Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 2020, nagroda Europa Cinemas Label dla najlepszego filmu europejskiego
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Trondheim 2020 – nagroda dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej (Andrea Bræin Hovig) oraz dla najlepszej aktorki drugoplanowej (Gjertrud L. Jynge), nagroda za najlepsze kostiumy, nominacje: najlepsza reżyseria, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia
Co może się stać z miłością, gdy pewnego dnia pełna energii i wewnętrznej siły kobieta dowiaduje się, że ma przed sobą ledwie trzy miesiące życia?
Taka sytuacja zastaje Anję i jej męża Tomasa tuż przed Bożym Narodzeniem. Doświadczoną parę, która przez lata bardziej niż na wzajemnym uczuciu skoncentrowana była na prowadzonych równolegle karierach artystycznych. Ich małżeństwo przetrwało głównie ze względu na dzieci.
Kiedy w Wigilię Bożego Narodzenia kobieta dowiaduje się, że ma nawrót choroby i nieoperacyjnego raka mózgu, życie bohaterów rozpada się na kawałki i ulega przewartościowaniu. Troska miesza się ze skrywanymi od lat pretensjami, a trudnemu do okiełznania lękowi towarzyszy frustracja. Kolejne tygodnie pokażą, czy Anja i Tomas odnajdą w sobie uczucie, które kiedyś ich połączyło, oraz czy będą w stanie przejść przez ten rodzinny dramat razem.
Film duńskiej reżyserki oparty jest na jej własnych przeżyciach. Koncentrując się na parze głównych bohaterów, Sødahl tworzy subtelną i wyważoną opowieść o życiowych priorytetach, odpowiedzialności za drugą osobę oraz bliskości. To uniwersalne studium dojrzałego związku jest tak poruszające w dużej mierze za sprawą znakomitych kreacji Andrei Bræin Hovig i jednego z najbardziej rozpoznawalnych szwedzkich aktorów Stellana Skarsgårda.
| Anja (Andrea Bræin Hovig) and Tomas (Stellan Skarsgård), the principals in Maria Sødahl's moving Hope, adore their careers in dance and theatre. Their blended family structure is complicated, with two young sons and an adolescent daughter from their own union and two adult children from Tomas' marriage. Returning home after the triumphant international debut of a ballet she directed, Anja finds Tomas is working late, a galling abnegation of responsibility in her eyes. Then her physician gives her a dire diagnosis: she has an inoperable tumor that may be connected to the lung cancer for which she was successfully treated the previous year. A long-time superwoman who's been compensating for an often absent, workaholic husband, Anja soldiers on, refusing to tell anyone but Tomas what's happening - and becoming increasingly exasperated by her children's blissful ignorance, while only intermittently buoyed by Tomas' support. The next few days will test the strength of their relationship…
Wcześniej w ramach Pokazu przedpremierowego oraz Letnie Tanie Kinobranie 2021 - Tydzień 2: Kino jest kobietą.
ZWIASTUN: