a tentative intimacy, ungovernable desires, and intense diabolical obsessions in, and suddenly, the holy signs of faith are manifest in Sister Benedetta's body. But, few can wrestle with guilt and emerge unscathed. Is there an escape from sin when the flesh is the enemy?

 

ZWIASTUN: