MFF w San Sebastian 2021: Nagroda publiczności
MFF w Toronto 2021: Udział w sekcji “Prezentacje specjalne”
MFF w Berlinie 2021: Udział w konkursie głównym
MFF Nowe Horyzonty 2021: OPPO Pokazy galowe - Udział w sekcji
BAFTA 2022 - nominacje: Najlepszy film nieanglojęzyczny (Bénédicte Couvreur, Céline Sciamma)
Czy potrafilibyśmy zaprzyjaźnić się ze swoim rodzicem, gdyby nasze wspólne drogi przecięły się w czasie, kiedy oboje byliśmy dziećmi?
Taka sytuacja przytrafia się ośmioletniej Nelly, która spotyka rówieśniczkę łudząco podobną do swojej matki. To niecodzienne wydarzenie staje się punktem wyjścia do opowieści o przyjaźni, potrafiącej przekroczyć pokoleniowe bariery i zarazem błyskotliwego studium potęgi dziecięcej wyobraźni. Céline Sciamma, autorka nagrodzonego w Cannes Portretu kobiety w ogniu (film dostępny na e-kinopodbaranami.pl), w swoim najnowszym filmie porusza motyw przepracowywania żałoby (bohaterów poznajemy w momencie odejścia nestorki rodziny), jednak na pierwszy plan wydobywa niezwykłą czułość rodzinnych relacji i celebruje ciekawość świata, którą zaraża nas młodziutka Nelly.
Mała mama to historia z ducha baśniowa, pełna dyskretnego ciepła, i zarazem list miłosny do tego momentu w naszym życiu, kiedy rzeczywistość poznawaliśmy przede wszystkim sercem. Choć wydarzenia rozgrywają się we Francji, wiele i wielu z nas odnajdzie tu odbicie swoich wspomnień z czasów dzieciństwa: ulubione zabawy, gry, zapachy i smaki.
Media o filmie:
Nie sposób nie zauważyć, że w pionie odpowiedzialnym za produkcję widzimy same kobiece nazwiska. Pod każdym względem mamy tu do czynienia z perspektywą feministyczną, otwierającą się na dziecko - uwzględniającą jego integralność i podmiotowość.
VOGUE, Łukasz Knap
Reżyserka "Portretu kobiety w ogniu" nakręciła elegancki, czarujący, magiczny i jednocześnie przyziemny film o macierzyństwie, dzieciństwie i duchach. "Mała mama" jest przenikliwym i subtelnym spojrzeniem na macierzyństwo oczami dziecka.
INTERIA, Łukasz Adamski
Francuska reżyserka Celine Sciamma ("Portret kobiety w ogniu") proponuje widzom podróż, w której przewodnikiem jest wrażliwość każdego z nas.
POLITYKA, Janusz Wróblewski
Céline Sciamma w nowym filmie pięknie rozwija tę fantazję: jak to jest mieć osiem lat i spotkać swoją mamę, kiedy była dokładnie w tym samym wieku? Być może moglibyśmy potem lepiej ją zrozumieć, więcej wybaczyć? Ale „Mała mama” daje się czytać także w odwrotną stronę. Czy gdybyśmy w dzieciństwie spotkali nasze przyszłe dzieci, nadalibyśmy swemu życiu inny bieg, a przynajmniej uwierzyli w jego sens?
TYGODNIK POWSZECHNY, Anita Piotrowska
| Nelly has just lost her grandmother and is helping her parents clean out her mother's childhood home. She explores the house and the surrounding woods. One day she meets a girl her same age building a treehouse.
| Чи могли б ми подружитися зі своєю матір’ю, якби наші життєві шляхи перетнулися в той час, коли ми обидва були дітьми?
Така ситуація трапляється з восьмирічною Неллі, яка зустрічає однолітку, оманливо схожу на її маму. Цей особливий випадок стає відправною точкою для історії про дружбу, яка може подолати бар’єри поколінь, і водночас блискучого ескізу про могутню дитячу фантазію. Селін Сьямма (Céline Sciamma), авторка «Портрету дівчини у вогні», яка була удостоєна нагороди на Канському кінофестивалі, в своєму новому фільмі порушує теми розрахунку із стратою (ми зустрічаємо героїв, коли помирає бабуся родини), проте на перший план вона виводить надзвичайну чутливість сімейних відносин і оспівує цікавість світу, якою заражає молоденька Неллі.
«Маленька мама» – це історія у казковому дусі, сповнена м’якого тепла і водночас любовний лист до того моменту в нашому житті, коли ми пізнавали реальність насамперед серцем. Хоча події розгортаються у Франції, багато хто з нас знайде тут відображення спогадів свого власного дитинства: улюблені забави, ігри, запахи та смаки.
Wcześniej w ramach Conrad Festival 2021, Europejskiego Dnia Kina Artystycznego 2021 oraz Letnie Tanie Kinobranie 2022 - Tydzień 1: Kalejdoskop emocji.
ZWIASTUN: